AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #1 Skrevet 6. november 2022 Dere som må bruke arbeidstøy - særlig dere som har fleksitid - får dere igjen for tiden dere bruker på å kle på dere? Der jeg jobber gikk de for noen år siden over til at folk på gulvet ikke tjener fleksitid før arbeidsdagens start (men de høye herrer på kontoret får selvsagt det ennå 🙄). Vi er pålagt å bruke verneklær, og det tar gjerne fem minutter å få på seg alt man trenger, og det går av fritiden vår. Jeg synes ikke det er særlig innafor, for i tillegg til den åpenbare forskjellsbehandlingen av folk, blir fem minutter mandag til fredag år ut og år inn blir mye tid til sammen. Regner med det er fullt lovlig sånn sett, men det er mange som mener det er guffent. Hvordan er det hos dere? Anonymkode: f4ca5...503 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #2 Skrevet 6. november 2022 Nei, gud forby at du må bruke noen minutter på å ta på deg tøy som VERNER deg i jobben og som kostes og sikkert også vaskes av arbeidsgiver, eventuelt at du gjør det selv mot vasketillegg. Bedre å jobbe i India, så kunne du sikkert gjort jobben i dine egne klær om du ville. Anonymkode: 108b0...fc3 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #3 Skrevet 6. november 2022 Hm.. hvorfor møter du opp på jobben før arbeidstid? Anonymkode: 19da0...357
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #4 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, gud forby at du må bruke noen minutter på å ta på deg tøy som VERNER deg i jobben og som kostes og sikkert også vaskes av arbeidsgiver, eventuelt at du gjør det selv mot vasketillegg. Bedre å jobbe i India, så kunne du sikkert gjort jobben i dine egne klær om du ville. Anonymkode: 108b0...fc3 Morsom du. Jeg får ikke lov å gjøre jobben uten vernetøy. Hadde blitt kastet på ræva ut porten om jeg forsøkte. Det er jeg som ofrer helsa for noen grådige pamper som sitter på toppen og ikke unner de som gjør jobben de ekstra minuttene hver dag. Visste du at industriarbeidere (med flere) har kortere forventet levealder enn veldig mange andre yrkesgrupper? Jeg er ikke heldig som får arbeidstøyet dekket, da legger man jaggu lista lavt. Eller sagt på en annen måte: selv om de i India har det verre, betyr ikke det at jeg ikke har lov å klage. Anonymkode: f4ca5...503 8 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #5 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hm.. hvorfor møter du opp på jobben før arbeidstid? Anonymkode: 19da0...357 Det må man jo. Hvis ikke blir det tilsnakk. Anonymkode: f4ca5...503 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #6 Skrevet 6. november 2022 Det finnes høyesterettsdom på sånt. 5 minutter er ikke så mye, det kan fx være 20 minutter i hver ende av arbeidsdagen. Men det er jo avtalefrihet, en kan avtale bedre vilkår internt Anonymkode: 7e0cd...e01 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #7 Skrevet 6. november 2022 Du har ikke rett på betalt for den tiden, nei. Anonymkode: bd930...421
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #8 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Morsom du. Jeg får ikke lov å gjøre jobben uten vernetøy. Hadde blitt kastet på ræva ut porten om jeg forsøkte. Det er jeg som ofrer helsa for noen grådige pamper som sitter på toppen og ikke unner de som gjør jobben de ekstra minuttene hver dag. Visste du at industriarbeidere (med flere) har kortere forventet levealder enn veldig mange andre yrkesgrupper? Jeg er ikke heldig som får arbeidstøyet dekket, da legger man jaggu lista lavt. Eller sagt på en annen måte: selv om de i India har det verre, betyr ikke det at jeg ikke har lov å klage. Anonymkode: f4ca5...503 Synes bare det er så utrolig smålig å klage på at man ikke får betalt for å ta på seg arbeidstøy. Anonymkode: 108b0...fc3 7
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #9 Skrevet 6. november 2022 Sykepleiere må også være ferdig kledd og på post når vakten begynner. Selvsagt skal du være kledd for arbeidet ved arbeidstids start Anonymkode: 8b405...43b 5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #10 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Morsom du. Jeg får ikke lov å gjøre jobben uten vernetøy. Hadde blitt kastet på ræva ut porten om jeg forsøkte. Det er jeg som ofrer helsa for noen grådige pamper som sitter på toppen og ikke unner de som gjør jobben de ekstra minuttene hver dag. Visste du at industriarbeidere (med flere) har kortere forventet levealder enn veldig mange andre yrkesgrupper? Jeg er ikke heldig som får arbeidstøyet dekket, da legger man jaggu lista lavt. Eller sagt på en annen måte: selv om de i India har det verre, betyr ikke det at jeg ikke har lov å klage. Anonymkode: f4ca5...503 På tide å finne seg ny jobb? Anonymkode: fb2f2...5ad 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #11 Skrevet 6. november 2022 Vi skal være klare i arbeidstøy når arbeidsdagen starter. Anonymkode: 00039...f67 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #12 Skrevet 6. november 2022 Jeg hadde ikke giddet å jobbe et sted der jeg hver dag i praksis måtte jobbe 10 min ekstra hver dag (hvis det er 5 min før og 5 etter), og det hadde ikke de fleste av dem som skriver her gjort heller. Har ikke fagforeningen forsøkt å få avtalt betaling? Det er sånn de gjør det de fleste andre steder. Anonymkode: cc794...c41 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #13 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde ikke giddet å jobbe et sted der jeg hver dag i praksis måtte jobbe 10 min ekstra hver dag (hvis det er 5 min før og 5 etter), og det hadde ikke de fleste av dem som skriver her gjort heller. Har ikke fagforeningen forsøkt å få avtalt betaling? Det er sånn de gjør det de fleste andre steder. Anonymkode: cc794...c41 Wow. Bare wow. Jeg må ta buss til jobb, bruker 10 min på det. Kanskje jobben kunne betalt meg for den tida? Er så slitsomt å måtte bruke ubetalt tid på å komme meg til arbeidsstedet. Anonymkode: 108b0...fc3 5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #14 Skrevet 6. november 2022 Jeg gir F... og stempler inn FØR jeg skifter til arbeidstøy. Får ikke betalt for vask av arbeidstøy og ikke sko så da tar jeg meg den friheta og skifte i arbeidstida. Anonymkode: 98cad...8c8 2
mitch92 Skrevet 6. november 2022 #15 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Wow. Bare wow. Jeg må ta buss til jobb, bruker 10 min på det. Kanskje jobben kunne betalt meg for den tida? Er så slitsomt å måtte bruke ubetalt tid på å komme meg til arbeidsstedet. Anonymkode: 108b0...fc3 Hvorfor stoppe der, hvorfor ikke få betalt fra sekundet man står opp? Hadde jeg ikke skulle dratt til jobben hadde jeg jo ikke vært våken 0600 men kanske 0800, tenker jeg bør få betalt for den tiden (dette er sarkasme) 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #16 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Synes bare det er så utrolig smålig å klage på at man ikke får betalt for å ta på seg arbeidstøy. Anonymkode: 108b0...fc3 Smålig av bedriften å ikke betale for alt arbeid også! Anonymkode: a4921...9f8 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #17 Skrevet 6. november 2022 Må også møte ferdig skiftet til arbeidsstart. Må også innom vaskeriet og hente klær, og så gå laaaangt til garderoben. Så bruker vel 15 min av fritiden min hver dag på det. Anonymkode: e1da3...fbb 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #18 Skrevet 6. november 2022 mitch92 skrev (6 minutter siden): Hvorfor stoppe der, hvorfor ikke få betalt fra sekundet man står opp? Hadde jeg ikke skulle dratt til jobben hadde jeg jo ikke vært våken 0600 men kanske 0800, tenker jeg bør få betalt for den tiden (dette er sarkasme) Fordi arbeidskjøper pålegger deg ikke å bo en spesiell plass. Arbeidskjøper bryr seg ikke om du bor i et skur 10 meter unna jobben og står opp 2 min før arbeidet starter. Derimot pålegger arbeidskjøper deg å bruke arbeidskraften din til å ta på deg arbeidsklær. Da bør det selvfølgelig være betalt. Anonymkode: 19da0...357 4
mitch92 Skrevet 6. november 2022 #19 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Fordi arbeidskjøper pålegger deg ikke å bo en spesiell plass. Arbeidskjøper bryr seg ikke om du bor i et skur 10 meter unna jobben og står opp 2 min før arbeidet starter. Derimot pålegger arbeidskjøper deg å bruke arbeidskraften din til å ta på deg arbeidsklær. Da bør det selvfølgelig være betalt. Anonymkode: 19da0...357 men hadde jeg ikke skullet på jobb hadde jeg stått opp senere uansett hvor jeg bodde. De må betale meg for tiden jeg bruker til å gjøre meg klar til jobb, må jo dusje, spise frokost osv. 1
Portia Catonis Skrevet 7. november 2022 #20 Skrevet 7. november 2022 Jeg jobbet på et lager i studietiden, og der innførte de stemplingsur, nettopp for at folk ikke skulle skifte i arbeidstiden. Ble masse sutring, og folk jukset hele tiden. Truet med å slutte gjorde de omtrent daglig, selv de som hadde jobbet der i 40 år. Takk og pris for at jeg ikke jobber der lengre… Jeg kommer aldri mer til å jobbe på et sted som 1: Behandler ansatte som uoppdragne barn, og 2: De ansatte oppfører seg som uoppdragne barn. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå