AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #1 Del Skrevet 6. november 2022 Jeg lurer på om noen har opplevd å få helt sinnsyke smerter av forstoppelse? I går kveld begynte jeg å få smerter i magen. De sitter nederst til venstre i magen og stråler bak i ryggen. Det er konstante smerter men jeg får hyppige smerte-rier hvert ca hvert 5 min i tillegg. Smertene ble værre og til slutt så både ropte jeg ukontrollert og kastet opp når jeg fikk smerte-topper. Legevakt ble ringt og pga tilstanden min ønsket de å sende ambulanse. Ambulansen kom, målte 89/45 i blodtrykk og i kombinasjon med dårlig allmenntilstand og store smerter ble det blålys til sykehuset. Der målte de crp på 50 og forhøyde verdier av leukocytter. Jeg ble først undersøkt av føden da jeg også er gravid, men det ble konkludert med at jeg ikke har rier, baby har der bra og livmorhals er upåvirket så graviditeten kan egentlig utelukkes. Legen på føden ville sjekke for tarmslyng og tette uringanger (?) men det var akutten som skulle ta videre oppfølging. Ble så flyttet ned på akutten. Etter en stund kom det en lege som klemte på magen min i 10 sekunder og sa til min store overraskelse at han ikke var bekymret og tenkte jeg hadde forstoppelse. Han vil gi meg klyx. Altså ingenting er bedre enn om det er forstoppelse, for all del, da er det jo lett å fikse og jeg er ikke syk. Men, jeg har aldri hørt om noen som har kastet opp av smerter, hatt lavt blodtrykk og forhøyet crp pga forstoppelse. Jeg synes det hørtes ut som en veldig lettvint konklusjon, men det kan kanskje hende at det kan stemme? Er det noen som har opplevd det samme eller vet av noen som har opplevd det? Anonymkode: 96f8a...832 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #2 Del Skrevet 6. november 2022 Reaksjonene på smerte kan føre til blodtrykksfall, men forstoppelse forklarer ikke forhøyet CRP og leukocytter. Sitat A combination of holding your breath, straining and experiencing abdominal pain, all occurrences common to constipation, can also stimulate the vagus nerve, which connects the brain and the colon. The vagus nerve reflex causes a sharp drop in blood pressure and a sudden slowing of heart rate. https://www.resperate.com/blog/is-constipation-related-to-heart-disease Anonymkode: 99395...ade 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #3 Del Skrevet 6. november 2022 Forstoppelse kan være veldig vondt ja. Står det helt fast er det like symptomer som ved "vanlig" tarmslyng. Oppkast er vanlig både pga smertene men også fordi tarmsystemet har stoppet opp og da går ikke maten "videre" når du spiser så systemet fylles opp. Det ligger store nerver i nærheten av tarm og når de blir påvirket kan det påvirke blodtrykket. Crp er forhøyet men ikke mye. Det kan skje når kroppen jobber med noe. Du får en slags betennelsesreaksjon uten at det er bakterier som forårsaker det. F.eks når du knekker ett bein eller har vært operert vil crp stige. Vil tro det samme skjer når du har skikkelig forstoppelse. Leukocytter er jeg usikker på. Også smertene du beskriver er typisk for at noe står fast i tarm (men også urinledere). Fint å utelukke evt forstoppelse her. Når du får tømt deg så merker du jo fort om symptomene går over. Viss ikke må de jo sjekke videre. Lykke til! Anonymkode: dd5da...681 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #4 Del Skrevet 6. november 2022 Takker for gode svar! 🙏🏻 Anonymkode: 96f8a...832 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #5 Del Skrevet 6. november 2022 Det kan stemme, men håper du fortsatt er på sykehuset; og at de ikke sendte deg hjem? Maser god bedring til deg 🙏 Anonymkode: e3ff4...26f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #6 Del Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg lurer på om noen har opplevd å få helt sinnsyke smerter av forstoppelse? I går kveld begynte jeg å få smerter i magen. De sitter nederst til venstre i magen og stråler bak i ryggen. Det er konstante smerter men jeg får hyppige smerte-rier hvert ca hvert 5 min i tillegg. Smertene ble værre og til slutt så både ropte jeg ukontrollert og kastet opp når jeg fikk smerte-topper. Legevakt ble ringt og pga tilstanden min ønsket de å sende ambulanse. Ambulansen kom, målte 89/45 i blodtrykk og i kombinasjon med dårlig allmenntilstand og store smerter ble det blålys til sykehuset. Der målte de crp på 50 og forhøyde verdier av leukocytter. Jeg ble først undersøkt av føden da jeg også er gravid, men det ble konkludert med at jeg ikke har rier, baby har der bra og livmorhals er upåvirket så graviditeten kan egentlig utelukkes. Legen på føden ville sjekke for tarmslyng og tette uringanger (?) men det var akutten som skulle ta videre oppfølging. Ble så flyttet ned på akutten. Etter en stund kom det en lege som klemte på magen min i 10 sekunder og sa til min store overraskelse at han ikke var bekymret og tenkte jeg hadde forstoppelse. Han vil gi meg klyx. Altså ingenting er bedre enn om det er forstoppelse, for all del, da er det jo lett å fikse og jeg er ikke syk. Men, jeg har aldri hørt om noen som har kastet opp av smerter, hatt lavt blodtrykk og forhøyet crp pga forstoppelse. Jeg synes det hørtes ut som en veldig lettvint konklusjon, men det kan kanskje hende at det kan stemme? Er det noen som har opplevd det samme eller vet av noen som har opplevd det? Anonymkode: 96f8a...832 Tenker du har lav smerteterskel, lager et stort hysteri så snart du føler ubehag og smerte. Anonymkode: 8488d...0aa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #7 Del Skrevet 6. november 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Tenker du har lav smerteterskel, lager et stort hysteri så snart du føler ubehag og smerte. Anonymkode: 8488d...0aa HAHA, visste at denne kom i en eller annen form... Du er jo trossalt på KG! Anonymkode: 0ea20...0c0 18 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #8 Del Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tenker du har lav smerteterskel, lager et stort hysteri så snart du føler ubehag og smerte. Anonymkode: 8488d...0aa Fysj, så stygt av deg. Anonymkode: 69080...7f6 7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #9 Del Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tenker du har lav smerteterskel, lager et stort hysteri så snart du føler ubehag og smerte. Anonymkode: 8488d...0aa Da kan jeg informere om at forstoppelse kan være vondere enn å føde. Hilsen en som har hatt 3 fødsler og 2 behandlinger på grunn av forstoppelse. Først prøves avføringsmidler, så klyx, så sendes en slange opp i tarmene for å få spylt det ut. En jeg kjenner måtte operere bort den biten av tarmen som var tett. Virker ingenting kan tarmen sprekke. Da ligger man tynt ann. Det kan være helt vanvittig vondt og vare i flere dager. Anonymkode: 5a6ba...4aa 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #10 Del Skrevet 6. november 2022 Mja, jeg ville nå fulgt opp de andre resultatene hos fastlege selv. Kraftig forstoppelse kan nok være sinnsykt vondt, men jeg synes ikke du fikk et godt svar på forhøyet crp osv. Anonymkode: 944b1...80d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #11 Del Skrevet 6. november 2022 Noe lignende skjedde med meg. Jeg hadde nyrebekkenbetennelse. Det gir rielignende smerter i nyrebekkenet (google lokasjon). Jeg ble sendt hjem fra sykehuset fordi de trodde det var forstoppelse. Endte med styrtfødsel to dager senere. Jeg var i uke 27 så vi var 11 uker på sykehuset med babyen. Anonymkode: 90f11...84d 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #12 Del Skrevet 6. november 2022 Det glemte jeg å si: forstoppelse gir magesmerter og magekramper. Nyrebekkenbetennelse gir også vondt i ryggen. Ved vondt i ryggen burde de undersøkt dette. Anonymkode: 5a6ba...4aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #13 Del Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Der målte de crp på 50 og forhøyde verdier av leukocytter. Jeg som skrev at jeg hadde lignende smerter og fødte prematurt pga nyrebekkenbetennelse. Jeg hadde også høy CRP og økte leukocytter. Reis tilbake til sykehuset sporenstreks og få undersøkt nyrene dine hvis du fortsatt er dårlig. Anonymkode: 90f11...84d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaisada Skrevet 6. november 2022 #14 Del Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg lurer på om noen har opplevd å få helt sinnsyke smerter av forstoppelse? I går kveld begynte jeg å få smerter i magen. De sitter nederst til venstre i magen og stråler bak i ryggen. Det er konstante smerter men jeg får hyppige smerte-rier hvert ca hvert 5 min i tillegg. Smertene ble værre og til slutt så både ropte jeg ukontrollert og kastet opp når jeg fikk smerte-topper. Legevakt ble ringt og pga tilstanden min ønsket de å sende ambulanse. Ambulansen kom, målte 89/45 i blodtrykk og i kombinasjon med dårlig allmenntilstand og store smerter ble det blålys til sykehuset. Der målte de crp på 50 og forhøyde verdier av leukocytter. Jeg ble først undersøkt av føden da jeg også er gravid, men det ble konkludert med at jeg ikke har rier, baby har der bra og livmorhals er upåvirket så graviditeten kan egentlig utelukkes. Legen på føden ville sjekke for tarmslyng og tette uringanger (?) men det var akutten som skulle ta videre oppfølging. Ble så flyttet ned på akutten. Etter en stund kom det en lege som klemte på magen min i 10 sekunder og sa til min store overraskelse at han ikke var bekymret og tenkte jeg hadde forstoppelse. Han vil gi meg klyx. Altså ingenting er bedre enn om det er forstoppelse, for all del, da er det jo lett å fikse og jeg er ikke syk. Men, jeg har aldri hørt om noen som har kastet opp av smerter, hatt lavt blodtrykk og forhøyet crp pga forstoppelse. Jeg synes det hørtes ut som en veldig lettvint konklusjon, men det kan kanskje hende at det kan stemme? Er det noen som har opplevd det samme eller vet av noen som har opplevd det? Anonymkode: 96f8a...832 divertikulitt? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #15 Del Skrevet 6. november 2022 Gallestein kanskje? Skal visst være ganske ekstremt vondt. Anonymkode: adaba...3c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #16 Del Skrevet 6. november 2022 Slik du beskriver det høres det ut som om smerter oppstod på relativt kort tid. Forstoppelse(obstipasjon) vil vel opparbeides over tid. Men selv rene luftlommer kan være temmelig smertefullt. For meg høres det ut som en vel hurtig konklusjon, spesielt hvis ingen større undersøkelser er blitt gjort, eller er planlagt. Bilder(abdomen) / diverse slanger.. Anonymkode: 182ae...e2e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #17 Del Skrevet 6. november 2022 Kaisada skrev (20 minutter siden): divertikulitt? Det var min tanke også. Jeg hadde over 300 i crp men da var det gått hull på tarmen. Legene sa forstoppelse til moren min da hun hadde sterke magesmerter. Det var gallesten. Det er det ikke hos ts, for smertene sitter på feil sted, men det virker som de er raske til å skylde på det. Anonymkode: 5d69e...162 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #18 Del Skrevet 6. november 2022 Du har vel en oppfatning selv, hvor mye avføring du har hatt i det siste? Men hvis det hjelper å få tømt seg, så har vel legen sannsynligvis rett.. Synes den crp'en burde følges opp ihvertfall. Anonymkode: 04859...a74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #19 Del Skrevet 6. november 2022 Jeg tenker vel at du burde ta en CT (til tross for at du er gravid). Er det noe «alvorlig galt» er det bedre om de finner det ut før det bikker over. Anonymkode: 63810...e0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaisada Skrevet 6. november 2022 #20 Del Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det var min tanke også. Jeg hadde over 300 i crp men da var det gått hull på tarmen. Legene sa forstoppelse til moren min da hun hadde sterke magesmerter. Det var gallesten. Det er det ikke hos ts, for smertene sitter på feil sted, men det virker som de er raske til å skylde på det. Anonymkode: 5d69e...162 Ja, akutt abdomen er noe av det «kjedeligste» legen får inn, og det er ille at man blir behandlet som en forstoppet pasient med en gang man opplever sterke magesmerter. Uff ja da hadde du en skikkelig fæl og alvorlig opplevelse med hull på tarmen. De sier jo at sånt er så sjelden, men virker som de har gått vekk fra tankegangen «utelukk det verste først» og erstattet det med «tenk klyx først"😬 Divertikulitt kalles for "venstresidig apendisitt" og er fryktelig vondt TS, og du har en økning i cup som er forenelig med en divertikulitt. Snakk med fastlege om henvisning til koloskopi om ikke legen på sykehuset har henvist deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå