Gå til innhold

Kan man be legen sjekke fertilitet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 32 år, har gått på p-piller siden tenårene. Aldri vært gravid, har heller ikke planer om å få barn. Har fast partner.

Jeg vet ikke om jeg kan få barn engang. Er dette noe man bare kan dra og få sjekket hos lege, uten at det er på grunn av at man prøver å bli gravid eller lignende? Og hvordan testes slikt?

Skulle det vise seg at jeg ikke kan eller at det av en eller annen grunn er liten sjanse for at jeg kan få barn, så kunne jeg tenke meg å kutte ut p-pillene, fordi jeg egentlig ikke tror at det er noe gunstig for kroppen å gå på de. Ikke at jeg har hatt noen leie bivirkninger av å bruke de.

Anonymkode: b6f62...490

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må gå til en privatklinikk, da får du sjekka alt du vil. Fastlege kan ikke nok om dette, og det er vel heller ikke helt innafor hva man kan be om fra det offentlige utenom hvis man rent faktisk har dokumentert trøbbel med å bli gravid. 

Anonymkode: 85ab2...7d8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er 32 år, har gått på p-piller siden tenårene. Aldri vært gravid, har heller ikke planer om å få barn. Har fast partner.

Jeg vet ikke om jeg kan få barn engang. Er dette noe man bare kan dra og få sjekket hos lege, uten at det er på grunn av at man prøver å bli gravid eller lignende? Og hvordan testes slikt?

Skulle det vise seg at jeg ikke kan eller at det av en eller annen grunn er liten sjanse for at jeg kan få barn, så kunne jeg tenke meg å kutte ut p-pillene, fordi jeg egentlig ikke tror at det er noe gunstig for kroppen å gå på de. Ikke at jeg har hatt noen leie bivirkninger av å bruke de.

Nei, legen får ikke sjekket det godt.

Egentlig ikke gynekolog heller i nøyaktig grad.

Jeg er 41, har nettopp på GU (av hundre sikkert siste årene ifbm langtidsprøving og IVF) hvor han nye gynekologen (veldig dyktig) kommenterer at jeg har mange fine eggposer og teller ivei.

Jeg vet etter mange års prøving at inni den tilsynelatende fertile kroppen har jeg nest verste grad av endometriose og jeg satt etter hvert uttak kun igjen med 1 egg som lot seg befrukte - sånn halvveis score på kvalitet og det ble jo ingenting levedyktig av det.

Jeg skulle dit for noe annet, men jeg hadde jo fått to «falske resultater» hvis ikke - nemlig at han gav inntrykk av fine resultater på antall eggposer ved eggløsning og sier han ikke ser endometriose. 

Ppiller kan forøvrig være veldig bra å gå på om man har endometriose, dersom det reduserer eller stanser blødninger. 

Men det de KAN sjekke er om du har veldig lav/dårlig AMH - og selvsagt om de ser at tilstanden faktisk er dårlig på standardprøver. 
Det kan jo være du ser at du ønsker fryse ned egg fordi du har veldig dårlige verdier allerede. 
Mitt poeng var mer at «bra resultat» ikke er noen garanti hverken eller. 

Men «ikke planer om barn», det bør du vurdere å få om dere faktisk ønsker barn generelt. 

Anonymkode: c8938...2d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bedre å få partner til å klippe strengen. Hvis dere ønsker barn i framtiden kan inngrepet reverseres.

Anonymkode: a0b3a...56c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...