Gå til innhold

Staten betaler for begravelsen til Maurstad.

Blåttvann

Anbefalte innlegg

https://www.dagbladet.no/studio/kjendisstudio/668?post=112520

Jeg skjønner at han har vært en kjær skuespiller for mange, men... familien hans sitter vel rimelig godt i det og da er det vel litt spesielt at de takker ja til at det offentlige betaler for begravelsen hans nå som 'vanlige' folk sulter og fryser fordi staten kutter i alle budsjetter?

Nå skal det sies at begravelse aldri har vært viktig for meg. Hade kan man si når som helst til et dødt menneske, det er bare en konstruksjon at det må skje i kirken en drøy uke etter at noen har lukket øynene for godt. Å hedre noen kan man gjøre uten at det skal gjøres så mye ut av opplegget rundt.

Jonas Støre og Anette Trettebergstuen kunne dukket opp i kirken og holdt tale uten at de også trenger å betale for hele begravelsen. Tipper dette vil koste like mye som staten kutter i budsjettene til en barneverninstitusjon. Hvem har mest bruk for pengene, en dæv riking eller levende barn uten foreldre?

Dette er sløsing med offentlige midler, en blomsterkrans og en tale hadde holdt.

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En gjennomsnittlig begravelse koster et sted mellom 25 og 50.000 kroner, det er ikke store kostnaden mot hvor mye eldrebølgen og støtteordningen for strøm koster.

Det er en måte å ære de som har utmerket seg spesielt, og noe kun 100 stk. har fått siden ordningen ble innført på 1880-tallet. Synes det er naturlig at en folkekjær skuespiller som Toralv Maurstad som har underholdt flere generasjoner med nordmenn får det dekt av staten.

• Liker 26
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle ting staten 'sløser' på, må dette være den absolutt minste budsjettposten. Og så lenge vi har det slik at staten finansierer begravelsen til enkelte mennesker som har betydd mye for offentligheten, så må de selvsagt gjøre det for alle - de kan ikke se an vedkommendes familieøkonomi og så droppe det.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns de kunne betalt selv.

Staten burde betale for begravelsen til folk som tar livet sitt. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Imariuz skrev (1 time siden):

En gjennomsnittlig begravelse koster et sted mellom 25 og 50.000 kroner, det er ikke store kostnaden mot hvor mye eldrebølgen og støtteordningen for strøm koster.

Det er en måte å ære de som har utmerket seg spesielt, og noe kun 100 stk. har fått siden ordningen ble innført på 1880-tallet. Synes det er naturlig at en folkekjær skuespiller som Toralv Maurstad som har underholdt flere generasjoner med nordmenn får det dekt av staten.

Men denne begravelsen vil jo aldri koste 50.000,-. Her blir det vel både leie av lokale, fin mat på store fat, servering, godt drikke, svære oppsatser og hyllesfest. Dette vil nok koste mer enn ti ganger en vanlig begravelse.

Håper jeg tar feil da.

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imariuz skrev (2 timer siden):

Tror du må litt over 50 000,- for rimeligst mulig. I alle fall om det dreier seg om litt servering etterpå.

Når det gjelder hvem som får, har jeg ingen innvendinger egentlig. Men det blir ganske tilfeldig. Maurstad var en fyr veldig mange visste hvem var, og han var en flink skuespiller. Men det er mange andre som har er en mye større del av livet til folk. Ta eksempelvis radio-mannen Even  Rognlien som også døde denne uken. Mange hundre tusen lyttere. Så langt fra høy-kultur man kan komme. Men antakelig vil langt flere savne han enn Maurstad i sitt daglige liv.

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aintnofun skrev (1 time siden):

Nei, det burde de ikke. En kan ikke gi støtte til selvmord.

Endret av Honey Dew
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnesirup01 skrev (1 time siden):

Av alle ting staten 'sløser' på, må dette være den absolutt minste budsjettposten. Og så lenge vi har det slik at staten finansierer begravelsen til enkelte mennesker som har betydd mye for offentligheten, så må de selvsagt gjøre det for alle - de kan ikke se an vedkommendes familieøkonomi og så droppe det.

De gjør det for langt fra alle. Det er ganske tilfeldig hvem som får. De eneste som er garantert er vel tidligere statsministere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
Aintnofun skrev (2 timer siden):

Hvorfor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (18 minutter siden):

Men denne begravelsen vil jo aldri koste 50.000,-. Her blir det vel både leie av lokale, fin mat på store fat, servering, godt drikke, svære oppsatser og hyllesfest. Dette vil nok koste mer enn ti ganger en vanlig begravelse.

Man får kun dekt selve begravelsen, ikke eventuell samling etterpå med familie og pårørende

Brunello skrev (11 minutter siden):

Tror du må litt over 50 000,- for rimeligst mulig. I alle fall om det dreier seg om litt servering etterpå.

Når det gjelder hvem som får, har jeg ingen innvendinger egentlig. Men det blir ganske tilfeldig. Maurstad var en fyr veldig mange visste hvem var, og han var en flink skuespiller. Men det er mange andre som har er en mye større del av livet til folk. Ta eksempelvis radio-mannen Even Rognlien som også døde denne uken. Mange hundre tusen lyttere. Så langt fra høy-kultur man kan komme. Men antakelig vil langt flere savne han enn Maurstad i sitt daglige liv.

Serveringen må de betale selv, staten dekker kun begravelsessermonien som altså koster 25-50.000 i snitt.

Maurstad har vært aktiv siden 40-tallet og deltatt i en rekke teaterstykker både som skuespiller og regisør, tv-serier og som stemmen til Ludvig i Flåklypa blant annet. Han har betydd mye for mange generasjoner nordmenn, og fått kongens fortjenestemedalje for sin innsats. Rognlien var sikkert dyktig, men kommer ikke i nærheten av å nå like mange nordmenn .

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imariuz skrev (1 minutt siden):

Man får kun dekt selve begravelsen, ikke eventuell samling etterpå med familie og pårørende

Serveringen må de betale selv, staten dekker kun begravelsessermonien som altså koster 25-50.000 i snitt.

Maurstad har vært aktiv siden 40-tallet og deltatt i en rekke teaterstykker både som skuespiller og regisør, tv-serier og som stemmen til Ludvig i Flåklypa blant annet. Han har betydd mye for mange generasjoner nordmenn, og fått kongens fortjenestemedalje for sin innsats. Rognlien var sikkert dyktig, men kommer ikke i nærheten av å nå like mange nordmenn .

Av nålevende nordmenn var Even Rognlien en større del av hverdagen til flere enn Maurstad. Det er nesten ingen som går i teater, og norskproduserte eldre filmer har generelt ganske få seere. Selv er jeg 50 år, middels interessert i teater og høykultur, men har aldri sett et helt teaterstykke eller film med Maurstad. 
Jeg benekter ikke at Maurstad var såkalt folkekjær, flink og mye annet. Men veien til en del av dette er langt kortere når man en driver med høykultur fremfor «lettbent» underholdning. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (3 minutter siden):

Av nålevende nordmenn var Even Rognlien en større del av hverdagen til flere enn Maurstad. Det er nesten ingen som går i teater, og norskproduserte eldre filmer har generelt ganske få seere. Selv er jeg 50 år, middels interessert i teater og høykultur, men har aldri sett et helt teaterstykke eller film med Maurstad. 
Jeg benekter ikke at Maurstad var såkalt folkekjær, flink og mye annet. Men veien til en del av dette er langt kortere når man en driver med høykultur fremfor «lettbent» underholdning. 

Flåklypa sendes hver eneste jul med hundretusenvis av seere, og slik har det vært i mange tiår. Hva du personlig er interessert i er uvesentlig her, hadde man tatt en skikkelig spørreundersøkelse ville Maurstad vært klart mer populær, for han vet alle hvem er og har vært en del av nordmenns liv siden 40-tallet. Han fikk kongens fortjenestesmedalje, og det sier sitt.

Endret av Imariuz
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imariuz skrev (1 minutt siden):

Flåklypa sendes hver eneste jul med hundretusenvis av seere, og slik har det vært i mange tiår. Hva du personlig er interessert i er uvesentlig her, hadde man tatt en skikkelig spørreundersøkelse ville Maurstad vært klart mer populær, for han vet alle hvem er og har vært en del av nordmenns liv siden 40-tallet. Han fikk kongens fortjenestesmedalje, og det sier sitt.

Derfor skrev jeg generelt få seere. Det er  noen ganske få filmer som har mange seere, men det er en forsvinnende liten del.

At han har fått kongens fortjenestemedalje er ikke omtvistet. Det er imidlertid på grunnlag av det han gjorde for ganske mange år siden. Jeg tror du tar feil vedrørende hans populæritet. Nesten ingen under 50 år har sett noe særlig av han med unntak av de som har sett Hotel Cæsar .

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Imariuz skrev (58 minutter siden):

Sikker på det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 timer siden):

Godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 timer siden):

Veldig enig i dette og det er delvis derfor jeg reagerer. Også fordi familien sitter såpass godt i det økonomisk.

Så dette er bare tull å betale for!

Betalte staten da Anne-Cath. Vestly ble begravet? Det ble holdt masse taler fra offentlige personer, men betalte de også? Anne-Cath. var hele Norges mormor, hun var tilgjengelig for alle og tilhørte ikke bare overklassen.

Å betale for folk som har råd til å betale selv burde ikke bli en "greie". Det er heller ikke greit å forskjellsbehandle slik.

Endret av Blåttvann
  • Liker 9
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (7 minutter siden):

Veldig enig i dette og det er delvis derfor jeg reagerer. Også fordi familien sitter såpass godt i det økonomisk.

Så dette er bare tull å betale for!

Betalte staten da Anne-Cath. Vestly ble begravet? Det ble holdt masse taler fra offentlige personer, men betalte de også? Anne-Cath. var hele Norges mormor, hun var tilgjengelig for alle og tilhørte ikke bare overklassen.

Å betale for folk som har råd til å betale selv burde ikke bli en "greie". Det er heller ikke greit å forskjellsbehandle slik.

Enig!!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...