Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen vil vel si jeg er sent ute, men jeg skal altså lage pakkekalender til jenta mi.

Det er selve kalenderen jeg skal lage nå, for hun er bare 1 år og har ikke begrep om kalendere ennå. Men jeg renger med at det er nå det er best utvalg i butikken på å kjøpe materiale.

Jeg ønsker tips / kreative idéer på hva jeg kan lage. Ønsker en kalender med plass til gaver i alle størrelser og da er mange av de jeg har sett i butikken med skuffer eller små lommer / poser utelukket. Jeg er ikke så flink til brodering, men jeg har symaskin.

Tips mottas med takk! :)

Hilsen Lille meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter har en flott hjemmelaget en som består av et bakteppe i fløyel (ja, nesten hvasomhelst av pent tøy kan brukes, selvsagt), så er det en nissedame applikert på, med garn til hår og knapper til øyne, og så holder hun en veske av strie i hendene, som gavene kan ligge i. Jeg bruker å legge oppi en og en pakke fordi jeg har en toåring som ikke klarer å vente hvis alle pakkene ligger der, men man kan også fylle veska opp med pakker, og la pakkelapper med datoer på henge utenfor kanten.

Skrevet

Det hørtes fint ut!

Men det hadde vært fint med et slags mønster til denne nissedamen. Ellers er jeg redd hun vil se ut som om hun er klippet ut av en pepperkakeform. ;)

Hilsen Lille meg

Skrevet

Vi hadde hjemmelagede dukker som adventskalender. Mamma hadde klippet ut en skivei papp, laget hår og klær på den med stoffrester, og laget forkle med lomme. Ny gave i lomma hver morgen. På den måten slapp hun å ha funnet alle gavene til kalenderen før desember starta. Smart, ikke sant? ;).

Skrevet

Har dessverre ikke mønster, den er lagd av en dame i hjembygda mi, og jeg tror hun har lagd den etter eget hode.. men hvis du har interesse for det, kan du kanskje finne et mønster som kan brukes i et ukeblad eller noe annet sted, eller finne noe som kan brukes som inspirasjon til å tegne et eget mønster. Det er jo en del mer jobb, og kanskje ikke så gøy om man ikke er spesielt interessert i håndarbeid, da.

Ellers kan det godt hende de har håndarbeidsbøker med mønstre i på biblioteket eller på garnbutikken/husfliden :)

Skrevet

:overrasket: nå kom jeg på at jeg ikke har lagt pakke i kalenderen idag, det må jeg jo gjøre før jeg henter Englebarnet i barnehagen.

Bra jeg var innom her :)

Skrevet

Jeg har jo et år på meg så jeg har jo tid til å finne et mønster.

Takk for tips i hvert fall! Enig i at det er fint at man slipper å finne på alle gavene på en gang.

Jammen bra jeg stilte spørsmålet i dag slik at Englebarnet får pakken sin... ;)

Hilsen Lille meg

Skrevet

Hvis man benytter seg av ringer i stedet for lommer vil problemer med pakkestr. forsvinne.

Hvordan man da lager kalenderen er jo opp til en selv, men da kan man sette en ring under hver dato.

Tror ikke det skal være så vanskelig å finne en oppskrift man kan sy fra heller, det går jo ann å sniktitte i noen av "julebladene" til feks KK, Allers, Familien osv. kan godt være at det der er en oppskrift.

Ellers har jo Panduro også noen klipp/lim/mal osv. løsninger:-)

Hvis du skal tenke virkelig langt fram i tid er det veldig greit at kalenderen er bøybar (fant iallfall mamma ut), slik at den ikke blir så stor når man sender den til studenten, som har flyttet hjemmefra;-)

Skrevet

Å bruke ringer har jeg tenkt på, for min venninne hadde slik da vi var små. Men jeg likte tanken på å bare legge en og en pakke oppi.

Kom på en idé i morges om å bruke et nisseansikt (har et motiv i en hobbybok) og lage julenissesekk av strie som kan knytes igjen. Så får jeg heller lage stor sekk som kan romme pakker av ulik størrelse.

Hvis du skal tenke virkelig langt fram i tid er det veldig greit at kalenderen er bøybar (fant iallfall mamma ut), slik at den ikke blir så stor når man sender den til studenten, som har flyttet hjemmefra;-)

Dette skal jeg legge meg på minnet! ;)

Hilsen Lille meg

Skrevet

Lommene på "adventsdukkene" våre var ikke så store. Men de hang på hver sin side av spisebordet, så om pakken var for stor lå den i vinduskarmen eller på en stol ved spisebordet. Det skjedde spesielt på julaften, da vi gjerne fikk en leke eller noe annet som kunne underholde oss resten av dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...