Gå til innhold

Jeg blir gal av alle rådene rundt om !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en mann som fikk Diabetes 2 i våres, etter det la jeg om kosten drastisk, kuttet ut alt av sukker og slikkeri, poteter og pasta. Har da mistet 15 kg siden da, var ikke direkte stor men hadde vel opparbeidet meg en god "pappa kropp" som da vil si 105kg på 175 høy. Så ble jeg operert i kjeven, noe som bidro til at jeg måtte tilbake på myk mat igjen og etter hvert gikk det mye i pasta, ris, fiskegrateng od annet klin og vekten har da stått stille nå siden september, litt opp også litt ned. Bestilte time hos ernæringsfysiolog og ble så overasket over ting hun sa. Var jo klar over karbohydrater ikke er det beste for deg i denne sammenhengen men utenom det har rådene jeg har lest meg til hvert ofte veldig motstridene, og de ble ikke mindre når hun sier jeg må få i meg mer fett! Jeg har sånn app som måler kalorier og greier, Lifesum, så hun gikk gjennom den og rynket på nesen litt av hva hun fant, justerte litt på kalorimengden pr dag, fordeling av karbo, proteiner og fett, skulle sende meg litt info og lage en liten "lomeplan" for meg, så langt er alt bra, fint og ok men hvorfor kan det ikke bare være enklere å vite hva man skal spise?

Se bare i går så fikk jeg lyst på vafler, lage den faste røra jeg pleier og sitter koser meg helt til jeg finner ut at jeg skal google kalorier i vafler, og forvirringen er komplett. "En vanlig vaffelplate for eksempel laget på Toro sin ferdigblanding inneholder 350 kalorier," står det på google men på lifesum står det 95Kcal pr plate! Og det er ikke eneste tilfelle over hva som gjør ting frustrerende for en som aldri før har tenkt på dette, bananer? Å ja det er sundt, fem om dagen og greier men nei bananer må du ikke spise. Nøtter, så klart du kan spise nøtter det er bra for magen, tarmer og alt men ikke spis nøtter det blir di skikkelig feit av for det inneholder bare fett. Men fett, det må du ha, det er karbohydrater du ikke skal ha men husk da at fett gjør deg feit!

Hvorfor ikke ha en enkel huskeregel som alle kan lære seg og huske? Det finnes sikkert et sted men i min søken etter hva jeg burde og ikke burde spise så har jeg bare blitt mer forvirret enn noen gang før. Ja fisk og kylling 3 ganger før kjøtt, ikke hvitt mel, pasta potet og ris osv Men fet fisk? Mager fisk? Marinert kylling? Kyllingfilet? Biff? Kjøttdeig eller karbonadedig? Det er slikt som driver meg til vanvid!

Anonymkode: 55aac...3ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fint å tenke på å spise mest av det som er sunt. Tenker man kalorimessig, tror jeg mest p å spise sunt for det meste, men også unne seg alt, bare i små porsjoner.

Synes også det er lettere og bedre hvis jeg får et vaffelbrett delikat lagt på et fit fat. Det er den ene vaffelen jeg vet jeg får spise. Og dermed nyter jeg den mye mer, spiser sakte, tenker på hver bit hvor god den er.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker nøkkelen er rene råvarer. Rent kjøtt og fisk, egg osv. Da styrer du mer hva du faktisk får i deg.

Grønne grønnsaker er pluss pluss og de som vokser over jorda. 

Poteter, pasta og ris holder jeg meg unna, hvis ikke tas det bare en minimini porsjon av det.

Nøtter er bra men man skal jo ikke spise for mange av dem. 

En avokado og det fisk er en fin tilgang til fett. Evt også et lite stykke brie og lignende mykost.

Coop har et fantastisk godt brød som heter fiber og frø. Inneholder mindre karbohydrater og er flott å fryse ned for å ta opp de skivene en skal spise. 

En halvbanan burde jo gå fint. Men pass på å vær aktiv om du skal spise den.

Du skal jo kunne kose deg innimellom men tenk over hvor mye du forsyner deg med.

Hennig Olsen har en veldig god is som er sukkerfri. Overaskende god faktisk.

Lifesum er bra men også mye vas i den. Rapporter når du finner feil.

Og drikk masse masse vann vann vann. Styr unna brus, juice. Må du ha smak bruk funsaft eller lignende i små mengder.

Drikk te, og kaffe om du liker det. Uten sukker selvsagt.

Anonymkode: 7bd31...d58

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du tenker ernæring, og ikke «bare»kalorier, går det kanskje bedre. Fett og proteiner (og litt karbo) må man ha, man må bare velge hvilke kilder man skal bruke. Jeg slanket meg fra 73 til 55 kg, alene. Holder vekta. Hadde blitt gal om noen skulle gi meg råd. Eller be meg følge en diett. Jeg spiser ca. en neve ubehandlede nøtter daglig. Rå grønnsaker til hvert måltid. Lørdagskveldene har jeg lov å spise «dritt». Har ikke diabetes.

Jeg spiser ikke brød, poteter, ris, pasta, sjokolade, kaker osv… drikker ikke alkohol eller sukkerdrikker. 

Anonymkode: 208ef...c49

• Liker 2
Skrevet

Styr unna raske karbohydrater, så er du godt igang.

Anonymkode: 8ae2d...cf4

• Liker 4
Skrevet

Ja forvirringen er total, og for å gjøre den enda verre kan jeg fortelle at man kan fint spise karbohydrater med diabetes. Grunnleggerne av Mastering Diabetes har begge diabetes 1, og spiser mye karbohydrater, men lite protein og fett: https://www.masteringdiabetes.org/recipe/

Det er altså kombinasjonen mye fett+karbohydrater som er problemet, ikke karbohydratene i seg selv.

Dokumentaren What the Health tar for seg dette også:
https://www.livekindly.com/what-health-sugar-diabetes/

Anonymkode: 53d11...386

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.11.2022 den 8.10):

Se bare i går så fikk jeg lyst på vafler, lage den faste røra jeg pleier og sitter koser meg helt til jeg finner ut at jeg skal google kalorier i vafler, og forvirringen er komplett. "En vanlig vaffelplate for eksempel laget på Toro sin ferdigblanding inneholder 350 kalorier," står det på google men på lifesum står det 95Kcal pr plate! Og det er ikke eneste tilfelle over hva som gjør ting frustrerende for en som aldri før har tenkt på dette, bananer? Å ja det er sundt, fem om dagen og greier men nei bananer må du ikke spise. Nøtter, så klart du kan spise nøtter det er bra for magen, tarmer og alt men ikke spis nøtter det blir di skikkelig feit av for det inneholder bare fett. Men fett, det må du ha, det er karbohydrater du ikke skal ha men husk da at fett gjør deg feit!

Hvor mange kalorier en vaffelplate inneholder avhenger jo av hva som er puttet i den. Men 95 kalorier høres altfor lavt ut. Som regel ligger det nok nærmere 300 kalorier da ja.

Du må se på pakningen til Toro for å se antall kalorier. Det er det du må forholde deg til.

Sitat

Hvorfor ikke ha en enkel huskeregel som alle kan lære seg og huske? Det finnes sikkert et sted men i min søken etter hva jeg burde og ikke burde spise så har jeg bare blitt mer forvirret enn noen gang før. Ja fisk og kylling 3 ganger før kjøtt, ikke hvitt mel, pasta potet og ris osv Men fet fisk? Mager fisk? Marinert kylling? Kyllingfilet? Biff? Kjøttdeig eller karbonadedig? Det er slikt som driver meg til vanvid!

Du kan egentlig spise hva som helst, så lenge du ikke blir overvektig. Teller du kalorier, vil du kunne klare å oppnå et kaloriunderskudd og da går du ned i vekt uansett hva du spiser.

Men dersom du har diabetes er det nok også lurt å tenke en del på hva du putter i deg.

• Liker 1
Skrevet

Det aller viktigste folk bør huske på er at det er overvekten i seg selv, fettet rundt magen, som er farlig. Enten det kommer av overspising på sunnere mat eller på for mye prosessert mat og junk. Når fettet først har lagt seg så skjer det en rekke metabolske forstyrrelser, insulinproduksjonen blir forstyrret, som kan føre til en sykdom som diabetes type 2. Rundt 80-90% er overvektige. 

Har utallige eksempler på det. Feks tanten min som fikk samme sykdom, og hun liker ikke sjokolade en gang, men hun spiser store porsjoner av vanlig middagsmat (mye hjemmelaget mat laget fra bunnen faktisk). Hun har alltid hatt optimale vitamin og mineraler, men har diabetes grunnet fedme. 

Har du målt blodsukket etter å ha gått ned 15 kg? Er sikker på blodsukkeret ditt er mye lavere nå selv om du spiser pasta. 

Anonymkode: d7882...9a5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.11.2022 den 8.10):

Jeg er en mann som fikk Diabetes 2 i våres, etter det la jeg om kosten drastisk, kuttet ut alt av sukker og slikkeri, poteter og pasta. Har da mistet 15 kg siden da, var ikke direkte stor men hadde vel opparbeidet meg en god "pappa kropp" som da vil si 105kg på 175 høy. Så ble jeg operert i kjeven, noe som bidro til at jeg måtte tilbake på myk mat igjen og etter hvert gikk det mye i pasta, ris, fiskegrateng od annet klin og vekten har da stått stille nå siden september, litt opp også litt ned. Bestilte time hos ernæringsfysiolog og ble så overasket over ting hun sa. Var jo klar over karbohydrater ikke er det beste for deg i denne sammenhengen men utenom det har rådene jeg har lest meg til hvert ofte veldig motstridene, og de ble ikke mindre når hun sier jeg må få i meg mer fett! Jeg har sånn app som måler kalorier og greier, Lifesum, så hun gikk gjennom den og rynket på nesen litt av hva hun fant, justerte litt på kalorimengden pr dag, fordeling av karbo, proteiner og fett, skulle sende meg litt info og lage en liten "lomeplan" for meg, så langt er alt bra, fint og ok men hvorfor kan det ikke bare være enklere å vite hva man skal spise?

Anonymkode: 55aac...3ca

Det som gjør oss feite er hverken fett eller sukker, men å spise flere kcal enn vi forbrenner. Både fett og sukker er kaloririkt og ofte velsmakende. Ikke rart det er lett å bli feit!

Fet fisk har sunt fett og er absolutt anbefalt. Annen fisk er også bra å spise.

Kyllingfilet er et magert produkt. Lårfilet er litt fetere, det kjennes på smaken. Marinert kylling kan være så mangt. Du kan se på varedeklarasjonen og sammenligne kcal og fettinnhold. Generelt vil ubehandlet kjøtt og generelt ubehandlet mat være "sunnere" om du er i tvil. Dette fordi de ikke er tilsatt ekstra sukker, fett eller salt. Du har derfor kontrollen på hva som tilsettes.

Rødt kjøtt er ikke særlig bra for oss og bør begrenses. Helsedirektoratet anbefaler at du begrenser rødt kjøtt til 500g per uke. Rødt kjøtt =biff, kjøttdeig, karbonadedeig.

Hvis du skal bruke rett kjøtt, er som regel biff magrere enn kjøttdeig. Karbonadedeig et magrere enn biff. 

Konklusjon: Ikke spis mer enn du forbrenner. Alt med måte! Velg ubehandlet framfor behandlet mat. Spis frukt og grønt. Drikk vann. Beveg deg minst 30 min hver dag.

Skrevet

105 kg på 175 cm er på grensen mellom fedme og alvorlig fedme. Det er langt over grensen for "litt overvektig", så med mindre du har svært stor muskelmasse, bør du gå ned 15-20 kg.

Jeg har selv veid 112 kg en gang for mange år siden, og har gått ned 30 kg gjennom livsstilsendringer og daglig mosjon. Det er deilig å slippe å bære på de 30 ekstra kiloene. Jeg ønsker ikke å gi noen fasit på hvordan man bør leve, men mosjon og et bevisst forhold til kosthold har hjulpet meg. Det som kanskje har hjulpet mest, er å redusere porsjonene, spise 30% mindre ved hvert måltid. Samt å gå istedet for å ta bilen, trikken eller heisen.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...