Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså jeg er jo med baby hele tiden. Og setter pris på kosetiden vår med amming, synging, prating, byssing osv. Men samtidig trenger jeg litt tid for meg selv. Kunne se i et ukeblad, kanskje bake noe, strikke osv. Babyen ligger mye på matte og med babygym/leker. Dette spesielt hvis jeg skal spise, ta en dusj eller få unna noe husarbeid. Men føler jeg må ha alt fokus på baby utenom disse nødvendige gjøremålene, samtidig som jeg «trenger» litt tid uten baby på armen eller «leke» med baby til å gjøre noe som kun er for meg. 
Så hva gjør dere andre? Hva er normalt? Er det innafor at jeg faller litt inn i min egen verden foruten nødvendige gjøremål? Vil jo selvsagt prate til baby, ta baby opp om ukomfortabel, ha pauser med baby osv. Men føler man burde ha alt fokus på baby hele tiden🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 5c3e6...d5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Fokus på baby 24/7 første leveår. 

Endret av Mamajune11
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Altså jeg er jo med baby hele tiden. Og setter pris på kosetiden vår med amming, synging, prating, byssing osv. Men samtidig trenger jeg litt tid for meg selv. Kunne se i et ukeblad, kanskje bake noe, strikke osv. Babyen ligger mye på matte og med babygym/leker. Dette spesielt hvis jeg skal spise, ta en dusj eller få unna noe husarbeid. Men føler jeg må ha alt fokus på baby utenom disse nødvendige gjøremålene, samtidig som jeg «trenger» litt tid uten baby på armen eller «leke» med baby til å gjøre noe som kun er for meg. 
Så hva gjør dere andre? Hva er normalt? Er det innafor at jeg faller litt inn i min egen verden foruten nødvendige gjøremål? Vil jo selvsagt prate til baby, ta baby opp om ukomfortabel, ha pauser med baby osv. Men føler man burde ha alt fokus på baby hele tiden🤷🏼‍♀️

Hele tiden. I et langt livsløp er det ikke lenge et menneske er en hjelpeløs baby. Tilknytningen er viktig.

Anonymkode: 584e3...c21

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Har en klistremerkebaby, så hele tiden. Nå som han er 7 man ligger han og leker 10 min for seg selv på lekematta, men det er det. Sover på oss også. 

Anonymkode: bd1ed...ab9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er normalt. Like mye som å være klistret til baby 24/7. Hvis du trenger det i ny og ne, så gjør du det :) 

Anonymkode: f4736...2d7

• Liker 4
Skrevet

Jeg er med henne når hun er våken, men når hun sover i nestet i sofaen får jeg tid til å spille, se serier, dusje, husarbeid osv. Hun er bare 4 uker, så hun har ikke så mye våkentid ennå, og sover 2-3 t i strekk. 

Når hun får mer våkentid, blir det mer sang og lek sammen på babygym osv. :)

Anonymkode: 79ced...32d

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Hvor gammel er babyen din? Det jeg har lært er skadelig for baby er når den opplever å ikke få respons på signalene sine (gråt, lyder) Så lenge du er i nærheten og baby er fornøyd med å ligge i babygym e.l. og du passer på å reagere på lyder/gråt så går det nok helt fint 😊 Jeg skulle ønske jeg hadde latt min ligge litt mer for seg selv da han var veldig liten. Ble fort vant til at mamma er der hele tiden og det blir litt tungt i lengden å aldri kunne få 5min for seg selv😅 

Anonymkode: a32ff...9a1

• Hjerte 1
Skrevet

Hele tiden, men det var fordi jeg hadde et klistremerke som krevde 100 % fokus hele tiden 😛 hvis hun hadde godtatt å ligge for seg selv på babygymmen i 10 minutter kan du banne på at jeg ville tatt meg en dusj og en kopp kaffe😂

Anonymkode: 28f16...a43

Skrevet

Første årer er unntakstilstand, man er der 24/7. jeg husker at fritiden min ble når jeg begynte på jobb igjen..

Nå er fritiden vår etter leggetid, rundt 19.30 og frem til vi legger oss.

Anonymkode: 63068...00f

• Liker 2
Skrevet

Jeg har klistremerke baby. Eller hun nærmer seg 2år. Begynte å jobbe for ett år siden. Er jeg hjemme, så er hun på meg. Samsover, ammer, bader ilag, spiser ilag osv... ikke mye egentid mens hun er våken.

Anonymkode: 5e318...c1c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvis min baby på 6 mnd ligger fornøyd i babygymmen å leker, så gjør jeg andre ting. Men greier jo ikke helt å slappe av og roe helt ned. Det gjør jeg når hun sover. Men jeg sitter ikke å underholder og og diller ned henne hvis hun er fornøyd selv :) 

Anonymkode: 3403d...ba0

• Liker 2
Skrevet

Jeg lar min ligge alene under babygymmen og leke, eller sitte i vippestol og slå på leken sin så lenge han er fornøyd med det. Han gir beskjed når han ikke vil mer..

Jeg har 3 barn… har ikke mulighet til å underholde babyen absolutt hele tiden han er våken. Heldigvis kan han ligge for seg selv i perioder :) Hender søsknene underholder han også. 

TS, jeg tenker det er helt innafor å l baby ligge og pludre alene mens du tar en pust i bakken i sofaen med en kopp kaffe og litt scrolling på mobilen. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor gammel er babyen din? Det jeg har lært er skadelig for baby er når den opplever å ikke få respons på signalene sine (gråt, lyder) Så lenge du er i nærheten og baby er fornøyd med å ligge i babygym e.l. og du passer på å reagere på lyder/gråt så går det nok helt fint 😊 Jeg skulle ønske jeg hadde latt min ligge litt mer for seg selv da han var veldig liten. Ble fort vant til at mamma er der hele tiden og det blir litt tungt i lengden å aldri kunne få 5min for seg selv😅 

Babyen er 3 mnd. Trives i babygym/matte, men blir etter en stund lei/urolig. Da tar jeg babyen selvsagt opp, koser, gir det baby trenger av oppmerksomhet, amming osv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Babyen er 3 mnd. Trives i babygym/matte, men blir etter en stund lei/urolig. Da tar jeg babyen selvsagt opp, koser, gir det baby trenger av oppmerksomhet, amming osv. 

Ikke noe å stresse med da nei. Syns du skal utnytte det. Baby har det bra og mamma har det bra - perfekt 😊

• Liker 2
Skrevet

Nå er barnet mitt 1 år, men har hele tiden latt hu ligge litt alene med babygym osv, hun lærte seg å regulere lek og søvn selv , og hun er idag en veldig selvstendig jente som leker kjempe godt alene og har masse fantasi😄 Jeg har alltid gitt blikkontakt, snakket til henne, gitt henne oppmerksomhet og kontakt , respondert på alle typer kontakt som gråt, sutring, latter og smil mens hun har lekt :) Hun var også glad i å trekke seg litt unna å få «fred» når hun ble sliten og overstimulert av andre. Da kunne hun sitte alene en times tid på gulvet å bare leke og kose seg mens jeg og pappa gjorde andre ting. 

Anonymkode: 0f141...ecb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå er barnet mitt 1 år, men har hele tiden latt hu ligge litt alene med babygym osv, hun lærte seg å regulere lek og søvn selv , og hun er idag en veldig selvstendig jente som leker kjempe godt alene og har masse fantasi😄 Jeg har alltid gitt blikkontakt, snakket til henne, gitt henne oppmerksomhet og kontakt , respondert på alle typer kontakt som gråt, sutring, latter og smil mens hun har lekt :) Hun var også glad i å trekke seg litt unna å få «fred» når hun ble sliten og overstimulert av andre. Da kunne hun sitte alene en times tid på gulvet å bare leke og kose seg mens jeg og pappa gjorde andre ting. 

2 år* 🤣 klarte å skrive feil. 

Skrevet

Jeg synes det høres ut som om du tar signalene til babyen, følger med og er til stede selv om du samtidig gjør noe selv. Fortsett med det du gjør, jeg tror ikke det er sunt for verken deg eller baby at du skal underholde i hvert våkne minutt. Det har man ikke tid til med nr to og nr tre, men det blir jo folk av de også. Bare nyt at du har en baby som kan ligge litt for seg selv, min første var ikke sånn og det var en helt annen babytid med nr to (og delvis nr tre) som ikke var klistremerke. 

Anonymkode: d9318...76b

• Liker 2
Skrevet

Av og til må du bare drite i alt du «skulle ha gjort» og sette deg ned med strikketøyet og en kopp kaffe. Drit i oppvaskmaskinen, kleshaugen, den fulle søppelbøtta. Babyen har vel 2-3 hviler der du kan snike inn egentid. 

Tips 2, FAR! Når far er hjemme skal dere dele på å gi baby oppmerksomhet og dere skal ha like mye fritid. Far kan skifte bleier, synge, trille tur, bysse osv. sånn at du får slappet av med noe du vil gjøre. 

Anonymkode: 4db53...9b4

• Liker 2
Skrevet

Etterhvert får babyen litt lengre lurer, og da passer det veldig bra med litt egentid. Jeg har holdt sovetiden hellig, og heller gjort husarbeid mens baby er våken i bæresjal osv. Så når babyen sover har jeg brukt tiden på å se på tv, dusje, spise med armene fri, lese, strikke osv. Det er også lov å be mannen ta med seg babyen ut på en kort trilletur på ettermiddagen eller i helga, så du får gjort små ting for deg selv. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Av og til må du bare drite i alt du «skulle ha gjort» og sette deg ned med strikketøyet og en kopp kaffe. Drit i oppvaskmaskinen, kleshaugen, den fulle søppelbøtta. Babyen har vel 2-3 hviler der du kan snike inn egentid. 

Tips 2, FAR! Når far er hjemme skal dere dele på å gi baby oppmerksomhet og dere skal ha like mye fritid. Far kan skifte bleier, synge, trille tur, bysse osv. sånn at du får slappet av med noe du vil gjøre. 

Anonymkode: 4db53...9b4

Kassiopeia8 skrev (2 timer siden):

Etterhvert får babyen litt lengre lurer, og da passer det veldig bra med litt egentid. Jeg har holdt sovetiden hellig, og heller gjort husarbeid mens baby er våken i bæresjal osv. Så når babyen sover har jeg brukt tiden på å se på tv, dusje, spise med armene fri, lese, strikke osv. Det er også lov å be mannen ta med seg babyen ut på en kort trilletur på ettermiddagen eller i helga, så du får gjort små ting for deg selv. 

Dette er ikke noen selvfølge, min baby sov kun 30 min om gangen og kun på fanget. 

Ble også fortalt om denne egentiden og ble veldig skuffet da den aldri kom. Først nå når jeg er ute i jobb igjen får jeg "slapper av" på jobben.

Anonymkode: bd1ed...ab9

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...