Gå til innhold

Holmlia i Oslo, er det et greit sted å bo i Oslo for en alenemor med en 10-årig datter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hele Oslo er et høl etter min mening.
Men samtidig så trivelig... når hun vil være det.
Men, nei, kidsa vokse opp i Oslo. Usch!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må bare understreke igjen at hele tråden her er OVERDRAMATISERIG delux. Jeg skal ikke nekte for at det er problemer i ungdomsmiljøene rundt Holmlia, Romsås, Groruddalen etc- men ikke på langt nær det vanvittige bildet som males i denne tråden! Skjerp dere!  
jeg opplevde ALDRI noe ubehagelig, og jeg var rundtomkring både sent og tidlig pga jobb. Jeg var aldri redd. Og var på Holmlia senest i sommer! 

Da må isåfall utviklingen ved Holmlia ha forverret seg 100% på 3 år.

Det er i hovedsak media som svartmaler Holmlia, og få blant de som faktisk bor der eller har bodd der. Det nekter jeg faktisk å tro! Sikkert noen få tidligere beboere som kan svartmale, men alle jeg kjente fra Holmlia da jeg bodde der var i aller høyeste grad fornøyde! 
Meg inkludert. For et levende, varmt, engasjert miljø! Jeg tror faktisk at ryktet og problemene får folk på Holmlia nærmere sammen. Bare navnet på Facebook gruppen «Engasjerte Holmlianere». 

Jeg synes dog det er trist og skuffende det som skjedde med restauranten på Holmlia. Når jeg bodde der hadde vi «Sommerfugl» kafe som fikk være helt i fred og var en møteplass for unge, gamle og småbarnsforeldre. Kings pub for voksne en lørdagskveld hvor det var veldig hyggelig og rolig med ulike liveband. 

Det var bare å gå ned til hvervenbukta, og der var det alltid masse kjentfolk. På senteret var det alltid kjentfolk. Skal sies at det gamle senteret var mye hyggeligere! 

Anonymkode: 6acea...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

… og noterer meg at de som har erfaring med Holmlia i DAG er de som forsvarer stedet…

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Alle som sier at Holmlia er forferdelig.. har dere bodd der selv? 

Jeg bodde på Holmlia i 4 år med barn, og flyttet av helt andre grunner enn at det var et fælt sted. Holmlia har noe som få andre steder i Oslo har; skikkelig samhold, varme, folk bryr seg om hverandre. Noen problemer ER det helt klart, men jeg merket ingenting av det de årene jeg bodde der. Og de med barn i samme alder på hallagerbakken skole er fornøyde. 

Du bodde der. For flere år siden da sikkert.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (6 minutter siden):

Vi flyttet i 2019.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er du seriøs, TS? Selv en sørlending på Sørlandet, vet at Holmlia lider under innvandring og en versting på trygghet. 
Det gode er at du ikke har kjøpt, og kan si opp leieforholdet så snart du kan

Anonymkode: 4a161...023

Hvorfor uttaler du deg om et sted du aldri har bodd? Du kjenner kun om Holmlia fra media. 

Endret av Atheena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du vil at datteren din skal bli seksualisert og trakassert fra ung alder er Holmlia et strålende valg. Jeg har selv bodd der i 20 år og flyttet med en gang det ble aktuelt å få egne barn. Det er ok områder og masse fine folk på Holmlia, men det er dessverre ikke nok til å overskygge de negative sidene.

Anonymkode: 57312...374

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holmlia er et perfekt sted for barnefamilier og etablerer seg, ikke hør på media det er bare fake News.

Jeg har selv bodd der i 5 år og det er så koselig her, mange kulturer og hyggelige naboer 😊🌈

Anonymkode: 522fa...9a2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en merkelig prioritering at du signerer en leiekontrakt på et sted, du ikke har gjort deg kjent. Spesielt når du har et barn som skal vokse opp der.

Anonymkode: 9ae99...383

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (3 timer siden):

Mjæ, de jeg kjenner bor det nå og har gjort det noen år. De flytter ikke 🤷‍♀️ Bare internt om de vil ha mer plass. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

… og noterer meg at de som har erfaring med Holmlia i DAG er de som forsvarer stedet…

Det er påfallende i denne tråden. De som bodde der før, tror det er verre nå. De som bor der nå, tror det var verre før.

Vi som har hatt tilknytting til stedet lenge, ved enten å bo der eller hatt kjente der både før og nå, vet at Holmlia alltid har vært et bra sted som dessverre har et ufortjent dårlig rykte.

Anonymkode: af788...0e2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Datteren skal begynne på Toppåsen skole.

Anonymkode: a4804...f62

Det er en av de beste skolene i området, så det tror jeg blir bra, men hold dere unna Holmlia som ungdomsskole. 

Anonymkode: 593cf...1f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to venninner som flyttet da de fikk barn. Har du i det hele tatt sjekket hvor mange prosent minoritetsspråklige elver det er på disse to skolene. Det er listet blant verstingskolene i Oslo. Du MÅ gjøre research før du flytter med barn. 

Anonymkode: b8c5b...61d

Toppårene er ikke en av de verste,  Holmlia derimot😬

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke folk som mener Holmlia er så ille. Norge har ikke noen ghettoer, og holder man seg unna gjenger så er man jo helt trygg stort sett overalt. De "beefer" som regel med hverandre ikke andre. Siden det er liten tradisjon for skytevåpen i Norge så blir ikke så mange andre skadd med uhell, knivstikking har det med å ramme den du spesifikt er ute etter å knivstikke. Men kvaliteten på skolene er ikke nødvendig den beste, det tenker ned. Men dette med at Holmlia er så farlig er sterkt overdrevet.

Anonymkode: 108b2...aea

Jeg er helt enig i at det ikke er «farlig» å bo eller oppholde seg noen steder i Oslo, som du sier, Norge har ingen gettoer. Det sagt så er det fremdeles mange steder i Oslo jeg ikke ville bodd med barn, for oppvekstmiljø er så mye mer enn «trygghet».

Det handler om at noen skal gidde å stille opp som fotballtrener, at alle jentene i klassen får lov til å være med på svømming, at barn både ber og blir bedt i bursdag, at foreldre stiller opp på dugnader i korpset etc. 

Det er mye man kan utsette på områder som Holmlia, trygghet er ikke en av de, men andre problemer dukker opp på grunn av kultur, fattigdom, høy andel som står utenfor arbeidslivet etc. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Selvsagt, hva skal de si da? «Jeg bir ger, ser masse utfordringer, men kommer meg ikke bort?» folk har tatt et valg og da forsvarer man valget man har tatt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Møkkasted. Hallo? Bor TS i en hule? Aldri lest en avis??

Useriøst og ikke sjekke dette på forhånd ettersom TS har barn.

Anonymkode: e78e0...bee

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selvsagt, hva skal de si da? «Jeg bir ger, ser masse utfordringer, men kommer meg ikke bort?» folk har tatt et valg og da forsvarer man valget man har tatt. 

Men jeg flyttet fra Holmlia for tre år siden (av helt andre årsaker enn det hylekoret her skriker om) og har fortsatt kun gode minner fra Holmlia. Eneste stedet jeg har flyttet fra hvor jeg var lei meg etterpå. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner bodde faktisk på Holmlia som tenåring. En kveld ble han slått ned, og fikk blant annet slått ut to av fortennene hans, pluss ble frastjålet lommeboken hans som inneholdt hundre kroner eller noe sånn. 

Han kjente faktisk  igjen en eller to stykker fra gjengen som gjorde dette. De gikk på samme ungdomsskole. Men politiet gadd likevel ikke å etterforske saken, den ble likevel "henlagt på grunn av bevisets stilling"  i løpet av kort tid. Jeg tviler sterkt på at denne søppel-plassen har "forbedret" seg noe særlig siden den gang. Snarere tvert imot. 

Anonymkode: 98cda...e04

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.11.2022 den 12.10):

Hvis du vil at datteren din skal bli seksualisert og trakassert fra ung alder er Holmlia et strålende valg. Jeg har selv bodd der i 20 år og flyttet med en gang det ble aktuelt å få egne barn. Det er ok områder og masse fine folk på Holmlia, men det er dessverre ikke nok til å overskygge de negative sidene.

Anonymkode: 57312...374

Støttes 100 % !

Ville ikke latt en datter vokse opp på Holmlia for en million (eller 10).   Ja, ikke en sønn heller for de saks skyld.  Men jeg tror jenter har det hakket verre,  De(Ali og gjengen)  begynner å rope hore etter de allerede fra 10-11 års alder. 

Anonymkode: 82712...4d4

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...