Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ingen sitter på fasit her, men er bare ute etter om andre har erfaring fra lignende situasjon. 

Har 2 barn, en på 3 år og en på10 mnd. Var i utgangspunktet 2 barn vi hadde sett for oss og så skulle vi ikke ha flere barn. Nå er det likevel slik at jeg liksom ikke har helt følelsen av å være ferdig med å få barn. Føles ikke helt riktig å selge unna utstyr og klær og slår meg liksom ikke helt til ro med at vi kun skal ha 2 barn..Er ikke slik at jeg orker tenke engang på en ny graviditet og baby tid, men er bare redd denne følelsen av at jeg ikke er ferdig med barn ikke kommer til å forsvinne. 

Vil jeg alltid føle noe mangler, vil jeg angre på ikke å få flere barn? Jeg vet faktisk ikke..noen som har kjent på samme følelser etter det som egentlig skulle være siste barn? Hva gjorde dere? Angrer dere på valg? 

Anonymkode: e9657...bca

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Satt med samme følelsen etter at nr.2 var født, nå er det barnet 2 år og jeg er gravid med nr.3 🙈😅

Skrevet

Hadde den følelsen etter 3 barn. Sitter her med nr 4 i armene og nå føler jeg meg definitivt ferdig. 

Anonymkode: 8c219...f49

Skrevet

Sitter også med den følelsen etter 3 barn, har veldig lyst på nummer 4, så jeg har ikke klart å kvitte meg med noe babyutstyr. Selv om all fornuft sier at jeg ikke bør få flere. 

Hvordan er det praktiske for dere TS - har dere god råd, nok rom i huset, stor nok bil, eventuell familie som kan avlaste om dere får behov for det? Jeg tenker at noen ganger så må man bare ta tiden litt til hjelp, og om det plutselig blir for sent for flere barn så ble valget tatt for deg... 

Skrevet

Her var det samme, var veldig usikker men nå er nr 3 to år og gjør familien komplett. Og nå er vi helt sikker på at vi ikke ønsker flere og det føles godt ha den følelsen der en er sikker. 

Som en over nevnte er det også andre faktorer som kan spille inn, hus, bilmotor økonomi. Alt er dyrere med tre unger. Hvor gamle er dere, kanskje dere kan tenke et år eller tre og se hva dere føler da?

Anonymkode: 9fdaf...eea

Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Du må jo snakke med mannen din om hva han tenker om temaet da. 

Hvis dere har kapasitet og ork å få enda et barn. Gå igjennom baby perioden med det det innebærer på godt og vondt. 

Følge opp tre barn i barnehage, videre på skolen med lekser og alt som følger med. Fritidsaktiviteter, kjøre hit og dit. 

Så kommer det kanskje konfirmasjon etterhvert, planlegge og ha økonomi til tre av dem. 

Følge dem opp igjennom tenårene og hva det medfører på godt og vondt. 

Det er så mye mer å tenke på ved barn, enn bare den koselig baby perioden. 

Skrevet

Kjente på akkurat samme følelser. Har to veldig tette barn og følte meg ikke ferdig. Ikke mannen heller, så da var vi sikre på at det var riktig for oss å få en til  :) Vi valgte likevel å vente en god stund. Er gravid nå og barna er 6 og 7 når babyen blir født. Storesøsknene gleder seg veldig mye! Familie er viktig for oss. Jeg tror at jeg hadde kjent på at noe manglet dersom vi ikke fikk flere

Anonymkode: bdb6b...60a

Skrevet

Har 2, gravid med nr 3 og fast bestemt på at dette blir den siste og at utstyr og klær selges fortløpende som minstemann har vokst ut av det. 

Anonymkode: a7606...c01

Skrevet

Vent med å ta avgjørelsen. Ikke selg alt, men gi det et par år (eller mer) og se. Permisjonstiden er én ting, men den virkelige prøvelsen starter ofte ikke før begge er i full jobb, og barnehagevirusene slår til med full styrke. Det er mye mer jobb med tre barn enn med to. 
Vi fikk barn nummer tre, seks år etter andremann. Tredjemann har en diagnose, og kommer nok dessverre til å få flere, frykter jeg. Det var vært, og vil fortsette å være, krevende. På alle vis. Ta det med i betraktningen også: Det kan bli annerledes enn dere tenker.

Anonymkode: 4c719...128

Skrevet

Vent litt og kjenn på om følelsen slipper. Vi fikk nummer tre i sommer, da nesten fem år etter nummer to. 
Jeg klarte ikke å la tanken om en til slippe, til tross for at vi hadde sagt oss ferdig og solgt alt. Nå etter nummer tre kjenner jeg at det holder, selv om jeg allerede savner spenningen og alt som hører med en graviditet og fødsel. 

Anonymkode: 4aa4e...2cb

Skrevet

Noen damer får aldri nok unger, de føler seg aldri ferdig. 

En ting er hva man "føler" en annen ting er hva som er lurt. 

Har man økonomi til å gi tre barn et lykkelig liv uten å måtte snylte på fellesskapet? Har man helse? Har man energi? Har man plass? Er ekteskapet stabilt? 

Det er alt for mange som skrur av fornuften når det kommer til å formere seg, 

Skrevet

Jeg tenker at jeg ville angret på å ikke fått en til hvis du sitter med den følelsen nå, og at man aldri angrer på å ha fått et barn :) hvis mannen din er enig- kjør på!🥰

Anonymkode: 6c409...738

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle svar🙏 Mannen føler seg nok ganske ferdig og vi var jo enige om før barn at vi ønsket 2, men han er ikke steilt imot flere heller. Vi har egentlig aldri diskutert det ordentlig da jeg ikke har sett det som en problemstilling før nå 

Vi har forsåvidt plass og økonomi, men det er klart vi kjenner på at forholdet med egentid og romantikk er mangelvare. Begge er jo konstant trøtte og slitne gjerne 😅

Er nok lurt som noen sier å vente og se om følelsen gir seg, men på den annen side vil jeg jo liksom også "bli ferdig med det". Høres jo feil ut og si det sånn, men mener mer at hvis vi skal ha en til tror jeg det ville være bedre å ikke vente alt for lenge da vi ikke blir yngre og kanskje greit og komprimere småbarnsfasen.. 

Er jo slik at vi nå føler vi begynner å kunne leve litt igjen med barn som blir større, så er jo litt vanskelig og tenke at vi skal rykke tilbake igjen.. Men er mest redd for at denne følelsen av å ikke være ferdig skal bli for alltid. Samtidig vet jeg jo ikke om et barn til vil få den følelsen vekk heller

Anonymkode: e9657...bca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...