Gå til innhold

Lav D-vitamin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen på fredag. Har i lang tid vært helt utslitt, mye hodepine, osv.

Hun sa jeg hadde veldigveldig lav D-vitamin. Jeg så på skjermen at det stod 25.

Nå går jeg på tilskudd på resept.

Dere som har hatt så lavt tall, tok det lang tid før dere følte dere bedre med tilskudd?

Anonymkode: e10a7...7f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde omtrent det samme som deg og fikk Divisun (tror det heter det). Merka stor forskjell innen 2 uker. Var totalt utslitt og trøtt og energien kom gradvis tilbake. Du må gi det tid når det er så lavt. 

Anonymkode: ba5b6...86a

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde omtrent det samme som deg og fikk Divisun (tror det heter det). Merka stor forskjell innen 2 uker. Var totalt utslitt og trøtt og energien kom gradvis tilbake. Du må gi det tid når det er så lavt. 

Anonymkode: ba5b6...86a

Takk for svar, bra det gikk bedre etter 2 uker 😊 jeg er itillegg alenemor til et barn på 3 år og et på 6 åt, så det blir lite nok søvn fra før😅 så gleder meg til å få litt energi tilbake😊

• Liker 1
Skrevet

Hadde 17, ble bedre fortløpende. Men nivået var ikke normalt før 4-5 måneder senere. 

Anonymkode: a2b97...545

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Bruk den til du er litt over 100 hvertfall.

Uansett bør du også søke hjelp med kostholdet ditt, da kosthold er helse. Maten du spiser er helse, de fleste spiser så dårlig mat at det går utover helsa i dag.

Anonymkode: 524fc...602

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Uansett bør du også søke hjelp med kostholdet ditt, da kosthold er helse. Maten du spiser er helse, de fleste spiser så dårlig mat at det går utover helsa i dag.

Nesten umulig få nok d-vitamin via kostholdet, kilden er første og fremst sollys. Det er derfor de norsk helsråden anbefaler d-vitamin tilskudd i vintermånedene. 

Anonymkode: a2b97...545

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja alt annet av vitaminer var bra ellers, kun D-vitamin. Men jeg er undervektig og alltid slitt med å komme opp i vekt.  Men tar protein/næringsdrikker også

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere som har hatt så lavt tall, tok det lang tid før dere følte dere bedre med tilskudd?

En grei huskeregel for å forebygge d vitamin mangel i fremtiden er å ta d vitamin i alle måneder med r i seg 

Anonymkode: c0dee...da2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for svar, bra det gikk bedre etter 2 uker 😊 jeg er itillegg alenemor til et barn på 3 år og et på 6 åt, så det blir lite nok søvn fra før😅 så gleder meg til å få litt energi tilbake😊

Har du testa D-vitaminnivået hos ungene? Hvis du har alvorlig D-vitaminmangel er det ikke veldig usannsynlig at andre i samme husholdning er like utsatt. 

I Norge kommer det meste av D-vitaminet fra maten og i en husholdning har folk en tendens til å spise det samme. 

Anonymkode: 6534c...1d4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det finnes vitenskap som beskriver sammenhengen mellom doser og virkning av D-vitamintilskudd. 

Johan Moan, som har forsket en mannsalder på D-vitamin ved Radiumhospitalet, har skrevet en artikkel om det

I artikkelen presenterer Moan denne grafen, som viser hvor lang tid det tar å øke D-vitaminnivået med forskjellige daglige doser D-vitamintilskudd:

Figur-1.jpg.b501b72f1b8b84925cf2afc7b2f6b414.jpg

Figuren viser blodverdier for fire grupper etter dagsinntak av 0, 25, 125 og 250 μg vitamin D. Streken nederst er null tilskudd. Streken øverst er 250 μg daglig tilskudd. 

Moan skriver i artikkelen:

Sitat

En enkeltdose på 100 000 i.e. (2 500 µg) er ikke er giftig, men daglige doser på 10–20 000 i.e. (125–250 µg) over lang tid kan nærme seg giftgrensen.

Skrevet

Noen som vet hvorfor det er så ulik referanseverdi mellom Norge og feks USA? i solfylte California er min 250 ref verdi, i Norge 50🤨

Jeg tar 80 ug(får ikke rett tegn) for dagen, men vet ikke om det er nok🙈Var nede i 38 for et par år siden. Jeg har kronisk fatique og merker ingen forskjell, men vil gjerne ta vare på immunforsvaret. Begynte nettopp på flytende LDN👌

Anonymkode: 8cd4e...0d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du testa D-vitaminnivået hos ungene? Hvis du har alvorlig D-vitaminmangel er det ikke veldig usannsynlig at andre i samme husholdning er like utsatt. 

I Norge kommer det meste av D-vitaminet fra maten og i en husholdning har folk en tendens til å spise det samme. 

Det er sola man får d-vitamin fra=)

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja alt annet av vitaminer var bra ellers, kun D-vitamin. Men jeg er undervektig og alltid slitt med å komme opp i vekt.  Men tar protein/næringsdrikker også

Ville nok fokusert mer på å løse kostholdet for deg med tanke energi i livet ditt. Søk skikkelig hjelp der, en lege har lite kunnskaper om kosthold.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

25 er alvorlig mangel, så jeg håper du fikk høye doser på denne resepten. Da jeg lå på 20, så fikk jeg 20 000 IE, i tillegg måtte jeg på en kalsium boost i flere måneder siden kroppen må ha d vitamin for å opptak av kalsium (selv om kalsium nivået på blodprøver var ok).

Jeg ble mye bedre etter et par måneder, men det kommer helt an på hvor høye doser du har fått.  Jeg spiste mye egg og fet fisk, og fortsatt var d vitaminnivået veldig lavt. Dette gjelder mange, man bør holde det under oppsyn uavhengig av kosthold. Sjekk vinter/vår, bør ligge over 75. 

Anonymkode: e2e68...502

• Liker 1
Skrevet

Ikke alle klarer å ta opp d vitamin fra sol nei. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Et dårlig kosthold har ikke alltid med overvekt å gjøre. Man kan være undervektig og ha et dårlig kosthold i tillegg. Spis mer fet fisk og få nok sol på kroppen/lys utenfra (uten å bli brent). 

Anonymkode: 2ebbd...943

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke alle klarer å ta opp d vitamin fra sol nei. 

Nei, noen smører seg så mye og med så høy solfaktor at ingen D-vit kommer gjennom til huden. Mange er hysteriske med sol. Mangel på magnesium kan også hindre opptak blant annet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

D-vitamin produseres i huden av kolesterol ved hjelp av UVB-stråling fra sola. 

I Norge står sola så lavt på himmelen at vi får produsert D-vitamin bare noen timer midt på dagen mellom april og september. Hvis skyggen din er lenger enn deg, er sola for svak til å produsere D-vitamin. 

Sola i Norge står for lavt til å produsere noe som helst D-vitamin i huden åtte av årets 12 måneder.

Mellom september og april kommer den eneste D-vitamin vi får i oss gjennom maten.

På diagrammet under går det frem når sola er sterk nok til å produsere D-vitamin i London. I Oslo må vi trekke fra en halvtime. Den gule stolpen markerer når vi kan produsere D-vitamin. main-qimg-fe134f61189b24bb77180e5ff43df8e7.thumb.jpeg.3d2f101da93270591cae57b67df596db.jpeg

• Liker 2
Skrevet

Fin og informativ post over her. I tillegg er det viktig å være ute i sola uten solkrem en halvtimes tid i tidsrommet for at vi skal kunne produsere vitamin D. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, noen smører seg så mye og med så høy solfaktor at ingen D-vit kommer gjennom til huden. Mange er hysteriske med sol. Mangel på magnesium kan også hindre opptak blant annet. 

Mange klarer ikke ta opp selv av å gå ut uten solkrem. I tillegg er som du sier magnesium viktig, og dessverre vises mangler sjeldent ved prøver. 

TS sier h*n er undervektig, ofte er det en sammenheng med dårligere næringsopptak (med mindre næringsinntaket er veldig dårlig). Èn god start, er å ta noen måneder på probiotika og enzymer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...