Gå til innhold

Bærekraftige klær med god holdbarhet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hittil har jeg kjøpt klærne mine på butikker som cubus og h&m uten å bry meg så mye, men nå ønsker jeg å heller kjøpe mer bærekraftige klær med bedre holdbarhet, og som er laget av mennesker som har gode jobbforhold. 

Noen som har anbefalinger til merker?

Anonymkode: 112f0...5dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fillipa K

• Liker 1
Skrevet

Det beste du gjør er faktisk å bruke det du allerede har til det er helt ødelagt. Reparere først.

Kjøp brukt først og fremst. Da støtter du ikke ny produksjon.

Ellers se på materialene. Bomull, ull holder lengst om du vasker, tørker og oppbevarer det riktig. Klær med plast i nupper fort, gir såklart plast i vannet, og lukter fort vondt. De blir fortere slitt.

Ett spesifikt merke er Organic Basics. Finnes flere, men vær obs på greenwashing. Vet det finnes apper og nettsider som forklarer hvem som faktisk har gode arbeidsforhold, men husker ikke navnet.

Selv er jeg mest obs på materialer, og at jeg kjøper klær jeg virkelig trenger og kan bruke i åresvis. Handler ikke mange plagg i året, det aller viktigste er å få ned overforbruk. 

Anonymkode: 7470c...773

• Liker 1
Skrevet

Northern Playground

Anonymkode: 747a0...36e

Skrevet

Disse har startet en fabrikk i Kina der de ansatte får lignende betingelser som i Norge mtp ferie, timer pr. arbeidsuke, fødselspermisjon:

https://fairandsquare.no

Denne butikken produserer også noen av klærne på denne fabrikken eller kjøper de fra andre mer rettferdige merker:
https://www.frokendianassalonger.no/

Anonymkode: 9f35b...c91

• Liker 1
Skrevet
Embla Othea skrev (16 timer siden):

Fillipa K

900 kr for en vanlig singlet. For dyrt for meg selv om det er bærekraftig og god holdbarhet

Anonymkode: 92639...3bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...