Gå til innhold

Hund forstoppelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kan virke som om hunden vår har forstoppelse. Han har ikke gjort fra seg i går og hittil i dag. Han har ikke hatt lyst på mat siden i går formiddag. Drikker vann og virker ellers i fin form. Avføringen har virket litt hard tidligere. (Fórer med vom.)
Det finnes noe for forstoppelse på apotek har jeg lest, men inntil vi får kommet oss på apotek i morgen, er det noe kjerringråd vi kan prøve? 

Anonymkode: 697e4...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan bruke vanlig matolje. Jeg bruker olivenolje når hunden min har forstoppelse. Hvis hunden din er som min, så spiser den alt som lukter spiselig. Jeg bare heller en god klunk olivenolje enten over tørrfôret eller bare en klunk rett i skålen, uten mat til. Hun slikker i seg oljen.

Oljen kommer raskt til tarmene da det er flytende, og myker opp avføringen så den lettere "sklir ut". Det kan være du må gi matolje mer enn bare èn gang, men bare gi det. Det er ikke farlig, hunder både liker og tåler matolje.

Hunden min har en utrolig sensitiv mage og har hatt forstoppelse utallige ganger nå på eldre dager. Olivenolje hjelper alltid!

PS! Hvis hunden din nekter å spise NOE, så kan du tvangsfôre den med olivenoljen. Ta en dl og gi den mens hunden holdes og hodet dens vippes oppover (så den ser i taket). Åpne munnen og hell oljen bak i svelget, lukk munnen dens og fortsett å holde hodet rett opp slik at snuten peker mot taket. Da renner oljen ned i svelget.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (6 minutter siden):

Du kan bruke vanlig matolje. Jeg bruker olivenolje når hunden min har forstoppelse. Hvis hunden din er som min, så spiser den alt som lukter spiselig. Jeg bare heller en god klunk olivenolje enten over tørrfôret eller bare en klunk rett i skålen, uten mat til. Hun slikker i seg oljen.

Oljen kommer raskt til tarmene da det er flytende, og myker opp avføringen så den lettere "sklir ut". Det kan være du må gi matolje mer enn bare èn gang, men bare gi det. Det er ikke farlig, hunder både liker og tåler matolje.

PS! Hvis hunden nekter å spise NOE, så kan du tvangsfôre den med olivenoljen. Ta en dl og gi den mens hunden holdes og hodet dens vippes oppover (så den ser i taket). Åpne munnen og hell oljen bak i svelget, lukk munnen dens og fortsett å holde hodet rett opp slik at snuten peker mot taket. Da renner oljen ned i svelget.

Takk for tips. 😊 Vi har rapsolje. Kan prøve å ha litt på en brødskivebit med noe fristende det pålegg. Eller på en pølsebit. Det har vi. 😊👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for tips. 😊 Vi har rapsolje. Kan prøve å ha litt på en brødskivebit med noe fristende det pålegg. Eller på en pølsebit. Det har vi. 😊👍

Du må nok gi mer olje enn det som dekker en pølsebit, altså, men prøv det i skålen til hunden. En pølsebit og en dl olje, kanskje den slikker i seg all oljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 minutt siden):

Du må nok gi mer olje enn det som dekker en pølsebit, altså, men prøv det i skålen til hunden. En pølsebit og en dl olje, kanskje den slikker i seg all oljen.

Skal prøve. Vet han liker kokosolje, men tror den vi har er mer enn 3 mnd gammel. Spørs om han bør få den da. Leser bakpå at den holdbar i 3mnd etter åpning og bør oppbevares tørt og kjøling. Den har stått i et kjøkkenskap, så spør om den er så god. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (12 minutter siden):

Han spiste og slikket i seg oljen. Hadde oppi noen pølsebiter i en liten skål med litt olje. Ca 1 dl.👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kun vom gir hard besj uten at det er farlig, men hvis din sliter med det kan du blande et godt tørrfor fex appetitt sammen med vom så blir det litt mykere. + som de andre sier, olje. Min erfaring er at besj også alltid kommer etter mye løping, hopping etc. + lange turer.

Anonymkode: 658a8...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du forer på vom daglig, så anbefaler jeg at du strør litt kruskakli på toppen. Det pleier å hjelpe for å få avføringen ut... 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (10 minutter siden):

Hvis du forer på vom daglig, så anbefaler jeg at du strør litt kruskakli på toppen. Det pleier å hjelpe for å få avføringen ut... 😊

Takk for tips! Han får litt tørrfór med vom, men ikke så mye. Skal prøve ditt råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steg en er å få i væske, samt få hunden i bevegelse. 
olje er veldig 1980. Men blande ut maten m masse vann, slik at du er sikker på at han får i seg væske er steg 1. 

ut og gå! 

Anonymkode: 3e93f...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisinsk parafin burde alle dyreeiere ha i 1.hjelputstyret sitt. Matolje er ikke like effektivt siden hunden tar det opp og fordøyer det. 

Anonymkode: 58c9c...cd6

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

olje er veldig 1980. Men blande ut maten m masse vann, slik at du er sikker på at han får i seg væske er steg 1. 

ut og gå! 

Hvis det funket med olje i 1980, så funker det sikkert i 2022 og… Han drikker bra med vann… Så væske får han i seg. Han får gode langturer og lek. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Medisinsk parafin burde alle dyreeiere ha i 1.hjelputstyret sitt. Matolje er ikke like effektivt siden hunden tar det opp og fordøyer det. 

Anonymkode: 58c9c...cd6

Skal passe på å ha det rette i førstehjelp skrinet til hunden. Vi har middel for diarè, men ikke forstoppelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har den kastet opp? Har den spist mye gress? (det gjør den noen ganger for å rense magen)- kommer det opp gul veske er det magesyre. Etter 3 dg. bør du oppsøke Vet. Evt ringe og spørre om du skal bruke middel/renset parafin etc. Det kan være noe som stenger i tarmen hvis den feks har spist en sokk etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har den kastet opp? Har den spist mye gress? (det gjør den noen ganger for å rense magen)- kommer det opp gul veske er det magesyre. Etter 3 dg. bør du oppsøke Vet. Evt ringe og spørre om du skal bruke middel/renset parafin etc. Det kan være noe som stenger i tarmen hvis den feks har spist en sokk etc.

Jeg er obs på det. Tenker jeg kontakter veterinær i morgen eller tirsdag om det ikke kommer seg. Men tenker forstoppelse siden avføringen har vært litt hard i senere tid. Han presser litt mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ut og gå! 

Det er det slett ikke. Det står artikkel etter artikkel om dette på nett, nye, om at man kan gi hunder med forstoppelse olivenolje. Det funker! 

Mulig de brukte det i 1980 også, men det gjør man fortsatt, av den gode grunn at det faktisk fungerer.

Du får google det selv og se.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lactulose bruker vi på vår hund, men vi gir hver dag siden han har en medisinsk tilstand som tilsier at han må ha myk avføring.

Men kanskje litt unødig å kjøpe en halv liter bare til engangsbruk.

Anonymkode: b1850...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Lactulose bruker vi på vår hund, men vi gir hver dag siden han har en medisinsk tilstand som tilsier at han må ha myk avføring.

Men kanskje litt unødig å kjøpe en halv liter bare til engangsbruk.

Leste om det, men nå tenkte jeg på kjerringråd fram til apoteket åpner i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lactulose bruker vi på vår hund, men vi gir hver dag siden han har en medisinsk tilstand som tilsier at han må ha myk avføring.    samme her😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Leste om det, men nå tenkte jeg på kjerringråd fram til apoteket åpner i morgen.

Ja, selvfølgelig. Men om det ikke har løst seg til i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...