Gå til innhold

Sosial angst

Anbefalte innlegg

Skrevet

På min arbeidsplass har vi fått ei hente på 18 år som har droppet ut av skolen pga sosial angst. Hun er hos oss på jobbtrening. 
Hun er veldig redd mennesker, og det er ganske ille. Allikevel er hun rå tøff som tør å jobbe hos oss, der hun ikke kjente noen. 
Hun er ei kjempesøt, snill og utrolig koselig jente som vi ser strever. 
Dere som har har sosial angst, har dere noe tips til hvordan jeg/ oss kan ivareta henne på vest mulig måte? Trygge henne og bygge henne opp? 
Vi prøver å inkludere henne, men er redd vi blir for ivrige og at det gjør vondt verre for henne. 
hvordan hadde dere likt å bli tatt i mot? Dere som sliter med sosial angst 

Anonymkode: 59909...141

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv har jeg ikke diagnosen offisielt, men har kjent på enkelte slike symptomer, og sliter ellers med en diagnose relatert til depresjon. Kan ikke uttale meg så bastant, da jeg ikke har møtt henne, men beskrivelsen din er fyldig nok til at jeg kan si en del. Først vil jeg rose deg og dine kollegaer, for at dere ser henne, og vil gjøre et ærlig forsøk på å få hverdagen hennes bedre. Slike folk trenger man så visst flere av der ute! 

Tenker dere bør ha filosofien med å behandle folk ulikt. I det legger jeg at folk er forskjellige av natur, og at ting de måtte komme utfor, kan oppleves og utarte seg på helt ulike måter. Uavhengig av personlighet og fremtreden. Noen kan man være ganske hard med, mens andre bør man ha en mye mildere tilnærming til. Enkelte kan like å ha faste mønstre å gå etter, mens andre liker å ha mest mulig fleksibilitet. For eksempel. 

Når det gjelder henne konkret, kan det høres ut som dere bør pushe henne sakte. Som du er inne på, kan mye inkludering på kort tid, føre til at hun på sikt går tom for energi eller får anfall. Da kan hun i verste fall risikere å føle seg enda dårligere enn det hun var i utgangspunktet. Vær alltid blid og imøtekommende, men la henne få tid til å føle seg frem. 

Skulle hun ha en dårlig dag, så la henne dra hjem (om mulig), men sørg for å beholde kontakten, om hun skulle bli borte noen dager utover det. Hvis ikke kan det også bidra til at hun faller ut, så det er fint å vise interesse, når hun åpenbart føler seg frisk nok til å gi dette et forsøk. Da bør en forsøke å holde på et godt mønster, og det å føle seg menneskelig verdsatt, er jo også meget viktig for alle. 

Håper dette virkelig går bra for henne! Og lykke til også til deg/dere. 

Anonymkode: a32e3...6d0

Skrevet (endret)

Ta  tiden til hjelp. Baby steps.

Husk at prega folk er, vel nettopp, prega.
Du må ikke skremme ekornet. No sudden moves. Sakte, men sikkert.
Det var sånn jeg fikk ekornet til å spise av neven min når jeg bodde i skauen.
Baby steps.....

Endret av Heydayotheinterweb
Skrevet

Jeg har engstelig pf og har hatt sosial angst. Da jeg begynte å jobbe fikk jeg bare kritikk av de ansatte. Hun virker sløv/hun har nok ADD, hun er lite effektiv,hun er ikke tilpasningsdyktig osv osv....nei,veldig rart med tanke på at jeg hadde sosial angst og en drittsekk til kollega som gikk og klådde på rumpa mi hele tiden! 

Nå med tiden har ting begynt å bli litt bedre...jeg har presset meg til ting jeg ikke hadde gjort før og har begynt å gi litt mer faen i hva folk måtte mene...jeg vet at en dag skal jeg utdanne meg og komme meg ut av hullet jeg har levd i så lenge. Dere må ta tiden til hjelp. Vær hyggelig med henne,men ikke behandle henne som om hun er et barn...det hjelper i alle fall ikke. 

Anonymkode: 8c376...add

• Hjerte 1
Skrevet

Dytt

Anonymkode: a32e3...6d0

Skrevet

Her føler jeg at jeg har noe å bidra med. Største trigger : SINNE OG KRITIKK SOM IKKE ER KONSTRUKTIV. SURE MENNESKER SOM BEHANDLER ANDRE DÅRLIG. Nå bruker jeg store bokstaver, for det er så viktig. Gi ros. Men vær ekte. Gi gjerne konstruktiv kritikk der det trengs så lenge man holder en god tone og sier ting på en ordentlig måte. Som forøvrig nær gjelde for alle😅 Og dersom hun må være borte fra jobb pga utmattelse. Som man kan få når man presser seg mye pga angsten - ikke vær dømmende 🙂

Si positive ting. 

Flott at du bryr deg 🙂

Anonymkode: 37ee3...16a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her føler jeg at jeg har noe å bidra med. Største trigger : SINNE OG KRITIKK SOM IKKE ER KONSTRUKTIV. SURE MENNESKER SOM BEHANDLER ANDRE DÅRLIG. Nå bruker jeg store bokstaver, for det er så viktig. Gi ros. Men vær ekte. Gi gjerne konstruktiv kritikk der det trengs så lenge man holder en god tone og sier ting på en ordentlig måte. Som forøvrig nær gjelde for alle😅 Og dersom hun må være borte fra jobb pga utmattelse. Som man kan få når man presser seg mye pga angsten - ikke vær dømmende 🙂

Si positive ting. 

Flott at du bryr deg 🙂

Hun er på arbeidstrening via nav, og går oppå. Vi skal ikke kreve noe av henne. Tenker mer på den inkluderende biten. 
Vi alle er informert om hva hun sliter med. Dette er ei veldig ung jente, og vi andre er voksne mennesker. 
Kritikk skjer ikke. Vi ønsker å inkludere, kanskje gi henne enkle oppgaver etterhvert, men redd for å kvele henne med oppmerksomhet, hun liker ikke være i sentrum. 
Hun er ei nydelig jente. Snill, smart og en stor ressurs. Men å leve med sterk angst og frykt er forferdelig hemmende for henne. Bare hun blir trygg på oss, og føler seg hjemme hos oss vil hun kanskje senke skuldrene mer og selvtilliten vokser. 
Dette er ei jente som kan nå til topps når hun får kontroll på angsten. 
Hun er helt rå som tør å jobbe med en Haug med fremmede mennesker, det i seg selv er bevis på hvor sterk hun er 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun er på arbeidstrening via nav, og går oppå. Vi skal ikke kreve noe av henne. Tenker mer på den inkluderende biten. 
Vi alle er informert om hva hun sliter med. Dette er ei veldig ung jente, og vi andre er voksne mennesker. 
Kritikk skjer ikke. Vi ønsker å inkludere, kanskje gi henne enkle oppgaver etterhvert, men redd for å kvele henne med oppmerksomhet, hun liker ikke være i sentrum. 
Hun er ei nydelig jente. Snill, smart og en stor ressurs. Men å leve med sterk angst og frykt er forferdelig hemmende for henne. Bare hun blir trygg på oss, og føler seg hjemme hos oss vil hun kanskje senke skuldrene mer og selvtilliten vokser. 
Dette er ei jente som kan nå til topps når hun får kontroll på angsten. 
Hun er helt rå som tør å jobbe med en Haug med fremmede mennesker, det i seg selv er bevis på hvor sterk hun er 

Jeg har hatt ekstremt angst selv. Og flott at det finnes sånne som deg som ønsker å hjelpe. Grunnen til at jeg sa det jeg sa, var fordi at  jeg har møtt mange sinte og aggressive mennesket i arbeidslivet og det er absolutt det verste å takle. Helt grusomt triggende. 

Men så lenge dere inkluderer og sier positive ting og det er et sunt og fint miljø der, så er mye gjort 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...