Gå til innhold

Hva servere i mannens 60-årsdag i desember? Forslag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi blir 20. Alle er familie, - voksne barn, svigerbarn, barnebarn, søsken og deres barn.  Yngste er 10 år, og eldste er 70 år.  

Koldtbord eller tapasbord er godt, men kanskje mye arbeid?  Har stort kjølerom med mye hylleplass, men det er jo mye som må lages like før uansett?  

Tenker også på 3-retters.  Forrett, hovedrett og dessert.  Alle i familien er glad i fisk og sjømat.  Har mye seifilet i fryseren, og også sild som jeg kan bruke i forrett.  Vi har også mye elgkjøtt, både filet og grytekjøtt.  

Har du forslag?  Jeg bruker gjerne tid på å lage maten, men helst ikke den siste dagen og rett før gjestene kommer :)  

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Elgkjøtt til Gryterett er godt og enkelt å forberede på forhånd. Eventuelt langtidsstekt steik, men krever litt jobb samme dag.

Desserter som kan lages på forhånd: Karamellpudding, Dronning Mauds pudding, eplekake eller sjokoladekake med hjemmelaga iskrem, panna cotta, bringebærsorbet

Anonymkode: 27363...9e8

• Liker 1
Skrevet
Amossa skrev (1 time siden):

Vi blir 20. Alle er familie, - voksne barn, svigerbarn, barnebarn, søsken og deres barn.  Yngste er 10 år, og eldste er 70 år.  

Koldtbord eller tapasbord er godt, men kanskje mye arbeid?  Har stort kjølerom med mye hylleplass, men det er jo mye som må lages like før uansett?  

Tenker også på 3-retters.  Forrett, hovedrett og dessert.  Alle i familien er glad i fisk og sjømat.  Har mye seifilet i fryseren, og også sild som jeg kan bruke i forrett.  Vi har også mye elgkjøtt, både filet og grytekjøtt.  

Har du forslag?  Jeg bruker gjerne tid på å lage maten, men helst ikke den siste dagen og rett før gjestene kommer :)  

Fiskesuppe , elggryte og  diverse sorter is med ulike bær , peanøtter og nonstop ( de sistnevnte spesielt m tanke på barna , til dessert . Lag base til suppen og gryten dagen før . Du må jo ikke ha treretters heller . Viltgryte og en god dessert holder lenge . Fokuser på mye godt tilbehør / farger og gode smaker . Pannacotta m bringebær er også en god og frisk dessert . 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

En gryte. Selv fikk jeg chili con carne for noen uker siden, i selskap. Fantastisk! Selvsagt en langkokt variant..

Eplekake og is til dessert.

• Liker 1
Skrevet
eller skrev (20 timer siden):

En gryte. Selv fikk jeg chili con carne for noen uker siden, i selskap. Fantastisk! Selvsagt en langkokt variant..

Eplekake og is til dessert.

Jeg fikk også chili con carne for en stund siden, og det er jo veldig godt.  Det er mye kjøtt- eller karbonadedeig som skal stekes, men det kan man jo gjøre i god tid før selve dagen.   

Skrevet

Viltgryte.

Gele med hele jordbær.

Anonymkode: b480c...201

• Liker 1
Skrevet
NiceOrNothing skrev (20 timer siden):

Fiskesuppe , elggryte og  diverse sorter is med ulike bær , peanøtter og nonstop ( de sistnevnte spesielt m tanke på barna , til dessert . Lag base til suppen og gryten dagen før . Du må jo ikke ha treretters heller . Viltgryte og en god dessert holder lenge . Fokuser på mye godt tilbehør / farger og gode smaker . Pannacotta m bringebær er også en god og frisk dessert . 

Takk for tips.  Det blir fiskesuppe og elggryte.  Jeg har masse fisk- og rekekraft i fryseren som det er på tide å få brukt.  Har en oppskrift med litt thaismaker i som jeg har fått mye skryt av.  Ungene i familien elsker den.  Det er mye skjæring og kutting av ingredienser, men det går jo fint når jeg kan gjøre det meste dagen før og bare sette på kjølerommet.  

Nå leter jeg etter oppskrift på elggryte.  Har en oppskrift hvor man har sølvløk i, så kanskje går jeg for den.  Arbeidet blir å steke kjøttet, men det gjør jeg på forhånd.  

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Elgkjøtt til Gryterett er godt og enkelt å forberede på forhånd. Eventuelt langtidsstekt steik, men krever litt jobb samme dag.

Desserter som kan lages på forhånd: Karamellpudding, Dronning Mauds pudding, eplekake eller sjokoladekake med hjemmelaga iskrem, panna cotta, bringebærsorbet

Anonymkode: 27363...9e8

Takk for gode forslag :)  Eplekake kan jeg jo lage.  Har to stekeovner, så jeg kan lunke forhåndsbakt eplekake.  Men hjemmelaget is våger jeg meg ikke på.  Tenker jeg må finne en god fløteis i frysedisken.  

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som en flott meny - lykke til med feiringen! :) 

Anonymkode: 63d7e...03e

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres ut som en flott meny - lykke til med feiringen! :) 

Anonymkode: 63d7e...03e

Takk!  Det er ikke så ofte hele familien på begges sider samles, men dette er en sånn anledning :)

• Hjerte 1
Skrevet

Elggryte er jo kjempegodt, og gjerne best dagen etter. Så det kan du fint lage dagen før, og bare varme opp.

Amossa skrev (19 minutter siden):

Takk for gode forslag :)  Eplekake kan jeg jo lage.  Har to stekeovner, så jeg kan lunke forhåndsbakt eplekake.  Men hjemmelaget is våger jeg meg ikke på.  Tenker jeg må finne en god fløteis i frysedisken.  

Hjemmelagd is er enklere enn du tror. Og hjemmelagd kanelis er nydelig til varm eplekake. 

Ellers kan creme brulee være et greit alternativ😊

Anonymkode: 72b21...8ee

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Elggryte er jo kjempegodt, og gjerne best dagen etter. Så det kan du fint lage dagen før, og bare varme opp.

Hjemmelagd is er enklere enn du tror. Og hjemmelagd kanelis er nydelig til varm eplekake. 

Ellers kan creme brulee være et greit alternativ😊

Hjemmelaget kanelis?  Ja virkelig.  Har aldri smakt det, men det høres veldig godt ut til eplekake.  Jeg må eventuelt øve meg på forhånd :)  Jeg finner vel oppskrift hvis jeg googler?

Skrevet
Amossa skrev (12 minutter siden):

Hjemmelaget kanelis?  Ja virkelig.  Har aldri smakt det, men det høres veldig godt ut til eplekake.  Jeg må eventuelt øve meg på forhånd :)  Jeg finner vel oppskrift hvis jeg googler?

Ja, men denne er en grei oppskrift https://houseoftreats.org/hjemmelaget-kanel-is/  Nederst står det fremgangsmåte uten iskremmaskin. Du kan vel også bruke den melken du selv ønsker, men selv foretrekker jeg h-melk til is. 
Denne har jeg ikke prøvd, men jeg syns oppskriften ser god ut:
https://www.godt.no/aktuelt/i/rAKRWa/hjemmelaget-is-med-kanel
Nederst står det et tips om å fryse ned i isbitformer og kjøre isbitene i kjøkkenmaskin etterpå. Den fremgangsmåten kan jeg ikke god for, for det har jeg ikke prøvd. Men den fremgangsmåten på å lage is uten iskremmaskin som står beskrevet her (røre i blandingen hver halvtime i 3 timer), bruker jeg vanligvis når jeg lager is. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, men denne er en grei oppskrift https://houseoftreats.org/hjemmelaget-kanel-is/  Nederst står det fremgangsmåte uten iskremmaskin. Du kan vel også bruke den melken du selv ønsker, men selv foretrekker jeg h-melk til is. 
Denne har jeg ikke prøvd, men jeg syns oppskriften ser god ut:
https://www.godt.no/aktuelt/i/rAKRWa/hjemmelaget-is-med-kanel
Nederst står det et tips om å fryse ned i isbitformer og kjøre isbitene i kjøkkenmaskin etterpå. Den fremgangsmåten kan jeg ikke god for, for det har jeg ikke prøvd. Men den fremgangsmåten på å lage is uten iskremmaskin som står beskrevet her (røre i blandingen hver halvtime i 3 timer), bruker jeg vanligvis når jeg lager is. 

Jeg har printet ut oppskriften for å lage is uten iskremmaskin.  Skal forsøke og teste ut på mannen :) 

Hadde så klart imponert familien stort om jeg hadde servert hjemmelaget is til eplekaken.  

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...