Daria Skrevet 6. november 2022 #41 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hun hadde feber og var sengeliggende og veldig lei seg for at hun ble syk. Hun er en veldig pliktoppfyllende person, men mulig hun ikke fremstår slik for eierne av cafeen, de går i såfall glipp av ei veldig arbeidsom og pliktoppfyllende jente som alltid går all inn for det hun driver med. Ts Anonymkode: 43f56...bd3 At mamma mener at hun er pliktoppfyllende og arbeidsom og en alle arbeidsgivere burde ønske seg, betyr svært lite for en arbeidsgiver som ser en nyansatt som melder seg syk etter tre dager og forventer umiddelbar tilbakemelding i det øyeblikket hun føler seg frisk igjen. HVis du ønsker å hjelpe henne, bør du lære henne litt mer om pliktene og forventningene man møter i arbeidslivet, ikke bare å pukke på rettigheten i en situasjon hvor hun har svært lite å slå i bordet med. 17 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #42 Skrevet 6. november 2022 Hun har sendt en melding og sagt at hun er klar til nye vakter. Hadde latt det gått en uke. Kan være hun er opptatt, lest meldingen mens hun gjorde noe annet,allerede har fylt opp vaktliste. Trenger hun å fylle vakter sier hun nok ifra Man skal være forsiktig med å tro hva andre tenker, for det blir bare basert på ens egen tankegang uansett Anonymkode: afe20...f26 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #43 Skrevet 6. november 2022 Hun må selvfølgelig ringe sjefen. Du må lære henne og ikke være så vak. Anonymkode: dc012...3fa 1 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #44 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hun hadde feber og var sengeliggende og veldig lei seg for at hun ble syk. Hun er en veldig pliktoppfyllende person, men mulig hun ikke fremstår slik for eierne av cafeen, de går i såfall glipp av ei veldig arbeidsom og pliktoppfyllende jente som alltid går all inn for det hun driver med. Ts Anonymkode: 43f56...bd3 Det hjelper ikke at hun har hatt feber og er veldig lei seg. Hun har ikke rett til å bruke egenmelding som nyansatt. Kanskje noe du som mor burde ha lært henne. Nå lærer hun det i arbeidslivet isteden. Anonymkode: 538b7...1b2 5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #45 Skrevet 6. november 2022 At en 17-åring ikke forstår arbeidslivets spilleregler er helt greit, men her burde jo du som mor vært mer oppegående og rådgitt henne bedre. For det første bør man aldri starte et arbeidsforhold uten kontrakt (selv om arbeidstilsynet sier innen en mnd), rett og slett fordi man da ikke kan bevise arbeidsforholdet og heller ikke har forsikringen i orden om noe skulle skje. Så er det helt avgjørende her om hun er ansatt som ringevikar eller har en fast stillingsprosent, jeg tipper det første som gir henne mye færre rettigheter. Som ringevikar er det helt opp til leder om de ønsker å bruke henne eller ikke, og her kan hun ha forspilt sjansen. Leder er ikke pliktig til å gi henne vakter, det er hun kun dersom din datter har en fast stillingsprosent. Man har heller ikke rett på å bruke egenmelding før man er ansatt i åtte uker, fravær før den tid må bekreftes med sykemelding. Uten sykemelding er det å regne som skoft, som er god grunn til å ikke få fortsette. Sykepenger ville hun ikke fått før etter fire ukers ansettelse, men sykemelding er viktig å levere når man ikke kan komme på oppsatte vakter uten å ha opparbeidet seg retten til egenmelding. Ellers er jeg helt enig med de andre her at det gir et svært dårlig inntrykk å være vekke etter kun tre vakter, og at hun burde karret seg på jobb med to paracet innabords og heller blitt sendt hjem igjen. Mange unge i dag er jo vekke for den minste ting, og din datter vil fremstå slik uavhengig av hvor pliktoppfyllende og arbeidsom du mener hun er. Så spiller det jo inn på inntrykket når hun ga beskjed om sykdom, en del gir jo ikke beskjed før de skulle vært på jobb og de blir etterlyst, og på tråder på kg de siste dagene ser man jo til og med at folk er forbauset over at sjefen er forbannet fordi de lot være å gi beskjed om at de ikke kom. Ga hun beskjed dager på forhånd eller en time før hun skulle vært der? Det påvirker som sagt inntrykket. Og ikke minst, var det hun selv som sa fra eller mamma som ringte? Og ringte hun eller sendte sms? Akutt sykdom meldt på sms er sjelden greit. At leder ikke svarer raskt på en melding om at hun ønsker vakter må hun regne med tenker jeg, det er ikke sikkert hun får vakter igjen, og man må kunne forvente at det tar noen dager å få svar. Jeg har jobbet på kafe (også som personalleder), og hadde ikke tid til noe som helst annet enn å jobbe i kafeen de dagene jeg var oppsatt til drift, i alle fall ikke svare på meldinger som ikke hadde relevans for driften. Dersom jeg hadde hatt mange å velge mellom hadde jeg nok også prioritert andre enn din datter, det er noe med totalinntrykket som gis. Anonymkode: 62672...f52 7 5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #46 Skrevet 6. november 2022 Jeg reagerer på flere ting; 1) at arbeidskontrakt ikke ble skrevet før hun hadde første vakten. Ja, arbeidsgiver har en måned på seg, men det er fryktelig sløvt, og jeg hadde aldri tillatt at min 17-åring jobbet før kontrakt var i orden. 2) at flere mener datteren din burde reist på jobb til tross for feber - er man syk, så er man syk. Hun har rett til å være hjemme ved sykdom helt uavhengig om hun har jobbet der i 3 dager eller i 3 år. Jeg er veldig tilhenger av at man i de fleste tilfeller kan prøve seg på jobb, selv om formen ikke er bra, men ikke for en enhver pris. I serveringsbransjen er det i tillegg ganske strengt fordi man jobber med mat - er du smittsom, skal du være hjemme. Hun har ikke rett på sykepenger, så vaktene hun ikke kunne jobbe, har hun da heller ikke krav på lønn for. 3) at hun sendte melding til sjefen sin og ikke ringte. Jeg har selv en sjef som er helt elendig på å svare på meldinger. Det er fordi at hvis han ikke har tid til å svare på melding der og da, glemmer han fort at han har fått en melding og svarer derfor ikke. Ringer man, får man derimot svar fortere. Jeg ville derfor oppfordret henne til å ringe sjefen sin på mandag, og ta en prat med vedkommende per telefon. Meldingen ble sendt fredag, og kanskje var det ikke tid til å svare akkurat da den ble mottatt, og kanskje har sjefen hennes heller ikke mulighet til å se på vaktene hennes i helga. Ikke noe poeng i å kritisere en sjef fordi vedkommende ikke svarer på en melding med engang. De har nok å gjøre, så gi sjefen litt tid før du kritiserer. Anonymkode: 03416...387 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #47 Skrevet 6. november 2022 Jeg synes det er rimelig spesielt at flere her mener at en som sannsynligvis er smittet med et virus bør karre seg på jobb der man jobber med MAT og kunder?? Lærte null og niks under pandemien, eller?? Anonymkode: 97df6...a04 8
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #48 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg synes det er rimelig spesielt at flere her mener at en som sannsynligvis er smittet med et virus bør karre seg på jobb der man jobber med MAT og kunder?? Lærte null og niks under pandemien, eller?? Anonymkode: 97df6...a04 Sånn er arbeidslivet i dag, blir du syk eller ikke kan møte er det rett ut. Anonymkode: 2a2e5...c9c 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #49 Skrevet 6. november 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Sånn er arbeidslivet i dag, blir du syk eller ikke kan møte er det rett ut. Anonymkode: 2a2e5...c9c Hos seriøse arbeidsgivere er det ikke sånn, nei. Og serveringsbransjen som sliter så enormt med bemanning og rekruttering etter at svenskene droppet oss bør trå varsomt og ta vare på folka sine i stedetfor å bli kjent som bransjen som utnytter 17-åringer og smitter kundene sine. Anonymkode: 97df6...a04 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #50 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hun ga beskjed om at hun var klar for å jobbe igjen i går (fredag) det jeg reagerer på er at hun ikke får svar. Ts Anonymkode: 43f56...bd3 Hun må jo gi de tid, sjefens liv roterer ikke rundt henne Anonymkode: 3d968...539 5
mitch92 Skrevet 6. november 2022 #51 Skrevet 6. november 2022 Daria skrev (3 timer siden): At mamma mener at hun er pliktoppfyllende og arbeidsom og en alle arbeidsgivere burde ønske seg, betyr svært lite for en arbeidsgiver som ser en nyansatt som melder seg syk etter tre dager og forventer umiddelbar tilbakemelding i det øyeblikket hun føler seg frisk igjen. HVis du ønsker å hjelpe henne, bør du lære henne litt mer om pliktene og forventningene man møter i arbeidslivet, ikke bare å pukke på rettigheten i en situasjon hvor hun har svært lite å slå i bordet med. Man kan da ikke noe for at man ble syk? Skal man møte opp på jobb med spysyke da mener du? Eller feber? Smitte alle kunder? Hvordan har hun ikke møtt pliktene sine? Fordi hun har vært uheldig? 1
Daria Skrevet 6. november 2022 #52 Skrevet 6. november 2022 mitch92 skrev (6 minutter siden): Man kan da ikke noe for at man ble syk? Skal man møte opp på jobb med spysyke da mener du? Eller feber? Smitte alle kunder? Hvordan har hun ikke møtt pliktene sine? Fordi hun har vært uheldig? Sykemelding, dialog med sjefen og å være litt ydmyk heller enn å forvente umiddelbar tilbakemelding fra sjefen er nærliggende stikkord. Selv om man ikke kan noe for at man blir syk, gjør det uunngåelig et uheldig inntrykk når det skjer første uka og da bør man være litt ekstra på med kommunikasjon og dokumentasjon. At man er veldig lei seg hjelper ikke i arbeidslivet. Det er ikke sånn at så lenge vi ikke har gjort noe med viten og vilje kan det ikke få følger. 3 2
mitch92 Skrevet 6. november 2022 #53 Skrevet 6. november 2022 Daria skrev (2 minutter siden): Sykemelding, dialog med sjefen og å være litt ydmyk heller enn å forvente umiddelbar tilbakemelding fra sjefen er nærliggende stikkord. Selv om man ikke kan noe for at man blir syk, gjør det uunngåelig et uheldig inntrykk når det skjer første uka og da bør man være litt ekstra på med kommunikasjon og dokumentasjon. At man er veldig lei seg hjelper ikke i arbeidslivet. Det er ikke sånn at så lenge vi ikke har gjort noe med viten og vilje kan det ikke få følger. Du vet jo ikke noe om hvordan kommunikasjonen har vært? Men litt urealistisk å forvente umiddelbart svar, det er jeg enig i. Det får man jo ikke nødvendigvis om man har vært ansatt lenge heller.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #54 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hos seriøse arbeidsgivere er det ikke sånn, nei. Og serveringsbransjen som sliter så enormt med bemanning og rekruttering etter at svenskene droppet oss bør trå varsomt og ta vare på folka sine i stedetfor å bli kjent som bransjen som utnytter 17-åringer og smitter kundene sine. Anonymkode: 97df6...a04 Det er mye sånt i arbeidslivet, uansett om man anser det som useriøst eller ikke. Og særlig i et starten av et arbeidsforhold, så vil risikoen for å oppleve det være større. Nei, svenskene "droppet" oss ikke, det er snarere helt naturlig at flere svensker ville dra hjemover igjen da arbeidsmarkedet bedret seg hjemme. Men det er fortsatt drøssevis av andre europeere i serveringsbransjen selv om mange svensker har dratt til Sverige igjen, og derfor ikke spesielt mye lettere å få jobb. Anonymkode: 2a2e5...c9c
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #55 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg synes det er rimelig spesielt at flere her mener at en som sannsynligvis er smittet med et virus bør karre seg på jobb der man jobber med MAT og kunder?? Lærte null og niks under pandemien, eller?? Anonymkode: 97df6...a04 Du forstår ikke poenget. Det er stor forskjell på å ringe rett før sin fjerde vakt og si man er syk og ikke kan komme, og å møte opp, gi beskjed om at man er syk men gjerne vil forsøke og jobbe, og så bli sendt hjem igjen av sjefen (dette gjelder uansett bransje). Det første gir inntrykk av daff arbeidstaker, det andre gir inntrykk av en som er pliktoppfyllende. De færreste vil faktisk ha syke folk på jobb, så ts sin datter hadde nok blitt sendt hjem. Og når man ikke dukker opp uten å ha rett til egenmelding, så MÅ man faktisk få sykemelding. Anonymkode: 62672...f52 6
Toyah Skrevet 6. november 2022 #56 Skrevet 6. november 2022 Jeg syns du skal lære din datter at ved sykdom så ringer man. Man ringer for å fortelle at man er syk ( vet ikke om hun gjorde det) Men man ringer også, for å fortelle at man er frisk igjen til å jobbe. En telefon gir umiddelbar respons, det gjør ikke en melding. En annen ting. Hun sendte melding på fredag. Dere får jo ha litt tålmodighet med denne sjefen da. Men igjen, problemet hadde vært løst, dersom din datter hadde ringt i første omgang. Be hun følge opp med en telefon, om hun ikke har hørt noe innen tirsdag. Da har sjefen fått 2 virkedager på seg og en telefon viser bare at hun er interessert. 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #57 Skrevet 6. november 2022 14 minutter siden, Daria said: Sykemelding, dialog med sjefen og å være litt ydmyk heller enn å forvente umiddelbar tilbakemelding fra sjefen er nærliggende stikkord. Selv om man ikke kan noe for at man blir syk, gjør det uunngåelig et uheldig inntrykk når det skjer første uka og da bør man være litt ekstra på med kommunikasjon og dokumentasjon. At man er veldig lei seg hjelper ikke i arbeidslivet. Det er ikke sånn at så lenge vi ikke har gjort noe med viten og vilje kan det ikke få følger. Freit at bruker legger merke til hvilken verden dere føder barna deres inn i. Barna deres skal bli slaver osm skla tie og akseptere, mens sjefene kan herje på som de vil. De er kun de ansatte som skal være saklige, rasjonelle og kommunisere. Det er helt ok om sjefen ikke gjør det, men at han driter i sine ansatte og overkjører dem Anonymkode: 3eb11...3fe 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #58 Skrevet 6. november 2022 Høres vel ut som det er lurt å se seg om etter noe annet. Var på jobb jeg også opplæring. På fredag. På slutten av dagen følte jeg meg litt uggen, og ble brått skikkelig dårlig. Og ble da syk med første dag tilbake på onsdag. Ikke ofte jeg er syk, og iallefall ikke sånn. Og det var 0 stress fra arb giver. Fikk beskjed om å komme meg på beina igjen før jeg kom på jobb igjen Anonymkode: dfe5b...377
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #59 Skrevet 6. november 2022 Virker som dere overdramatiserer. Be henne Ring sjefen når sjefen er på jobb, så får dere svar. Da slipper dere å tolke i øst og vest Anonymkode: 736ca...d3a
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #60 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Freit at bruker legger merke til hvilken verden dere føder barna deres inn i. Barna deres skal bli slaver osm skla tie og akseptere, mens sjefene kan herje på som de vil. De er kun de ansatte som skal være saklige, rasjonelle og kommunisere. Det er helt ok om sjefen ikke gjør det, men at han driter i sine ansatte og overkjører dem Anonymkode: 3eb11...3fe Sånn har det jo blitt i arbeidslivet igjen, og det er like greit at snart voksne barn venner seg til virkeligheten. Arbeidslivet har blitt knallhardt, og det er det man må stå i på godt og vondt. Anonymkode: 2a2e5...c9c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå