AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #1 Skrevet 6. november 2022 Han tjener en del mer enn meg bla fordi jeg jobber deltid og tar større del hjemme. Vi har fram til nå delt alle regninger ca 50-50. Av og til 70-50% av regningene. Han sitter da igjen med ca 12-15 tusen og jeg ca 5-7 tusen etter regningene er betalt. Så nå har jeg tenkt litt. Om begge tok 50 prosent av lønna si for å betale alle regningene ca går det ca opp har jeg regnet ut. Høres dette ut som en rettferdig fordeling eller er jeg urimelig her? Da har jo begge bidratt likt ut i fra det vi har tjent. Det blir riktignok samboer som da tar større del av regningen (ca 6-7 tusen mer) fordi han tjener og jobbe mer. Men det e jo ikke slik at jeg jobber mindre fordi jeg er lat. Jeg tar mer husarbeid, men må også jobbe deltid pga helsemessige utfordringer. Noen måneder vi vi ha mindre utgifter og andre ganger mer, så tenker vi setter evt overskuddet på felleskonto og supplerer fra dem de månedene utgiftene er ekstra høye. Høres dette ut som en grei løsning eller er jeg litt vel sosialistisk og helt på viddene her?😅 Anonymkode: 9901b...e1d 3 1
NiceOrNothing Skrevet 6. november 2022 #2 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han tjener en del mer enn meg bla fordi jeg jobber deltid og tar større del hjemme. Vi har fram til nå delt alle regninger ca 50-50. Av og til 70-50% av regningene. Han sitter da igjen med ca 12-15 tusen og jeg ca 5-7 tusen etter regningene er betalt. Så nå har jeg tenkt litt. Om begge tok 50 prosent av lønna si for å betale alle regningene ca går det ca opp har jeg regnet ut. Høres dette ut som en rettferdig fordeling eller er jeg urimelig her? Da har jo begge bidratt likt ut i fra det vi har tjent. Det blir riktignok samboer som da tar større del av regningen (ca 6-7 tusen mer) fordi han tjener og jobbe mer. Men det e jo ikke slik at jeg jobber mindre fordi jeg er lat. Jeg tar mer husarbeid, men må også jobbe deltid pga helsemessige utfordringer. Noen måneder vi vi ha mindre utgifter og andre ganger mer, så tenker vi setter evt overskuddet på felleskonto og supplerer fra dem de månedene utgiftene er ekstra høye. Høres dette ut som en grei løsning eller er jeg litt vel sosialistisk og helt på viddene her?😅 Anonymkode: 9901b...e1d Rettferdig løsning spør du meg 🙌. Alternativ 2 kunne vært , at hvis han ikke går med på det. Må han gå ned i stilling og ta det meste hjemme , så du får frigitt tid og energi til å jobbe mer. 6 5
c_buk Skrevet 6. november 2022 #3 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Han tjener en del mer enn meg bla fordi jeg jobber deltid og tar større del hjemme. Vi har fram til nå delt alle regninger ca 50-50. Av og til 70-50% av regningene. Han sitter da igjen med ca 12-15 tusen og jeg ca 5-7 tusen etter regningene er betalt. Så nå har jeg tenkt litt. Om begge tok 50 prosent av lønna si for å betale alle regningene ca går det ca opp har jeg regnet ut. Høres dette ut som en rettferdig fordeling eller er jeg urimelig her? Da har jo begge bidratt likt ut i fra det vi har tjent. Det blir riktignok samboer som da tar større del av regningen (ca 6-7 tusen mer) fordi han tjener og jobbe mer. Men det e jo ikke slik at jeg jobber mindre fordi jeg er lat. Jeg tar mer husarbeid, men må også jobbe deltid pga helsemessige utfordringer. Noen måneder vi vi ha mindre utgifter og andre ganger mer, så tenker vi setter evt overskuddet på felleskonto og supplerer fra dem de månedene utgiftene er ekstra høye. Høres dette ut som en grei løsning eller er jeg litt vel sosialistisk og helt på viddene her?😅 Anonymkode: 9901b...e1d Rettferdig og urettferdig blir vel subjektivt og er noe dere nesten må enes om. Men spør du meg, synes jeg ikke det høres rimelig ut at han skal betale mer for at du skal ha mer fri. Det hadde i hvert fall ikke jeg gått med på. Dersom begge hadde jobbet 100% hadde det i hvert fall vært rom fir å diskutere det. 9
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #4 Skrevet 6. november 2022 c_buk skrev (4 minutter siden): Rettferdig og urettferdig blir vel subjektivt og er noe dere nesten må enes om. Men spør du meg, synes jeg ikke det høres rimelig ut at han skal betale mer for at du skal ha mer fri. Det hadde i hvert fall ikke jeg gått med på. Dersom begge hadde jobbet 100% hadde det i hvert fall vært rom fir å diskutere det. Du fikk ikke med deg det at TS tok mesteparten av jobben hjemme? Anonymkode: dd139...35c 9
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #5 Skrevet 6. november 2022 Det er urettferdig at du skal jobbe fullt for halv lønn TS. Du får dårligere pensjon. Du burde jo bruke energien din på høyere inntekt, og mannen må ta halvparten av jobben hjemme. Nå tjener han penger til resten av livet, mens du rydder og vasker etter han gratis. Anonymkode: dd139...35c 16 2
c_buk Skrevet 6. november 2022 #6 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du fikk ikke med deg det at TS tok mesteparten av jobben hjemme? Anonymkode: dd139...35c Jo, og det mener jeg er irrelevant.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #7 Skrevet 6. november 2022 Enten så får han ta en større andel, eller du går opp i stilling igjen og at dermed også ansvaret for huset deles 50-50. Anonymkode: 828d4...57e 3 2
NiceOrNothing Skrevet 6. november 2022 #8 Skrevet 6. november 2022 c_buk skrev (2 minutter siden): Jo, og det mener jeg er irrelevant. Det er langt fra irrelevant . Hvis man mener matlaging / husarbeid er irrelevant i en husholdning , burde man skaffe seg en hushjelp . 2 2
c_buk Skrevet 6. november 2022 #9 Skrevet 6. november 2022 NiceOrNothing skrev (1 minutt siden): Det er langt fra irrelevant . Hvis man mener matlaging / husarbeid er irrelevant i en husholdning , burde man skaffe seg en hushjelp . Med mindre han eksplisitt har uttalt at han er villig til å betale ekstra for å slippe unna husarbeid, så mener jeg det er irrelevant. Vi andre tar ikke fri fra å jobbe for å lage middag eller stelle hus. Dette er ting vi andre gjør på vår fritid. Dersom ts tenker at hun skal jobbe mindre og dermed indirekte skal bli betalt for jobben av samboer må dette avtales. Dersom svaret er nei, så er det bare å jobbe normalt og dele på husarbeidet. 5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #10 Skrevet 6. november 2022 Har dere barn sammen? Anonymkode: ff504...162 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #11 Skrevet 6. november 2022 Hvorfor skal han sponse deg? Dette er klassisk mannefelle, kvinne velger å ikke jobbe fullt grunnet helsemessige plager og forventer at mannen skal betale for henne. Helt idioti at enkelte menn fortsatt holder på slik. Han kan heller leie inn profesjonelle i stedet for å sponse deg Anonymkode: a09a5...1ea 5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #12 Skrevet 6. november 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Han tjener en del mer enn meg bla fordi jeg jobber deltid og tar større del hjemme. Vi har fram til nå delt alle regninger ca 50-50. Av og til 70-50% av regningene. Han sitter da igjen med ca 12-15 tusen og jeg ca 5-7 tusen etter regningene er betalt. Så nå har jeg tenkt litt. Om begge tok 50 prosent av lønna si for å betale alle regningene ca går det ca opp har jeg regnet ut. Høres dette ut som en rettferdig fordeling eller er jeg urimelig her? Da har jo begge bidratt likt ut i fra det vi har tjent. Det blir riktignok samboer som da tar større del av regningen (ca 6-7 tusen mer) fordi han tjener og jobbe mer. Men det e jo ikke slik at jeg jobber mindre fordi jeg er lat. Jeg tar mer husarbeid, men må også jobbe deltid pga helsemessige utfordringer. Noen måneder vi vi ha mindre utgifter og andre ganger mer, så tenker vi setter evt overskuddet på felleskonto og supplerer fra dem de månedene utgiftene er ekstra høye. Høres dette ut som en grei løsning eller er jeg litt vel sosialistisk og helt på viddene her?😅 Anonymkode: 9901b...e1d Hvor jobber du bare deltid? Er dette noe dere har blitt enige om for at du skal gjøre alt husarbeidet? Anonymkode: a5237...4d5 2
Gjest supernova_87 Skrevet 6. november 2022 #13 Skrevet 6. november 2022 Har ikke noe å si om du er sosialistisk, dere velger for deres parforhold. Men det viktige er jo at dere må bli enig. Vi har ikke felles økonomi enda (bor ikke sammen), men vi har bestemt at når vi har det så deler vi det enten slik at alt er felles, uavhengig av hvem som tjener mest. Eller at begge sitter igjen med likt sum "til seg selv". Jeg vil jo ikke tjene mer enn partner og sitte og godte meg med mine penger. Dette er jo en mann jeg mest sannsynlig velger å dele hele livet med, da vil jeg at han skal ha samme livskvalitet som meg, og visa versa.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #14 Skrevet 6. november 2022 Å jobbe redusert grunnet helsemessige årsaker er bare idioti. Blir du til slutt ufør får du trygda basert på lønna di og er den lavere enn i full stilling er det ditt problem. Del på husarbeid og gå opp i jobb, alt annet er økonomisk risikosport. Anonymkode: 3c2e7...edf 9 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #15 Skrevet 6. november 2022 c_buk skrev (6 timer siden): Med mindre han eksplisitt har uttalt at han er villig til å betale ekstra for å slippe unna husarbeid, så mener jeg det er irrelevant. Vi andre tar ikke fri fra å jobbe for å lage middag eller stelle hus. Dette er ting vi andre gjør på vår fritid. Dersom ts tenker at hun skal jobbe mindre og dermed indirekte skal bli betalt for jobben av samboer må dette avtales. Dersom svaret er nei, så er det bare å jobbe normalt og dele på husarbeidet. Tar mannen halve husarbeidet på fritiden sin tror du? Hvis ikke bør han bidra mer økonomisk. Ts har heller ikke sagt noe om at dette ikke er avtalt. Anonymkode: 54317...407 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #16 Skrevet 6. november 2022 c_buk skrev (7 timer siden): Rettferdig og urettferdig blir vel subjektivt og er noe dere nesten må enes om. Men spør du meg, synes jeg ikke det høres rimelig ut at han skal betale mer for at du skal ha mer fri. Det hadde i hvert fall ikke jeg gått med på. Dersom begge hadde jobbet 100% hadde det i hvert fall vært rom fir å diskutere det. Leste du? Hun jobber mistenkte, men tar en større del hjemme. Det skal inn regnskapet 😉 Anonymkode: 0652b...212 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #17 Skrevet 6. november 2022 Hvor mye tid kan man egentlig bruke ukentlig på husarbeid når man bare er to voksne uten barn, med mindre man bor i en gigantvilla og føler man må kontinuerlig tørke støv i alle rom? Anonymkode: 9499c...166 1 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #18 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor mye tid kan man egentlig bruke ukentlig på husarbeid når man bare er to voksne uten barn, med mindre man bor i en gigantvilla og føler man må kontinuerlig tørke støv i alle rom? Anonymkode: 9499c...166 Effektiv tid, 4 timer. Det inkluderer matlaging, støvsuging, støvtørking, klesvask og oppvask og div. Men enkelte kvinner har den egenskapen at de også teller antall timer vaskemaskinen og oppvaskmaskinen står på. Derfor tar husarbeidet så ufattelig lang tid. Anonymkode: a09a5...1ea 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #19 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor mye tid kan man egentlig bruke ukentlig på husarbeid når man bare er to voksne uten barn, med mindre man bor i en gigantvilla og føler man må kontinuerlig tørke støv i alle rom? Anonymkode: 9499c...166 Tenkte det samme. Folk flest gjør husarbeid på fritiden og har man ikke ørten barn, hunder og er noen skikkelig skitlugger så er det ikke mye man trenger å gjøre hver dag. Jeg hadde ikke betalt mer av fellesen for at min samboer skulle jobbet deltid. Anonymkode: 16b0f...2fe 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #20 Skrevet 6. november 2022 11 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor mye tid kan man egentlig bruke ukentlig på husarbeid når man bare er to voksne uten barn, med mindre man bor i en gigantvilla og føler man må kontinuerlig tørke støv i alle rom? Anonymkode: 9499c...166 Ja enig... Jeg har barn og bor i et hus, husarbeid er da helt bagatellmessig. Jeg synes ikke det er rettferdig med noe annet enn 50/50 fordeling av utgifter. Så kan han ta halvparten av husarbeidet, hva nå enn det måtte være. Anonymkode: bcb1b...764 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå