Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et veldig stort ønske om å amme. Dette et mitt første barn. Er drt noe jeg kan gjøre i forkant for å forberede meg sånn at det et enda større sannsynlighet for at jeg får det til?

Anonymkode: b4ede...418

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har et veldig stort ønske om å amme. Dette et mitt første barn. Er drt noe jeg kan gjøre i forkant for å forberede meg sånn at det et enda større sannsynlighet for at jeg får det til?

Anonymkode: b4ede...418

Du kan lese deg opp; men jeg ville også prøvd å forberede meg mentalt på at det kan være det ikke går hvis du har et så stort fokus på å ønske amme. At du ikke får helt sammenbrudd. De fleste vil jo amme, uansett, men alle får det dessverre ikke til. 

Anonymkode: 9632c...b74

Skrevet

Du kan lese om amming på forhånd, men likevel er det noe man ofte bare må lære i praksis etter fødsel. Det er ikke nødvendigvis så enkelt å få til amming. Det viktigste du gjør etter fødsel er å passe godt på deg selv, spise og drikke nok og forsøke senke skuldrene. Be om hjelp på barsel om du synes noe er  vanskelig og behandling om hjelpe av ammehjelpen/poliklinikk om det er vanskelig etter du kommer hjem. Og ikke minst vær mentalt forberedt på at det kan være tøft de første ukene. Man kan også bli sår selv om alt ser riktig ut, fordi baby også skal lære et godt sugetak. Jeg var veldig sår med begge mine de 2 første ukene før det ble mye bedre og ammingen gikk fint. Jeg syntes dog amming var skikkelig vanskelig i starten og slett ikke så enkelt som jeg så for meg at det skulle være, i og med at det er noe av det mest naturlige i verden.

Anonymkode: 5e6a6...e21

• Nyttig 1
Skrevet

Vær mentalt forberedt på at det kan bli vanskelig, men ta det som det kommer.

Jeg hadde også veldig lyst til å få det til, men leste ingenting i forkant. Det er jo det mest naturlige i verden, så jeg bestemte meg bare for å la barnet og instinkter styre showet, det har fungert bra her! Fullammer en stor, mett og fornøyd gutt 🥰

• Hjerte 1
Skrevet

Beste tipset mitt; ta det som det kommer. Det hjelper ikke å stresse med det da stress kan virke mot sin hensikt. Benytt hver mulighet til hud-mot-hud kontakt da dette er gull for melkeproduksjon, sammen med rolige og avslappende omgivelser. Bytt på ammestillinger slik at brystet ikke blir belastet av én stilling, det kan hjelpe mot såre brystvorter. 
ellers forbered deg mentalt på at det ikke alltid går, uansett hvor mye man gjerne vil. Ikke ødelegg babytiden på frustrasjon over amming for lenge, du får bare én babytid, og nærhet kan man få med flaske også ❤️ 

Anonymkode: b77c1...04b

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Forbered deg på at det er veldig slitsomt i starten. Men det går seg til. 

Anonymkode: 940e6...348

Skrevet

Les deg opp på ammehjelpen.no. Sjekk ut videoer. Ofte lettere å forstå da. 

Amme, amme, amme! Gi mat ofte, ikke tenk "men det er jo bare 20min siden". Ikke ta baby bort før du er sikker på hen er ferdig. Noen ammer 10min, andre 45min. Du kan stryke på kinnet for å sjekke om barnet fortsetter å suge. Bytt bryst om baby ikke er fornøyd/blir urolig ved brystet (altså du ammer fra begge i samme amme-økt). Få hjelp tidlig dersom problemer. 

Anonymkode: c86d7...5b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...