Gå til innhold

Holmlia i Oslo, er det et greit sted å bo i Oslo for en alenemor med en 10-årig datter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Datteren skal begynne på Toppåsen skole.

Anonymkode: a4804...f62

Og så videre på Holmlia ungdomsskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg kjenner ikke de forskjellige skolekretsene så godt. Har aldri bodd i området selv. 
Andre i tråden med lokalkjennskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holmlia er ikke et trivelig sted alltid nei. Mortensrud har utviklet seg negativt. Furuset. Romsås. Grorud. Grønland. Mm.

Gi det en tid, og selv norsken hennes endres…

Anonymkode: b6005...845

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Og så videre på Holmlia ungdomsskole.

Og Toppåsen ja... 

Men lykke til TS! Håper det finnes retrettmulighet fortsatt. Aldri i mitt liv om jeg hadde flyttet dit med en 10 år gammel jente. Du må bare komme deg unna den leiekontrakten. Regner med at det er det du har, siden du ikke har vært der fysisk for å kjøpe leilighet eller hus. 

Anonymkode: b8c5b...61d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og Toppåsen ja... 

Men lykke til TS! Håper det finnes retrettmulighet fortsatt. Aldri i mitt liv om jeg hadde flyttet dit med en 10 år gammel jente. Du må bare komme deg unna den leiekontrakten. Regner med at det er det du har, siden du ikke har vært der fysisk for å kjøpe leilighet eller hus. 

TS. Kjenner du noe til Toppåsen eller Holmloia skole, så gjerne kommenter her. Vil gjerne høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du seriøs, TS? Selv en sørlending på Sørlandet, vet at Holmlia lider under innvandring og en versting på trygghet. 
Det gode er at du ikke har kjøpt, og kan si opp leieforholdet så snart du kan

Anonymkode: 4a161...023

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og Toppåsen ja... 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS. Kjenner du noe til Toppåsen eller Holmloia skole, så gjerne kommenter her. Vil gjerne høre.

Jeg har to venninner som flyttet da de fikk barn. Har du i det hele tatt sjekket hvor mange prosent minoritetsspråklige elver det er på disse to skolene. Det er listet blant verstingskolene i Oslo. Du MÅ gjøre research før du flytter med barn. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har to venninner som flyttet da de fikk barn. Har du i det hele tatt sjekket hvor mange prosent minoritetsspråklige elver det er på disse to skolene. Det er listet blant verstingskolene i Oslo. Du MÅ gjøre research før du flytter med barn. 

TS. Hvor kan man sjekke hvor mange minoritetsspråklige det er på skoler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS. Hvor kan man sjekke hvor mange minoritetsspråklige det er på skoler?

Et kort googlesøk 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke folk som mener Holmlia er så ille. Norge har ikke noen ghettoer, og holder man seg unna gjenger så er man jo helt trygg stort sett overalt. De "beefer" som regel med hverandre ikke andre. Siden det er liten tradisjon for skytevåpen i Norge så blir ikke så mange andre skadd med uhell, knivstikking har det med å ramme den du spesifikt er ute etter å knivstikke. Men kvaliteten på skolene er ikke nødvendig den beste, det tenker ned. Men dette med at Holmlia er så farlig er sterkt overdrevet.

Anonymkode: 108b2...aea

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna! Jeg bor 20 min unna med bil, og det er tett nok.

Anonymkode: de4a6...011

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Holmlia er ikke et trivelig sted alltid nei. Mortensrud har utviklet seg negativt. Furuset. Romsås. Grorud. Grønland. Mm.

Gi det en tid, og selv norsken hennes endres…

Anonymkode: b6005...845

Jepp. Jeg kjenner norske oppvokst der borte som snakker kebab. 🥴

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hallagerbakken er nok bedre. 

Anonymkode: 6acea...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De jeg kjenner som har flyttet dit er akademikere med usedvanlig bra CV. Barnefamilier. 

Jeg vil si det nok er et område i Oslo hvor forskjellene er store internt. 

Mye kulturfolk/akademikere. Men også mange med vedvarende lavinntekt.

Det spørs nok veldig hvor du skal bo tenker jeg? 

Hallagerbakken skole går for å være den gode skolen. 

Endret av DundreMilfin
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Carrie_S skrev (12 timer siden):

Holmlia er ikke så ille som det var. Jeg har flere venner som bor der. Særlig rekkehusområdene og området Hallagerbakken er populært og kjent for å være en fint sted å bo. Tenker trådstarter kommer til å få det fint 🙂

Holmlia har aldri vært så ille som ryktet sitt. Jeg vokste opp der fra da det ble bygget på slutten av 80-tallet og har fremdeles familie der. I alle disse årene har ryktet utad vært en større utfordring enn hvordan det er på selve stedet.

Anonymkode: af788...0e2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å spørre om dette her på KG er at du får svar fra mange som ikke har noen kjenneskap om Holmlia fra annet enn media og media har definitivt vært med på å "gjøre troll i ord". Det dårlige ryktet kommer fra 90-tallet og har i utgangspunktet vært veldig ufortjent og feil. 

Jeg vokste opp på Holmlia på 90-tallet og hadde en super oppvekst der. Kunne ikke bodd et bedre sted faktisk. Bilfritt, småhusbebyggelse, mange barn og unge, nærhet til stranda, fjordutsikt osv. Så har man mange muligheter med fritidsaktiviteter fordi det er tilrettelagt for barn og unge med gård med ridesenter, motorsenter, fotballbaner, håndball, innebandy, svømmehall osv. 

Pga det dårlige ryktet så er det selvfølgelig en del ressurssterke som styrer unna, dermed får du fler lavinntekstfamilier og innvandrere enn du vil få på eks. Nordstrand som er nabobydelen. 

Jeg ville hørt på folk som faktisk bor der med barn. Har flere av mine tidligere barndomsvenner som bor der med barn og ikke kjenner seg igjen i medias svartmaling og at andre sier de er redde for å gå på senteret osv. Det har faktisk aldri skjedd meg noe ekkelt der noen gang. Har også venninner som bor der med eldre barn og er derfor innom i ny og ne. 

Anonymkode: d06bf...e20

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så synd hvordan Holmlia har blitt. Bodde der selv som barn og det var mine beste år i livet. Var aldri noe bråk, jeg var ute og lekte hele dagen, hver dag, året rundt, og var alltid trygg. I klassen var det to med miniritetsbakgrunn og selv i første klasse på barneskolen gikk jeg alene til Holmlia Senter for å handle eller besøke venninne som bodde der. 

Gamle minner kunne fått meg til å dra på visning der. Fornuften hadde skreket neeeei.

Anonymkode: b29f5...b7b

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I datters barnehage er det 3 med ph d, flere i kreative yrker. Vi er bare 2 stk med "bare" en bachelor... Rekkehus kan ligge på opptil 7-8 mill (men også 4-5 mill). Rundt senteret er det endel kommunale boliger og da er det selvsagt endel folk med utfordringer. Men for all del, bare overdriv hvor ille det er her. Jeg med flere ønsker å oppgradere kåken og bare fint om ikke boligprisene går noe mer opp her...

Anonymkode: 28350...374

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...