Gå til innhold

TV i svart fordi regning ikke er betalt, er det virkelig normalt i dag å ta så lett på slike ting? 😳

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et vennepar som bor i et ganske stort hus, moderne innredet. Jeg har ikke lagt merke til at de har slitt noe særlig med økonomi mer enn andre. Det har blitt sagt ved noen anledninger at unødvendig luksus har blitt betalt på kreditt og mesteparten av mobil og andre duppeditter er kjøpt på avbetaling. 

Men så var vi på besøk der en dag og barna ville se på tv. Hun sa at det kunne de ikke og at de fikk finne på noe annet. Så sa hun til meg med et flir om munnen at tv var svart fordi de ikke hadde betalt  bredbånd og kabeltvregningen. Og ropte bort til mannen at kanskje han skulle se å få betalt den snart så det gikk an å få sett på litt tv der snart???

Dette satte meg litt ut. Fot selv om tv og internett ikke er livsnødvendig som f.eks hvis strømmen blir skrudd av så er det jo likevel ganske drastisk at man lar det skje? Hadde noe sånt skjedd meg så hadde jeg begynt å bli bekymret for meg selv og livet mitt. Og mest av alt, jeg hadde på røde rappen betalt den regningen. Nå har vel kanskje jeg litt over snittet orden i sysakene, men er dette egentlig vanlig? 

Anonymkode: 78d48...075

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil si at det er ett tegn på fryktelig dårlig økonomisk sans om man lar være å betale faste utgifter som internett, strøm, forsikringer og renovasjon. Det blir jo mye dyrere når man må betale alle gebyrene i tillegg.. Er helt tullete oppførsel i min mening, de kaster jo penger i dass. Da får man heller si opp tv i en periode tenker jeg.

Anonymkode: 50a85...53a

• Liker 2
Skrevet

Måten dama demonstrativt skjøv problemet over på mannen mens du var til stede («Kanskje du skal betale den regningen snart..?») kan få det til å virke som hun mener han har skylden..?

Kan det være at mannen i huset har pengeproblemer, f.eks. spillegjeld eller lignende, og at denne har blitt såpass stor at det har begynt å ramme familieøkonomien?

Ut fra det du skriver virker dama litt passiv og oppgitt over det hele, som om hun venter på at mannen (som har forårsaket situasjonen) skal ta tak og ordne opp.

Anonymkode: 4f333...15a

• Liker 3
Skrevet

Ene, eller helst begge, har jo et økonomisk problem. Har vel gjeld til langt over pipa, som svært mange andre har? Og det blir ikke noe bedre med stigende renter, og alt annet vi betaler for som går inn i de daglige utgiftene.

Skrevet

Sikker på at de ikke tullet da, fordi de ikke ønsket at barna skulle se tv?

Anonymkode: 409d0...623

• Liker 3
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde noe sånt skjedd meg så hadde jeg begynt å bli bekymret for meg selv og livet mitt. Og mest av alt, jeg hadde på røde rappen betalt den regningen. Nå har vel kanskje jeg litt over snittet orden i sysakene, men er dette egentlig vanlig? 

Anonymkode: 78d48...075

Men så er ikke alle som deg. Vi er alle ulike individer. 🙂 

Anonymkode: 87426...e77

Skrevet

Om de kjøper mye på kreditt og avbetaling så kan man jo fort få dårlig råd selv om man tjener godt, det er jo dyrt. Men ja, varsellampene burde jo gå av for at de lever over evne(evt. kun den ene er økonomisk ute å kjøre eksempelvis). Dog, jeg vokste opp fattig, og det var vanlig for meg at både telefon, TV, og strøm, ble slått av innimellom. Man blir liksom vant med det på en måte, så kan jo være derfor de ikke reagerte så på det.

Anonymkode: 9675d...d9e

Skrevet

Det kan høres ut som at hun mener det er mannens feil. 
Du spør om dette er vanlig,  og det tror jeg nok ikke det er. Men det er kanskje vanligere enn folk flest tror? Min mann er ei kløne økonomisk sett, og jeg gjør mitt beste for å fikse problemene før de vokser seg for store. Dette er dog ikke noe de fleste i omgangskretsen vår kjenner til.

Anonymkode: 8b59d...6a8

Skrevet

Vet ikke, henger ikke med ressurssvake

Anonymkode: 7e700...f37

Skrevet

Overraskende som bare kaster regningene i søpla, og håper problemet forsvinner av seg selv. Men da må det jo være bedre å si opp abonnementet hvis man ikke har råd. 

Anonymkode: 5e30a...ee8

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet ikke, henger ikke med ressurssvake

Anonymkode: 7e700...f37

Sikker på at det ikke er den andre veien? 🤣

Anonymkode: 87426...e77

Skrevet

De har jo ikke godt styrt økonomi hvis de kjøper telefoner og duppedingser på avbetaling og kreditt. Da går det dessverre sånn. 

Og for noen er det ganske vanlig ja. Det er mange som er bekymret for nordmenns gjeldsnivå og bruk av kreditt, så det er klart at dette skjer med noen. Jeg kjenner noen sånne jeg også. Det er egentlig ikke inntekten som er problemet, men forbruket og styringen. Ellers oppegående folk men akkurat økonomi har de dårlig styring på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...