Gå til innhold

Du som vokste opp i lavinntekstfamilie/fattigdom hva skulle du ønske du visste tidligere?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Et kort og enkelt spørsmål. Jeg er selv vokst opp i lavinntektsfamilie. Vi hadde data men ikke internett så hadde ikke samme meulighet som andre å google meg fram til ting eller se forelesninger på youtube. Biblioteket hadde en datamaskin men det var så mange som flokket seg rundt den og skulle bruke den at jeg ikke gadd. Jeg tenker det å ikke ha internett hjemme har gjort til at jeg har gått glipp av mye informasjon andre har kunnet tilegne seg. Vi hadde forøvrig ikke sydenturer i feriene heller men det har ikke preget meg.

Tenker mer på sparing og sparetips, utdanning etc

Endret av origin
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at jeg var heldig som ikke hadde internett. Det var PC på skolen, så noen av ungene fikk spille. Man behøver ikke bombarderes av info. Men det er synd du føler du gikk glipp av noe. Jeg var i 20-årene før jeg fikk meg mobil og PC. Jeg er vokst opp på bygda, det var bare én familie jeg visste om som hadde råd til sydenferie. Vi andre dro til Sverige og Finland.

• Liker 3
Skrevet

Jeg forstår ikke hva du mener med «hva skulle du ønske du visste tidligere». Mener du hva jeg savnet i oppveksten?

Anonymkode: 8dbd6...9d2

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi kjøpte alltid billigste alternativ av alt, noe som viste seg å bli mye dyrere i lengden fordi billig søppel blir ødelagt ganske fort. Skulle ønske jeg hadde lært tidligere å heller spare litt lengre for å kjøpe ting av god kvalitet.

Anonymkode: b11b9...6b1

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Moren min var alene med meg og hadde veldig dårlig råd helt til hun traff min stefar da jeg skulle starte på skolen. 
Da vi hadde dårlig råd gikk jeg kun i arveklær og vi spiste stekt potet med smør til middag fordi «det var så godt». Ferier ble tilbrakt på slektninger sine hytter. Jeg var jo liten på den tiden og kan egentlig ikke huske jeg følte jeg manglet noe. Moren min jobbet ekstremt mye, også på kveldstid, så jeg husker jeg syntes det var leit at hun var så mye borte og jeg måtte være hos dagmamma store deler av ettermiddagen. 
Moren min fikk seg ny mann mye pga av økonomi. Han satt godt i det og kunne gi økonomisk trygghet. Dessverre var han også en psykopat som brukte ti år på å terrorisere oss. Mange traumer kunne vært spart hvis vi hadde fortsatt med å være fattige. 

• Hjerte 14
Skrevet
27 minutter siden, MyMichelle said:

Jeg tenker at jeg var heldig som ikke hadde internett. Det var PC på skolen, så noen av ungene fikk spille. Man behøver ikke bombarderes av info. Men det er synd du føler du gikk glipp av noe. Jeg var i 20-årene før jeg fikk meg mobil og PC. Jeg er vokst opp på bygda, det var bare én familie jeg visste om som hadde råd til sydenferie. Vi andre dro til Sverige og Finland.

Vi hadde også turer til Sverige. Koselige turer

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg forstår ikke hva du mener med «hva skulle du ønske du visste tidligere». Mener du hva jeg savnet i oppveksten?

Tenker mer på sparetips, boligkjøp, utdanning etc

Skrevet
origin skrev (6 minutter siden):

Ingenting av dette har vært noe problem fordi jeg vokste opp fattig. Tvert i mot, den fattige oppveksten har gjort meg ekstra god på disse tingene, ekstra bevisst og målrettet, fordi jeg var bestemt på ikke å bli fattig selv. 

Anonymkode: 815f5...4d6

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
origin skrev (11 minutter siden):

Jeg forstår fortsatt ikke. 

Lurer du på hvordan man kan spare, få kjøpt bolig og ta utdanning når man har lite penger? 

Selv om foreldrene mine var fattige, så er ikke jeg det. Foreldrene mine, spesielt mamma, var ekstremt god med penger og å lage mat fra bunnen av/utnytte alt av rester. Pappa jaktet og fryseren var alltid full av fisk og kjøtt. 

Bolig sparte jeg til selv. Utdanning betalte jeg selv (med lån og stipend og ekstrajobb). 

I oppveksten brukte jeg biblioteket mye og var ellers ute i naturen. Internett og mobil fantes ikke. Jeg fikk min første jobb da jeg var 12 år og har hele livet hatt minst en jobb, ofte to. Har høyere utdanning og god lønn. 

• Liker 5
Skrevet

Ikke fortelle potensielle dater om det og at det er greit å ta opp lån

Anonymkode: 9b4ed...0d0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Foreldrene mine kjøpte sin første bolig uten lån og det ble til at jeg prøvde det samme. Har gått glipp av mye verdistigning på bolig

Anonymkode: 9b4ed...0d0

• Liker 1
Skrevet

Ingenting. Jeg lærte veldig mye av å vokse opp med begrenset økonomi. Jeg bare så på hva foreldrene mine gjorde, også gjorde jeg det motsatte.

Anonymkode: a4780...556

• Liker 5
Gjest Loublover
Skrevet
origin skrev (6 timer siden):

Et kort og enkelt spørsmål. Jeg er selv vokst opp i lavinntektsfamilie. Vi hadde data men ikke internett så hadde ikke samme meulighet som andre å google meg fram til ting eller se forelesninger på youtube. Biblioteket hadde en datamaskin men det var så mange som flokket seg rundt den og skulle bruke den at jeg ikke gadd. Jeg tenker det å ikke ha internett hjemme har gjort til at jeg har gått glipp av mye informasjon andre har kunnet tilegne seg. Vi hadde forøvrig ikke sydenturer i feriene heller men det har ikke preget meg.

Tenker mer på sparing og sparetips, utdanning etc

Usikker på hva du mener med: hva skulle du ønske du visste tidligere?

Skrevet

At mine foreldre hadde forsørgerplikt frem til jeg hadde fullført VGS. 

Anonymkode: a089b...8e1

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg forstår fortsatt ikke. 

Loublover skrev (9 minutter siden):

Usikker på hva du mener med: hva skulle du ønske du visste tidligere?

Er det ikke bare å la vær og svare da....? Tråden henvender seg åpenbart ikke til dere.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

At mine foreldre hadde forsørgerplikt frem til jeg hadde fullført VGS. 

Anonymkode: a089b...8e1

...at jeg IKKE hadde forsørgerplikt for mine foreldre når de hadde rotet bort alle pengene sine igjen... 

• Liker 3
  • Hjerte 7
Gjest Loublover
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er det ikke bare å la vær og svare da....? Tråden henvender seg åpenbart ikke til dere.

De fleste som skriver her sier jo at de ikke skjønner hva TS mener, er de ikke da bedre at man spør og TS forklarer enn at ingen skriver?

Skrevet

Jeg skulle ønske jeg visste om startlån fra Husbanken. Jeg skulle ønske jeg hadde tenkt på at "sånne som meg" kan eie og ikke bare leie. Jeg skulle ønske jeg visste om utdanningssystemet etter vgs.  Jeg skulle ønske jeg hadde systemforståelse da jeg ble alvorlig psykisk syk slik at jeg slapp å kaste bort over 10 år med å krangle med NAV. 

Anonymkode: 1dfea...27e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvorfor henvender den seg ikke til meg? 

Ts skriver om Internett og sydenturer, sier hun ønsker tilbakemelding om sparetips og utdanning, men formulerer det som at det er noe man skulle ønske man visste. Man vet vel ikke mindre om sånt selv om foreldrene er fattige? 

• Liker 2
Skrevet

Vokste opp fattig etter dagens standard, men savnet ingenting. Er egentlig glad for at jeg ikke forsto at vi var å regne som fattige. Nå om dagen er det mye mer fokus på forskjeller og hvor mye andre folk har. Så ender man opp misfornøyd bare fordi noen andre har mer.

Anonymkode: 0ee4b...320

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...