Gå til innhold

Jeg eser ut, kommer til å miste min samboer..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, det er vel selvforskyldt da

Ta imot alle rådene du får her om hvordan du kan forbedre livsstilen og slanke deg.

Ikke hør på de som sier at alt er OK nå. Grunnen til at du lagde denne tråden er fordi du selv veit det er noe galt.

Anonymkode: 53b0f...f7b

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg er snart 90 kg. Blek og feit og dvask. Min samboer er kjekk, og jeg vet mange kunne tenkt seg han. 
Har prøvd mange ganger, men ender til slutt i godte skåla… 

Er så fortvila. Nesten så jeg blir deprimert på ekte! Hater kroppen min, hvordan jeg har valker på rygg og lår… 

Kan noen si det jeg trenger høre? Så jeg tar meg sammen?

Anonymkode: 6a4b6...751

Snakk med fastlegen din , å legg en langsiktig plan . Begynn forsiktig med kostholdsendring / mer fysisk aktivitet . Å sett deg et langsiktig mål på hvor mye du vil veie meste år på denne tiden . Å kanskje bli henvist til psykolog , muligens du trøstespiser for noe du trenger å få bearbeidet 🫶

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde finne en annen avhengighet som ikke har med mat å gjøre. En sunn avhengighet som hjelper deg med de vonde følelsene.

Du burde få hjelp med de vanskelige følelsene som fører til at du trøstespiser sukker.

Du burde kutte ned på kaloriene for det er kalorioverskudd som får vekta opp.

Du burde slutte å kjøpe godteri.

Du burde finne sunne, gode oppskrifter og lage deg en oppskriftsbok hvor du kan lage deg god mat som ikke får deg opp i vekt.

Og til slutt - du burde tenke først og fremst på deg selv og så på samboeren din

Endret av Drizzt
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange gode råd her, takk! 
Vi har tre barn sammen.. 

Jeg kler virkelig ikke disse kiloene… Vi har jo ikke sex, og da har vi det i såfall i mørket. Takler ikke at han ser meg. Klarer ikke slappe av pga flesket. Forholdet blir dårligere.. Jeg ønsker mer nærhet, men skjønner jo at han ikke klarer å borti meg… 

Jeg har vel ikke noen traumer, annet enn at jeg belønner vel meg veldig mye. Elsker å kose meg med serie og noe godt. Har vi ikke noe godt smugspiser jeg fra nugattiboksen.

Jeg har prøvd online coach flere ganger. Jeg holder ut litt. Prøver å være mer aktiv, men med tre aktive barn er det så vanskelig, selv om jeg vet jeg bør…

Veldig glad for tips her ❤️ Og for strenge ord faktisk!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Så mange gode råd her, takk! 
Vi har tre barn sammen.. 

Jeg kler virkelig ikke disse kiloene… Vi har jo ikke sex, og da har vi det i såfall i mørket. Takler ikke at han ser meg. Klarer ikke slappe av pga flesket. Forholdet blir dårligere.. Jeg ønsker mer nærhet, men skjønner jo at han ikke klarer å borti meg… 

Jeg har vel ikke noen traumer, annet enn at jeg belønner vel meg veldig mye. Elsker å kose meg med serie og noe godt. Har vi ikke noe godt smugspiser jeg fra nugattiboksen.

Jeg har prøvd online coach flere ganger. Jeg holder ut litt. Prøver å være mer aktiv, men med tre aktive barn er det så vanskelig, selv om jeg vet jeg bør…

Veldig glad for tips her ❤️ Og for strenge ord faktisk!

Prøv å trene til YouTube videoer, det hjalp som sagt meg. Kanskje er det noe for deg og?

Anonymkode: be0f4...049

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vær beinhard med deg selv. Disiplin er det beste våpenet du har. Motivasjon er bra, men den blir fort svak når du står foran en saftig sjokoladekake eller en stor godteskål. Kutt alt av snop i hverdagen, og finn andre ting du kan kose deg med. Skei ut en dag i helgen. Jeg elsker å se serie og spise digg, men har byttet ut chips og godis med 

1) popcorn

2) Lettbrus

3) edamame

4) riskaker med mager kesam/holiday-dip

5) Te

6) lett-kakao fra toro

osv. 

Gå masse, gjerne flere timer om dagen. Begynn å løpe etter hvert og.

Ikke la helsen, livet og forholdet ditt bli ødelagt av mat! 

Anonymkode: 39573...9e1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Macro said:

Aøtså, det er jo enkelt. Hva ønsker du mest? Godteriskål eller samboeren din?

Hahaha! Dagens lollings! XD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt motivasjonen fra det estetiske til egenkjærlighet. At du vil deg selv og kroppen din godt. Dersom mannen din kritiserer deg eller truer med å forlate deg pga vektoppgangen så er han ingenting å samle på uansett. Men siden han ikke gjør det så har du et godt støtteapparat i han. Kanskje dere bør samarbeide mer. Trener han? Spiser han sunnere enn deg? Jobb sammen om en felles kostholdsendring. 

Slutt å hate kroppen din, det er en elendig motivasjon. Elsk kroppen din. Da vil du automatisk ville gjøre det beste for at kroppen din har det bra. Og med fedme så har ikke kroppen det bra. Begynn i det små. Du kan spise deg mett til alle måltider, og begrense godteri til en dag i uken. Og få inn så mye hverdagsaktivitet som du klarer. 

Det er små grep som ikke koster så mye, men du vil gå ned i vekt av det, og etter hvert så kan du begynne å bli mer skjematisk.

Lykke til ❤️ 

Anonymkode: 2eaeb...eeb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å kontakte Frisklivssentralen i din kommune! Tilbudet er gratis, hvertfall ved henvisning fra lege, og der får du tilgang på kvalifisert helsepersonell. Alt fra kostveiledning, mosjonsgrupper etc. 

Ellers vil jeg dele de rådene vi ble lært opp til å gi under studiene, som også har hjulpet de personene jeg har støttet gjennom vektnedgang. 

1. Alt mat er «ja» mat, og ikke gå drastisk til verks. Ikke begynn med å kutte ut alt du vet du ikke bør spise, men som du elsker å spise hver dag. Eksempel: Noen spiser en hel freia sjokoladeplate hver dag, og man tenker automatisk at man må kutte ut hele for å gå ned i vekt. Men på lang sikt vil det kanskje være bedre at man kutter ned til en halv plate om dagen. Man sparer fortsatt mange kalorier, men koser seg foretatt, noe som gjør at man «holder ut» med den nye vanen. Finn «usunne» elementer som du kan kutte ned på, og ikke nødvendigvis fjerne.

2. Bruk en periode på å tracke den normale maten du spise. Last ned Lifesum og legg inn alt du spiser. Her vil du åpne øynene for hva som virkelig ee synderne i kostholdet ditt. Noen spiser små porsjoner med mat og skjønner ikke hvorfor de ikke går ned i vekt. Det mange innser er at selv om det er små porsjoner, kan de inneholde mange kalorier. Ved å ikke endre på matvanene dine og samtidig spore maten, vil du øke kunnskapen rundt hverdagskosten din. Det gir deg lærdom som gjør at du kan holde på vektnedgangen senere. Etter noen uker frigjør du deg fra appen og kjøkkenvekta, for da sitter du på kunnskap om hvor kaloriene kommer inn hos deg. NB! Unngå dette stedet hvis du har hatt spiseforstyrret adferd tidligere.  

3. Drikk mere væske. Gjerne et stort glass ca. 15 minutter før måltider. Da fyller du opp magesekken og har ikke like stor plass til mat.

4. Ikke gap over trening og kosthold samtidig. Du kan fint gå ned mange kilo ved kun å endre kosten. Gå gjerne en tur om dagen, for å hjelpe på hodet. 

Noen tips på veien!

Hilsen ernæringsfysiologen 🍎

Anonymkode: 3d742...22e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er snart 90 kg. Blek og feit og dvask. Min samboer er kjekk, og jeg vet mange kunne tenkt seg han. 
Har prøvd mange ganger, men ender til slutt i godte skåla… 

Er så fortvila. Nesten så jeg blir deprimert på ekte! Hater kroppen min, hvordan jeg har valker på rygg og lår… 

Kan noen si det jeg trenger høre? Så jeg tar meg sammen?

Slutt å spis! Kom deg på gymmen!

Anonymkode: 2167e...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Slutt å spis! Kom deg på gymmen!

Anonymkode: 2167e...45d

🙄 Jada. Dette er bare "slutt å være overvektig, bli slank i stedet". Dersom du ikke har noe konkret og nyttig å si - ikke si noe. 

Anonymkode: 2eaeb...eeb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har slitt med godterispising selv. I høst har det hjulpet for meg å være med i vi som skal ned i vekt tråden. Der vil jeg gjøre det bra og dermed utsetter jeg innkjøp av godteri til etter jeg har veid meg for uka (veier meg på fredag morgen). Men på fredager har jeg tillatt meg selv å kjøpe så mye godteri jeg har lyst på, i starten ble det 500g med smågodt ca. Så har jeg redusert gradvis mengden godteri og kiloene går nedover. Jeg prøver også å holde meg i gang med trening, det hjelper på selvfølelsen og motivasjonen! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Fokuser på hva du kan spise mer av! Hva som er bra for deg❣️Helt håpløst å slanke seg om man bare tenker på hva man «ikke skal».
Man må endre vanene.. Lag deg noen sunnere godterialternativer som du kan ty til når lysten blir for stor. Og om bmi’en din er høy nok kan du få slankepiller (evt sprøyter).  Da forsvinner gjerne det meste av søtsuget. 

Anonymkode: 3b8f5...6f7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Da må du velge.

Middag eller godteri?

Lunsj eller godteri.

Spiser du 1500 kalorier om dagen i bare smågodt, vil du ikke gå videre opp.

Uansett er helsa viktigere enn en samboer.

Anonymkode: 030dc...20b

Ja, det er jo glimrende for helsa å leve bare på smågodt… antagelig er det sunnere å spise som hun gjør fremfor det du foreslår, det er jo oppskriften på mangelsykdommer.

Anonymkode: e4186...065

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler dersom du ønsker en lettere type cardiotrening kanalen walk at home. På en halvtime kan du nå 4000 skritt kjører du to kan du nå 7500-8000 skritt. Ønsker du litt hardere trening kan du forsøke Chloe Ting som kjører challenge hele tider, hun har egen nettside med gratis programmer. Jeg føler det er mye enklere å velge sunt når jeg trener. Er du helt utrent vil du raskt se forbedring. Prøv å kutt ned på godteri og heller spis det en dag i uka. Jeg feks kan ha skuffene full uten å røre det, men kan ikke du det så anbefaler jeg å unngå å ha slike ting liggende. Forbered frokost/lunsj dagen i forveien, feks kjøleskapsgrøt, salat, kok noen egg. Sjekk fitfocus sin instagram eller linda stuhaug. 

Anonymkode: 5f616...8ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lureste du kan gjøre hvis du spiser mye godteri er å begynne å spise mye grønnsaker og grovt brød. Spis deg mett på sunn mat s får du et bedre blodsukker. Et bedre blodsukker gjør at du ikke får så lyst på godteri. Hvis du samtidig begynner å gå turer så er du i gang! Ikke sett deg for store mål. Ta det gradvis. Få mer kontakt med kroppen din, bli mer glad i den, så tar du også mer vare på den.

Anonymkode: caf64...5c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.11.2022 den 23.39):

Har dere barn sammen? Det fins flere viktige kvaliteter her i livet enn å være tynn.

Anonymkode: a5e29...b5a

Tja. Overvekt gir flere sykdommer og kortere liv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.11.2022 den 1.21):

Du trenger ikke nødvendigvis være så aktiv, selv om det er veldig sunt for kroppen.

Vektregulering skjer først og fremst via kostholdet. Du må innta færre kalorier enn du forbruker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...