AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #1 Skrevet 6. november 2022 Jeg har termin i januar, og er litt rådløs når det kommer til hva vi skal gjøre med storebror når fødselen starter. Min familie bor for langt unna (tar minst 5 timer å kjøre), og har ikke tillit til svigerforeldrene. Svigerfar som er mest aktuell har vist veldig lite interesse for å lære barnebarnet sitt å kjenne og har ingen respekt for rutiner o.l. Storebror er 1,5 år ved termin. Noen som har forslag eller vært i lignende situasjon? Anonymkode: 5c1d8...432 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #2 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har termin i januar, og er litt rådløs når det kommer til hva vi skal gjøre med storebror når fødselen starter. Min familie bor for langt unna (tar minst 5 timer å kjøre), og har ikke tillit til svigerforeldrene. Svigerfar som er mest aktuell har vist veldig lite interesse for å lære barnebarnet sitt å kjenne og har ingen respekt for rutiner o.l. Storebror er 1,5 år ved termin. Noen som har forslag eller vært i lignende situasjon? Anonymkode: 5c1d8...432 Venninner? Jeg har heller ikke familie i nærheten og jeg har to venninner som har sagt seg villig til å komme i feks barnehage om noe skjer og de ikke får tak i oss. Eller så kan dere kanskje spørre om familien din kan komme og være hos dere rundt termin? Eller så må du kanskje føde uten far? Anonymkode: 6e7f7...cc8 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #3 Skrevet 6. november 2022 Men kanskje noe av familien din kan komme på kort varsel? Selv om det tar 5 timer kan far være hjemme til de eventuelt kommer? Anonymkode: 6e7f7...cc8 2
kjers10 Skrevet 6. november 2022 #4 Skrevet 6. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Venninner? Jeg har heller ikke familie i nærheten og jeg har to venninner som har sagt seg villig til å komme i feks barnehage om noe skjer og de ikke får tak i oss. Eller så kan dere kanskje spørre om familien din kan komme og være hos dere rundt termin? Eller så må du kanskje føde uten far? . Endret 6. november 2022 av kjers10 Angret
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #5 Skrevet 6. november 2022 Avtal å ha fødevakt? En venninne elns. Jeg var for venninna mi. Familien hennes bor ikke i norge.... Anonymkode: 6ee02...a21
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #6 Skrevet 6. november 2022 Er vel totalt irrelevant om svigerfar respekterer rutiner eller ikke når det er snakk om en kort tid i forbindelse med fødsel 😅 Hvis ikke så er jo den åpenbare løsningen at må far være hjemme og du må føde alene. Mange som er nødt til å velge det når de ikke har nettverk. Anonymkode: dc920...67a 25 1
Mamajune11 Skrevet 6. november 2022 #7 Skrevet 6. november 2022 kjers10 skrev (4 minutter siden): Vi har ikke venner her vi bor. Det er kun min mor som er aktuell, men hun jobber selv, så blir vanskelig å få det til å gå opp. Spørs nok det ja, skal vel litt til å ha så flaks at fødselen er akkurat når han er i barnehagen🤷♀️ Snakk med andre foreldre i barnehagen. Vær ærlig.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #8 Skrevet 6. november 2022 kan din mor kaste seg i bilen når ting starter? En fødsel tar jo gjerne lenger tid enn fem timer. Hvis dere ikke har noen aktuelle venninner og moren din ikke kan, må dere jo enten se vekk i fra at svigerfar ikke følger rutiner eller så må barnefar være hjemme Anonymkode: 63e55...83e 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #9 Skrevet 6. november 2022 Hvorfor blir dere da boende på et sted uten noe sosialt nettverk? Anonymkode: d2e58...995 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #11 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er vel totalt irrelevant om svigerfar respekterer rutiner eller ikke når det er snakk om en kort tid i forbindelse med fødsel 😅 Hvis ikke så er jo den åpenbare løsningen at må far være hjemme og du må føde alene. Mange som er nødt til å velge det når de ikke har nettverk. Anonymkode: dc920...67a Enig, drit i rutiner den ene dagen. Ellers må far være hjemme. Anonymkode: f3ca8...1cd 1
Luckiness Skrevet 6. november 2022 #12 Skrevet 6. november 2022 Hvordan er svigerfar ellers da? Selv om ikke rutiner følges så lenge barnet føler seg trygg på han? Finnes grupper på fb for barnepass, kanskje kan du legge ut en forespørsel der? Hvis dere finner noen aktuelle be om referanser og sørg for jevnlige møter mellom dere, passer og barn. + litt pass hvor barnet er alene med passer. Eventuelt er alternativet at du føder alene og søskenet er med far. Viktigste er hvertrall at barnet føler seg trygg. Da får det heller være at han går glipp av fødsel og du er alene. 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #13 Skrevet 6. november 2022 Du har selv satt deg i denne knipa. Siden svigerfaren din ikke er aktuell heller pga rutinene dine, så får du føde alene. Barnefar og du overlever dette fint. Anonymkode: 1e161...cd3 2 1
Veggdyret Skrevet 6. november 2022 #14 Skrevet 6. november 2022 Hvis verken svigerforeldre, egen familie eller venninner er aktuelle, så er jo det mest naturlige at barnets far rett og slett blir hjemme med eldste mens du føder. Men det er nå rart om du ikke kjenner NOEN som kan passe barnet noen timer så faren akkurat får blitt med på fødselen. Det er begrenset hvor mye dårlige rutiner har å si dersom svigerfar skal passe barnet i 5-6 timer for eksempel... 5 1
Mamajune11 Skrevet 6. november 2022 #15 Skrevet 6. november 2022 Hadde født alene. Det er egentlig best å føde alene syns jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #16 Skrevet 6. november 2022 kjers10 skrev (24 minutter siden): Vi har ikke venner her vi bor. Det er kun min mor som er aktuell, men hun jobber selv, så blir vanskelig å få det til å gå opp. Spørs nok det ja, skal vel litt til å ha så flaks at fødselen er akkurat når han er i barnehagen🤷♀️ Da tror jeg at jeg hadde dratt alene og latt far være hjemme med storebror. Anonymkode: 8d2d8...2e3 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #17 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Er vel totalt irrelevant om svigerfar respekterer rutiner eller ikke når det er snakk om en kort tid i forbindelse med fødsel 😅 Hvis ikke så er jo den åpenbare løsningen at må far være hjemme og du må føde alene. Mange som er nødt til å velge det når de ikke har nettverk. Anonymkode: dc920...67a Ja. Altså, det har jo null betydning om ettåringen ikke sover dupper på riktig tid eller legger seg altfor sent denne ene dagen! Med mindre svigerfar er rusa, dement eller lignende, så er det vel ikke FARLIG for barnet å bli passet? Hvis ikke er alternativet at far ikke blir med på fødsel. Rett og slett. Min far var for eksempel ikke med på fødselen til min ene søster fordi de ikke hadde pass til meg. Sånn er det. Anonymkode: 0b743...d8d 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #18 Skrevet 6. november 2022 Nei da får pappaen være hjemme å du føde alene da. Det går nok fint det å. Eller så kan du fire på kravene til barnepasser en gang og la svigerfar passe. Siden det er barn nr 2 blir det jo mest sannsynlig ikke lenge pappaen trenger å være borte heller. Anonymkode: 05a5d...fb3 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #19 Skrevet 6. november 2022 Vi undersøkte følgende alternativ: Far passer storebror og mor føder alene Barnehagen passer storebror Familie passer storebror For vår del ble det styrtfødsel midt i barnehagens åpningstid 😄 Anonymkode: c2d91...254
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #20 Skrevet 6. november 2022 Venner, barnets faddere? Hvis ikke må jo svigers bare stille opp, hvis dere sørger for at huset er barnesikkert og dere setter inn en reiseseng etc. som står klar i januar Anonymkode: aed10...c1c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå