AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #1 Skrevet 5. november 2022 Helseproblemer: - Mye hårtap de siste månedene. Lakenet og dusjen er full av hår hver dag. Også overalt på gulvet. - Angst om morgenen. Er skikkelig redd når jeg våkner, men av erfaring vet jeg det vil gå seg til, så går på jobb og kommer i gjenge. - Glemsk. Glemmer avtaler og gjøremål, sliter med å rekke jobb, planlegge og strukturer hverdagen - Overspising: har lagt på meg fordi jeg spiser av stress. Utenkelig for ett år siden. Da hadde jeg flere måneder med angst for å spise/ha noe i magen og måtte noen ganger kaste opp. Mer fornøyd med situasjonen da enn må, pga økende vekt. - søvn. Sliter med å sove. For noen få sovetabletter i måneden. Det betyr at jeg må velge ut 10-15 dager i måneden jeg kan sove normalt æ og resten av dagene sover jeg lite. Vanskelig i full jobb og med barn å følge opp. - aggresjon. Noen ganger reagerer keh med veldig sinne og kan si ting jeg angrer på. Føler det er noe hormongreier, men har jo slitt med stemningsskifter før. Jeg sendte en mld til legen og ba om en time fordi jeg var rett ved/følte at jeg var rett ved å si opp jobben pga sinne/at jeg ville gi opp/at jeg var sliten. Jeg fikk time en måned frem i tid. Derpå ble jeg så irritert at jeg bare kansellerte den også. Nå har tiden gått, og det hastet da tydeligvis ikke, siden jeg fortsatt har jobben og kommer meg ut hver dag. Jeg vurderer ta en time igjen, men synes greiene mine er for diffuse og lite håndfast. Hva ville du sagt? Eller satse på at alt går over? Anonymkode: bd523...599
GammelKaktus Skrevet 5. november 2022 #2 Skrevet 5. november 2022 Jeg hadde bestilt en time og lest opp denne listen. Du må ikke gi opp bare fordi du fikk time om en måned, du må stå på for deg selv. Er du misfornøyd med fastlegen så ser du om du kan få byttet. 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #3 Skrevet 5. november 2022 Ville absolutt tatt det opp! Send e-konsultasjon? Da kan du skrive et utfyllende men ikke for langt brev der du forteller alt dette. Ikke underdrive hvordan det påvirker hverdagen din. Be om at han setter opp en time der dere kan ta det opp! Anonymkode: ec79c...a6d 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #4 Skrevet 5. november 2022 Er ikke dette klassisk stress da? Lett angst? Hvilke tiltak gjør du? Anonymkode: 7ae62...ac6 1
Supersusa Skrevet 5. november 2022 #5 Skrevet 5. november 2022 Synes du burde bestille deg en ny time, si at du ønsker dobbelttime feks, at du behøver god tid. Ta med punktene du har listet opp her, så kan du sammen med legen sortere ut og prioritere en løsning/hjelp til å håndtere det du sliter med ♥️ Lykke til, og ta godt vare på deg selv ☺️ 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #6 Skrevet 5. november 2022 Ta blodprøve over vitaminer. Ang hårtap kan det være mangel på bl.a B-vitaminer. Det kan også høres ut som du er deprimert eller sliten. Og når du i tillegg har gått opp en del i vekt kan det ha noe å si for velvære, angst og depresjon. Anonymkode: 2563b...729
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #7 Skrevet 5. november 2022 Dette ser ikke ut som for mange temaer for meg, men ett tema. Synes heller ikke det ser særlig diffust ut. Bestill time, skriv ned punktene som ovenfor og ta med til timen. Ikke noe å lure på. Anonymkode: bdee3...302
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #8 Skrevet 5. november 2022 FrøkenMånestråle skrev (2 minutter siden): Jeg hadde bestilt en time og lest opp denne listen. Du må ikke gi opp bare fordi du fikk time om en måned, du må stå på for deg selv. Er du misfornøyd med fastlegen så ser du om du kan få byttet. Tror kanskje at jeg tok det litt personlig, som i i at "dette haster ikke" - for jeg skrev allerede en lengre melding hvor jeg forklarte ting da jeg virkelig følte at jeg var på grensa av det jeg tåler. Men skal bare be om en ny time kanskje og se når det blir. Er det ute i januar så er det sikkert bedre enn ingen time. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ville absolutt tatt det opp! Send e-konsultasjon? Da kan du skrive et utfyllende men ikke for langt brev der du forteller alt dette. Ikke underdrive hvordan det påvirker hverdagen din. Be om at han setter opp en time der dere kan ta det opp! Anonymkode: ec79c...a6d Svarte til denne også ovenfor. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er ikke dette klassisk stress da? Lett angst? Hvilke tiltak gjør du? Anonymkode: 7ae62...ac6 Ja. Jeg har vært utbrent før og helt eller delvis sykemeldt i over ett år. Har nå vær tilbake igjen i 100% akkurat i ett år nå. Har hatt mye depresjoner, en del sosial angst, suicidalitet, rastløshet uvirkelighetsfølelse, og kommet meg igjen. Tiltak jeg gjør er å trene hver dag jeg har tid, bruke sollys lampe, være opptatt av kosthold (som ikke fungerer så bra nå) og tvinge meg selv på jobb UANSETT hva jeg måtte føle. Som regel går det bra, men noen ganger går jeg rundt og er ufokusert, fjern, veldig skvetten. Det blir fort synlig der jeg jobber og er ikke en måte jeg ønsker å bli lagt merke til RL. Jeg fungerer som en 100% normal person selv om historikken ikke tilsier det. Det ønsker jeg å fortsette med. Anonymkode: bd523...599
Grüner Skrevet 5. november 2022 #9 Skrevet 5. november 2022 Der høres ut som alle tingene du sliter med henger sammen med hverandre: angst, glemskhet, indre stress, aggresjon, spiseforstyrrelse, hårtap, men det høres så pass alvorlig ut at du burde be legen gi deg henvisning til en psykolog hvor du kan få hjelp til å sortere tanker og kaos. 2
GammelKaktus Skrevet 5. november 2022 #10 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror kanskje at jeg tok det litt personlig, som i i at "dette haster ikke" - for jeg skrev allerede en lengre melding hvor jeg forklarte ting da jeg virkelig følte at jeg var på grensa av det jeg tåler. Men skal bare be om en ny time kanskje og se når det blir. Er det ute i januar så er det sikkert bedre enn ingen time. Skjønner det, håper og tror du vil få en bedre respons om du tar det direkte og så sier du det haster litt. 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #11 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ta blodprøve over vitaminer. Ang hårtap kan det være mangel på bl.a B-vitaminer. Det kan også høres ut som du er deprimert eller sliten. Og når du i tillegg har gått opp en del i vekt kan det ha noe å si for velvære, angst og depresjon. Anonymkode: 2563b...729 Jeg lurte på dette med b12 sprøyte. Det har hjulpet noen jeg kjenner. En gang jeg var på sykehus anbefalte man meg å ta d vitaminer. Gjorde det en stund før jeg sluttet. Har begynt med det igjen må, men da jeg spurte legen om b12 for ett eller to år siden, reagerte han veldig avvisende. Synes det var rart. Så leste jeg på nett at noen mennesker for et slags kick ut av b12. Da jeg var veldig deprimert tenderte jeg til å spare på sobril og alle slags mulige tabletter jeg fikk for å spare til overdoser. Jeg hadde det også med å drikke meg syndens alene noen kvelder et halvt års tid. Tror derfor spørsmål om vitaminer ikke faller i god jord, men er jo en grunn til at jeg tenker på det. Det er et visst mønster når man hver høst trekker seg tilbake og mister livsgnisten. Tar tran, d vitaminer og sanasol. Anonymkode: bd523...599
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #12 Skrevet 5. november 2022 Ut i fra symptomene dine ville jeg sjekket ut stoffskifte. Anonymkode: ee102...6cd
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #13 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ut i fra symptomene dine ville jeg sjekket ut stoffskifte. Anonymkode: ee102...6cd Uffm har skjekket stoffskiftet mange ganger. Det kan være det, selv om jeg visstnok er riktig regulert ifølge prøver. Surrer dog veldig med å huske på om jeg har tatt dosen. Har i perioder brukt dosett eller alarm på mobil, men struktur over tid er ikke min sterke side. Æsj. Det er sikkert noe med det surret der ja. Takk. Anonymkode: bd523...599
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #14 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Uffm har skjekket stoffskiftet mange ganger. Det kan være det, selv om jeg visstnok er riktig regulert ifølge prøver. Surrer dog veldig med å huske på om jeg har tatt dosen. Har i perioder brukt dosett eller alarm på mobil, men struktur over tid er ikke min sterke side. Æsj. Det er sikkert noe med det surret der ja. Takk. Anonymkode: bd523...599 Du har kjent stoffskiftesykdom? Virker som du ikke er riktig dosert. Få tatt stoffskifteprøver og sjekk samtidig vitamin- og jernstatus. Anonymkode: 39459...251
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå