Gå til innhold

Sosial angst og gruer meg til sikkerhetskurs på bane..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med angst, og nå vurderer jeg nesten droppe siste rest av kjøretimene pga. dette. Har gått ok til nå, men har forstått at det er litt fellesundervisning nå mot slutten og det er virkelig vanskelig for meg. Blir helt kvalm.  Er det noen som kan trygge meg litt? Fortelle litt av egne opplevelser. 

Anonymkode: 1e329...5b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er redd for dine egne tanker og reaksjoner, ikke egentlig det du gjør. Det er dette angst er. En overreaksjon på tanker om egentlig trygge situasjoner. 

Prøv å stå i følelsene uten å analysere dem, bare kjenn på dem. Hvor beveger de seg? Om tankene spinner avgårde og lager worst case scenarier, er det helt ok å si til seg selv at man kan stoppe der, og så kjenne på følelsene i kroppen. Alle følelser er energier, i andre situasjoner ville angst kanskje føltes som en slags forventning eller "ekstase" - som  f.eks i en bergogdal-bane. Setting og situasjon får oss til å tolke de samme reaksjonene i kroppen ulikt - noen ganger som normale, og andre ganger unormale og uønsket.

Prøv å la følelsene være der, prøv å følg med på hva som skjer i kroppen, kanskje du kan la kroppen ha uro uten å stritte imot? 

En dame som het Claire Weekes skrev flere bøker om hva som skjer i kroppen ved angst og panikk, og bøkene gir en veldig lettfattelig oppskrift å følge for å hjelpe seg selv ut av disse mønstrene. Det er helt uskyldig - men det er blitt en hangup i systemet, kan man si.

Det fins noen YouTube klipp der hun leser høyt fra bøkene sine, men dusse dukker opp og slettes helt uten forvarsel, så jeg vet ikke hva som fins ute nå. Hun høres ut som en trygg, klok bestemor på disse tapene ❤ 

Den ene boka heter hvertfall Hope and help for your nerves, og jeg tror den kan kjøpes som lydbok om den ikke ligger på YT nå. 

Dette kan du komme deg ut av, jeg lover!! Ved å bli mer fortrolig med kroppens reaksjoner vil det roe seg. Klem!!

Anonymkode: 48cbd...68d

Skrevet

Hvorfor er fellesundervisning skummelt? Hva konkret er du redd for at du må gjøre? Jeg er selv usikker på situasjoner jeg ikke har oversikt over, men dette var null problem.

Anonymkode: 93704...c93

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette kan du komme deg ut av, jeg lover!! Ved å bli mer fortrolig med kroppens reaksjoner vil det roe seg. Klem!!

Sannheten er at du ikke kan love noe. Rart at folk har slik tro på seg selv at de kan love noe til helt ukjente personer basert på noen tullete råd de gir. 

Hadde det vært så enkelt så hadde en time hos en psykolog mot angst vært nok. 

Anonymkode: 9b451...119

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor er fellesundervisning skummelt? Hva konkret er du redd for at du må gjøre? Jeg er selv usikker på situasjoner jeg ikke har oversikt over, men dette var null problem.

Jeg er redd for at alle skal se på meg og at jeg dummer meg. At jeg er dårligere enn de andre. Vet jo det er tåpelig men er så integrert i kroppen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er redd for at alle skal se på meg og at jeg dummer meg. At jeg er dårligere enn de andre. Vet jo det er tåpelig men er så integrert i kroppen. 

Men jeg tror ikke du må gjøre noe, jeg tror de mener teori når de sier fellesundervisning? Tror ikke dere skal se på hverandre når dere kjører, det blir jo helt meningsløst. Kanskje du kan spørre kjørelæreren om hva fellesundervisningen går ut på så du vet hva dere skal gjøre?

• Nyttig 2
Skrevet

Det kan kanskje hjelpe å se en video av hva som skal skje? Da rekker du å forberede litt bedre mentalt. Er du trygg på kjørelæreren din? Hvis det, vær åpen om din usikkerhet, men uten å utlevere for mye. Da tar kjørelæreren hensyn til dine utfordringer så langt det lar seg gjøre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har du hatt førstehjelpskurs da? Og kom deg greit gjennom det? Sikkerhetskurs er jo bare barnemat i forhold.

Anonymkode: 45388...48b

Skrevet (endret)

Når jeg tok sikkerhetskurs i 2009 så var det bare meg og kjørelærer, i tillegg var det bare meg og han på banen 🙂 Det er ikke sikkert at det blir så mange på kurset sammen med deg 🙂

Endret av mjau87
Skrevet

Bare husk: de andre er like nervøs som deg. Alle er mest opptatt av seg selv. Snakk deg selv opp, og gi jernet 

Anonymkode: 73258...bc4

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Sannheten er at du ikke kan love noe. Rart at folk har slik tro på seg selv at de kan love noe til helt ukjente personer basert på noen tullete råd de gir. 

Hadde det vært så enkelt så hadde en time hos en psykolog mot angst vært nok. 

Anonymkode: 9b451...119

Men man trenger ikke å sitte fast i angst for alltid. Man kan komme seg ut av det. Det er mulig, og jeg kan love at det er mulig fordi folk har klart det. Men du må gjerne stritte imot: motstand kan føles enklere å håndtere, fordi det er det vi er vant til. Angst er vårt naturlige forsvarssystem ute av kurs, det reagerer på ufarlige situasjoner og tanker. Dette utsagnet er ikke basert på tro og meninger, det er fakta. 

Skrevet

«Glattkjøring» er ikke noe der man skal måle seg opp mot hverandre, eller noe det er forventet at man behersker og er «flink til» i forkant av kurset. Målet er at man finner ut hvordan bilen oppfører seg under visse føreforhold og trene seg på å kjøre hensiktsmessig etter disse forholdene.

Så vidt jeg husker, var absolutt ingen opptatt av hvordan andre «gjorde det» i løpet av kurset, man fikk seg heller en aha-opplevelse selv.

Anonymkode: 827b8...a3d

Skrevet

Ja, det er på slutten av kurset det er en liten oppsummering. Kun si noe om egne opplevelser. Hvis du gidder..

Du måles ikke eller stryker på en glattkjøring. Dette er jo piece of cake i forhold til trafikalt grunnkurs.

Anonymkode: 881d7...d42

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bare husk: de andre er like nervøs som deg. Alle er mest opptatt av seg selv. Snakk deg selv opp, og gi jernet 

Anonymkode: 73258...bc4

Men kanskje ikke for mye :laugh:

Skrevet

Jeg så ikke på de andre. Jeg så på min egen kjøring. Man har ikke kapasitet til å se på de andre. Man må se på seg selv og sin egen bil. Så ikle vær engstelig, ingen andre skal se på deg 

Anonymkode: a2b1a...080

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...