AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #21 Del Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Oj. Denne tråden var oppløftende lesing for oss som kommer fr Fredrikstad. Snakk om stigmatisering på bakgrunn av en dialekt. Anonymkode: 38030...29d Men det har ingenting med Fredrikstad å gjøre, apikal l har ikke spredd seg fra Fredrikstad til Oslo. Den fins allerede i Oslodialekten, men ikke i alle ord. Nå forenkles språket i Oslodialekten, og laminal l i enkelte ord erstattes med apikal l i alle ord. For de som er oppvokst med laminal l og apikal l på bestemte ord i sin dialekt, så høres det jo fælt ut når barna ikke klarer å bruke laminal l. Anonymkode: 5f024...ea4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #22 Del Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (På 6.11.2022 den 1.08): Kebabnorsk. Voksne folk som sier ordentlig med k "onkli" er like ille å høre på. Anonymkode: b89b2...cba Hvordan uttaler du det da? Anonymkode: 8a1eb...e2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #23 Del Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (På 8.11.2022 den 17.38): Jeg tror de fleste vet utmerket godt at vi også har denne l’en i Oslo-dialekten (det er vel også nettopp derfor barn lett blander). Poenget i denne tråden er jo når den L’en brukes «feil», dvs at den brukes i ord der man normalt bruker «tynn L» i Oslo-dialekt. Hvis man opplever at egne barn (eller forsåvidt også andre) gjør det, mener jeg man bør rette på dem. Anonymkode: 0b4d3...890 Da har du andre erfaringer enn meg, flertallet av de jeg hører snakke om dette tror den kommer fra Østfold og er noe helt nytt, bare se her i tråden hvor alle kaller det Østfold-l. Anonymkode: 5f024...ea4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #24 Del Skrevet 13. november 2022 Heydayotheinterweb skrev (På 12.11.2022 den 8.58): Kebabnorsk? Vet du hva faen det i det hele tatt er? Pern! Schof den schmø kæba! Schpaa! DET er kebabnorsk! Buy a brain! Ingen som sier sånn idag vel.. Ferdig da! Når jeg tenker etter, dattera vår på fem har litt kebabnorsk, men det er egentlig pga mannen og fettere og diverse familiemedlemner.. Anonymkode: 8a1eb...e2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #25 Del Skrevet 13. november 2022 Det er utrolig stygt i alle fall. Anonymkode: a674a...440 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #26 Del Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan uttaler du det da? Anonymkode: 8a1eb...e2e Ikke den du spør, men [å´rntli] https://naob.no/ordbok/ordentlig?elementId=59812182 Det er ingen k i ordet Anonymkode: 5f024...ea4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 13. november 2022 #27 Del Skrevet 13. november 2022 Synes det er sjarmerende. Det må da være viktigere ting å hakke på ungene for enn dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #28 Del Skrevet 13. november 2022 Har korrigert da han sa sjøtt og skole,ville ha korrigert hvis han hadde brukt Østfold L også. Fælt å høre på! Men,har lagt merke til at veldig mange ungdommer i feks tv serier har denne l-en. Det syns jeg er dumt.. Blir jo det som er det normale til slutt. Anonymkode: 86eb9...189 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #29 Del Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er utrolig stygt i alle fall. Anonymkode: a674a...440 Du bruker jo nøyaktig samme l når du sier liten, da... Kan vi unngå å kalle ting stygt. Dette er jo en norsk l i utstrakt bruk, og fins som eneste l i noen dialekter. Anonymkode: 5f024...ea4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #30 Del Skrevet 13. november 2022 Kvalmt med folk som henger seg opp i hvordan andre snakker. Anonymkode: 0c31b...b66 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #31 Del Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Oj. Denne tråden var oppløftende lesing for oss som kommer fr Fredrikstad. Snakk om stigmatisering på bakgrunn av en dialekt. Anonymkode: 38030...29d Mange dialekter har stereotypier knyttet til seg som ofte ikke føles rettferdighet av de som har dialekten. Høres du ut som en østfolding høres du for mange bare barnslig ut og for meg bli apikal l en talefeil i dialekten her, noe et barn må avlæres. På samme måte som jeg jeg avlærer feil måte å si kjøtt på eller som mange steder hvor det brukes feil preposisjon og sier/skriver til i stedet for hos. På grunn av disse stereotypiene vil jeg ikke at mine barn skal vokse opp med en dialekt/talemåte som gir begrensninger på sikt. Språk er makt. Jeg vet med meg selv at jeg ikke er superflink men siden jeg har bodd veldig mange steder både i inn og utland så vet jeg hvor viktig språk blir. Anonymkode: d2f3b...283 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einus Skrevet 13. november 2022 #32 Del Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvordan uttaler du det da? Anonymkode: 8a1eb...e2e Skremmende at du stiller spørsmål som dette….😬 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #33 Del Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (På 6.11.2022 den 1.08): Kebabnorsk. Voksne folk som sier ordentlig med k "onkli" er like ille å høre på. Anonymkode: b89b2...cba AnonymBruker skrev (På 7.11.2022 den 17.30): Man kan prøve å korrigere. Det er ikke nødvendig å bare sette seg ned og godta alt. Men om korreks funker, er et annet spørsmål. Jeg hadde absolutt prøvd, for østfold-l skurrer stygt i mine ører. Anonymkode: 4f634...8ec AnonymBruker skrev (På 8.11.2022 den 15.20): Jeg korrigerer, men man må gjøre det tidlig. Det fungerer fint å korrigere, selv om de har lyst til å gå tilbake til idiot-L’en innimellom. Anonymkode: 7bb16...058 AnonymBruker skrev (På 11.11.2022 den 23.22): Korriger. Høres like tilbakestående ut som schøtt og schole. Anonymkode: 2e7ed...f40 Einus skrev (1 time siden): Eller for si det korrekt: dårlig oppdragelse hjemme! Foreldrene har ikke lært barna å snakke ordentlig. Mange klager på skole og lærere, ja lærere i dag er latere enn før, men det er foreldrene som skal lære barnet å snakke! AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Men det har ingenting med Fredrikstad å gjøre, apikal l har ikke spredd seg fra Fredrikstad til Oslo. Den fins allerede i Oslodialekten, men ikke i alle ord. Nå forenkles språket i Oslodialekten, og laminal l i enkelte ord erstattes med apikal l i alle ord. For de som er oppvokst med laminal l og apikal l på bestemte ord i sin dialekt, så høres det jo fælt ut når barna ikke klarer å bruke laminal l. Anonymkode: 5f024...ea4 Det har ingenting med Fredrikstad å gjøre? Om du leser de første 5 siteringene her, så tror jeg ikke de bryr seg om å spørre sønnen min om han kommer Fredrikstad eller Oslo - de tenker bare at han snakker på en måte som «skurrer stygt, det er ille å høre på, høres tilbakestående ut, idiot-L, ikke har fått oppdragelse hjemme». Sjarmerende. Anonymkode: 38030...29d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #34 Del Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det har ingenting med Fredrikstad å gjøre? Om du leser de første 5 siteringene her, så tror jeg ikke de bryr seg om å spørre sønnen min om han kommer Fredrikstad eller Oslo - de tenker bare at han snakker på en måte som «skurrer stygt, det er ille å høre på, høres tilbakestående ut, idiot-L, ikke har fått oppdragelse hjemme». Sjarmerende. Anonymkode: 38030...29d Man hører da godt forskjell på en med Fredrikstad-dialekt og Oslodialekt med forenklet l. Anonymkode: 5f024...ea4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einus Skrevet 13. november 2022 #35 Del Skrevet 13. november 2022 Jeg og kjæresten skulle kjøpe garasjeportåpner og ekspeditøren en ung gutt ville vite om jeg ville ha skjede eller remdrift. For at du skal forstå hva du sier, sa jeg til han, så er skjede det den damen har mellom bena og så til min kjæreste. Forklarte han forskjellen og også hvordan han skulle si: kjede, altså trykk tungen opp mot ganen og vips blir det riktig. Sjefen hans lo så han nesten falt av stolen. Tror nok gutten kanskje tok litt til seg og kanskje forandret litt neste gang spørsmålet ble stilt. Han ble veldig flau….. Hvis ingen retter på han, så vil han jo bare fortsette med feil i språket sitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #36 Del Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har korrigert da han sa sjøtt og skole,ville ha korrigert hvis han hadde brukt Østfold L også. Fælt å høre på! Men,har lagt merke til at veldig mange ungdommer i feks tv serier har denne l-en. Det syns jeg er dumt.. Blir jo det som er det normale til slutt. Anonymkode: 86eb9...189 Høres så utrolig teit ut. Foreldrene til disse barna burde virkelig vurdert logoped. Anonymkode: 88b7f...821 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #37 Del Skrevet 13. november 2022 Vi korrigerer hver gang vi hører den. Det er rart, den lyden var aldri noe problem før nå, langt oppe i klassetrinnene i skolen. Det er vel dårlig innflytelse fra rampete klassekamerater. Anonymkode: 8afad...433 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #38 Del Skrevet 15. november 2022 Barnet mitt gikk i en klasse der de var flinke til å synge, og på en sommeravslutning hadde de et langt program der norsk og musikk var slått sammen, hele repertoaret var på forskjellige utpregede norske dialekter (sørlandsk, nordnorsk, trøndersk, sunnmørsk osv). Samtlige sanger ble framført kollektiv med utpreget østfold-l og ellers brede dialekter, spilte ingen rolle om det var Prøysen eller Kari Bremnes. Barneskole Oslo vest. Anonymkode: 405f1...b4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #39 Del Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (På 13.11.2022 den 19.35): Vi korrigerer hver gang vi hører den. Det er rart, den lyden var aldri noe problem før nå, langt oppe i klassetrinnene i skolen. Det er vel dårlig innflytelse fra rampete klassekamerater. Anonymkode: 8afad...433 Ikke bare langt oppe i klassene, du. Har begynt å høre det på NRK fra folk i tyveårene, også. Så den kampen er nok vanskelig å vinne. Anonymkode: 40b90...b35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 15. november 2022 #40 Del Skrevet 15. november 2022 On 11/12/2022 at 6:36 AM, AnonymBruker said: Så da kan du jo uttale "riktig" L på norsk også hvis du vil Anonymkode: 32117...4e8 Jeg har det kun i noen ord, som norske «ball» og alle andre ord som innehar a foran l på norsk. Alle andre vokaler foran l- null problem med å uttale l riktig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå