Gå til innhold

Valp biter når han vil leke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en valp på 7 måneder, han er allerede 30kg så er en stor rase. Når han vil leke og ikke får ønsket oppmerksomhet så biter han og det gjør jo ekstremt vondt fordi han er jo så stor! Hvordan håndtere dette? Han er også veldig intens med lekene sine,godtar ikke et nei 😅 han får tur to ganger om dagen og oppfører seg sånn selv etter 1-2 timers gåtur, så tror ikke han er understimulert akkurat. Tips? 

Anonymkode: c60cd...c79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snu deg bort og bli en statue når han gjør det. Om han får verdens kjedeligste respons vil han sannsynligvis slutte. Han kan også være overstimulert, jeg syns 1-2 timer er litt mye for en hund som ikke er ett år enda.
Du kan gi han en fylt leke, også, som en Kong, så han kan holde på med den istedenfor å mase på deg.

Det som også kan gå er avledning og belønning for alternativ adferd før han biter. Her bruker Sophia Yin det med en hund som hopper: 

Her er også en som hopper. Finner ikke noe fra henne om biting for oppmerksomhet, men sitting kan nok være et godt alternativ der også: 

Her er videoene fra Kikopup om uønsket biting.Hun bruker klikker, men det er ikke nødvendig. Det er bare for å få mer presis belønning (klikkeren markerer belønning). https://www.youtube.com/user/kikopup/search?query=biting

Anonymkode: 019e6...f59

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye tid bruker du på mental aktivisering/stimulering? Det kan gjøre ham litt roligere, hvis han får brukt nese og hjerne i tillegg til beina. :) 

Skrevet

Helt normal valpeadferd, men nå som han er 7 måneder skal han ha nok impulskontroll til å kunne lære at man ikke skal bite. 

Som den over sier, én metode er å snu seg vekk og vent når han begynner. Noen ganger er ikke dette nok for en vilter valp/unghund å forstå, og i hundeverdenen er det også noe som heter extinction burst. En extinction burst er hvor en adferd man prøver å eliminere, intensifiseres i en liten tid før den forsvinner. Valpen deres får noe ut av å bite på dere (selvbelønning), og om dere snur dere vekk og venter, så er det godt mulig at han vil intensifisere bitingen i det øyeblikket fordi han blir frustrert og prøver enda hardere å få reaksjonen han er vant med å få. Om det er tilfellet, så er det andre metoder man kan gjøre som ikke involverer å stå stille mens man blir bitt gul og blå 😅

Avledning til en ønsket adferd: vær obs på hans mentale tilstand. Dere bør kunne se når han begynner å gire seg opp og sannsynligvis vil begynne å bite. Da bør dere allerede der (før han begynner å bite) avlede og få han inn i en ønsket adferd. For eksempel, be han sitte og gi godbit. Følg opp med noen andre enkle kommandoer, deretter led han over til plassen sin og gi han en kong.

Om dere allerede er i en situasjon hvor han biter, be ham sitte. Er han for gira til å høre, så kan "søk" være et godt alternativ. Det er noe jeg brukte på Mine. Jeg lærte de "søk" ved å si ordet samtidig som jeg kastet en neve mat/godbiter på gulvet. Deretter kunne jeg bruke ordet til å avlede/avslutte en adferd. Om jeg sa "søk", så skiftet de fokus, og jeg fikk gått på kjøkkenet og hentet godbiter uten mer biting. 

Om han er veldig intens med lekene sine, så bør dere trene på "slipp" før dette utvikler seg til et mer alvorlig ressursforsvar. Søk på "bytte-leken hund" eller "trade-game" og les dere opp.

Angående tur, så bør valpen få 3 turer om dagen. Han trenger ikke å gå 2 timer lange turer. Om dere går i en skog og går i et rolig tempo, hvor han får sniffe og utforske, så er det helt greit med 2 timer, men om dere går plasser hvor det foregår mye i omgivelsene (nabolag/by med mange distraksjoner), så er det bedre med flere mindre turer. Da kan dere fokusere mer på rotrening ute istedenfor å gå langt/lenge.

Får han noe mental aktivitet?

Anonymkode: 59815...fcc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...