Gå til innhold

Jeg kjenner veldig på ett press om å hjelpe datteren min så mye jeg klarer. Betale lappen hjelpe til med betaling av bil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når  hun var mindre så lovte jeg å betale lappen . Hun skulle få moped osv. men jeg er uføretrygdet å vet ikke hvordan jeg skal klare å betale alt . Jeg har begynt å spare. Er det vanlig å få hjelp til å betale lappen osv? 
Jeg fikk aldri hjelp til noe når jeg vokste opp. Måtte betale alt selv. Jeg ønsker så mye mer for datteren min . Og vil så gjerne at hun skal ha ett enklere liv enn meg . Men jeg er sliten , merkeklær press , regulering , osv . Det er så mye de trenger. 

Anonymkode: 33afb...f29

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke råd til å betale lappen eller kjøpe moped til våres gutter. De vet det og takler det bra. De får heller ikke bare dyre merkeklær. Kan få litt dyre klær til bursdag og jul, men ikke ellers 

Anonymkode: 4e3f5...6de

• Liker 3
Skrevet

Moped får ingen av våre. Det syns jeg er unødvendig. 

Lappen får de, dersom det er behov for den med tanke på eventuell læretid. Hvis ikke så får de spare selv. 

Det er ingen selvfølge at man får lappen hjemme. Kjenner flere som ikke får, fremfor de som får.

Anonymkode: 754a1...843

• Liker 3
Skrevet

Moped er det nesten ingen som kjører her vi bor, med unntak av noen fedre. Lappen betalte vi, men vi har god økonomi. Bil har han ikke fått, men har fått låne våre ved behov. Skulle begge bilene være opptatt finnes det bilkollektiv her vi bor.

Anonymkode: e804f...d13

• Liker 1
Skrevet

Det er viktig å sikre en så trygg og stabil livssituasjon som du kan for deg og datteren. Mye viktigere enn merkeklær, lappen, moped og andre forbruksting. Prat med datteren din om dette, så får hun med seg en god og sunn økonomisk forståelse som er nyttig resten av livet. 

• Liker 7
Skrevet

Dumt å love henne noe du ikke har spart til…

Anonymkode: 5b901...558

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dumt å love henne noe du ikke har spart til…

Anonymkode: 5b901...558

Livet kan ikke alltid planlegges. Jeg tipper at TS ikke planla å bli uføretrygdet med de følger det har for økonomien. 

• Liker 5
Skrevet
PM75 skrev (10 timer siden):

Livet kan ikke alltid planlegges. Jeg tipper at TS ikke planla å bli uføretrygdet med de følger det har for økonomien. 

Hvordan vet du når ts ble uføretrygdet? Kanskje hun har vært uføretrygdet siden lenge før hun ble mor. Uansett er det dumt å love noe man ikke vet at man kan holde. Det ødelegger mye mer for forholdet mellom dem, enn om ts aldri hadde nevnt et ord om sånt og barnet måtte ta som en selvfølge at hun skulle betale selv.

Anonymkode: 857ad...315

• Liker 3
Skrevet
PM75 skrev (16 timer siden):

Følgene kan planlegges for det. Uføreforsikring er jo nettopp for å demme opp for de potensielle økonomiske konsekvensene av uførhet.

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk ikke lappen eller bil, men jeg fikk ta opp privatlån av faren min, og når lappen var nesten helt nedbetalt så sa han at jeg kunne slutte å betale ned på den, jeg skulle få resten. Det samme skjedde med bilen. Jeg syns det var en grei løsning. Men har du ikke penger så har du ikke penger. Da er det jo ikke noe å gjøre. Hverken låne eller gi. 

Anonymkode: 26978...c75

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Når  hun var mindre så lovte jeg å betale lappen . Hun skulle få moped osv. men jeg er uføretrygdet å vet ikke hvordan jeg skal klare å betale alt . Jeg har begynt å spare. Er det vanlig å få hjelp til å betale lappen osv? 
Jeg fikk aldri hjelp til noe når jeg vokste opp. Måtte betale alt selv. Jeg ønsker så mye mer for datteren min . Og vil så gjerne at hun skal ha ett enklere liv enn meg . Men jeg er sliten , merkeklær press , regulering , osv . Det er så mye de trenger. 

Det er veldig vanlig å få betalt lappen og/eller bil av foreldrene sine. Tror alle jeg kjenner har fått en av delene, eller begge deler av sine foreldre. Jeg har fått bil av pappa, og farmor ville betale førerkortet mitt i 18-årsgave. 

Du har vel ikke alltid vært ufør? Det vanligste hos de fleste, er jo at man legger av litt penger hver mnd i en konto til barnet. Slik at man har samlet opp en del penger som skal gå til det-eller det. At du ikke har valgt å spare noe penger til barnet ditt, for å hjelpe med egenkapital eller andre ting. Det får du virkelig ta på din egen kappe, og må si at det er virkelig ikke et press etter merkeklær - ungdommen i dag ser jo hva som er populært. Typisk Adidas, Nike mm, men skikkelige DYRE merkeklær har jo aldri vært press etter, noen går kanskje med det. Og når man er ungdom er det enkelt å si at "alle andre" , når det egentlig ikke stemmer. 

Anonymkode: 822a2...da0

Skrevet

Du må gjøre alt for ditt barn, dette valgte du selv. Ditt ansvar at hun lever, pga du tok livsvalget for henne.

Hadde mødre forstått hvor egoistisk det er å føde et barn hadde vi vært langt under 8milliarder.

Anonymkode: b96c4...be1

Skrevet

Man holder det man lover. Enkelt og greit!

Skrevet

Faktisk utrolig dårlig gjort, og uansvarlig å LOVE datteren sin noe som dette. Du har aldri spart opp noe penger til barnet, og selv om så LOVER du ditt-og-datt. 

Høres ut som moren min, mye rart som har kommet ut av munnen hennes - kan ikke stole på hun. Hun har aldri gitt meg en eneste ting eller gjort en eneste innsats for relasjonen vår. Tvert imot har JEG måtte gi hun penger fordi hun ikke har råd til diverse. Skikkelig irriterende, og ikke minst så ødelegger det mye av relasjonen dessverre. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg sparer nå. Har spart 20 000 kr til nå. Men det er også konfirmasjon om ett år. Så det er mye utgifter. 

• Hjerte 1
Skrevet
PM75 skrev (17 timer siden):

Det er viktig å sikre en så trygg og stabil livssituasjon som du kan for deg og datteren. Mye viktigere enn merkeklær, lappen, moped og andre forbruksting. Prat med datteren din om dette, så får hun med seg en god og sunn økonomisk forståelse som er nyttig resten av livet. 

Bare kutt ut! 

Ts har allerede lovet barnet at hun skal få førerkort, det begynner nok å nærme seg 18-årsdag, siden TS tenker på dette. Og ikke har råd. Utrolig dårlig gjort å love sånt til barnet/ungdommen sin, når man ikke en gang har spart opp noe penger til det? Nei. Jeg har fader ikke ord. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Noen ganger må vi foreldre stikke fingeren i jorda og innrømme at ting ikke alltid blir som vi hadde tenkt. Livssituasjonen kan endre seg. Det man trodde man hadde råd til, kan bli umulig å få til. Den økonomiske situasjonen som er nå, gjør at mange sliter. Oppsparte midler må brukes til strøm, mat, økte renter m.m. Ser at mange på forumet ikke har økonomiske bekymringer, og det er bra. Men mange av oss, sliter nå. Vi vet ikke hvordan vi skal klare det økonomisk fremover. Det er lett å peke fingre, når man selv ikke kjenner det på kroppen! 

Anonymkode: d6197...984

• Liker 7
Skrevet

Nå er mine barn små, så det er veldig lenge til dette blir aktuelt hos oss, men jeg planlegger med å dekke førerkort for dem. Bil må de eventuelt kjøpe selv. Moped er jeg helt uinteressert i å dekke og synes det er et håpløst fremkomstmiddel. Da er det bedre med lettmotorsykkel, men det kommer jeg heller ikke til å sponse. Når det er sagt så kommer jeg ikke til å snakke med barna mine om dette før det blir aktuelt, slik at jeg ikke skaper forventninger jeg muligens ikke klarer å møte. 

Anonymkode: 245cd...64a

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg sparer nå. Har spart 20 000 kr til nå. Men det er også konfirmasjon om ett år. Så det er mye utgifter. 

Er dere personlig kristne? Hvis ikke dere er religiøse, ser jeg overhodet ingen mening i å holde en dyr konfirmasjon. Hvorfor skal man egentlig det? Å sende barnet i kirken for å forberede til konfirmasjon er bare tull når man ikke er religiøs. Nå sier du sikkert "jammen det er tradisjon". For noe sprøyt! Man MÅ ikke opprettholde alle slags dumme tradisjoner som er kristne. Har man lite penger er det konfirmasjonen som bør ryke først, før førerkortet! Førerkortet har man i det minste bruk for resten av livet!

Dropp hele konfirmasjonen. Ungen din klarer seg helt fint uten. Min sønn ble ikke konfirmert, men vi ga han en pengegave på sparekonto i stedet. Disse pengene gikk med til å betale førerkortet noen år senere. Jeg betalte halvparten av førerkortet av egen lomme, og den andre halvparten var pengene han hadde på sparekonto (som jeg har sørget for å spare for han i årenes løp). Førerkortet ble veldig dyrt, siden vi ikke har bil og ikke hadde mulighet til å øvelseskjøre bil med automatgir. Så all øvelseskjøring skjedde på kjøreskolen, derfor så havnet prisen på førerkortet så høyt.

Jeg er også uføretrygdet, by the way.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vi betalte lappen på lett mc og kommer til å betale for bil. Bil har jeg sagt fra vi fikk barnet, jeg fikk også billapoen

Anonymkode: 6fd9a...8f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...