Gå til innhold

Lav D-vitamin

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Mange klarer ikke ta opp selv av å gå ut uten solkrem. I tillegg er som du sier magnesium viktig, og dessverre vises mangler sjeldent ved prøver. 

TS sier h*n er undervektig, ofte er det en sammenheng med dårligere næringsopptak (med mindre næringsinntaket er veldig dårlig). Èn god start, er å ta noen måneder på probiotika og enzymer. 

Anonymkode: e2e68...502

Mangel på kalsium, magnesium og sink vises ikke på blodprøver. Kroppen lagrer disse mineralene i kroppsvevet (i cellene og beinmassen).

Nivået i blodet reguleres av hormoner, som sørger for at blodet fylles på fra lageret for å holde nivået stabilt. 

Mangel på mineraler kan ikke merkes før det begynner å gjøre vondt. Smerte er kroppens måte å slå alarm på.

Og når vi får vondt, går vi til legen og får medisin som fjerner smertene. Årsaken til smertene er det ikke så farlig med.

Anonymkode: 6534c...1d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Mangel på kalsium, magnesium og sink vises ikke på blodprøver. Kroppen lagrer disse mineralene i kroppsvevet (i cellene og beinmassen).

Nivået i blodet reguleres av hormoner, som sørger for at blodet fylles på fra lageret for å holde nivået stabilt. 

Mangel på mineraler kan ikke merkes før det begynner å gjøre vondt. Smerte er kroppens måte å slå alarm på.

Og når vi får vondt, går vi til legen og får medisin som fjerner smertene. Årsaken til smertene er det ikke så farlig med.

Jeg vet, derfor mange mangler uten å være klar over det. Særlig er veganere utsatt, siden de spiser mat med mye antinæringsstoffer og lav biotilgjengelighet. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så hvordan kan det ha seg at man kan ta blodprøver å få svare på disse verdiene om i mener det ikke lar seg gjøre? 

Anonymkode: c0dee...da2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så hvordan kan det ha seg at man kan ta blodprøver å få svare på disse verdiene om i mener det ikke lar seg gjøre? 

*i=du

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det finnes vitenskap som beskriver sammenhengen mellom doser og virkning av D-vitamintilskudd. 

Johan Moan, som har forsket en mannsalder på D-vitamin ved Radiumhospitalet, har skrevet en artikkel om det

I artikkelen presenterer Moan denne grafen, som viser hvor lang tid det tar å øke D-vitaminnivået med forskjellige daglige doser D-vitamintilskudd:

Figur-1.jpg.b501b72f1b8b84925cf2afc7b2f6b414.jpg

Figuren viser blodverdier for fire grupper etter dagsinntak av 0, 25, 125 og 250 μg vitamin D. Streken nederst er null tilskudd. Streken øverst er 250 μg daglig tilskudd. 

Moan skriver i artikkelen:

Så du mener at en dose på 10 ug - hver dag, er giftig? 10 ug har en RI på 200. 

Anonymkode: f52c7...85c

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Brukeren du siterte tar feil, disse tingene vises på blodprøver og hvis det er lavt - får man beskjed om dette. Jeg hadde lavt kalsium en gang, og måtte starte på tilskudd. Dette så de på blodprøvene. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Blodprøver viser bare om du mangler mineraler i blodet. Det sier ikke noe om nivået av mineraler i resten av kroppen. 

Kroppen inneholder normalt 25 gram magnesium og 1 kilo kalsium. Bare en brøkdel av dette befinner seg i blodet. 

Når nivået av kalsium og magnesium i blodet går ned, hentes det kalsium og magnesium ut av beinmassen og tilføres til blodet. 

Dermed har blodet nok kalsium og magnesium til enhver tid, mens resten av kroppen kan ha alvorlig mangel. 

Hvis legen leser av en blodprøve og sier at du ikke har mangel på kalsium eller magnesium, er det bare nivået i blodet han snakker om.

Om skjelettet ditt mangler kalsium kan ikke leses av i en blodprøve. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Blodprøver viser bare om du mangler mineraler i blodet. Det sier ikke noe om nivået av mineraler i resten av kroppen. 

Kroppen inneholder normalt 25 gram magnesium og 1 kilo kalsium. Bare en brøkdel av dette befinner seg i blodet. 

Når nivået av kalsium og magnesium i blodet går ned, hentes det kalsium og magnesium ut av beinmassen og tilføres til blodet. 

Dermed har blodet nok kalsium og magnesium til enhver tid, mens resten av kroppen kan ha alvorlig mangel. 

Hvis legen leser av en blodprøve og sier at du ikke har mangel på kalsium eller magnesium, er det bare nivået i blodet han snakker om.

Hva slags test tar man da? beinmarg🥴

Anonymkode: 8cd4e...0d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvordan tolker du det jeg skriver som at 10 mikrogram vitamin D daglig er giftig?

Jeg siterte professor Johan Moan på at en enkeltdose vitamin D på 2.500 mikrogram ikke er giftig, men at daglige doser på 250-500 mikrogram kan være giftig over tid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva slags test tar man da? beinmarg🥴

Man måler beinmineraltetthet. 

https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/beinskjorhet-osteoporose/beintetthetsmalinger/

Det gjøres ikke forebyggende for å avsløre mangel, men for å dokumentere skadene som mangelen har påført kroppen. 

Skrevet

Hadde selv veldig lavt nivå at D vitamin og fikk Divisun her også. Gikk ikke lange tiden før jeg følte meg bedre.

Nå tar vi også D vitaminer i de månedene av året som har R i seg. Nevrologen som sa at det er en god tommelfingerregel. 

Skrevet

Jeg hadde verdier nede i 22. Fikk D-vitamin på resept og gikk på det en god stund. Skal ærlig innrømme at jeg ikke merket en dritt forskjell, så mulig det er andre greier som feiler meg. Jeg var skikkelig gira når jeg hørte om alle som endelig hadde fått tilbake energi og overskudd. Føler ikke jeg fikk noe mer energi da jeg lå godt over 100 etter tilskudd enn da jeg lå på 22.

Anonymkode: 7a635...9a4

Skrevet

10 ug er jo ingenting, nesten ikke noe for seg å ta så lave doser - ihvertfall ikke når det foreligger mangel. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg hadde verdier nede i 22. Fikk D-vitamin på resept og gikk på det en god stund. Skal ærlig innrømme at jeg ikke merket en dritt forskjell, så mulig det er andre greier som feiler meg. Jeg var skikkelig gira når jeg hørte om alle som endelig hadde fått tilbake energi og overskudd. Føler ikke jeg fikk noe mer energi da jeg lå godt over 100 etter tilskudd enn da jeg lå på 22.

Anonymkode: 7a635...9a4

Jeg fikk heller ikke noe mer energi, men så var dette et ledd i ME-utredningen. M.a.o utmattelsen var pga ME og ikke vitamin-mangler eller annet. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg lærte dette the hard way. Alle blodprøver ok, men hadde likevel symptomer på mangler på særlig kalsium. 
Ble ikke foreslått noen andre tester, men jeg tenkte selv og gjorde en del endringer i kostholdet. Da forsvant symptomene temmelig raskt. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Brukeren du siterte tar feil, disse tingene vises på blodprøver og hvis det er lavt - får man beskjed om dette. Jeg hadde lavt kalsium en gang, og måtte starte på tilskudd. Dette så de på blodprøvene. 

Nettopp det var poenget mitt

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kan vises på blodprøver, men ofte gjør det ikke det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Man måler beinmineraltetthet. 

https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/beinskjorhet-osteoporose/beintetthetsmalinger/

Det gjøres ikke forebyggende for å avsløre mangel, men for å dokumentere skadene som mangelen har påført kroppen. 

Ah selvfølgelig. Kom på at jeg tok denne testen for ca 10 år siden, pga to tretthetsbrudd ila to år. Men ingenting var galt da.

Skrevet

Den raskeste måten å kurere D-vitaminmangel og få D-vitaminnivået over 100 er beskrevet i artikkelen til professor Johan Moan, som det er linket til lenger oppe i tråden. 

Først fylle lageret med en ufarlig enkeltdose på 2.500 mikrogram vitamin D og så fortsette med daglige vedlikeholdsdoser på 80 mikrogram, som ifølge Helsedirektoratet er trygg dagsdose hele året for alle over 11 år.

Og det holder lenge med D-vitamintilskudd fra samvirkelaget. Reseptpliktige og reseptfrie D-vitamintilskudd inneholder nøyaktig det samme og er akkurat like "sterke". Den eneste forskjellen er at reseptpliktige D-vitamin er mye dyrere. 

Bare les innholdsfortegnelsen. Innholdet er identisk.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...