AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #1 Skrevet 5. november 2022 Mange har erfart at det er krevende å oppdra valp/unghund. Det er vanlig å høre at småbarnstiden tærer på forhold, men noen som har kjent på dette også under oppdragelsen av valp? Selv kranglet vi ikke for eksempel, men fikk veldig lite tid til romantikk det første halvannet året, alt fokus gikk liksom til den firbeinte. Andre i samme båt? Anonymkode: 3eea5...647
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #2 Skrevet 5. november 2022 Valp og unghund kan være stress, og det er helt normalt at stress fører til mer krangling og konflikter; spesielt om man kanskje ikke var helt forberedt på hvor mye jobb det var eller ikke har diskutert nok ang arbeidsoppgaver og trening. Det blir mindre søvn den første perioden, kanskje én føler de blir sittende med en større del av ansvaret. Så kommer det opp uenigheter rundt håndtering; kanskje én mener at man må være strengere enn den andre etc. Så velger jo også hunder gjerne en favorittperson (vanligvis den som fyller de fleste av dens behov, eller fyller behovet/behovene hunden verdsetter høyest), og det kan være litt sårt for den andre. Som med barn, så er det veldig viktig å snakke om ting før valpen kommer i hus. Anonymkode: 5113b...af2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #3 Skrevet 6. november 2022 Ja, det er jo litt som en intens småbarnstid. Heldigvis blir hunden fortere voksen 😅 Hos oss var det litt det at jeg pendlet den perioden da valpen var liten. Den var vilter da jeg var hjemme, men mens jeg var borte og samboer hadde den alene så var den visstnok helt forferdelig å ha med å gjøre. Jeg fikk jo aldri se den slik så skjønte nok ikke helt hvor slitsomt det var. Men plutselig roet den seg veldig, heldigvis. Anonymkode: 1a963...5a8
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #4 Skrevet 6. november 2022 Hos oss hadde det faktisk positivt effekt på forholdet. Har alltid irritert meg over at jeg gjør mye mer enn mannen hjemme. Han gjør ting hvis jeg ber han, men han gjør aldri noe på eget initiativ. Var redd dette kom til å bli verre da vi fikk valp med det ble motsatt. Mannen har tatt et utrolig ansvar for hunden og fikser og ordner med trening og utstyr og det meste uten at jeg trenger å igangsette. Det var jo han som ville ha hund i utgangspunktet, men jeg var redd for at ansvaret ville falle på meg. Heldigvis tok jeg feil! Den første tiden var selvsagt slitsom med ut om natta, trening og sosialisering. Men det er jo ikke så lenge det varer , etterpå får man jo en fantastisk kompis 🙂 Anonymkode: dc27c...ae8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå