Gå til innhold

Tips til bra bodyskrubb, dusjolje og bodylotion til svært tørr og sensitiv hud?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Huden på kroppen er helt krise, tørr, irritert og svært sensitiv. Tenkte å bli snillere mot huden min å begynne å ta litt vare på den. Tips mottas☺️

Anonymkode: 15647...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste er å dusje så sjeldent du kan uten å lukte. 

Men en måte å skåne huden på er å smøre seg inn med for eksempel olivenolje/kokosolje først, så dusje i så lunkent vann du klarer. Kort dusj.

Vask bare med babyolje fra Neutral for eksempel, eller oljevask fra apoteket som er beregnet for babyer med eksem osv. 

Du kan jo ta mild såpe der du må. 

Så smøre deg inn med en tykk uparfymert bodycream (ikke lotion), for eksempel Cerave - som du tilsetter olje i. 

Skrubb ville jeg vært veldig forsiktig med, prøv forsiktig å tørrskrubbe før dusj 1 gang i uka maks. Test et mindre område først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dusje minst mulig og ikke i for varmt vann.

Mild såpe med rett ph  (f.eks. Lactacyd) der man trenger såpe, eventuelt en uparfymert oljevask.

Denne har jeg ikke forsøkt, men kremen fra samme merke er det beste på sår hud (til småbarn), så vet de har gode produkter.

image.thumb.png.f049e196634bd3ad6ce2dbbfff4c93d2.png

Så en hudkrem med karbamid. 

image.thumb.png.20de946ac17335e08406ddf86840128f.png

Denne er veldig effektiv hvis huden er helt krise, men den er litt tung og trekker sakte inn i huden. Det finnes mange andre kremer også, det viktigste er at den inneholder karbamid. Helst smøre minst en gang om dagen.

Når jeg bare trenger noe raskt og lett bruker jeg sprayutgaven av denne. Den er fabelaktig og trekker raskt inn, men er nok ikke nok om man er superdehydrert.

Hvis man behandler den tørre huden sin som eksemhud kan man finne mange gode og effektive tips for rett hudpleie. Minus at man trenger legemidler. Men all hud har godt av mildt stell og rett pleie.

Når huden ikke er for tørr og sensitiv, er denne flott i stedet for å skrubbe:

image.thumb.png.5a95468a967348db5d54350916776e66.png

Endret av Elle Melle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...