AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #61 Skrevet 6. november 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Du forstår ikke poenget. Det er stor forskjell på å ringe rett før sin fjerde vakt og si man er syk og ikke kan komme, og å møte opp, gi beskjed om at man er syk men gjerne vil forsøke og jobbe, og så bli sendt hjem igjen av sjefen (dette gjelder uansett bransje). Det første gir inntrykk av daff arbeidstaker, det andre gir inntrykk av en som er pliktoppfyllende. De færreste vil faktisk ha syke folk på jobb, så ts sin datter hadde nok blitt sendt hjem. Og når man ikke dukker opp uten å ha rett til egenmelding, så MÅ man faktisk få sykemelding. Anonymkode: 62672...f52 For noe tull. Veldig mange seriøse ledere hadde blitt passe oppgitt hvis en ansatt kom med feber og hoste på et kjøkken og forventet å jobbe. Da er det bedre å gi beskjed på telefon. Det sier jo mye om vurderingsevnen ens hvis man kommer skikkelig syk på jobb for å håndtere mat! 🤯 Anonymkode: 97df6...a04 3
PetterKanin Skrevet 6. november 2022 #62 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For noe tull. Veldig mange seriøse ledere hadde blitt passe oppgitt hvis en ansatt kom med feber og hoste på et kjøkken og forventet å jobbe. Da er det bedre å gi beskjed på telefon. Det sier jo mye om vurderingsevnen ens hvis man kommer skikkelig syk på jobb for å håndtere mat! 🤯 Anonymkode: 97df6...a04 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du forstår ikke poenget. Det er stor forskjell på å ringe rett før sin fjerde vakt og si man er syk og ikke kan komme, og å møte opp, gi beskjed om at man er syk men gjerne vil forsøke og jobbe, og så bli sendt hjem igjen av sjefen (dette gjelder uansett bransje). Det første gir inntrykk av daff arbeidstaker, det andre gir inntrykk av en som er pliktoppfyllende. De færreste vil faktisk ha syke folk på jobb, så ts sin datter hadde nok blitt sendt hjem. Og når man ikke dukker opp uten å ha rett til egenmelding, så MÅ man faktisk få sykemelding. Anonymkode: 62672...f52 Dere har nok begge rett. Problemet er at man ikke nødvendigvis vet hvilken type leder er så tidlig.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #63 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Nei, de rakk ikke og ordne det før hun ble syk.. ts Anonymkode: 43f56...bd3 Dumt å begynne å jobbe en plass uten kontrakten på plass.. Da har man ingen rettigheter, og cafeen kan ha ansatt en annen.. Anonymkode: 3bfaf...4e4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #64 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dumt å begynne å jobbe en plass uten kontrakten på plass.. Da har man ingen rettigheter, og cafeen kan ha ansatt en annen.. Anonymkode: 3bfaf...4e4 Det er bare bullshit du kommer med. Anonymkode: bcc48...d7d 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #65 Skrevet 6. november 2022 mitch92 skrev (4 timer siden): Man kan da ikke noe for at man ble syk? Skal man møte opp på jobb med spysyke da mener du? Eller feber? Smitte alle kunder? Hvordan har hun ikke møtt pliktene sine? Fordi hun har vært uheldig? Hvorfor fikk hun ikke sykmelding ? Anonymkode: 0c2d3...ec5 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #66 Skrevet 6. november 2022 Gir dessverre et dårlig inntrykk å være syk første arbeidsuke. Anonymkode: 220d0...fcb
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #67 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvorfor fikk hun ikke sykmelding ? Anonymkode: 0c2d3...ec5 Egenmelding har man, man kommer ikke med en sykemelding hvis man er syk 1-3 dager. TS, man skal jo aldri begynne å jobbe før man har skrevet under en kontrakt? Har datteren din fortsatt tilgang til vaktlister? Hvis hun har det så får hun booke seg der det går an. Hvis ikke, så ville jeg faktisk ha oppsøkt juridisk bistand. For dette er ikke greit, og den eventuelle arbeidsgiveren trenger å få en lærepenge. Anonymkode: 191b0...a15 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #68 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du forstår ikke poenget. Det er stor forskjell på å ringe rett før sin fjerde vakt og si man er syk og ikke kan komme, og å møte opp, gi beskjed om at man er syk men gjerne vil forsøke og jobbe, og så bli sendt hjem igjen av sjefen (dette gjelder uansett bransje). Det første gir inntrykk av daff arbeidstaker, det andre gir inntrykk av en som er pliktoppfyllende. De færreste vil faktisk ha syke folk på jobb, så ts sin datter hadde nok blitt sendt hjem. Og når man ikke dukker opp uten å ha rett til egenmelding, så MÅ man faktisk få sykemelding. Anonymkode: 62672...f52 Som leder ville jeg syntes det vitnet om dårlig dømmekraft å møte opp syk på jobben. I cafébransjen vil jeg dessuten anta det er vanskeligere å skaffe en erstatter når «vakten» allerede har begynt, enn når man får beskjed før. For mange år siden ble mitt barn syk med vannkopper to dager inn i en ny jobb, og min mann var bortreist. Resultatet var at en drøss med pasienter måtte flyttes. Jeg kunne ikke akkurat troppe opp med barnet mitt på jobb for å vise henne frem for sjefen for så å bli sendt hjem. Heldigvis hadde jeg en leder som forsto at sykdom kan inntreffe også på de mest ubeleilige tidspunkt. Anonymkode: fef90...621 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #69 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Egenmelding har man, man kommer ikke med en sykemelding hvis man er syk 1-3 dager. TS, man skal jo aldri begynne å jobbe før man har skrevet under en kontrakt? Har datteren din fortsatt tilgang til vaktlister? Hvis hun har det så får hun booke seg der det går an. Hvis ikke, så ville jeg faktisk ha oppsøkt juridisk bistand. For dette er ikke greit, og den eventuelle arbeidsgiveren trenger å få en lærepenge. Anonymkode: 191b0...a15 Man har ikke egenmeldingsrett før man har arbeidet i 8 uker. Såklart bruker man sykemelding før den tid. Anonymkode: bcc48...d7d 5 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #70 Skrevet 6. november 2022 Reagerer her på at du som forelder, ikke vet at man alltid skal skrive under en arbeidskontrakt? Dette er sånne ting man lærer ungdommen, man blir utnyttet over alt i disse bransjene. Det har tilogmed vært et tema opptil flere ganger i media? 🥴 Anonymkode: 191b0...a15 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #71 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man har ikke egenmeldingsrett før man har arbeidet i 8 uker. Såklart bruker man sykemelding før den tid. Anonymkode: bcc48...d7d Har jobbet i disse bransjene, og har selv aldri opplevd at man må levere sykemelding ved sykdom i 1-3 dager. Anonymkode: 191b0...a15
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #72 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Egenmelding har man, man kommer ikke med en sykemelding hvis man er syk 1-3 dager. TS, man skal jo aldri begynne å jobbe før man har skrevet under en kontrakt? Har datteren din fortsatt tilgang til vaktlister? Hvis hun har det så får hun booke seg der det går an. Hvis ikke, så ville jeg faktisk ha oppsøkt juridisk bistand. For dette er ikke greit, og den eventuelle arbeidsgiveren trenger å få en lærepenge. Anonymkode: 191b0...a15 Man har vel ikke ingenting før en er i gang. jeg ble syk første uken på ny jobb, og i prøvetid, jeg visste jo at det ikke ser bra ut og at det kan forlenge prøvetiden, så dro til legevakten og fikk sykemelding. Hadde datteren ts hatt tilgang til vaktlister hadde det jo vare vært og møte opp på neste vakt ? Booke seg vakt? Gi arbeidsgiver en lærepenge for og ikke ha svart på sms innen ønsket tid? Anonymkode: 0c2d3...ec5 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #73 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har jobbet i disse bransjene, og har selv aldri opplevd at man må levere sykemelding ved sykdom i 1-3 dager. Anonymkode: 191b0...a15 At din arbeidsgiver lar deg slippe unna med udokumentert fravær er mellom deg og din arbeidsgiver. Det er ikke normen i arbeidslivet. Anonymkode: bcc48...d7d 2 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #74 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har jobbet i disse bransjene, og har selv aldri opplevd at man må levere sykemelding ved sykdom i 1-3 dager. Anonymkode: 191b0...a15 Du må ikke. Det er lurt hvis du ønsker og bli tatt seriøst, få vakter, eller slippe forlenget prøvetid. Anonymkode: 0c2d3...ec5 1
Curiousine Skrevet 6. november 2022 #75 Skrevet 6. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (22 timer siden): Min datter startet nettopp i ny deltidsjobb på en cafe i Oslo , jobbet i 3 dager, fikk masse skryt for jobben hun gjorde, men så var hun uheldig og ble syk og måtte si fra seg vakter. Hun har sendt melding til sjefen om at hun nå er klar til å jobbe igjen, men får ikke svar. Hva betyr det, har hun mistet jobben hun var så glad for å få? Syntes det er dårlig behandling av et ungt menneske som nettopp har startet i yrkeslivet. Anonymkode: 43f56...bd3 Om hun bare tar ekstravakter så kan de vel i teorien bare la være å gi hun vakter desverre. Jeg hadde en butikkjobb når jeg var yngre jobbet alltid mye. så ble svigerinnen til sjefen tilsett som vikar også, da fikk jeg etterhvert bare vaktene svigerinnen takket nei til. Men hun bør ringe eller snakke med sjefen, ikke sende melding Endret 6. november 2022 av Curiousine 1
Hedda-78 Skrevet 6. november 2022 #76 Skrevet 6. november 2022 Men altså...sende melding??? Det er for tafatt. Be din datter om å ringe til sjefen i arbeidstiden. Det er mye bedre å snakke sammen enn meldinger fram og tilbake. Hvis hun ikke får tak i sjefen i løpet av mandag, så kan hun troppe opp fysisk på et tidspunkt sjefen er der. 5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #77 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Egenmelding har man, man kommer ikke med en sykemelding hvis man er syk 1-3 dager. TS, man skal jo aldri begynne å jobbe før man har skrevet under en kontrakt? Har datteren din fortsatt tilgang til vaktlister? Hvis hun har det så får hun booke seg der det går an. Hvis ikke, så ville jeg faktisk ha oppsøkt juridisk bistand. For dette er ikke greit, og den eventuelle arbeidsgiveren trenger å få en lærepenge. Anonymkode: 191b0...a15 Du aner jo virkelig ikke hva du snakker om. Egenmelding er en rettighet man opparbeider seg. Det er heller ingen grunn til å oppsøke juridisk bistand, hva skal være meningen med det? Hvis datteren til ts er ringevikar har hun ikke krav på en eneste vakt. Anonymkode: 62672...f52 5 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #78 Skrevet 6. november 2022 Lurer på hvilken cafe dette er… Anonymkode: 01aba...16f
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #79 Skrevet 6. november 2022 Jeg har vært leder i tilsvarende bedrift. Går ut fra at din datter er ansatt uten faste timer, ekstrahjelp, eller det mange her kaller ringevikar. For meg er det rart å opprette en post uten å nevne når meldingen ble sendt eller hvordan hun normalt sett vet hvilke vakter hun har. Om hun ble syk på en onsdag og var syk ut uka så ville det normalt sett vært satt opp arbeidslister for uka etter før hun ble syk, altså ville det ikke være noe for sjefen å svare på. Da kan hun bare møte opp når hun er satt opp, sjefen har jo fått beskjed om at hun nå er frisk. Om hun ikke var satt opp uken som kommer så går jeg ut fra at sjefen gir beskjed eller at hun kan sjekke der det er normalt å sjekke det hvilke vakter hun får når listene er klare. Om hun ikke har satt seg inn i hvordan dette fungerer så ville det vært mye mer naturlig å ta en telefon til sjefen når hun var frisk, slik at hun kunne spørre hva som skjer videre. En kort melding med info uten spørsmål er ikke nødvendigvis noe man føler at man må svare på. Det er godt mulig at sjefen ikke har fått tak i vikar på kort varsel og derfor har vært mer i kafeen og mindre på kontoret enn normalt fordi din datter er syk. Som leder jobbet jeg mye overtid ved andres sykdom. Om jeg da på slutten av en lang dag ser at jeg har fått en kjapp "til info" melding fra den syke mange timer tidligere så kan det hende jeg haster hjem og tar etterlengtet helg heller enn å svare på den. Anonymkode: d28ca...a17 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #80 Skrevet 7. november 2022 Hvilken café? Delicia? Utnytter masse 17 åringer på den cafeen der altså... Anonymkode: 0b0b3...0da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå