Gå til innhold

Datter (17) jobbet 3 dager på cafe, ble så syk og hører ikke noe mer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde nok bedt 17åringen møte på jobb syk (for å bli sendt hjem), om det var snakk om de første ukene i en jobb. Det gjelder meg selv også 😅

Anonymkode: 3d9cc...b33

• Liker 10
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

NÅR SENDE HUN MELDING TIL SJEFEN??

• Liker 2
Skrevet
Teatrica skrev (1 time siden):

En vesentlig ting her, som ikke ikke kan se er blitt poengtert er: Når ga hun beskjed til sjefen om at hun var klar for jobb igjen. Det har jo ganske mye å si da...

Hun ga beskjed om at hun var klar for å jobbe igjen i går (fredag) det jeg reagerer på er at hun ikke får svar. Ts

Anonymkode: 43f56...bd3

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun ga beskjed om at hun var klar for å jobbe igjen i går (fredag) det jeg reagerer på er at hun ikke får svar. Ts

Mener du sjefen skal bruke helgen på å svare på et spørsmål som kan vente til mandag?

Anonymkode: 24929...ba6

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mener du sjefen skal bruke helgen på å svare på et spørsmål som kan vente til mandag?

Og hvor lang var sykemeldingen? Du vet at hun ikke har noen egenmeldingsrett? Uten sykemelding = skoft = oppsigelse i prøvetid. 

Vil de ikke ha henne tilbake, forstår jeg det veldig godt. Som en annen skriver, hun burde ha gått på jobb og heller blitt sendt hjem. 

Det er så mange unge som ikke egner seg i arbeidslivet, og for eieren av kafeen fremstår hun nå som nok en av disse. 

Anonymkode: 538b7...1b2

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og hvor lang var sykemeldingen? Du vet at hun ikke har noen egenmeldingsrett? Uten sykemelding = skoft = oppsigelse i prøvetid. 

Vil de ikke ha henne tilbake, forstår jeg det veldig godt. Som en annen skriver, hun burde ha gått på jobb og heller blitt sendt hjem. 

Det er så mange unge som ikke egner seg i arbeidslivet, og for eieren av kafeen fremstår hun nå som nok en av disse. 

Anonymkode: 538b7...1b2

Hun hadde feber og var sengeliggende og veldig lei seg for at hun ble syk. Hun er en veldig pliktoppfyllende person, men mulig hun ikke fremstår slik for eierne av cafeen, de går i såfall glipp av ei veldig arbeidsom og pliktoppfyllende jente som alltid går all inn for det hun driver med. Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tja, hun var da på jobb i dag.. ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tja, hun var da på jobb i dag.. ts

Og bør vel ha arbeidslister klar for neste uke..

Skrevet

Hvordan ville du selv tenkt om en nyansatt ble hjemme etter kun å ha jobbet 3 dager?
Hva slags inntrykk ville det gjort på deg?
Selvfølgelig kan man være uheldig og bli syk rett etter man har startet i en ny jobb, men det gir jo ikke noe positivt inntrykk akkurat.

Om datteren din har en skriftlig kontrakt eller ikke, så har de jo en muntlig en.
Spørsmålet der er jo hva hun er ansatt som. 
Er hun ansatt som ringehjelp med 0 faste vakter og ingen avtale om antall timer per måned?
Eller er hun ansatt som deltidsansatt med faste vakter eller en viss prosent stilling?
Som ringehjelp har hun ingen rettigheter, men som deltidsansatt har hun.
Det holder ikke at sjefen har sagt at mest sannsynlig får du jobbe så og så mye, avtalen som er gyldig er den med hva slags stilling man er ansatt i.

Anonymkode: 1c9a9...f23

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I går ja, nettopp det jeg tenkte. Og siden sjefen selv har helgevakta, regner jeg ikke med at hun har veldig mye ekstra tid til administrativt arbeid. Hun får nok beskjed når det blir satt opp vakter til henne. Det er i tidligste laget å klage på en dårlig sjef allerede nå.

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva mener du med rakk ikke? Å skrive kontrakt gjør man jo før man starter å jobbe, evt på første dag…

Enig med dette. Arbeidskontrakt er noe som bør underskrives allerede første dag på jobb! 

Anonymkode: 884b8...647

• Liker 3
Skrevet
Teatrica skrev (1 minutt siden):

I går ja, nettopp det jeg tenkte. Og siden sjefen selv har helgevakta, regner jeg ikke med at hun har veldig mye ekstra tid til administrativt arbeid. Hun får nok beskjed når det blir satt opp vakter til henne. Det er i tidligste laget å klage på en dårlig sjef allerede nå.

Vil si at sjefen er ganske elendig hvis han ikke får ansatte til å skrive under kontrakt på første dag, men jaja, bare støtt folk som utnytter unge folk.

Skrevet
Vhgj skrev (Akkurat nå):

Vil si at sjefen er ganske elendig hvis han ikke får ansatte til å skrive under kontrakt på første dag, men jaja, bare støtt folk som utnytter unge folk.

Nå har det blitt sagt flere ganger her at en arbeidskontrakt må være klar innen én måned etter at arbeidsforholdet har startet, noe som også bekreftes av arbeidstilsynets nettsider: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidsavtale/

Dessuten var det ikke det ikke det jeg kommenterte i det hele tatt, så ikke beskyld meg for ting som ikke stemmer, er du snill.

• Liker 1
Skrevet
Teatrica skrev (Akkurat nå):

Nå har det blitt sagt flere ganger her at en arbeidskontrakt må være klar innen én måned etter at arbeidsforholdet har startet, noe som også bekreftes av arbeidstilsynets nettsider: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidsavtale/

Man kan, men det er ekstremt useriøst å ikke ha arbeidskontrakt før eller samme dag man starter. Også, bare fordi man kan noe betyr det ikke at det er en bra lov.

I teorien fungerer muntlige avtaler like bra, men det er ikke realiteten. 

Teatrica skrev (Akkurat nå):

Dessuten var det ikke det ikke det jeg kommenterte i det hele tatt, så ikke beskyld meg for ting som ikke stemmer, er du snill.

lol

• Liker 1
Skrevet
Vhgj skrev (Akkurat nå):

lol

Seriøst? 

• Liker 11
Skrevet

Er man syk så er man syk, uavhengig av når man begynte i ny jobb. Men enkelte sjefer får panikk av et lite fravær. Hun har alle rettigheter på sin side, men hadde søkt jobb et annet sted for enkelhets skyld. 

Kan eventuelt prøve en siste gang med «Hei, jeg har ikke fått informasjon om vaktene mine enda. Kan du sende meg oversikt så snart du har anledning?»

• Liker 3
Skrevet

Har vært der ja, men jeg var 40 da, skulle i ny jobb, var steindårlig med store forkjølelsessår, helt på felgen. Skjønte jeg måtte møte opp, kravlet meg avgårde, gjennomførte et par dager, fikk legeattest og var borte de tre på følgende dagene og var uten ett fravær de neste sju åra. En 17 åring som ikke møter etter tre dager ville jeg ikke levnet en sjanse, det er en tøff verden der ute, sorry, denne gangen kan ikke curlingmamma ordne opp med å rope ut om rettigheter. Det er noen som prøver å få en kafé til å gå rundt i disse tider. Prøv på nytt og lykke til!

Anonymkode: c3d4a...62d

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Men har hun fått en stillingsprosent eller er hun bare tilkalling? Det er jo også veldig relevant. 

Anonymkode: 957bb...e12

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Ryddet for innlegg av utestengt bruker, brukerangrep og svar til det. 

_popcorn_, adm

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Så du klager på at sjefen ikke har svart 1 dag etter at det er sendt melding og det på en helg? Trodde det var snakk om uker jeg siden hun hadde sendt sjefen melding. Og hvorfor ringte hun ikke til sin sjef i stedet for å sende melding?

Anonymkode: 935dd...564

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...