AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #81 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har vært leder i tilsvarende bedrift. Går ut fra at din datter er ansatt uten faste timer, ekstrahjelp, eller det mange her kaller ringevikar. For meg er det rart å opprette en post uten å nevne når meldingen ble sendt eller hvordan hun normalt sett vet hvilke vakter hun har. Om hun ble syk på en onsdag og var syk ut uka så ville det normalt sett vært satt opp arbeidslister for uka etter før hun ble syk, altså ville det ikke være noe for sjefen å svare på. Da kan hun bare møte opp når hun er satt opp, sjefen har jo fått beskjed om at hun nå er frisk. Om hun ikke var satt opp uken som kommer så går jeg ut fra at sjefen gir beskjed eller at hun kan sjekke der det er normalt å sjekke det hvilke vakter hun får når listene er klare. Om hun ikke har satt seg inn i hvordan dette fungerer så ville det vært mye mer naturlig å ta en telefon til sjefen når hun var frisk, slik at hun kunne spørre hva som skjer videre. En kort melding med info uten spørsmål er ikke nødvendigvis noe man føler at man må svare på. Det er godt mulig at sjefen ikke har fått tak i vikar på kort varsel og derfor har vært mer i kafeen og mindre på kontoret enn normalt fordi din datter er syk. Som leder jobbet jeg mye overtid ved andres sykdom. Om jeg da på slutten av en lang dag ser at jeg har fått en kjapp "til info" melding fra den syke mange timer tidligere så kan det hende jeg haster hjem og tar etterlengtet helg heller enn å svare på den. Anonymkode: d28ca...a17 Anonymkode: 43f56...bd3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #82 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Anonymkode: 43f56...bd3 Jeg snakket med leder første dagen hennes, hun snakket da på at hun skulle ordne arbeidskontrakt som vi foresatt måtte signere siden hun er under 18 år, trivelig dame og jeg fikk godt inntrykk, regnet derfor med at hun ville komme opp med kontakt ganske snart. Men syntes det var mye uklarheter rundt ansettelsen, hun visste ikke om hun fikk faste timer eller om hun var ringevikar, vakter ble avtalt dag for dag. Min datter trivdes i jobben og hun fikk positive tilbakemeldinger, så ble hun altså syk og nå har hun ikke hørt noe mer. Syntes det er trist at hun skal bli behandlet slik i sin aller første jobb..hun bør iallefall få et svar på om hun har jobb videre eller ikke..ts Anonymkode: 43f56...bd3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #83 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg snakket med leder første dagen hennes, hun snakket da på at hun skulle ordne arbeidskontrakt som vi foresatt måtte signere siden hun er under 18 år, trivelig dame og jeg fikk godt inntrykk, regnet derfor med at hun ville komme opp med kontakt ganske snart. Men syntes det var mye uklarheter rundt ansettelsen, hun visste ikke om hun fikk faste timer eller om hun var ringevikar, vakter ble avtalt dag for dag. Min datter trivdes i jobben og hun fikk positive tilbakemeldinger, så ble hun altså syk og nå har hun ikke hørt noe mer. Syntes det er trist at hun skal bli behandlet slik i sin aller første jobb..hun bør iallefall få et svar på om hun har jobb videre eller ikke..ts Anonymkode: 43f56...bd3 Merkelig.... dattera di bør ringe leder så fort som mulig. Eller møt opp direkte på arbeidsplassen og snakk. Forrige arbeidplass hvor jeg jobbet. Foretrakk leder at vi ringte hun. Istedet for meldinger. Bedre å mase litt enn å virke uinteressert i sin jobb. Virker som hele ansettelsen her har vært skurrete, uten arbeidskontrakt og uten å vite om man er ringevikar eller ikke... sorry for å si det. Anonymkode: 0b0b3...0da 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #84 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg snakket med leder første dagen hennes, hun snakket da på at hun skulle ordne arbeidskontrakt som vi foresatt måtte signere siden hun er under 18 år, trivelig dame og jeg fikk godt inntrykk, regnet derfor med at hun ville komme opp med kontakt ganske snart. Men syntes det var mye uklarheter rundt ansettelsen, hun visste ikke om hun fikk faste timer eller om hun var ringevikar, vakter ble avtalt dag for dag. Min datter trivdes i jobben og hun fikk positive tilbakemeldinger, så ble hun altså syk og nå har hun ikke hørt noe mer. Syntes det er trist at hun skal bli behandlet slik i sin aller første jobb..hun bør iallefall få et svar på om hun har jobb videre eller ikke..ts Anonymkode: 43f56...bd3 Kan hun ikke ringe da? Hun har jo ikke blitt behandlet dårlig heller, hun ( du) har vært litt sløve. Hvis du legger opp til at hun har blitt behandlet dårlig så gir jo du henne feil oppfatning? Du burde jo informere henne om at det var dumt gjort og være borte fra jobb uten sykemelding før hun har rett på egenmelding så hun kan ta lærdom av det. Ring før dere regner arbeidsforholdet som avsluttet. Blir det avsluttet søker hun nye jobber en erfaring rikere. Anonymkode: 0c2d3...ec5 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #85 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det er bare bullshit du kommer med. Anonymkode: bcc48...d7d Utdyp😊 Når det ikke er noen som helst bevis for at hun er ansatt, så er jeg spent på hva slags rettigheter hun har. Anonymkode: 3bfaf...4e4 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #86 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Utdyp😊 Når det ikke er noen som helst bevis for at hun er ansatt, så er jeg spent på hva slags rettigheter hun har. Anonymkode: 3bfaf...4e4 Igjen, bullshit. Hun har fått et arbeidstil ud som hun har takket ja til, og har vært på jobb. Selv om ikke koktrakten er underskrevet så har hun rettigheter i følge arbeidsmiljøen. Ingen arbeidsforhold kan ha dårligere rettigheter enn den. Anonymkode: bcc48...d7d 1
PetterKanin Skrevet 7. november 2022 #87 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Utdyp😊 Når det ikke er noen som helst bevis for at hun er ansatt, så er jeg spent på hva slags rettigheter hun har. Anonymkode: 3bfaf...4e4 Rettighetene er de samme, selv om ansetterlsen er noe vanskeligere å bevise når det ikke foreligger kontrakt. Rettighetene hun har er hovedsakelig i hht arbeidsmiljøloven og ferieloven. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #88 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Syntes det er trist at hun skal bli behandlet slik i sin aller første jobb..hun bør iallefall få et svar på om hun har jobb videre eller ikke..ts Anonymkode: 43f56...bd3 Å ikke få svar på en SMS er ikke å bli behandlet dårlig, ærlig talt. Glipper skjer, og hvis det ikke var noe spørsmål i meldingen er det jo ikke sikkert at leder har skjønt at dere venter på et svar. Selvsagt trenger hun svar på om hun har jobb eller ikke, men da må hun jo RINGE leder, ikke sitte og glane ut i lufta og håpe på et mirakel. Så...har dere ringt sjefen ennå? Anonymkode: 61ab9...d69 5
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #89 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (På 5.11.2022 den 21.48): Hun ga beskjed om at hun var klar for å jobbe igjen i går (fredag) det jeg reagerer på er at hun ikke får svar. Ts Anonymkode: 43f56...bd3 AnonymBruker skrev (På 5.11.2022 den 19.41): Min datter startet nettopp i ny deltidsjobb på en cafe i Oslo , jobbet i 3 dager, fikk masse skryt for jobben hun gjorde, men så var hun uheldig og ble syk og måtte si fra seg vakter. Hun har sendt melding til sjefen om at hun nå er klar til å jobbe igjen, men får ikke svar. Hva betyr det, har hun mistet jobben hun var så glad for å få? Syntes det er dårlig behandling av et ungt menneske som nettopp har startet i yrkeslivet. Anonymkode: 43f56...bd3 AnonymBruker skrev (På 5.11.2022 den 21.58): Hun hadde feber og var sengeliggende og veldig lei seg for at hun ble syk. Hun er en veldig pliktoppfyllende person, men mulig hun ikke fremstår slik for eierne av cafeen, de går i såfall glipp av ei veldig arbeidsom og pliktoppfyllende jente som alltid går all inn for det hun driver med. Ts Anonymkode: 43f56...bd3 AnonymBruker skrev (På 6.11.2022 den 13.03): Jeg synes det er rimelig spesielt at flere her mener at en som sannsynligvis er smittet med et virus bør karre seg på jobb der man jobber med MAT og kunder?? Lærte null og niks under pandemien, eller?? Anonymkode: 97df6...a04 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg snakket med leder første dagen hennes, hun snakket da på at hun skulle ordne arbeidskontrakt som vi foresatt måtte signere siden hun er under 18 år, trivelig dame og jeg fikk godt inntrykk, regnet derfor med at hun ville komme opp med kontakt ganske snart. Men syntes det var mye uklarheter rundt ansettelsen, hun visste ikke om hun fikk faste timer eller om hun var ringevikar, vakter ble avtalt dag for dag. Min datter trivdes i jobben og hun fikk positive tilbakemeldinger, så ble hun altså syk og nå har hun ikke hørt noe mer. Syntes det er trist at hun skal bli behandlet slik i sin aller første jobb..hun bør iallefall få et svar på om hun har jobb videre eller ikke..ts Anonymkode: 43f56...bd3 Om hun er så pliktoppfyllende - hvorfor sørget hun ikke for å skaffe seg sykemelding? Dette er jo innarbeidet rutine for fravær for alle videregående elever nå. Tenkte hun - og du - at det er slappere regler rundt arbeidsforhold….? Som den voksne her burde du i minste fall ha hjulpet henne, med lover, regler rundt det å ha et arbeidsforhold. Hvilke forpliktelser en har. Det tar tid å opparbeide seg rett til å bruke egenmelding. Fravær uten gyldig dokumentasjon er alvorlig. Det ville vært grunnlag for skriftlig advarsel. Å sende en sms holder ikke. Like lite som det ville gjort på skolen. Fra arbeidsgivers side oppleves dette selvsagt som ugreit, og en ungdom som ikke er til å stole på. Din datter burde ringt, snarest, da det ble klart at hun var på vei til å bli syk. Og tatt kontakt med fastlege. Feber og sengeliggende er ingen unnskyldning, folk kommer seg avgårde når en må. Det ligger læring i det også - pliktoppfyllende og ansvarlig du vet…? Hun burde også ringe arbeidsgiver nå. Barn og unge idag lever vel mer i en meldings kultur idag. Du som voksen burde veiledet henne på at det ikke er slik arbeidslivet fungerer. Direkte kontakt og en samtale med leder er viktig. Igjen - pliktoppfyllende og ansvarlig? Å bare sende meldinger kan fort gi inntrykk av en ungdom som velger minste motstands vei, og viker unna så snart noe blir litt krevende. Anonymkode: b2077...fc2 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå