AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #1 Skrevet 6. november 2022 Broren min er innlagt «i inntil 3 måneder» etter en rusparagraf. Det sier litt om hvor syk han er. jeg vet ikke så mye, fordi han har byttet pårørende til en kamerat i rusmiljø. Før så hadde pappa den rollen, men etter at han falt helt utfor, droppet han familien og venner helt. Jeg er kjempeglad for at han endelig er lagt inn han har vært på sykehuset masse på grunn av for mye rus og overdose. Men nå lurer jeg på om di plutselig bare kan finne på å slippe han ut hvis han overtaler dem på sykehuset, og lurer dem og sier til sykehuset at han skal slutte? Har noen erfaring med tvangsinnleggelse på denne paragrafen?? Kan det stemme at di kan passe på han på tvang i 3 måneder? Anonymkode: be77f...4d7
Wilma89 Skrevet 6. november 2022 #2 Skrevet 6. november 2022 Jeg jobbet tidligere med rustvang. Han kan ikke overtale sykehuset til å bli skrevet ut tidligere. Rustvang er dog ikke det samme som ordinær tvang i psykiatrien. Da jeg jobbet med det hadde vi dørene låst, men pasientene blir feks ikke holdt fast eller beltelagt hvis de utagerer for å komme seg ut. Da prøver man å motivere for å bli, men åpner til slutt døra. Så melder man det til politiet. Så blir de som regel plukket opp og tilbake på avdelingen i løpet av noen dager. Hovedmålet med rustvang er å holde pasienten rusfri i tre måneder for å se om det i rusfri tilstand er motivasjon for videre behandling. Min erfaring er at det er ca 50/50 om pasienten skriver seg ut etter tre måneder og sklir rett tilbake til rus, eller går videre i behandling. Håper det er dette som skal til for å hjelpe broren din❤️ 3 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #3 Skrevet 6. november 2022 Ja det stemmer og de som jobber innenfor rusmedisin "er ikke født i går", de har hørt alt av ynnskyldninger før så er han inne på en tvangsparagraf så er han det i 3 måneder. Jeg har selv vært på frivillig rusbehandling og hadde selvsagt åpne dører og kunne gå som vi ønsket og skrive oss ut når vi ville men vi lå tett i tett med tvang. Ofte rømte pasienter på tvang men da går alarmen og politiet kontaktes. Men ingen kan slutte med rus viss en ikke er motivert selv så ofte er det bare en "ruspause" disse 3 månedene men selvsagt noen blir iløpet av disse månedene motivert til videre behandling. Anonymkode: 1e5b3...2fa 3
Purple_Pixiedust Skrevet 6. november 2022 #4 Skrevet 6. november 2022 (endret) Jeg var innlagt på tvang og skulle være på tvang i minimum tre måneder. Etter en måned ble jeg hypoman og jeg greide faktisk å overtale de og overbevise de om at jeg ikke trengte å være der. Jeg ble utskrevet mot at jeg ble overført til akuttpsykiatrien hjemme. Der ble jeg utskrevet etter to uker. Jeg holdt meg rusfri i totalt 8 uker før jeg havnet utpå igjen. Ruset meg veldig hardt i noen måneder og helt ned på bunnen, så tilslutt oppsøkte jeg hjelp på egenhånd. Det var vel det tvangsinnleggelsen gjorde for meg. Sådde et lite frø om ønsket om hjelp og tro på at det var mulig. Jeg fatter ikke at jeg klarte å overbevise de. Jeg ble funnet bevisstløs pga et selvmordsforsøk to uker før jeg fikk de til å skrive meg ut. At de ikke skjønte jeg var hypoman og ikke meg selv er helt merkelig. Så dessverre i motsetning av hva som sies over her så er det mulig å snakke seg ut av det. De burde overhodet ikke ha sluppet meg ut. Endret 6. november 2022 av Purple_Pixiedust 5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #5 Skrevet 6. november 2022 Tusen takk får svar jeg håper så veldig at han ikke klarer å overtale dem til å rømme. Anonymkode: be77f...4d7
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #6 Skrevet 6. november 2022 Jeg er innlagt på erp nå, enhet for rus og psykiatri. Her er vi både frivillige og tvangsinnlagte, og dørene her er låste. Det er lett å rømme selvom dørene er låst, hvis man vil det hardt nok. Jeg håper din bror får den hjelpen han trenger til å forstå at han må være der, og at han ikke ønsker å dra før tiden er riktig for han. Man må rett og slett samarbeide og ønske hjelp. Anonymkode: 2d512...334 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #7 Skrevet 6. november 2022 Inntil tre måneder betyr inntil tre måneder. Har egentlig aldri hørt om noen som blir tvangsinnlagt pga rusproblem i seg selv så kan tenkes at han har hatt rusutløst psykose og vært til fare for aldre eller seg selv? Desverre er det mange som slipper ut ved å manipulere de ansatte men får håpe at han selv skjønner alvoret nå og tar i mot all hjelp han kan få ❤️ Det er kanskje eneste muligheten han har hele livet til å få livet på rett kjøl igjen Anonymkode: dca30...02d 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #8 Skrevet 6. november 2022 Han vil ikke selv og er ikke motivert. Hvis han får mulighet til å rømme vet jeg at han kommer til å gjøre det 100 % sikkert. Han virker redd får å miste de menneskene i rusmiljøe. Di virker viktigere enn meg og alle… Synes det er rart at di som er der får nesten litt lov til å rømme. Da kan han jo ruse seg ihjel under oppholdet likevel… TS Anonymkode: be77f...4d7
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #9 Skrevet 6. november 2022 Også lurer jeg på om han kommer ut i jula når han ble tvangsinnlagt forrige uke. Får hvis han gjør det så kommer han helt sikkert bare til å stikke av og pappa blir helt knust og dra ut å lete hele tiden. Det blir ingen koselig jul i alle fall. TS Anonymkode: be77f...4d7
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #10 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Også lurer jeg på om han kommer ut i jula når han ble tvangsinnlagt forrige uke. Får hvis han gjør det så kommer han helt sikkert bare til å stikke av og pappa blir helt knust og dra ut å lete hele tiden. Det blir ingen koselig jul i alle fall. TS Anonymkode: be77f...4d7 Da tenker jeg på permisjon… TS Anonymkode: be77f...4d7
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #11 Skrevet 6. november 2022 Er han på tvang så er han på tvang. Det er kun Fylkesnemnda som kan oppheve tvangen. Ikke at det hjelper så mye ifht rus, motivasjonen må komme innenfra. Tvang kan gjøre vondt verre når det gjelder rus, men det må ha vært stor fare for at han ruser seg i hjel, siden han faktisk ble lagt inn på tvang. Det skal mye til! Er han ung så er det lettere å få en tvangsinnleggelse innen rus. Det er kommunen som ber om tvang og Fylkesnemnda som avgjør. Kommunen stiller med advokat og det samme gjør/gjorde broren din. Anonymkode: a069f...5dc 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #12 Skrevet 6. november 2022 Tusen takk får svar igjen. Jeg blir så sliten av ikke å forstå dette. så fylkesnemnda skal avgjøre? Hvorfor skal di eventuelt gå i mot råd fra psykolog, leger å alle hjelpeapparat som nå har fått han inn? 😓 Noen som vet Hvor lang tid vil di ta før han blir slippet ut hvis han «vinner» dette? TS Anonymkode: be77f...4d7
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #13 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk får svar igjen. Jeg blir så sliten av ikke å forstå dette. så fylkesnemnda skal avgjøre? Hvorfor skal di eventuelt gå i mot råd fra psykolog, leger å alle hjelpeapparat som nå har fått han inn? 😓 Noen som vet Hvor lang tid vil di ta før han blir slippet ut hvis han «vinner» dette? TS Anonymkode: be77f...4d7 Det stemmer at han har hålt på å ruse seg i hel flere ganger. Det er egentlig utrolig at han lever. Og jeg vet også at han kommer til å dø hvis han blir slippet ut om kort tid. Han har blitt mye mye verre siste tre månedene. Han har mista jobben og alt nå. TS Anonymkode: be77f...4d7
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #14 Skrevet 6. november 2022 Ingen kan tvinge han til å slutte å ruse seg. Det er faktisk en ting han må finne ut helt selv. Dette går igjen hos alle rusavhengige at uansett hva paragraf en er på (altså tvang), uansett hvor dyktige fagpersoner, uansett hva de pårørende mener og uansett hva annet og hvor mye hjelpeapparatet sier og synser så er det alltid i 100% av de rusavhengige som slutter å ruse seg de selv som bestemmer. Retten til selvbestemmelse er sterk i rusbehandling og etter mitt syn skal den være det også, selv i de mest graverende eksempler. https://rop.no/aktuelt/rusbehandling-under-tvang-har-ikke-langvarig-effekt Jeg kopierer ikke denne linken for å skremme deg, men fordi tvang og rusbehandling er skjeldent en motiverende faktor men kan virke mot sin hensikt, og at derfor mange bare får en "ruspause", men den pausen er kanskje sårt trengt for pårørende. Og igjennom tvangsbehandling kan som sagt en finne motivasjon for videre frivillig behandling. Ellers så har jeg funnet en annen link som kanskje kan forklare tvang i rusbehandling mer. Formålet med tvang etter helse- og omsorgstjenesteloven, om folk med rusavhengighet, er å hindre framtidig skade og å motivere for framtidig frivillig behandling - og tilbakehold (etter eget samtykke). Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester (2011) kapittel 10 inneholder bestemmelser om særlige tvangstiltak overfor rusmiddelavhengige. Det er i §10-2 gitt regler om tilbakehold i institusjon uten eget samtykke, i §10-3 om tilbakehold av gravide rusmiddelavhengige og i §10-4 om tilbakehold i institusjon på grunnlag av eget samtykke. Den kommunale rus- og psykisk helsetjenesten kan fremme begrunnet sak for Fylkesnemda i de to første bestemmelsene. Fylkesnemnda avslår etter støtter saken og fatter vedtak. Selv om det er noen regionale forskjeller er det ofte en grundig saksgang med vitner og bevisførsel og rettsikkerheten for den enkelte er etter vårt syn, mye sterkere enn under lov om psykisk helsevern. Den siste bestemmelsen i § 10-4 er knyttet til ditt eget samtykke og ønske om tilbakehold, som du signerer på ved behandlingsstart. Dette krever ingen Fylkesnemnd, men er kun et samarbeid mellom deg og din behandlingsinstitusjon. Riktig og trygg bruk av tvang og tilbakehold § 10-4 har Helsedirektoratet understreket som hovedanbefaling i bestemmelsen, fordi du selv samtykker til tilbakehold. Noen velger dette fordi de eksempelvis har erfaringer med tidligere impulsive avbrudd av døgnbehandling. De ser at de trenger sterkere rammer innledningsvis - eller eventuelt også over litt tid. Du som pasient eller pårørende kan henvende deg til ruskonsulent/rustjenesten i kommunene din og få råd og informasjon om dette. https://www.rusfeltet.no/abc-til-rusbehandling/tvang-article2434-1001.html Anonymkode: 1e5b3...2fa 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #15 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tusen takk får svar igjen. Jeg blir så sliten av ikke å forstå dette. så fylkesnemnda skal avgjøre? Hvorfor skal di eventuelt gå i mot råd fra psykolog, leger å alle hjelpeapparat som nå har fått han inn? 😓 Noen som vet Hvor lang tid vil di ta før han blir slippet ut hvis han «vinner» dette? TS Anonymkode: be77f...4d7 Siden han er lagt inn på tvang så har Fylkesnemnda vært enig med kommunen. Anonymkode: a069f...5dc
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #16 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Siden han er lagt inn på tvang så har Fylkesnemnda vært enig med kommunen. Anonymkode: a069f...5dc Det var fint, var redd det var først tvang å så fylkesnemnda. TS Anonymkode: be77f...4d7
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #17 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ingen kan tvinge han til å slutte å ruse seg. Det er faktisk en ting han må finne ut helt selv. Dette går igjen hos alle rusavhengige at uansett hva paragraf en er på (altså tvang), uansett hvor dyktige fagpersoner, uansett hva de pårørende mener og uansett hva annet og hvor mye hjelpeapparatet sier og synser så er det alltid i 100% av de rusavhengige som slutter å ruse seg de selv som bestemmer. Retten til selvbestemmelse er sterk i rusbehandling og etter mitt syn skal den være det også, selv i de mest graverende eksempler. https://rop.no/aktuelt/rusbehandling-under-tvang-har-ikke-langvarig-effekt Jeg kopierer ikke denne linken for å skremme deg, men fordi tvang og rusbehandling er skjeldent en motiverende faktor men kan virke mot sin hensikt, og at derfor mange bare får en "ruspause", men den pausen er kanskje sårt trengt for pårørende. Og igjennom tvangsbehandling kan som sagt en finne motivasjon for videre frivillig behandling. Ellers så har jeg funnet en annen link som kanskje kan forklare tvang i rusbehandling mer. Formålet med tvang etter helse- og omsorgstjenesteloven, om folk med rusavhengighet, er å hindre framtidig skade og å motivere for framtidig frivillig behandling - og tilbakehold (etter eget samtykke). Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester (2011) kapittel 10 inneholder bestemmelser om særlige tvangstiltak overfor rusmiddelavhengige. Det er i §10-2 gitt regler om tilbakehold i institusjon uten eget samtykke, i §10-3 om tilbakehold av gravide rusmiddelavhengige og i §10-4 om tilbakehold i institusjon på grunnlag av eget samtykke. Den kommunale rus- og psykisk helsetjenesten kan fremme begrunnet sak for Fylkesnemda i de to første bestemmelsene. Fylkesnemnda avslår etter støtter saken og fatter vedtak. Selv om det er noen regionale forskjeller er det ofte en grundig saksgang med vitner og bevisførsel og rettsikkerheten for den enkelte er etter vårt syn, mye sterkere enn under lov om psykisk helsevern. Den siste bestemmelsen i § 10-4 er knyttet til ditt eget samtykke og ønske om tilbakehold, som du signerer på ved behandlingsstart. Dette krever ingen Fylkesnemnd, men er kun et samarbeid mellom deg og din behandlingsinstitusjon. Riktig og trygg bruk av tvang og tilbakehold § 10-4 har Helsedirektoratet understreket som hovedanbefaling i bestemmelsen, fordi du selv samtykker til tilbakehold. Noen velger dette fordi de eksempelvis har erfaringer med tidligere impulsive avbrudd av døgnbehandling. De ser at de trenger sterkere rammer innledningsvis - eller eventuelt også over litt tid. Du som pasient eller pårørende kan henvende deg til ruskonsulent/rustjenesten i kommunene din og få råd og informasjon om dette. https://www.rusfeltet.no/abc-til-rusbehandling/tvang-article2434-1001.html Anonymkode: 1e5b3...2fa Tusen takk for skikkelig grundig og bra svar 🙏 TS Anonymkode: be77f...4d7
Embla Othea Skrevet 7. november 2022 #18 Skrevet 7. november 2022 (endret) Jeg kunne ønske at man kunne holde tilbake rus på samme måte som i psykiatrien. Endret 7. november 2022 av Embla Othea
Purple_Pixiedust Skrevet 7. november 2022 #19 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Inntil tre måneder betyr inntil tre måneder. Har egentlig aldri hørt om noen som blir tvangsinnlagt pga rusproblem i seg selv så kan tenkes at han har hatt rusutløst psykose og vært til fare for aldre eller seg selv? Desverre er det mange som slipper ut ved å manipulere de ansatte men får håpe at han selv skjønner alvoret nå og tar i mot all hjelp han kan få ❤️ Det er kanskje eneste muligheten han har hele livet til å få livet på rett kjøl igjen Anonymkode: dca30...02d Hvorfor uttaler du deg når du ikke vet? Jo, hvis man har et alvorlig rusproblem hvor det vurderes at man er i akutt fare, så kan man bli innlagt på tvunget avrusning. Det er en egen paragraf. Men det skal mye til, og de fleste som ruser seg blir aldri lagt inn på tvang. Selv var jeg inn og ut av sykehus og diverse instanser. Det haglet inn bekymringsmeldinger fra både politi, sykehus, naboer og familie. Og det ble vurdert til at jeg var i akutt fare. Og det at jeg var så ny i dette med rus, at det ble vurdert til å være mulig å redde meg ut av det før det ble mer varig/død. Det var kommunen som kom på døra mi og fraktet meg med fly til avrusningen. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Han vil ikke selv og er ikke motivert. Hvis han får mulighet til å rømme vet jeg at han kommer til å gjøre det 100 % sikkert. Han virker redd får å miste de menneskene i rusmiljøe. Di virker viktigere enn meg og alle… Synes det er rart at di som er der får nesten litt lov til å rømme. Da kan han jo ruse seg ihjel under oppholdet likevel… TS Anonymkode: be77f...4d7 Det var ikke lett å rømme der jeg var. Hvis det ble vurdert at det var stor rømningsfare så fikk man ikke bli med på butikken. Men jeg fikk være med for jeg er ikke typen til å rømme. Hadde selvsagt følge da. 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #20 Skrevet 7. november 2022 Purple_Pixiedust skrev (27 minutter siden): Hvorfor uttaler du deg når du ikke vet? Jo, hvis man har et alvorlig rusproblem hvor det vurderes at man er i akutt fare, så kan man bli innlagt på tvunget avrusning. Det er en egen paragraf. Men det skal mye til, og de fleste som ruser seg blir aldri lagt inn på tvang. Selv var jeg inn og ut av sykehus og diverse instanser. Det haglet inn bekymringsmeldinger fra både politi, sykehus, naboer og familie. Og det ble vurdert til at jeg var i akutt fare. Og det at jeg var så ny i dette med rus, at det ble vurdert til å være mulig å redde meg ut av det før det ble mer varig/død. Det var kommunen som kom på døra mi og fraktet meg med fly til avrusningen. Det var ikke lett å rømme der jeg var. Hvis det ble vurdert at det var stor rømningsfare så fikk man ikke bli med på butikken. Men jeg fikk være med for jeg er ikke typen til å rømme. Hadde selvsagt følge da. Tusen takk for svar, nå ble jeg glad! TS Anonymkode: be77f...4d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå