Gå til innhold

Hvor mye penger regner dere med å bruke på jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sparekontoen minsker som følge av renter, bensin, strøm og mat og jeg prøver å gjøre jula så billig som mulig med to barn og stor familie. 

Hvor mye tror dere jula kommer til å koste i år? 

Hitill har jeg tatt følgende grep;

- Planlegger å kjøpe de fleste gavene på black friday og har allerede laget liste

- Gir billigere gaver til familie enn i fjor

- Jeg og samboer dropper gave til hverandre i år

- Kjøpt nytt juletre på halvpris nå i oktober 

- Kjøper ting som gløgg og pepperkaker litt og litt nå i november så det ikke blir store innhogg i desember 

- Dropper pakkekalender til barna som fort koster 2000kr som uansett er noe vi voksne har bygget opp forventninger rundt og barna blir like fornøyde med en sjokoladekalender 

Hva med dere?

Anonymkode: 36da6...5fe

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er lurt å kjøpe julegaver på black friday ja, jeg hadde gjort det samme. 
Jeg kommer kun til å gi 1 billig gave til hver person jeg skal gi gave til og ikke mer enn dette, for å spare penger. 
Vi kjøper ikke pepperkaker siden vi ikke er så glad i det, lager kringlekake, kanelsnurrer selv med mindre sukker.

Vi skal jo kose oss, men jeg tror det er også bra vi ikke glemmer helsa våres når det kommer til jul, for det er det veldig lett å gjøre. 

Anonymkode: 54d35...d2a

Skrevet

Enig med deg i dropping av pakkekalender. Jeg synes det er en uting og jeg ser ikke hvorfor barn skal ha en gave hver dag i hele desember...da vi hadde dette som små fikk vi veldig små ting, og bare ting som var praktiske og vi også kunne bruke.

Jeg og mannen kjøper gaver til hverandre, men da ting vi også trenger. Mannen og broren er blitt enige om å ikke kjøpe gave til hverandre. 

Anonymkode: 74d77...33a

• Liker 2
Skrevet

Vet ikke om jeg kommer til å ha noe inntekt så lurer på å avlyse julefeiringen i år.

Anonymkode: d7255...7df

• Hjerte 1
Skrevet

Blir minimalt med julegaver. Kanskje 1000-2000 kroner til nieser og nevøer.

Mat til jul+romjul (utover vanlig budsjett) blir vel ca 2000-3000. 

Så blir det trolig 2 poser med god kaffe (ca 600 kroner), noe te å kose meg med (kanskje 400 kroner), en tur til polet (akevitt, juleøl og vin) kanskje 2000-3000.

Jul for meg er familie, venner, god mat og drikke. Da koser jeg meg med gode smaker og byr gjerne gjester innom på ekstra gode middager eller noe ekstra godt i koppen/glasset. 

Har ikke bestemt meg om jeg skal arrangere nyttårsmiddag ennå. Gjør jeg det så blir det fort 2000 kroner der også. 

Mulig jeg har glemt noe, men det er det jeg kommer på i farta.

Skrevet

0,-

Feirer ikke butikkenes helligdag

Anonymkode: f2685...cdc

Skrevet

Toppen 3000 kr ekstra utover en vanlig måned. Det for gaver og litt ekstra til mat. Gaver i år blir nok rundt 1000 kr, så blir nok mindre enn 3000…

Anonymkode: f114c...069

Skrevet

1 500,- 

• Nyttig 1
Skrevet

20.000kr til gaver, mat og klær. 

(Alenemor med fire barn)

Anonymkode: bd590...403

Skrevet

2000kr til litt ekstra god mat og drikke. 

Anonymkode: 10768...2af

Skrevet

I gaver havner vi på ca 15.000 kr

Ungene her får litt ekstra i år, men vi reduserer på andre. Vi har kjøpt platespiller til den ene, støvsuger til den andre og tror jeg skal kjøpe Nintendo Switch til den siste. 

I mat/godteri regner vi med å bruke et vanlig matbudsjett som er på ca 9000 kr. Vi pleier ikke å bruke mer i desember, vi handler bare litt andre ting. Julemat er egentlig ikke så veldig dyrt. 

Gavekalender har jeg kuttet ut for mange år siden. Vi legger heller litt mer i julegaven. 

Vi har litt juletradisjoner som koster litt penger. Så det går vel ca 5000 kr til aktiviteter/spise ute i desember. 

Anonymkode: 860d5...aa4

Skrevet

Blir billigere og færre julegaver, håper å komme i mål med gavene for 2000.

så blir det vel 2000-3000 ekstra i mat/julegodt/julebrus. 

er ganske fortvila over den økonomiske situasjonen, men vi skal vel få det til på et vis

Skrevet

Jeg har droppet julegavestresset med stadig flere, etter gjensidig avtale. Det er en lettelse. Gir ikke lenger julegaver mellom oss i søskenflokken min, og ikke til venninner heller-

Jeg er, som dem, uansett i stand til å selv kjøpe meg de billige gavene i løpet av et vanlig år. Venninner og søsken har jo uansett aldri gitt dyre gaver, og det vi har gitt, var bare stress å løpe rundt i butikker for å finne, og en utgiftspost som egentlig er unødvendig. Folk flest har råd til å kjøpe seg disse tingene selv.

De virkelig dyre julegavene får man av ektefellen eller foreldrene sine, tenker jeg.  

Skal sies at jeg ikke er noe utpreget "julemenneske". Det er bare styr og stress og jeg har tonet det helt ned. Da jeg var gift og hadde barn i oppveksten, var det eks-mannen min som stelte i stand alt og pyntet og greier. Han hentet kassene med juledekorasjoner i boden, satte frem alt, pyntet juletreet sammen med sønnen vår, mens jeg satt og så på 😛 Eksen lagde også julemiddagen.

Det eneste jeg gjorde, var å bake pepperkaker med sønnen min noen år.

Skrevet

Har kjøpt mye på salg allerede, gavene havner nok på 15 000 tilsammen hvertfall. Mat 4000 kanskje 

Anonymkode: e924f...14e

Skrevet

Tror vi kommer til å bruke litt mer i år enn tidligere, eller omtrent det samme.

Mat: Koster oss mindre enn til vanlig, siden vi er mindre hjemme i jula (er mye hos mine foreldre som har god råd til å spandere og hos svigermor i utlandet hvor maten er billigere)

Gaver: Skal kjøpe litt flere i år enn tidligere år, kommer til å bruke kanskje 2.500 kr?

Transport: Dyreste utgift. Ca. 4.000 til flybilletter til kontinentet og 500 for bensin i Norge.

Pynt: Har en juleeske med pynt, og et plastjuletre på en meter, det holder. Har ikke kjøpt julepynt på ca 5 år. Er aldri hjemme på selve julaften.

Vi er ca 40 år, totalinntekt 675 000, ingen barn.

Anonymkode: 18d83...930

Skrevet

Ikke så mye.

Gaver, kanskje 3000. Kun til aller nærmeste.

Mat, kanskje en 1000 kr ekstra.

Pynt, vi har flyttet og trenger litt ekstra. Kanskje 500 kr.

Anonymkode: 4210e...6f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sparekontoen minsker som følge av renter, bensin, strøm og mat og jeg prøver å gjøre jula så billig som mulig med to barn og stor familie. 

Hvor mye tror dere jula kommer til å koste i år? 

Hitill har jeg tatt følgende grep;

- Planlegger å kjøpe de fleste gavene på black friday og har allerede laget liste

- Gir billigere gaver til familie enn i fjor

- Jeg og samboer dropper gave til hverandre i år

- Kjøpt nytt juletre på halvpris nå i oktober 

- Kjøper ting som gløgg og pepperkaker litt og litt nå i november så det ikke blir store innhogg i desember 

- Dropper pakkekalender til barna som fort koster 2000kr som uansett er noe vi voksne har bygget opp forventninger rundt og barna blir like fornøyde med en sjokoladekalender 

Hva med dere?

Anonymkode: 36da6...5fe

Hvor fikk du tak i juletre til halv pris? 

Anonymkode: 62879...c6e

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Jeg regner med å bruke omtrent det samme som før. Jeg behøver ikke å stramme inn.

Skrevet

Ca 20.000

2 voksne, 1 barn

Anonymkode: 5dd25...261

Skrevet

Ca 12 000-15 000. To barn, samboer, foreldre og foreldre til samboer og to bonusbarn.

Anonymkode: aea79...4f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...