Gå til innhold

Ting du skulle ønske du visste før du fikk barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, del i vei! 

Hva var dine store aha-opplevelser med å få barn, som du skulle likt å vite på forhånd. 

Anonymkode: cd9e1...53a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At ting ikke blir som du trodde før du fikk barn 🙈

Jeg skulle aldri ha tv på og la barnet se tv. Aldri spise sukker og kun spise mat fra bunnen av. 

Haha, dette ler jeg rått av idag. Baby satt fast i puppen i 7 måneder, og jeg så masse tv. Å stirre på baby 16 timer i døgnet var ikke interessant nok. 

Vi spiser sunt, men vi spiser kake, is og lørdags godt også. 

Anonymkode: ca783...dc9

• Liker 9
Skrevet

Hvordan det er når de blir hormonelle tenåringer 😅 , men vi er kommet oss over kneika nå. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Ingen verdens ting. 
Synes det var greit å begynne med nr 1 og ta erfaringene etterhvert. 
Men jeg er glad for jeg var både trillepike og  barnevakt i yngre år 

Anonymkode: 73557...d37

• Nyttig 1
Skrevet

At man får det så sykt mye bedre av å velge kampene sine. Å tilpasse seg er ikke å svikte på oppdragelse. Av og til er det helt greit å si "Vet du hva, du kan ha på deg prinsessekjolen i bilen selv om det er 10 minus ute, så tar vi heller med et teppe også legger jeg ullklærne i hylla di slik at du kan skifte i barnehagen" hvis det er det som skal til for å rekke jobb uten å føle seg ihjælstressa. Slike kompromiss som egentlig er helt uvesentlige kan av og til hindre at det glasset renner over,  og det er ikke de få gangene som avgjør om ungen blir ufyselig eller ikke. Å være prinsippfast i situasjoner hvor det strengt tatt ikke er nødvendig skaper bare mer stress og mer trass.

Klart, noen kamper må man ta, men jeg tror at man kan oppdra barn med fleksibelhet også. 

Anonymkode: 67b60...5bb

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

At man får det så sykt mye bedre av å velge kampene sine. Å tilpasse seg er ikke å svikte på oppdragelse. Av og til er det helt greit å si "Vet du hva, du kan ha på deg prinsessekjolen i bilen selv om det er 10 minus ute, så tar vi heller med et teppe også legger jeg ullklærne i hylla di slik at du kan skifte i barnehagen" hvis det er det som skal til for å rekke jobb uten å føle seg ihjælstressa. Slike kompromiss som egentlig er helt uvesentlige kan av og til hindre at det glasset renner over,  og det er ikke de få gangene som avgjør om ungen blir ufyselig eller ikke. Å være prinsippfast i situasjoner hvor det strengt tatt ikke er nødvendig skaper bare mer stress og mer trass.

Klart, noen kamper må man ta, men jeg tror at man kan oppdra barn med fleksibelhet også. 

Hehe, åå, denne likte jeg. Veldig lurt! 

Anonymkode: cd9e1...53a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg er helt enig! Det er mange kamper som faktisk ikke er så viktige. Jeg tenker i blant, "vent nå litt, er det egentlig så farlig". Det er lurt å prøve å unngå å sette grenser bare for å være prinsippfast. Det er lett å undervurdere hvor viktig f.eks. en prinsessekjole kan være for et lite barn. For oss spiller det gjerne mindre rolle.  

Bare en liten kommentar som både mor og barnehageansatt, ikke overlat kampene til personalet i barnehagen da, de har ikke bedre tid til dem. Her kunne de sikkert bare ta ulltøyet utenpå kjolen om den fortsatt absolutt ikke skulle av :)

Anonymkode: 4b347...0fb

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg skulle ønske at jeg visste at våtservietter ikke skal brukes i noen særlig grad. Første pjokken min ble så ekstremt sår, og jeg hadde verdens dårligste samvittighet når jeg lærte at det var pga våtserviettene..

Også skulle jeg ønske noen delte hvor tøft det kan være å få to tette, og hvor mye sykdom det kan være de første årene i barnehagen.  Herreguuuuud så mye vi har vært syke..

• Liker 4
Skrevet

At uansett hvor mye jeg prøvde å unngå det, så kom den guttebabyen til å tisse på meg støtt og stadig de første månedene 🙈

Anonymkode: 8bf19...754

• Liker 6
Skrevet

Hvor jævla hardt det er....

da hadde jeg nok droppet det

Anonymkode: 8cc52...daf

• Liker 9
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet

At våtservietter er helt ok og faktisk bedre enn de stive med vare vann. Våtserviettene fungerte nye bedre og gir fukt fra glyserin, barnet var aldri spurt, ikke en eneste gang. 

Anonymkode: fba18...698

• Liker 7
Skrevet

Hvor ufattelig utmattende de første årene kan være. Og hvor for jævl barseltiden er. 

Anonymkode: fba18...698

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

At livet aldri blir det samme. Hvor fullstendig overveldet av frykt og kjærlighet man blir til barna. Det er ingenting i verden jeg frykter mer enn at det skal skje noe fælt med barna mine. 

Anonymkode: 34dfb...aff

• Liker 12
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvor "skjør" man blir emosjonelt og hvor rare ting man kan bekymre seg for,  spesielt i starten 

Anonymkode: 8a117...615

• Liker 13
Skrevet

Trodde at det ikke skulle være noe problem å reise, dra på byen eller kjærestetur, for det var jo bare å ha barnevakt. Så fikk jeg barna og har ikke lyst å reise fra dem, selv om det er mange som ønsker å passe dem 🙈 Så reising og festing har det blitt lite av. 

Anonymkode: ba12e...cb5

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Signerer dette. Jeg har en femåring som elsker ballkjoler, og hun får gå i det veldig veldig ofte. Hun er også veldig glad i hårbøyle og styrer med det. Så jeg bare passer på at kjolen kan tas av, at hun har praktiske klær under som fint kan kombineres med bhg klærne 😊 

Sparer oss for masse stress.. 

Anonymkode: 2b5fb...0d6

• Liker 2
Skrevet

Hvor uendelig utmattet og utslitt jeg kom til å bli. Men da hadde det nok ikke blitt noen barn. Og jeg er uendelig glad i dem, så sånn sett er jeg glad for at jeg ikke visste.

Anonymkode: 1ad91...0e5

• Liker 7
Skrevet

Liker sånne tråder. Jeg kan ikke få barn. Ikke misforstå, jeg er så glad på deres vegne og ønsker dere og barna deres alt godt! Men det er også en liten trøst å lese ting som dette og heller være glad for at dette stresset "slipper" jeg, bekymringer osv. For selv om jeg ofte har tunge dager hvor jeg drømmer om hvordan jeg hadde blitt som mamma - så må jeg prøve å heller sette pris på det livet jeg faktisk har. Er for eksempel veldig fornøyd med at jeg får sove uavbrutt hver natt og kan sove så lenge jeg vil i helgene 

Anonymkode: 11f2e...f79

• Liker 12
  • Hjerte 20
Skrevet

At det skulle være mye lettere enn «fryktet». De har spist, sovet, oppført seg bra og vært passe mye syke. Hadde klart meg med færre bekymringer.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hvor sliten man kan bli i perioder. Har hatt to med kolikk, og to av tre sover dårlig. Eldste sover dårlig selv om h*n er snart 7 år.

også hvor mye man møter seg selv i døra og lærer om seg selv på godt og vondt. Jeg har en helt annen oppfatning av barndommen min etter jeg har fått barn, og har fått en helt annen innsikt i hvorfor jeg har vært og er som jeg er. Og det har vært både ekstremt vondt, men også på sett og vis en bra ting.

Endret av Megplussto
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...