Gå til innhold

Ser det ut som betennelse/hull i tenna til hunden?

Ostemaker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Den har tannstein og noe tannkjøttbetennelse. Du kan gjøre litt selv ved å skrape av tannsteinen med riktig verktøy og deretter pusse tennene til hunden, men best er det å ta en skikkelig tannrens med røngtenbilder hos veterinæren når hunden er blitt såpass gammel. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (13 minutter siden):

Den har tannstein og noe tannkjøttbetennelse. Du kan gjøre litt selv ved å skrape av tannsteinen med riktig verktøy og deretter pusse tennene til hunden, men best er det å ta en skikkelig tannrens med røngtenbilder hos veterinæren når hunden er blitt såpass gammel. 

Tiltredes. Og det er det vi kan se på dette bildet. Hunder kan godt ha sprukne jeksler og andre plager lenger inn i munnen som ikke nødvendigvis er synlige eller kan merkes på hunden. Eldre hunder har også ofte en eller flere tenner som bør trekkes. En tur til veterinæren for en skikkelig sjekk ville jeg absolutt ha kostet på meg her! (Og det er mye billigere enn når hunden plutselig f.eks. får en akutt og alvorlig betennelse natt til 1. juledag. Been there, done that). 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nå kan veterinæren din bestille ny bil...

Anonymkode: bf429...5bf

Nja... Dette kommer på ca vrakpanten, så det er ikke mye bil du får til den prisen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du i det hele tatt mistenker at det kan være betennelse... Hvordan synes du selv det er å spise harde ting med vondt i munnen? 
Nå har jeg ikke hund, men jeg har katt, og potensielle smerter i tenner og munn er noe jeg bestiller time for å få undersøkt. 
Jeg tar ikke sjansen på at dyrene mine kan ha smerter ved inntak av mat... 

Ulven skrev (11 timer siden):

Jeg ville ikke sagt til noen som ikke ser betennelsen engang at de kan skrape tannstein selv. 

Anonymkode: cb1c0...fb3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Puss tennene med kokos olje. Min hund fikk tannrens i august. Fikk vite da at hunder ikke får karies slik som vi. De får ikke hull, men det røde tannkjøttet er nok betent. Så puss godt, men ikke hard da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Hunden har tannkjøttbetennelse, og noe tannstein. Det kan også være betennelse på plasser du ikke ser (på innsiden av tennene, som dyrlegen fant på min hund nå nylig). 

Hunden er 9 år. Ta den med til veterinæren for røntgen og tannrens. Deretter er du flink til å pusse tennene til hunden. Det finnes også gel man kan smøre på tennene til hunden for å motvirke bakteriene som fører til tannstein/tannkjøttbetennelse

Anonymkode: 182ae...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ville ikke sagt til noen som ikke ser betennelsen engang at de kan skrape tannstein selv. 

Anonymkode: cb1c0...fb3

Tannstein i den mengden hunden her har kan man fikse selv. Men siden hunden er en senior bør det sjekkes med røntgen bilder slik at man er sikker på at det ikke er noe galt. 

Alt kan læres og akkurat fjerning av tannstein er ingen heksekunst. Det finnes sikkert utallige videoer på emnet. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...