Gå til innhold

Har jeg forstått permisjon riktig? Og er det gunstig å dele den 50/50?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mor har rett på 15 uker, og far har rett på 15 uker. Deretter har man 16 uker felles som kan deles. Jeg tar ut 3 av ukene før fødsel, og far må ta ut 2 uker etter fødsel. Da vil vi ha igjen 12 uker (mor), 13 uker (far) og 16 uker felles? 

Om man skal dele denne perioden vil jeg da begynne i arbeid når baby er 4-5 måneder gammel? Og er det lurt å dele denne likt? Det er jo lagt opp til at man kan det og far ønsker halvparten. Vi tar ut 100% permisjon

Anonymkode: 63af6...e2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De tre ukene før fødsel og fars to uker regnes ikke med som felledkvoten, så de 16 ukene et fortsatt 16 uker :)

Hvordan dere deler fellesperioden er helt opp til dere og hva som "lønner seg" varierer fra familiens behov. Vi deler 50/50 og det funker veldig bra for oss. Far ønsket like mye tid med baby som meg, og jeg delammet så baby var vant til flaske. 

Anonymkode: 604a1...07a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De tre ukene før fødsel og fars to uker regnes ikke med som felledkvoten, så de 16 ukene et fortsatt 16 uker :)

Hvordan dere deler fellesperioden er helt opp til dere og hva som "lønner seg" varierer fra familiens behov. Vi deler 50/50 og det funker veldig bra for oss. Far ønsket like mye tid med baby som meg, og jeg delammet så baby var vant til flaske. 

Så bra at det er slik ☺️ Kan man dele permisjon etter baby er født? Jeg tenker også det går fint om baby tar flakse og jeg slipper å amme midt på natten osv når man skal på jobb, men vet ikke før baby er født så syns det er vanskelig 

Skrevet (endret)

15 uker gitt til mor er fordelt slik at 3 av dem er før termin, 12 etter termin. Fars 15 uker er ikke avhengig av når du føder, men han kan få 2 uker fri etter at barnet er født. Enten er det betalt (avhengig av tariff/arb.giver) eller ubetalt.

16 uker er fellesperiode som fordeles valgfritt etter deres behov som familie.

Det ønskes at far er mer involvert, ergo 15 uker til han. Nå vet jeg ikke om din situasjon, men tror det er fåtall av kvinner som går ut i jobb når barnet er kun 4 mnd. Dette pga amming, fødselen, barnets behov etc. Du kan fint gå tilbake til jobb etter 4 mnd, men du må først og fremst ta hensyn til barnet ditt, hva den trenger.

Endret av Turtellure12
Skrevet

Jeg kjenner mange som har delt 50/50 på førstemann, men når nestemann kommer tar mor mest. 

Husk at graviditet og fødsel er en stor belastning for kroppen. Det handler ikke bare om baby, men om din helse også. 

Anonymkode: 6e033...178

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så bra at det er slik ☺️ Kan man dele permisjon etter baby er født? Jeg tenker også det går fint om baby tar flakse og jeg slipper å amme midt på natten osv når man skal på jobb, men vet ikke før baby er født så syns det er vanskelig 

Du må vel søke din del før baby er født i alle fall, men jeg mener at du i alle fall kan velge ta mer av felleskvoten i ettertid. Man kan sikkert søke om å endre også, jeg har bare ikke gjort det selv 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg kjenner mange som har delt 50/50 på førstemann, men når nestemann kommer tar mor mest. 

Husk at graviditet og fødsel er en stor belastning for kroppen. Det handler ikke bare om baby, men om din helse også. 

Anonymkode: 6e033...178

Ja jeg kjenner innerst inne at jeg vil ha mest av permisjon, men det er viktig for meg at samboer får denne om han virkelig vil. Han jobber 4 uker borte 4 hjemme så han vil knytte bedre bånd til babyen om han tar ut permisjon, så jeg forstår jo hva han mener

• Hjerte 1
Skrevet

Min baby er 4,5 måned, takk gud for at jeg ikke skal i jobb nå!!!

Babyen tar flaske, så hun hadde ikke sultet. Men jeg klarer ikke å pumpe, så produksjonen hadde nok stoppet ganske fort. Fjerde trimester var hardt her, og babyen var klistret på meg de første tre månedene. Det er først nå i det siste at hun kan være litt hos far uten å hylgrine. Det er fortsatt sjelden hun roer seg nok til han at hun klarer å sovne hos han. Selvfølgelig, hadde jeg måtte dra kunne hun jo ha skreket seg i søvn i armene hans, men det ønsker såklart ingen av oss. Hun er mye oppe om natten, da er det kun mamma som kan trøste, så jeg sover 3-4 timer i døgnet. En av de timene er i arbeidstid, så hadde jeg jobbet hadde det blitt 2-3 timer. 

Og for å være litt egoistisk: de 3-4 første månedene med baby var et helvete. Det er først nå det begynner å bli koselig, også skal liksom pappa komme og ta over med en gang ting begynner å gå enklere? Så glad jeg også får muligheten til å ha noen måneder med kos. 

Anonymkode: 4a406...259

Gjest dreamstar
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS, jeg er i utgangspunktet for at alt deles likt. Men så er det ikke helt likt uansett fordi det er kroppen din som går gjennom svangerskap og fødsel og trenger tid til å heles.

Hadde derfor foreslått for far at han kan ta 6 uker av fellesperioden og at du tar 10 uker av fellesperioden. Da har du lenger tid på å komme deg samtidig som han også får mer enn bare fars kvote.

Skrevet

Har heldigvis hatt 100% av permisjonen alle 3 gangene. Far har aldri hatt rett på foreldrepenger (aap, aap og uføre). Noen fordeler må man ha når kortene ble stokket urettferdig 😔

Anonymkode: fa6a3...629

Skrevet

De 2 jeg kjenner som delte likt fordi far ønsket det før fødsel angret når det kom så langt at far skulle ut i perm. Altså, fedrene angret. Var ikke så chill med permisjon som de så for seg :P

Selv om man deler fellesperioden kan du utsette fars perm med både ulønnet og ferie. Jeg gjorde det og selv om baby da ble 7,5 mnd før min perm var det hardt å gå tilbake på jobb pga baby var så knyttet til meg og jeg ammet såpass mye. Baby sov også ufattelig dårlig på nettene. Ble reddet av at jobben min ga ekstra ammefri.

Jeg synes 50/50 deling er urettferdig mot mor. føder du etter termin får far da mer perm enn mor. I tillegg har han de 2 ukene rundt fødsel. Så skjønner ikke helt hvorfor far skal ha rett på mer perm enn den som føder, ammer om natta ++ Vi delte 60/40 sånn omtrentlig. Men far sa i ettertid at jeg burde tatt alt. Nå synes vi begge at det var mer slitsomt å være hjemme med baby enn i jobb egentlig, men han mer enn jeg.

Hva man tjener har jo litt å si også kanskje, og om arbeidsgiver betaler lønn dersom man tjener over 6G. Om noen må ta ulønnet perm feks så bør jo den som tjener minst ta det kanskje. Men pass på sykepengerettigheter osv om du tar ulønnet. 

Forresten om han jobber 4 uker på 4 av så kan man ha perm i friukene og likevel jobbe jobbukene.. tror jeg... har sett flere tråder om dette, kanskje verdt å sjekke ut. 

Anonymkode: 9efc4...012

• Liker 1
Skrevet

Jeg foreslår at dere setter opp et utgangspunkt nå, og ser an når babyen kommer. Man kan endre permisjonen så mye man vil, etter hvordan det passer dere. Far skal også søke først når babyen kommer og dere vil ha god tid til å finne ut av det etter fødsel. Man kan ha en tanke om det nå, men ende opp på noe annet senere når man får litt mer «fakta på bordet». 

Jeg syns den første perioden var veldig rolig og kjempefin, og delte permisjonen med far når babyen var 3-4 mnd, hvor vi begge var i jobb 50% og i permisjon 50%. Da fikk vi begge både litt påfyll av jobb og like mye verdifull tid med babyen :) Jeg syns det var helt magisk å se at mannen min var engasjert og ønsket å ta stor del i også den første tiden.

Man vet ikke hvordan det blir før man har født, hverken hvordan babyen er eller kroppen reagerer. Jeg syns det var veldig mye historier der ute og mye «bare vent», og selv med en traumatisk fødsel og stort blodtap, var jeg klar for å gå lenger turer første ukene med babyen. Jeg turte det også. Andre syns det er skummelt og vanskelig å være alene med baby. Babyer er forskjellige, og kvinner er forskjellige. Og alt er greit og normalt. 

Men du vil få mange råd om hva som er riktig. Både med hvor mye besøk du skal ha, hva du bør gjøre, hvilken deling av permisjonen du bør ta, hvor mye du bør være med baby, når du bør forlate den første gang, hvilke bleier du bør bruke osv. Du vil høre at det ene er urettferdig, kvinnen er den som er født og slitt, far burde ikke få sitt og datt. Til syvende og sist er det viktigst at dere finner ut hva som passer for dere som familie. Som mor, far og baby. Hva dere føler er riktig med det mennesket som kommer inn i familien deres.

Husk at rådene som gis er basert på egne erfaringer og egne barn, og ingen familie eller barn er like. De er som snøfnugg! 

Anonymkode: eb5e7...072

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...