Gå til innhold

Irriterende råd du har fått fra andre som gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den jeg har hørt mer enn en gang:

" Ikke kjøp så mye babytøy, du kommer til å få så mye i gaver"

Dette rådet har jeg fått av to bekjente. Jeg vet de vil meg vel, men jeg har jo ingen å få noe av som innflytter med single venner og enebarn.

Har du fått råd du syns er dårlige eller lettere irriterende?

Anonymkode: 59944...d49

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

«Jeg hadde aldri behov for det der». Å det kan være alt fra bæresjal til vippestol. Neivel så har ikke du hatt behov for sånne ting, men folk er forskjellige og vil gjøre ting på forskjellig måte. Jeg vet at folk mener det vel, men selv om det er vår første så har vi faktisk evnen til å lese oss opp og samle informasjon fra forskjellige kilder, både fra nett og andre folk. 

Anonymkode: e8efd...462

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

«Jeg hadde aldri behov for det der». Å det kan være alt fra bæresjal til vippestol. Neivel så har ikke du hatt behov for sånne ting, men folk er forskjellige og vil gjøre ting på forskjellig måte. Jeg vet at folk mener det vel, men selv om det er vår første så har vi faktisk evnen til å lese oss opp og samle informasjon fra forskjellige kilder, både fra nett og andre folk. 

Helt enig. Med tilgang til forum, vitenskap, magasiner osv. blir disse rådene noe jeg mest bare nikker til. Selv fikk jeg høre at merker til baby var idiotisk og bortkastet fordi de vokser så fort. Javel, tenkte jeg. Jeg kjøper ikke merker for merkets skyld, men fordi jeg bryr meg om hvor og av hvem plaggene er produsert. Om de er fri for kjemikalier som kan være hormonforstyrrende, forårsake astma, gi kreft osv. og det er ikke nødvendigvis de dyre merkene som har en ok bærekraftsprofil. Jeg bryr meg også om hvorvidt stoffet er mykt og om kvaliteten er bra. Har jo selv sett hvordan en godt brukt H&M body ser ut i forhold til en godt brukt body fra Name it. Jeg tror de fleste merker i dag er ok, billige som dyre, men jeg er bevisst i valg jeg tar og har lest meg opp, og kvalitet kan jo selges videre. Jo mer vasket, jo bedre for barnet.

Jeg gidder sjelden forklare meg for dem, men blir litt overrasket over hvor forutinntatt noen er.

TS

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt enig. Med tilgang til forum, vitenskap, magasiner osv. blir disse rådene noe jeg mest bare nikker til. Selv fikk jeg høre at merker til baby var idiotisk og bortkastet fordi de vokser så fort. Javel, tenkte jeg. Jeg kjøper ikke merker for merkets skyld, men fordi jeg bryr meg om hvor og av hvem plaggene er produsert. Om de er fri for kjemikalier som kan være hormonforstyrrende, forårsake astma, gi kreft osv. og det er ikke nødvendigvis de dyre merkene som har en ok bærekraftsprofil. Jeg bryr meg også om hvorvidt stoffet er mykt og om kvaliteten er bra. Har jo selv sett hvordan en godt brukt H&M body ser ut i forhold til en godt brukt body fra Name it. Jeg tror de fleste merker i dag er ok, billige som dyre, men jeg er bevisst i valg jeg tar og har lest meg opp, og kvalitet kan jo selges videre. Jo mer vasket, jo bedre for barnet.

Jeg gidder sjelden forklare meg for dem, men blir litt overrasket over hvor forutinntatt noen er.

TS

Og for å tilføye! Jeg har av alt inkl. myke fine h&m bukser, og er åpen for kloke råd og full respekt for at andre tar andre valg utfra sin situasjon, sitt barns behov osv. Det er vel nettopp det det går på, og ikke gi dømmende "råd", slik jeg selv fikk.

TS

• Liker 2
Skrevet

"Lær babyen å sove alene fra første natt hjemme!"
" Kjør Ferber-metoden, den er fantakstisk!"

Nei takk, jeg har ingen planer om drive med barnemishandling.

Anonymkode: 2a790...8cc

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"Lær babyen å sove alene fra første natt hjemme!"
" Kjør Ferber-metoden, den er fantakstisk!"

Nei takk, jeg har ingen planer om drive med barnemishandling.

Anonymkode: 2a790...8cc

Herlighet, det er da ikke barnemishandling.

Begge mine sov alene i vuggen fra første natt.

Anonymkode: a1692...c63

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Samme her :) 

Anonymkode: 0b19e...b9f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Rådet var vel at ungen bare skulle ligge å hyle fra dag en😉

Anonymkode: 6fbdf...312

• Liker 6
Skrevet

"Du må kjøpe......". Sett inn babycall med kamera, elektrisk vugge osv. 

Jeg ser ikke poenget med å kjøpe slike "moderne" ting før jeg vet behovet. Min baby spvner fint i vanlig vugge, selv uten at vi vugger den. 

Anonymkode: 018a2...a25

Skrevet

«Du burde sove før babyen kommer»

- som om man kan akkumulere søvn til senere 

«Du må sove når babyen sover»

- som om man trenger eller kan det på kommando

Det var også en drøss andre «råd» (eller belæring som jeg liker å kalle det, om amming og mammalivet). 

Anonymkode: 0b19e...b9f

• Liker 3
Skrevet

«Neeei, det trenger du ikke. Det hadde ikke jeg og vi klarte oss helt fint» 

Dette er fra bestemor på 85 år😂 

Anonymkode: 64ab2...950

• Liker 3
Skrevet

Har ei venninne som er veldig opptatt av at vi må kjøpe flasker osv før ungen er født. For jeg kommer til å bli lei av ammingen, for det var det kjedeligste hu visste så de gikk over til mme etter hvert. Altså.. 

• Liker 1
Skrevet

«Nyt det å sove mens du kan».

Altså, babyen min våkner 7-8 ganger om natten, likevel får jeg mer søvn nå enn jeg gjorde da jeg var gravid! 

Anonymkode: d1b9d...0ad

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

De mest irriterende er de som gir råd og så insisterer på at du "gjør det feil" om du sier du har prøvd det, men det virker ikke, eller at det ikke passer pga <legitim grunn>, men det bare feies til side..

"Sov når babyen sover" ER ikke et godt råd til en som har en baby som må trilles ute konstant for å sove... 

Anonymkode: c86c4...b0e

• Liker 11
Skrevet

Bare spis, det går av igjen. 

Yeah right!

• Liker 10
Skrevet

"Sov mens du kan! Når barnet kommer får du ikke sove på x antall år."

Man kan liksom ikke lade seg opp i graviditeten, også klare seg uten søvn i en lengre periode senere. For min del var det helt umulig å sove på slutten da jeg våknet av vondt bekken, og hver gang jeg våknet så måtte jeg tisse.

Fikk også en sovebaby, så sov mye bedre etter at baby ble født, enn jeg gjorde i hele graviditeten.

De som insisterer på at man ikke trenger str 50, for de fikk aldri brukt det, eller stellebord, vippestol, newborn sete til stokkestol osv...Babyer er forskjellige, og kanskje det blir et bomkjøp, men man overlever det altså. 

Vi brukte str 50 i to måneder, og før det var det 44, så vi fikk god bruk for det. Vippestolen vi bare måtte ha, i følge en søster, ble aldri brukt. Får snart en til, så kanskje den blir brukt da. Angrer ikke på at jeg kjøpte den uansett.

Noen kan fint vente med å handle til etter fødsel, og noen liker å planlegge og ha alt klart, selv om det innebærer en risiko for at ikke alt blir brukt. Kommentarer på at man bør gjøre det ene eller andre er da overflødige.

Anonymkode: 33173...f9e

• Liker 4
Skrevet
Forundret.. skrev (21 minutter siden):

Bare spis, det går av igjen. 

Yeah right!

For noen, ja😅

Jeg var alltid sulten, så spiste som en hest, men det var ikke boller og sjokolade liksom. Gikk opp 25 kg som forsvant uten innsats, men det hadde kanskje ikke gjort det hvis jeg spiste veldig usunt "bare fordi".

Andre spiser ikke veldig mye, men sliter med å bli kvitt det. Alt er i grunn veldig individuelt, som alt annet med kropp, graviditet, babytid osv.

Så nei, ville ikke gitt et generelt råd om å bare spise alt man kommer over, fordi det går av igjen. Det kan man aldri vite😅 Kunne derimot gjort det hvis noen ikke turte å spise et knekkebrød ekstra om dagen fordi de var redde for å gå opp i vekt.

• Liker 2
Skrevet

Gynekologvenn som sa "Det vil jo helst gå bra» om vaginal fødsel i seteleie og baby estimert til å være på over 5 kg til fødsel.🤯 

• Liker 2
Skrevet
Kaisada skrev (6 minutter siden):

Gynekologvenn som sa "Det vil jo helst gå bra» om vaginal fødsel i seteleie og baby estimert til å være på over 5 kg til fødsel.🤯 

Hæææ?

Jeg prøvde å ta 3D ultralyd hos en privat gynekolog jeg har vært mye hos tidligere, men det ble vanskelig da baby lå i seteleie og morkaken lå foran. Prøvde ørten ganger. Hun påpekte hver gang at hvis den ikke snudde seg så MÅTTE jeg ha keisersnitt, uansett størrelse, man tar ikke den risikoen.

Vet ikke om det var hormoner, eller en knust drøm om vaginal fødsel, men jeg ble så irritert på henne😅

Jordmor og sykehuset var litt sånn "vi tar ikke sorgene på forskudd, vi venter til kontrollen i uke 36 med måling av bekken og baby, eventuelt prøve å snu baby  osv", samtidig som de gjorde det klinkende klart at jeg kunne velge keisersnitt uansett hva kontrollen viste.

Jeg kom meg aldri til den kontrollen, for baby kom uken før. Bitteliten, 2,4 kg, men måtte likevel ha et lite klipp. Helt uproblematisk, men må jo innrømme at jeg var litt lettet over at jeg ikke presset ut noe større.

Kan jeg spørre hvordan det gikk med deg, gikk det bra til slutt?

• Hjerte 1
Skrevet

Generelt folk som er bastante, trenger ikke å være kvasse ting, men det å bare si en ting som om den eneste sannhet. Jeg er førstegangsgravid, med null erfaring. Har slitt med et helt ekstremt surrete hode, er så glemsk, og selvom jeg ikke har ammet før og enda ikke født, kjenner jeg det bobler i meg når folk sier «åbare vent du til ammetåken». Vettu, jeg tror ikke det kan bli verre, men OM det blir verre er slike kommentarer unødvendig, de sier bare «ååå bare vent, du har det ikke SÅ ille nå». Og generelt har alle som har vært gravide som jeg kjenner kommet med kommentarer som «dette her er helt bortkastet», «å sette ballong her helt unødvendig, det funker ikke» osv osv, dette er jo bare kommentarer som stemmer for deres situasjon og er ikke fasit på noe.

Anonymkode: 792de...9cf

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...