AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #1 Skrevet 6. november 2022 Jeg og samboer har nettopp fortalt de kommende besteforeldrene at vi venter barn i vår. Vi har ikke begynt å handlet inn utstyr enda da vi synes det er for tidlig. Min mor har endevendt hele huset i let etter klær, utstyr, møbler fra da jeg var baby. Jeg kjenner jeg blir uvel når hun kommer med store sekker med baby-tøy som har vært lagret over 20 år på et klamt mørkeloft fult av fluer. Hun kommer også med vognposer som har vært brukt av 4 babyer som tydelig er utslitt. Nå snakker hun også om å finne fram barnesete til bil, men der går grensa. Mitt barn skal ikke i et over 20 år gammelt sete som ikke oppfyller noen av dagens krav i tillegg til er godt brukt. Hun blir jo litt fornærmet og mener jeg er «prippen» fordi jeg ikke vil gjenbruke disse tingene. Noen av de andre tingene hun finner fram ser litt bedre ut, og f.eks stellebord er jo bare å vaske over. Så jeg ser jo nytten i noe av tingene, men klær som lukter mugg vil jeg naturligvis ikke ha. Føler meg slem når jeg sier nei til disse tingene, for babyutstyr er dyrt og moren min vil jo bare hjelpe til. Så jeg lurer på hvilke standarder dere har? Hva kjøpte dere nytt? Hva er «innafor» å arve/kjøpe brukt? Anonymkode: c4936...1e1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #2 Skrevet 6. november 2022 Alt utennom madrass. Anonymkode: 4c098...efd 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #3 Skrevet 6. november 2022 Det meste kan arves DERSOM det ikke er slitt/tydelig ødelagt/ oppbevart dårlig og over veldig lang tid. Man bør ikke arve gamle bilstoler som du sier ikke følger krav, ei heller madrass (bør alltid være ny). Så egentlig det meste men i ditt tilfelle med så mye gammelt og slitt, egentlig veldig lite🙈 Anonymkode: a68a4...399 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #4 Skrevet 6. november 2022 Arve bilstol er no no. klær, ser over og vasker det jeg syns er greit. ny madrass. ellers må man jo bare vurdere når man får tilbudet og lære seg å si nei takk. Det er ikke farlig at folk blir furtne fordi du ikke vil bruke en utslitt vognpose. Anonymkode: 76b9a...3f2 1
abderitt Skrevet 6. november 2022 #5 Skrevet 6. november 2022 Alt utanom bilstol, madrass og dyne, so sant utstyret er heilt, reint og skikkelig. 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #6 Skrevet 6. november 2022 Mine arvet skjorter som jeg hadde brukt. De søte, med omslag og blondekrave. De var da lagret i 30 år. Vasket dem på 90 grader, 0 problem. Anonymkode: 5f31d...c64 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #7 Skrevet 6. november 2022 Jeg har også de foreldrene. De har tatt vare på alt 😅 Ikke innafor: bilsete og madrass. Klær som lukter Innafor: møbler, klær som lar seg vaske rene og luktfrie. Fordi om det er "innafor" med brukt vognpose så er jo ikke det det samme som at du ønsker å bruke det. Har sagt på endel at jeg skal bruke det til flere barn så kan like godt kjøpe ny på førstemann😉 Tok i mot de tingene jeg selv syns var greit å ha. Klærne har jeg gått gjennom og plukket ut litt for syns skyld. Har brukt veldig lite av det. Brukt litt ulike "unnskyldninger" - har fra før av/skal få av noen andre - ønsker meg heller en ny en med sånn og sånn funksjon fordi det funker bedre for meg - lukter mye og går ikke vekk i vask - er bedre kvalitet på ting nå en før (spesielt når de kommer med 30år gammelt yttertøy som ser ut som en dyne har blitt sydd sammen) Anonymkode: 61b04...680 2
Turtellure12 Skrevet 6. november 2022 #8 Skrevet 6. november 2022 (endret) Bilstol syns jeg er noe som skal være relativt nytt/ubrukt. Det er rett og slett med tanke på sikkerhet. Brukte en arvet bilstol (ikke isofix-base) til mellomste, men den ble brukt av min søster i kun 2 mnd. Samme med vogn, kjøpte ny. Vi hadde mye glede av vogna med alle barna, og da bør brems, fjæring og fôring være i orden. Vogn blir fort nedslitt. Madrassen bør også være ny. Klær og møbler er jeg ganske fleksibel. Har faktisk mer arvet enn nytt der. Men så klart - det må jo være brukbart. Endret 6. november 2022 av Turtellure12
rampeguri Skrevet 6. november 2022 #9 Skrevet 6. november 2022 Gammel bilstol er totalt uaktuelt. Et sted man ikke skal gjøre det billigst mulig er sikkerhet. Madrass er også greit å kjøpe ny. Resten er egentlig greit å arve/kjøpe brukt så lenge det er helt og pent. Men ikke greit å tvinge på deg ting som har stått pakket bort i mange år. Selv om noen klær er greit å arve, hjemmestrikket er noe av det. Mye, spesielt møbler er greit å vaske så er det ofte like bra som nytt.
Rem Skrevet 6. november 2022 #10 Skrevet 6. november 2022 Bilstol bør være max 5år(?) Madrass bør ikke arves pga fare for krybbedød.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #11 Skrevet 6. november 2022 Si at det kan være kjekt at hun har utstyr hos seg, slik at dere slipper å ta med når dere skal dit? Ellers tenker jeg at bilstol og madrass er neinei, mens annet kan vurderes. Anonymkode: f5441...6ba
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #12 Skrevet 6. november 2022 Alt annet enn bilstol (med mindre under 5 år og du VET at den aldri har vært i noe sammenstøt) og slitt madrass. Ellers med feks vognposer du nevner, så tenker jeg det må være helt ok å droppe slitte og hullete utstyr. Sånn sett er det innafor å si nei til hva enn du ønsker å si nei til😊 Men ville kjørt klær etc i vaskemaskinen før jeg hadde vurdert om det skal brukes eller ei. Anonymkode: 69f7b...1cc
Anononyma Skrevet 6. november 2022 #13 Skrevet 6. november 2022 Det der har besteforeldrene på begge sider holdt på med her også. Vi har vært tydelig på at utstyr som må være sikkert som vogn og bilstol må være nytt. Har tatt imot en del klær og bamser fra vi var små for å glede de gamle, men jeg finnes ikke interessert i å ikle barnet mitt 80-talls klær etter meg og samboeren, ei heller skal barnet mitt kose seg med støvete bamser som har ligget på loftet i 30 år. Det blir stående i sekker i skapet på barnerommet en stund i tilfelle de etterlyser det, men det blir ikke brukt. Vi har derimot tatt imot masse klær fra venner og naboer med barn som er noen år eldre da mye av det er helt, rent og ser «moteriktig» ut. Ikke at jeg er så opptatt av trender, men setter streken på 80 tallet 😂
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #14 Skrevet 6. november 2022 Kan noen si meg hvorfor dyne ikke kan arves? De kan jo vaskes på 60 grader hvis de tørkes i trommel så de får tilbake volumet. Gjør jo det med mine dyner, og de når jo først en høy temperatur i vask før de tørkes i høy temperatur i trommel i flere timer? Noe jeg ikke har fått med meg? Anonymkode: 6f488...83d 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #15 Skrevet 6. november 2022 Hadde samme problemet her. Tok imot noe, feks noen fine gamle leker og noen kjoler og små plagg og et par babypledd. Andre ting sa jeg at ikke var vår stil og så fikk mine foreldre bare bli litt fornærmet. Så ta imot noe og si nei til annet. Prøv å forklar at det er gøy å kjøpe noe nytt også og vinkle det til at du har gledet deg til å kjøpe ditt og datt (som vognpose) og plukke ut selv heller enn å si at det de har spart på er stygt 😄 Bilstol er såklart uaktuelt. Baby bør også sove i nye ting (madrass osv). Anonymkode: f6a19...b93
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #16 Skrevet 6. november 2022 Vi har ikke arvet fra foreldre, men fra diverse familie og venner. Jeg har tatt i mot dyner uten problem, de er jo bare å vaske. For min del så er det eneste som er definitivt nei madrass og bilstol. Ellers har vi tatt i mot det meste vi har blitt tilbudt. Anonymkode: b36bc...42b
Anononyma Skrevet 6. november 2022 #17 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hadde samme problemet her. Tok imot noe, feks noen fine gamle leker og noen kjoler og små plagg og et par babypledd. Andre ting sa jeg at ikke var vår stil og så fikk mine foreldre bare bli litt fornærmet. Så ta imot noe og si nei til annet. Prøv å forklar at det er gøy å kjøpe noe nytt også og vinkle det til at du har gledet deg til å kjøpe ditt og datt (som vognpose) og plukke ut selv heller enn å si at det de har spart på er stygt 😄 Bilstol er såklart uaktuelt. Baby bør også sove i nye ting (madrass osv). Anonymkode: f6a19...b93 Godt poeng, det sa vi og, og at det er kjempefint at de har tatt vare på alle disse gode minnene, men at vi har lyst på litt nytt å skape nye minner med 😊 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #18 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan noen si meg hvorfor dyne ikke kan arves? De kan jo vaskes på 60 grader hvis de tørkes i trommel så de får tilbake volumet. Gjør jo det med mine dyner, og de når jo først en høy temperatur i vask før de tørkes i høy temperatur i trommel i flere timer? Noe jeg ikke har fått med meg? Anonymkode: 6f488...83d Dyne kan arves jo Anonymkode: 76b9a...3f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå