AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #21 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): JAAAA!!!!!! 🤬🤬🤬 Men helt seriøst. Kvinner har mye høyere sykefravær enn menn, og tar naturligvis ut mer permisjon ifm. graviditet og barn. Ingen ansatt er så dyr som en fraværende ansatt. Noen andre må ansettes til å gjøre den fraværende ansattes jobb. Det sier seg selv at jo høyere opp i stilling man er, jo mer kritisk blir fraværet, og desto mer kostbart blir det for samfunnet. Er det verdt å ta den kostnaden bare så man kan klappe seg selv på skuldra og si at man har 50-50 kjønnsbalanse i ledelsen? Eller burde vi være kjønnsblinde og la tallene avgjøre? Anonymkode: 40cea...f1e Kvinner er allerede i lederposisjoner, så du slipper å tenke på det. Anonymkode: d5087...611
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #22 Skrevet 6. november 2022 42 minutter siden, AnonymBruker said: I etaten jeg arbeider i, er nå nær sagt samtlige ledere på alle nivåer kvinner. De er ikke kvoterte inn, men dette er en konsekvens av at menn med samme utdannelse velger å arbeide i det private og at det etterhvert utdannes flere kvinner enn menn i dette yrket som tidligere hadde overvekt av menn. Anonymkode: 82fa3...582 Det er da vi trenger kjønnspoeng i de studiene, itillegg til at alle jobbannonser som legges ut legger til at "menn oppfordres til å søke" Anonymkode: f484c...a65
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #23 Skrevet 6. november 2022 48 minutter siden, Turtellure12 said: Helt enig. Mange kvinner som er der de er pga dyktighet og hardt arbeid. Kvotering ødelegger for disse. Nå er kvinner eksperter på å ødelegge for seg selv da, for det er jo de som har mast om kvotering. LIsten er lang over ting kvinner har krevd, som i senere tid har vist seg å bite dem i ræva eller kommer til å bite dem i ræva. Når det er sagt så syns jeg fortsatt synd på disse damene. Er ikke helt hjerterå heller. Anonymkode: f484c...a65 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #24 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): JAAAA!!!!!! 🤬🤬🤬 Men helt seriøst. Kvinner har mye høyere sykefravær enn menn, og tar naturligvis ut mer permisjon ifm. graviditet og barn. Ingen ansatt er så dyr som en fraværende ansatt. Noen andre må ansettes til å gjøre den fraværende ansattes jobb. Det sier seg selv at jo høyere opp i stilling man er, jo mer kritisk blir fraværet, og desto mer kostbart blir det for samfunnet. Er det verdt å ta den kostnaden bare så man kan klappe seg selv på skuldra og si at man har 50-50 kjønnsbalanse i ledelsen? Eller burde vi være kjønnsblinde og la tallene avgjøre? Anonymkode: 40cea...f1e Feil, ingen ansatt er så dyr som en feilansettelse. Så man skal ansette den som er best kvalifisert, uavhengig av kjønn. Anonymkode: 3dc95...171 1 1
Unika Skrevet 6. november 2022 #25 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): I de statistikkene som presenteres så er disse variablene/faktorene ikke med i statistikken.. Hvordan kan du f.eks argumentere for at kvinner på +/- 45 har en snitt fravær på 18% på landsbasis mens menn i samme aldersgruppe har et snitt på 6%. Mange kvinner som går gravide og føder godt opp i førtiårene? Anonymkode: e7107...5b9 Altså, damer er jo mer sykemeldt enn menn av veldig mange gode grunner tenker nå jeg: Damer mellom 40 og 50 i våre dager har fortsatt (små) barn hjemme. Helt vanlig å få barn i 38-40-års alderen nå - man vet kvinner tar noe mer sykt barn dager. Kvinner tar mye mer ansvar for eldre og syke foreldre, gjerne mannen sine også. Dette er krevende psykisk og man blir dausliten. Kvinner er oftest organisatorene i familien AS. Ekstremt slitsom deltidsjobb... Hundre tusenvis av kvinner har også fødselsskader de aldri blir kvitt som gjør at man i perioder sykemeldes. Kvinner opp til ca 50 har mensen, med de komplikasjonene det medfører for noen. Jeg har hatt harde menstruasjoner hvor jeg er helt avhengig av smertestillende for å fungere. Etter fødsel har det blitt verre, og de to første dagene med mensen kjennes det faktisk ut som det er en unge på vei ut. Jeg sitter i møter jeg, men forstår veldig godt de som ikke klarer det. Endometriose er et annet, rent kvinneproblem. Lavtlønnede kvinner har ofte tunge jobber som sliter på kroppen (sykehjem, barnehage, frisør, butikk/lager). I tillegg har disse lavtlønnede kvinnene ofte lavtlønnede menn med kvinnesyn som henger liiiitt igjen i fortiden, noe som fører til mye ekstraarbeid på kvinnen (bare å ta en titt i samlivs-delen av forumet her... hjelp.) 5 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #26 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så dumt at du synes spørsmålet mitt var dumt. Du må ikke svare om du ikke vil. Basert på rette kvalifikasjoner, ja selvsagt, men burde forventet sykefravær vektlegges mer i ansettelsesprosessen enn det gjør i dag (som vel er ikke i det hele tatt)? Hvorfor ikke? For å opprettholde en 50-50 kjønnsbalanse? Det viser seg at det er ganske dyrt å ha kjønnsbalanse. Anonymkode: 40cea...f1e Du tar jo utgangspunkt i at alle kvinner har høyere sykefravær enn menn. Det stemmer jo ikke. Jeg har jobbet i 16 år i min stilling og har ALDRI hatt en eneste dag sykefravær. Sjefen min som er mann derimot er syk hver måned iblant. Også bør vi vel heller se og ordne ÅRSAKEN til at kvinner har høyere fravær. Kvinner har større sannsynlighet for skader og plager i etterkant av operasjoner. Fordi det forskes og fokuseres for lite på kvinnehelse. Ved nesten alle teknikker og operasjoner som utvikles er det tatt utgangspunkt i en manns kropp, fordi kvinner visstnok har så kompleks anatomi? Tenk litt på det du. Så har du faktumet at mye fravær skyldes tungt arbeid. Da snakker vi om fysisk og psykisk kombinert. Er det psykisk tungt å være rørlegger eller lagerarbeider med 8 til 16 jobb? Hvordan er det for typiske kvinneyrker som sykepleiere i turnus med nattarbeid. Kan dette sammenlignes mtp belastning med en direktørstilling på kontor? Når det gjelder omsorg for barn hvem tar hovedansvaret? Hvem tar det tredje skiftet? Hvorfor tar ikke menn mer ansvar? Hva med skattebetalere? Hva skjer om 30 år om dagens kvinner i Norge nektet å få barn? Hvem skal da jobbe for at du skal få mulighet til stell og hjelp av hjemmetjenesten og senere plass på sykehjem? Bør alle slike tjenester privatiseres og koste 30.000 i måneden? Har du spart opp nok pensjon til en slik ordning? Anonymkode: 5d9a9...b09 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #27 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Det er da vi trenger kjønnspoeng i de studiene, itillegg til at alle jobbannonser som legges ut legger til at "menn oppfordres til å søke" Anonymkode: f484c...a65 Jeg synes at det kanskje er på tide, selv om jeg egentlig ikke er for kjønnskvotering i utgangspunktet. Men skal vi ha det, må det fungere begge veier. Anonymkode: 82fa3...582
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #28 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det statistikk? Da har du vel en kilde? Og hva slags tunge, fysiske jobber er det lavt utdannede kvinner utfører? Anonymkode: 40cea...f1e Her har du kilde fra statistisk sentralbyrå på at far tar langt større del av permisjonstiden jo høyere utdanning moren har: https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/likere-deling-av-foreldrepermisjonen Tunge, fysiske kvinneyrker er f eks renholder (hvordan hadde din kropp vært etter 40 timer i uken med foroverlent husvask?) og innen pleie- og omsorgsarbeid med mange tunge løft og statiske/ukurante arbeidsstillinger. Når disse yrkene, med lav utdanning, kombineres med hovedansvar for både hus og barn i eget hjem, så sier det seg selv at man kommer til kort. Ved høyere utdanning, når man har lettere fysisk arbeid som f eks kontorjobb, kombinert med at man deler ansvar for hus og barn, så er det helt naturlig at man holder mye lenger i jobben. Min mor var hjelpepleier og ble 100 % ufør med ødelagte skuldre og rygg når hun fylte 58 år. Jeg er nå 45 år, har en mastergrad og jobber som biblioteksleder, og jeg har virkelig ingen problemer med å se for meg å fortsette i min karriere frem til jeg fyller 70. Anonymkode: 81541...e9f
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #29 Skrevet 6. november 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg synes at det kanskje er på tide, selv om jeg egentlig ikke er for kjønnskvotering i utgangspunktet. Men skal vi ha det, må det fungere begge veier. Anonymkode: 82fa3...582 Nei staten er opptatt med å gi kvinner enda flere kjønnspoeng i opptak til studier. Å fokusere på menn er ikke priorteten akkurat nå. https://www.universitetsavisa.no/kjonnspoeng-student-tim-torvatn/ntnu-vil-ha-kjonnspoeng-for-kvinner-pa-to-nye-studier/370041 Anonymkode: f484c...a65 1 1
mitch92 Skrevet 6. november 2022 #30 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): JAAAA!!!!!! 🤬🤬🤬 Men helt seriøst. Kvinner har mye høyere sykefravær enn menn, og tar naturligvis ut mer permisjon ifm. graviditet og barn. Ingen ansatt er så dyr som en fraværende ansatt. Noen andre må ansettes til å gjøre den fraværende ansattes jobb. Det sier seg selv at jo høyere opp i stilling man er, jo mer kritisk blir fraværet, og desto mer kostbart blir det for samfunnet. Er det verdt å ta den kostnaden bare så man kan klappe seg selv på skuldra og si at man har 50-50 kjønnsbalanse i ledelsen? Eller burde vi være kjønnsblinde og la tallene avgjøre? Anonymkode: 40cea...f1e Men undersøkelser viser og at kvinner kan være bedre ledere enn menn. Og fravær pga. Graviditet er jo menn like skyldig i, bare at kvinnen naturligvis må ta det. Men den kostnaden kan man ikke skylde bare på kvinner for ... https://dagensperspektiv.no/ledelse/2019/kvinner-best-lederegenskaper 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #31 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er det statistikk? Da har du vel en kilde? Og hva slags tunge, fysiske jobber er det lavt utdannede kvinner utfører? Anonymkode: 40cea...f1e F.eks. lave stillinger i omsorgsyrker. Skikkelig lureri. Lønna skulle vært minst fordobla. Anonymkode: b1266...d7c
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #32 Skrevet 6. november 2022 Hvorfor gidder kvinner å få barn egentlig?? Er jo bare kjeft å få for permisjon og sykefravær. Anonymkode: 1732b...f5c
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #33 Skrevet 6. november 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor gidder kvinner å få barn egentlig?? Er jo bare kjeft å få for permisjon og sykefravær. Anonymkode: 1732b...f5c Fordi de fleste klarer ikke kjempe imot sin biologi eller kontrollere den. Når det begynner å koke i kroppen og de vil ha barn, så sprekker de fleste. Samtidig så forventes menn å kunne kontrollere sin biologi perfekt. Forstå det den som kan. Anonymkode: f484c...a65
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #34 Skrevet 7. november 2022 On 11/6/2022 at 4:32 PM, AnonymBruker said: Det forklarer mye hvorfor kvaliteten er så lav som den er i det offentlige. Anonymkode: 82bea...93e Myte! Jeg bytta fra jobb i det offentlige til det private for et par år siden, og var lettere sjokkert over hvor mye mindre effektive de var i det private. Anonymkode: de36a...fa8
Maskinfører Skrevet 7. november 2022 #35 Skrevet 7. november 2022 Nei de tenker med følelser og det er ikke bra
MinniMusa Skrevet 7. november 2022 #36 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (På 6.11.2022 den 16.32): Det forklarer mye hvorfor kvaliteten er så lav som den er i det offentlige. Anonymkode: 82bea...93e Bra argument og konklusjon 👏👏
Knoot Skrevet 8. november 2022 #37 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (På 6.11.2022 den 22.11): Nei staten er opptatt med å gi kvinner enda flere kjønnspoeng i opptak til studier. Å fokusere på menn er ikke priorteten akkurat nå. https://www.universitetsavisa.no/kjonnspoeng-student-tim-torvatn/ntnu-vil-ha-kjonnspoeng-for-kvinner-pa-to-nye-studier/370041 Anonymkode: f484c...a65 Dette starter allerede i videregående hvor særlig kvinnelige lærere (overvekt av kvinnelige lærere i skolene) gir gutter lavere karakterer basert på oppførsel og atferd enn faktisk oppnådd fagkompetanse. https://forskning.no/skole-og-utdanning/derfor-far-gutter-for-darlige-karakterer/1332125 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #38 Skrevet 8. november 2022 Om man blir ansatt i lederroller man stort sett 40 og over. De færreste kvinner får barn etter den tid. Anonymkode: fc809...6e0
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #39 Skrevet 8. november 2022 Man bør ansette uavhengig av kjønn også til lederroller, men jeg er enig i at hensyn til evt. fremtidige barn har fått for mye fokus. Man må satse på de som vil og kan være på jobb for å jobbe, ikke for å ta permisjon i tide og utide. Anonymkode: d9bd9...913
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #40 Skrevet 8. november 2022 Nei, vi har sett nok skandaler nå. Et googlesøk så ser det hvordan det har gått med mange ting pga kvinner som ledere. For eks skolesaken i oslo der en lærer nesten ble drep av ustabil elever: https://www.dagsavisen.no/oslo/nyheter/2017/05/18/clemens-saers-ble-skadet-for-livet-av-en-elev-na-krever-han-250000-i-oppreisning-fra-kommunen/ Anniken Hauglie trakk fort her: https://www.nrk.no/nyheter/nav-skandalen-1.14759909 Anonymkode: 7df0a...728
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå