Gå til innhold

Hvorfor vil ingen arve klær og utstyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har de eldste barna i familien og vennegjengen og ingen å arve fra. 
Opplever at venner og familie ikke ønsker å arve noen ting-hverken klær eller leker. Vil heller kjøpe selv

Jeg hadde blitt superglad for arveklær og andre ting. Hvorfor vil folk heller kjøpe ting selv? Både mht miljø og økonomi?

Anonymkode: a970e...dc2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veit ikkje, arve ting er heilt supert. Kanskje folk liker shopping? Eller synest brukt er ekkelt? 

Anonymkode: 1df8b...96b

Skrevet (endret)

Hvordan barneklær har du kjøpt da? Mange kjøper ganske fæle barneklær som gjør at det ser ut som barna skal på karneval.

Sier ikke at det er derfor, men jeg har en venninne jeg ikke kan arve barneklær fra. 😅

Ellers har jeg ikke hørt at folk ikke ønsker å arve, stort sett er det noe mange ønsker. 🤗

Endret av Blåttvann
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Syns de er sære og burde oppdras til mer bærekraftige prioriteringer. Altfor mange bidrar til dette bruk og kast forbrukersamfunnet som ødelegger jorda 

Arv er supert!

Anonymkode: fd332...66b

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Ulik smak er det første jeg tenker på. Det er vanvittig mye klær/leker/utstyr jeg absolutt ikke ville hatt til eget barn om jeg så hadde fått det gratis, når jeg har mulighet til å kjøpe selv. Hadde jeg ikke hatt økonomisk mulighet til det det, kunne jeg selvsagt heller ikke vært såpass kresen. 

• Liker 2
Skrevet

De fleste jeg vet om liker arvetøy. 

MEN er det i stykker vaska, grått og trist og gjennomsyret av skyllemiddel så står jeg veldig gjerne over 

En vil jo at det skal se noenlunde ut også da.

• Liker 2
Skrevet

Når har du tilbudt det? Vi ble tilbudt mye klær og utstyr, noen sent i svangerskapet og noen når babyen hadde kommet. Det var for sent for oss :) 

Anonymkode: 057d0...51e

• Liker 1
Skrevet

Vi er relativt gamle (snart 40), veletablerte og snart førstegangsforeldre med gode inntekter. Har termin i starten av desember. Vi har med glede tatt i mot arv fra venner og familie, en del utstyr men mest klær. Jeg har nesten ikke kjøpt noen klær til ungen selv enda pga alt vi har arvet. Vi har kjøpt ny vogn, bilstol og madrass, men har arvet bl.a. seng, bæreseler, dyner, sengetøy, vognpose og masse klær. Bortsett fra vogn og bilstol, så er det ingenting jeg føler veldig sterkt for å kjøpe selv. 

Anonymkode: 743d4...39a

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke mitt inntrykk. I min omgangskrets bruker alle arveklær og supplerer med noen få nyere/finere plagg. Jeg har selv fått alle klær i 50-68 gratis, kjøper bare noen ulldresser selv. 

Anonymkode: ab8ff...fca

• Liker 4
Skrevet

Jeg tar imot med åpne armer! Gjenbruk er supert - både miljømessig og økonomisk! 

• Liker 7
Skrevet

Vi både får og gir videre klær, vi er selv takknemlige og  opplever at de jeg har spurt om å overta tøy fra oss blir veldig glade. Er nok bare du som er uheldig eller at det har vært feil timing :) 

bor i ett område med relativt høye inntekter, her er det veldig vanlig at barn går i arvet tøy etter søsken og at man arver videre til andre i nabolaget. 

Anonymkode: 6bb1c...f71

• Liker 3
Skrevet

Det er snakk om helt vanlige klær for flere aldersgrupper, samt lekekjøkken, tripp trapp stol osv som de kjøpte nesten helt likt av selv. Skjønner det ikke, da jeg hadde satt så stor pris på det selv. Nå går alt til fretex eller til salgs på finn.no. Gidder ikke spørre mer når det alltid er avslag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er snakk om helt vanlige klær for flere aldersgrupper, samt lekekjøkken, tripp trapp stol osv som de kjøpte nesten helt likt av selv. Skjønner det ikke, da jeg hadde satt så stor pris på det selv. Nå går alt til fretex eller til salgs på finn.no. Gidder ikke spørre mer når det alltid er avslag.

Men når spurte du dem? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Når har du tilbudt det? Vi ble tilbudt mye klær og utstyr, noen sent i svangerskapet og noen når babyen hadde kommet. Det var for sent for oss :) 

Har babyen samme størrelse og behov opp gjennom årene? 

Anonymkode: 0c7a5...61b

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har babyen samme størrelse og behov opp gjennom årene? 

Anonymkode: 0c7a5...61b

Nei, men vi hadde kjøpt flere av de større tingene tidlig brukt og til en god pris. Typisk Stokke stol, seng, bæremeis, lekekjøkken osv :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men når spurte du dem? 

Ganske tidlig i svangerskapet.

Den ene sa hun ville ha vippestolen-og så sendte hun meg bilde av seg selv som hadde hentet en annen brukt vippestol på finn noen dager senere🤷‍♀️

Skrevet

Selv om gjenbruk nå er kommet på mote, er det nok fortsatt mange voksne som ville skamme seg for å kjøpe brukt eller kle på barna sine arveklær.  

Jeg er aleneforelder for to barn.  Har rimelig god økonomi, men ønsker å gi barna gode holdninger til forbruk.  De er så heldige å arve fra venner med barn som er litt eldre enn mine.  Det de kommer med er klær av svært god kvalitet og som ville ha kostet mye.    

Anonymkode: 8d99f...ddd

• Liker 1
Skrevet

Forskjellig smak da vel. Jeg kler ikkd på barna hva som heist bare for å spare penger 

Anonymkode: 30396...95c

Skrevet

I motsetning til andre her, ville jeg satt mer pris på å bli spurt senere i svangerskapet (tredje trimester), eller etter at ungen kom. Men når du sier de skaffer samme ting gratis på Finn like etter at du spør, så spørs det om det er noe annet som ligger bak… Bor du langt unna, eller kan de misforstå og tror at du ønsker betaling? 

Her har 90% vært arvet hittil til barnet på 3 år. 

Anonymkode: 455a9...980

• Liker 1
Skrevet

Vi sier alltid ja takk til arveklær :)

Anonymkode: 41a77...8c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...