Gå til innhold

Kan skoleelev få skole-taxi pga sosial angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn med sosial angst som ikke klarer å ta skolebussen til skolen. Kan h*n få skole-taxi? Noen som har erfaring med dette? 

Anonymkode: ae9c2...806

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper ikke det.

Anonymkode: 9d5e5...cf8

• Liker 30
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har et barn med sosial angst som ikke klarer å ta skolebussen til skolen. Kan h*n få skole-taxi? Noen som har erfaring med dette? 

Er denne diagnosen noe dere selv har funnet frem til på Internett eller er det en diagnose som foreligger fra psykolog? 

Anonymkode: 182e7...b7d

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan klarer hen seg i mylderet på skolen hvis hen ikke klarer å ta en buss engang?

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan klarer hen seg i mylderet på skolen hvis hen ikke klarer å ta en buss engang?

Jeg har sosial angst. Og tog/buss er mye vanskeligere enn et åpent sted med mye mennesker. Du har ingen steder å gjemme deg bort, ingen mulighet til å trekke deg tilbake eller roe ned når du er på transporten 

Anonymkode: b0b64...823

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvordan skal barnet lære seg å leve med angsten hvis hen ikke får mulighet til å delta i samfunnet på samfunnets vilkår.

Eksponering og terapi er det eneste som hjelper mot angst. Angst handler om feil tanker og kan rettes opp på en måte at man takler å leve med angsten.

• Liker 17
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har sosial angst. Og tog/buss er mye vanskeligere enn et åpent sted med mye mennesker. Du har ingen steder å gjemme deg bort, ingen mulighet til å trekke deg tilbake eller roe ned når du er på transporten 

Så da tenker du at problemet er løst ved å unngå disse situasjonene aktivt slik at en aldri lærer seg å takle de? 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så da tenker du at problemet er løst ved å unngå disse situasjonene aktivt slik at en aldri lærer seg å takle de? 

Hvor har jeg skrevet det? Du spurte hvordan hen klarer seg på skolen når hen ikke klarer buss. Jeg gav en forklaring. That's it. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja det kan hen. 

Anonymkode: bbc82...7b1

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Håper ikke det.

Anonymkode: 9d5e5...cf8

Det går an å søke om TTkort om man har alvorlig psykiske lidelser jo.

Selvsagt? 

Ta kontakt med fastlegen TS og ta det derfra. 

• Liker 8
Skrevet
9 minutter siden, introverten said:

Hvordan skal barnet lære seg å leve med angsten hvis hen ikke får mulighet til å delta i samfunnet på samfunnets vilkår.

Eksponering og terapi er det eneste som hjelper mot angst. Angst handler om feil tanker og kan rettes opp på en måte at man takler å leve med angsten.

Men det er ikke gjort over natten. Og hvis buss er så uoverkommelig i mellomtiden at resultatet er at barnet blir hjemme, så er det vel bedre å i det minste komme seg på skolen?

Anonymkode: 6c506...8ca

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men herregud. Da må du se til å jobbe med dette med ungen din. Gjør du en innsats nå slipper du kanskje nye drit senere i livet til barnet

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja det kan hen. 

Anonymkode: bbc82...7b1

Det skal jaggu mye til

Anonymkode: d26e4...374

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Man kan det, om man får innvilget søknad.

Det må gjennom behandler, så hvem som helst kan heldigvis ikke få innvilget dette.

https://www.helsenorge.no/pasientreiser/om/rekvirert-pasientreise/

Om de burde få det innvilget er en annen ting. Kanskje i noen få tilfeller så kan det være det eneste alternativet for å få barnet på skolen og vil da naturligvis være bedre enn å holde det hjemme.

Alle foreldre som syr puter under bortskjemte barn derimot bør heller kjøre selv da… får være måte på hva samfunnet skal bidra med.

Anonymkode: d6976...371

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Må i hvertfall ha legeerklæring, de kan løse det på flere måter med feks at barnet får assistent som følge på bussen, de dekker deres transportutgifter, eller mindre taxi sammen med andre, som kanskje i praksis blir alene.

Skal litt til å få skjermet transport vil jeg tro

Anonymkode: 26f18...5bd

Skrevet

Du burde snakke med behandler/bup om muligheten.

Det å tvinge noen, spesielt ett barn, til å stå i den angsten, uten noe form for tilrettelegging og oppfølging kan være veldig ødeleggende. Taxi til skole, og så jobbe med angsten ellers kan være en god ide. 

Eksponering er beste måten bli kvitt angst på, men det er ikke bare å sette seg i de verste situasjonene å fortelle seg at det kun er angst. Det er beinhardt drive med eksponeringsterapi. Det å si til barnet "dette er bare angst, lær deg leve med det" kan gjøre vondt verre, og viser for barnet at man ikke tar barnets plager og psykiske plager på alvor.

Anonymkode: 87211...b4b

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Noe så deprimerende å tenke på hvis dette blir innvilget. Sosial angst burde vært skrotet som "lidelse" 

Anonymkode: b6f15...2c7

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes det bør bli innvilget! Hvis det foreligger en diagnose. Vet selv hvor jævlig det kan være å ta skolebuss, Man har ingen steder å gjemme seg. Kommer det mobbere i friminuttet, så kan man klare å komme seg unna, og dessuten pleier det å være vakter i friminuttet. Kan være ille nok på skolen, men bussen er verst.

Fikk selv store problemer med å ta buss etter å ha blitt mobbet på skolebussen. Bussen stoppet nemlig ikke der jeg skulle av da jeg var barn, fordi drittunger syntes det var morsomt å si til sjåføren at jeg tulle-drog i snora. Høylytt latter fra skolebarna, sur bussjåfør og jeg måtte gå lange strekninger langs riksveien. Føler ennå på ubehaget av at jeg ikke klarer å komme meg av og bort fra alle som lo, og er ennå redd for at jeg kommer til å besvime - får  så sinnsyk hjertebank når jeg trykker på stoppknappen.

Så klart bør alle som sliter med angst trene på å eksponere seg, og jeg har tatt mye buss i  etterkant og klarer det nå, selv om jeg ennå kan føle på ubehaget, og hater å måtte stoppe bussen (heldigvis er det ofte noen andre som skal av der jeg går av så jeg slipper å trykke) Jeg foretrekker å gå eller sykle selv om det tar mye lenger tid. Bedre å ordne seg andre typer skyss så man kommer seg på skolen i det minste. Jeg har barn og er obs på at jeg ikke skal overføre min angst på henne og hun elsker heldigvis å ta bussen. Men det er også mange som blir kjørt/ sitter på bakpå sykkelen til foreldre. Det er ingen skam om man ikke orker skolebussen! 

Anonymkode: 86919...9fe

• Liker 2
  • Hjerte 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Noe så deprimerende å tenke på hvis dette blir innvilget. Sosial angst burde vært skrotet som "lidelse" 

Anonymkode: b6f15...2c7

Ufølsomme kommentarer som din burde bli skrotet.

Anonymkode: 86919...9fe

• Liker 8
  • Hjerte 4
Skrevet

Ja, du kan få det. Men da må du få legeerklæring.

Anonymkode: 33491...bb7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...