Gå til innhold

Er det for lett å bli sykmeldt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må man ha sykdom for å kunne bli sykmeldt? 

Jeg leste om TV2 sitt nyhetsanker som ble sykemeldt etter å ha deltatt i programmet "Forræderen.

I intervjuet forteller hun at hun trengte et par dager "å koble seg på" den virkelig verden etterpå, og så hadde familien hatt Corona så hun ville være litt med de også. Jeg synes egentlig ikke dette er grunn nok til å bli sykemeldt.

Anonymkode: 6e668...886

• Liker 7
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I Norge er det uten tvil for lett, vi ligger på verdenstoppen i fravær.. uhm sykdom.

Anonymkode: d5090...7b6

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, jeg opplever ikke at det er lett å bli sykemeldt. Mitt inntrykk er at det er absolutt siste vei. Jeg ble selv sykemeldt på vgs på grunn av overarbeid og stress, men da hadde jeg hatt et kjør i 3 måneder sammenhengende.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er åpenbart alt for enkelt. Norge har ikke råd til dette særlig mye lenger. Da må skattene opp for å finansiere det og da vil det lønne seg enda mindre for de lavtlønte  å jobbe. 
Diskusjonen om ‘syk katt dag’ viser jo hvor langt det har gått. 

Anonymkode: 61fc4...d0c

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvis vedkommende var borte et par dager er det snakk om EGENMELDING, ikke sykemelding. Stor forskjell på det, gitt!

Om det er et stort problem at folk tar ut for mye egenmelding? Jeg vil tro at det varierer sterkt ut fra type jobb man har. Videre er jeg ganske sikker på at egenmelding ikke misbrukes i noen stor  i en type jobb som nyhetsanker på tv! :) 

Anonymkode: 47d65...8f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er åpenbart alt for enkelt. Norge har ikke råd til dette særlig mye lenger. Da må skattene opp for å finansiere det og da vil det lønne seg enda mindre for de lavtlønte  å jobbe. 

Dette er egenmelding, ikke sykmelding. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

I Norge er det uten tvil for lett, vi ligger på verdenstoppen i fravær.. uhm sykdom.

Anonymkode: d5090...7b6

Norge er også i toppen av sysselsetting.

Anonymkode: 947a1...5ef

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis vedkommende var borte et par dager er det snakk om EGENMELDING, ikke sykemelding. Stor forskjell på det, gitt!

Om det er et stort problem at folk tar ut for mye egenmelding? Jeg vil tro at det varierer sterkt ut fra type jobb man har. Videre er jeg ganske sikker på at egenmelding ikke misbrukes i noen stor  i en type jobb som nyhetsanker på tv! :) 

Det sto sykemelding i artikkelen og ikke egenmelding, så hvis det var egenmelding hun tok ut så står det feil.

Så lenge det står sykemelding så tolker jeg det som om det er lege som har skrevet ut.

Ts

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det sto sykemelding i artikkelen og ikke egenmelding, så hvis det var egenmelding hun tok ut så står det feil.

Så lenge det står sykemelding så tolker jeg det som om det er lege som har skrevet ut.

Ts

Jeg tror faktisk man kan være litt psykisk vrak etter en sånn påkjenning. Noen leger er det enkelt å få sykmelding fra, andre ikke. En leges vurdering for sykmelding er ikke nødvendigvis lik en annens. 

Anonymkode: c09c2...e5e

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts

Hva man sier til media og hva man snakker med legen om er som regel ikke helt samme historie. 

Anonymkode: 07607...8a6

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

«Sykt kjæledyr»-debatten gikk vel hovedsakelig ut på at eiere ønsket rett på permisjon uten lønn for å kunne ta seg av eller oppsøke hjelp til syke dyr, ikke at man forventer lønn for å være hjemme med en litt tufs katt.

Anonymkode: 2920e...703

• Liker 7
Skrevet

Det er alt for enkelt. Har erfaring med kolleger som er lamgtidssykemeldt, men som på magisk vis blir friske nok til å jobbe etter 12 mnd. For da betaler ikke nav sykepenger lenger. Rart det der 🤔

Burde også innføres en karensdag ved egenmelding. Da hadde mange latsabber dratt seg på jobb

Anonymkode: 3ea68...975

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ut fra noen av mine kollegaers skyhøye fravær på det jeg vil kalle tynt grunnlag, er det åpenbart for lett å bli sykemeldt. 

Anonymkode: d9143...03c

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, man kan få sykemelding for et par dager. Mangen som får det, ser det i jobben min. 

Anonymkode: 796d4...9e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er alt for enkelt. Har erfaring med kolleger som er lamgtidssykemeldt, men som på magisk vis blir friske nok til å jobbe etter 12 mnd. For da betaler ikke nav sykepenger lenger. Rart det der 🤔

Burde også innføres en karensdag ved egenmelding. Da hadde mange latsabber dratt seg på jobb

Anonymkode: 3ea68...975

Har også en kollega som var sykemeldt i 12 mnd (50% syk). Hun fikk ny sykemelding for den 13 mnd. Dette var feil av legen, og ble jo oppdaget av Nav. Hun måtte da over på andre tiltak, men et mirakel oppstod og hun ble helt frisk. Altså hun var i full jobb i den perioden som legen først hadde skivet sykemelding for. 

• Liker 1
Skrevet

Har også en kollega som var sykemeldt i 12 mnd (50% syk). Hun fikk ny sykemelding for den 13 mnd. Dette var feil av legen, og ble jo oppdaget av Nav. Hun måtte da over på andre tiltak, men et mirakel oppstod og hun ble helt frisk. Altså hun var i full jobb i den perioden som legen først hadde skivet sykemelding for. 

Nettopp! Da slapp hun aap, og kunne jobbe igjen. 
samtidig er det nok mange som presser seg tilbake til jobb da de ikke har råd til å komme over på aap. Det vil ikke si de er friske, men de har ikke råd. 

jo lengre man er sykmeldt jo vanskeligere er det å komme tilbake i jobb. 
Om noen går til lege med rygg og nakke plager/ senebetennelse og psykiske vansker er det basert på tillit. Ikke noe en lege kan måle. Noen utnytter dette..jeg har kollegaer som sliter med plager, og som burde vært sykmeldt.. men de nekter å dra inn årene. 

Anonymkode: d1ef9...eb3

• Liker 3
Skrevet

Definitivt folk som blir sykemeldt for alt mulig tull, men jeg har også opplevd å blitt nektet sykemelding når jeg virkelig trengte det. Jeg ble for noen år siden knivstukket på jobb, det var ikke sånn at det var fare for liv og helse altså, men det er en rimelig hæslig og traumatisk følelse å få et knivblad tredd inn i kroppen. Og selv om jeg åpenbart ikke var i stand til å jobbe(fysisk yrke) så nektet legen meg sykemelding, enda hun sydde 11 sting og gav meg stivkrampe(den måtte jeg forøvrig på apoteket for å hente selv).

Sjefen som hadde kjørt meg og som insisterte på å kjøre meg hjem etterpå, holdte på å tilte da jeg måtte fortelle at jeg ikke fikk sykemelding, men måtte ta ut egenmeldinger :fnise: Jeg bytta lege etter dette:P Bra var det, for denne legen "trodde ikke på" psykiske lidelser, og det var jo nettopp det jeg begynte å slite med en stund etterpå(ikke pga. kniv-episoden altså, helt andre ting).

Anonymkode: e7768...a3d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Embla Othea skrev (2 timer siden):

Nei, jeg opplever ikke at det er lett å bli sykemeldt. Mitt inntrykk er at det er absolutt siste vei. Jeg ble selv sykemeldt på vgs på grunn av overarbeid og stress, men da hadde jeg hatt et kjør i 3 måneder sammenhengende.

🤣 lykke til i den virkelige verden! 

Anonymkode: 6d01c...730

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Må man ha sykdom for å kunne bli sykmeldt? 

Jeg leste om TV2 sitt nyhetsanker som ble sykemeldt etter å ha deltatt i programmet "Forræderen.

I intervjuet forteller hun at hun trengte et par dager "å koble seg på" den virkelig verden etterpå, og så hadde familien hatt Corona så hun ville være litt med de også. Jeg synes egentlig ikke dette er grunn nok til å bli sykemeldt.

Å «trenge å koble seg på» er ikke en diagnose. Men hvilke diagnoser andre har er vel strengt tatt ikke ditt problem. Har hørt om flere som har «vondt i ryggen» fordi de ikke tør fortelle om det psykiske som egentlig er galt.

Anonymkode: 166fd...d71

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg har inntrykk av at det kommer veldig an på fastlegen. Noen har en fastlege som kjenner deg godt, vet hva du trenger og ikke etc. Det kan være på godt og vondt. En bekjent av meg har en fastlege som skriver ut sykemeldinger som sukkertøy. Du kan bare dukke opp, fortelle at du trenger to uker pause pga "stress".

Har også kjennskap til et helt annet tilfelle, hvor vedkommende er så syk at hXn burde vært i prosess med ufør for lenge siden (resultat av hjerneslag). Dessverre så er fastlegen der så gjerrig på sykemelding at hXn egentlig burde blitt rapportert.

Jeg syns sykemelding burde innvilges også til psykiske problemer, ikke bare fysiske. En kollega av meg var sykemeldt i 7 mnd etter at ungen hennes døde. Det er ikke fysisk, men vanvittig påkjenning psykisk.

Endret av Turtellure12
  • Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...