AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #1 Skrevet 6. november 2022 Ja, hvordan få bukt med store tovete floker i pelsen på langhåret katt (sibirkatt)? Hun er bare 9 måneder gammel, men har fått veldig tykk pels de siste månedene, og jeg sliter med å få gredd henne skikkelig. Har brukt vanlig stålkam, og får ikke gredd henne så lenge før hun blir helt vill og går etter børsten. Det blir fort floker under «armene» og bak på beina, og et par ganger har jeg måttet klippe dem bort. Nå har jeg kjøpt Furminator, men har ikke testet den ennå - er redd for å skade pelsen hennes. Hvordan kan jeg forhindre store floker, og hvordan er det best å bruke Furminatoren? Den virker jo veldig skarp … Anonymkode: ab389...bb2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #2 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, hvordan få bukt med store tovete floker i pelsen på langhåret katt (sibirkatt)? Hun er bare 9 måneder gammel, men har fått veldig tykk pels de siste månedene, og jeg sliter med å få gredd henne skikkelig. Har brukt vanlig stålkam, og får ikke gredd henne så lenge før hun blir helt vill og går etter børsten. Det blir fort floker under «armene» og bak på beina, og et par ganger har jeg måttet klippe dem bort. Nå har jeg kjøpt Furminator, men har ikke testet den ennå - er redd for å skade pelsen hennes. Hvordan kan jeg forhindre store floker, og hvordan er det best å bruke Furminatoren? Den virker jo veldig skarp … Anonymkode: ab389...bb2 Den funker veldig bra, den fjerner underull, som gjør at det ikke floker seg så lett. Men du må bruke den litt med omhu for gjør man det for ofte så vil katten miste for mye underull (ikke så viktig om det er innekatt) Anonymkode: 2d9c0...f5d
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #3 Skrevet 6. november 2022 Mulig du må ta henne med til dyrlegen sånn at de kan bedøve henne og få fjernet de verste folkene. Det måtte jeg gjøre med min langhårete katt. Anonymkode: 3d610...7a3 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #4 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, hvordan få bukt med store tovete floker i pelsen på langhåret katt (sibirkatt)? Hun er bare 9 måneder gammel, men har fått veldig tykk pels de siste månedene, og jeg sliter med å få gredd henne skikkelig. Har brukt vanlig stålkam, og får ikke gredd henne så lenge før hun blir helt vill og går etter børsten. Det blir fort floker under «armene» og bak på beina, og et par ganger har jeg måttet klippe dem bort. Nå har jeg kjøpt Furminator, men har ikke testet den ennå - er redd for å skade pelsen hennes. Hvordan kan jeg forhindre store floker, og hvordan er det best å bruke Furminatoren? Den virker jo veldig skarp … Anonymkode: ab389...bb2 Du skader ikke huden ved bruk av Furminator. Så det er bare å børste i vei. Børst hver dag, så floker det seg ikke så mye. Anonymkode: 5aeb1...2db
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #5 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du skader ikke huden ved bruk av Furminator. Så det er bare å børste i vei. Børst hver dag, så floker det seg ikke så mye. Anonymkode: 5aeb1...2db Skal nok klare å skåne huden, men er redd for å skade pelsen - hun er en sibirkatt og vi er bare forverter for henne, det kan være at oppdretter vil ha henne på utstilling, og da er pelsen viktig. Anonymkode: ab389...bb2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #6 Skrevet 7. november 2022 Jeg kjøpte denne på plantasjen . Den fungerer veldig bra. Jeg tar kammen under klumpen å klipper. Kammen ligger imellom huden å klumpen når jeg klipper . Den fungerer veldig bra. Anonymkode: 923f3...cc5 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #7 Skrevet 8. november 2022 Det finnes et produkt som heter Relax for hund og katt. Det kan hjelpe for at katten er litt roligere i stressede situasjoner. Som kloklipp og pelsstell. Om det hjelper vet jeg ikke, men det skader nok ikke å prøve. Vi fikk anbefalt dette for vår hund, men jeg har ikke prøvd det skikkelig ut enda. Anonymkode: b61ce...d79
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #8 Skrevet 8. november 2022 For å forhindre floker, så er det å børste ofte viktig. Men vi har en katt her selv med pels som lett tover seg. Særlig på vinterstid. Så jeg vet at det ikke alltid er så lett å unngå floker til tross for mye børsting. Noen katter har en pels som svært lett tover seg. Kjøpte en tørrshampo til han, men det var fordi pelsen på ryggen hans er litt fet. Anonymkode: b61ce...d79
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #9 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg kjøpte denne på plantasjen . Den fungerer veldig bra. Jeg tar kammen under klumpen å klipper. Kammen ligger imellom huden å klumpen når jeg klipper . Den fungerer veldig bra. Anonymkode: 923f3...cc5 Denne er helt genial . Det er vondt å gre å gre når pelsen har klumper. Kjøp en sånn . Min katt har alltid hatt klumper . Jeg har aldri klart å gre ut klumpene fordi det gjør vondt å han vil ikke børstes . Nå har jeg fått bort alle klumper å pelsen er så fin😍😍 Anonymkode: 923f3...cc5 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #11 Skrevet 8. november 2022 en slik type som både grer og "klipper" floker er genial! du finner den bla a på fruugo og hos dyreklinikker og sikkert også dyrebutikker som petXL og sånn.. Anonymkode: cae18...da9 1
Spell Skrevet 8. november 2022 #12 Skrevet 8. november 2022 (endret) Ja, en slik kam som vist over (først) er veldig kjekk til tover. Om de ikke har blitt for store, så kan man bare dra de ut ved å holde innerst, så det ikke lugger så fælt. Kattene blir også mer herdet etterhvert, så det gjør ikke så vondt. Men så klart ikke så gøy de første gangene. Om tovene sitter helt inn til huden kan det være litt verre, men som regel får man kammet det ut nok til å dra ut. Store tover bør klippes opp. Men hør med eier av katten ang hvordan de vil at du skal stelle pelsen. Om den skal stilles ut, så må du nesten få klare retningslinjer. Endret 8. november 2022 av Spell Spesifisering 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #13 Skrevet 8. november 2022 Jeg bruker vanlig kardebørste. Vi har gjort børste til en del av kosen, så nå kan han ligge på fanget mitt å bli børstet i 30-60 minutter, bare for kosen sin del. Han får derfor svært lite floker, siden vi vanligvis børster noen ganger i uken. Kam derimot, det hater han! Furminator tåler han heller ikke, da fordufter han! Anonymkode: 56e72...0b6
Helene Skrevet 8. november 2022 #14 Skrevet 8. november 2022 Jeg har brukt furminator i mange år, langhåret katt. Første gang, katten ble hysterisk. Andre, tredje gang, samme. Jeg ga meg ikke. Store floker klippet jeg. Ga meg aldri. Resultat, katten elsker å bli børstet, daglig. Kommer inn, hiver seg ned på gulvet og sier mjau mjau, nå SKAL jeg børstes. Nestemann i hus, kopierte gamlepus. Også langhåret. Så nå har jeg 2 som hiver seg ned på gulvet og krever børsting. Resultat, ingen har floker i pelsen. Daglig børsting. De elsker det. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #15 Skrevet 9. november 2022 Takk for gode tips, skal sjekke det ut. 😃 Ts. Anonymkode: ab389...bb2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #16 Skrevet 11. november 2022 Spell skrev (På 8.11.2022 den 8.34): Ja, en slik kam som vist over (først) er veldig kjekk til tover. Om de ikke har blitt for store, så kan man bare dra de ut ved å holde innerst, så det ikke lugger så fælt. Kattene blir også mer herdet etterhvert, så det gjør ikke så vondt. Men så klart ikke så gøy de første gangene. Om tovene sitter helt inn til huden kan det være litt verre, men som regel får man kammet det ut nok til å dra ut. Store tover bør klippes opp. Men hør med eier av katten ang hvordan de vil at du skal stelle pelsen. Om den skal stilles ut, så må du nesten få klare retningslinjer. Den børsten gjør veldig vondt . Jeg prøvde den på meg selv for å se om den var vondt . Å ja det var veldig vondt. Jeg bruker tangen tezer hårbørste på pus. Hårbørste som selges til mennesker. Den liker han . Anonymkode: 923f3...cc5 1
Spell Skrevet 11. november 2022 #18 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den børsten gjør veldig vondt . Jeg prøvde den på meg selv for å se om den var vondt . Å ja det var veldig vondt. Jeg bruker tangen tezer hårbørste på pus. Hårbørste som selges til mennesker. Den liker han . Anonymkode: 923f3...cc5 Pels og hår er ikke helt det samme. Og den kammen er ikke hovedsakelig til å gre med, men til å kamme og dra ut floker. Tangle teezer fungerer kanskje bra for noen, men den er av plastikk, så for de som har veldig statisk pels, så vet jeg ikke om den fungerer så bra. Det er en en grunn til at pelsbørster er laget av naturhår eller metall. Bruker selv Tangle Teezer til mitt eget hår, og veldig fornøyd med den! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå