AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #1 Skrevet 5. november 2022 Før i tiden kunne jeg overhøre foreldrene mine når de snakket om økonomi. De kunne tenke slik at penger som kom fra f.eks. salget av en bil, skulle legges til side til et spesifikt formål. Samtidig så kunne det knipe økonomisk et annet sted. Men så kunne de f.eks. ha fått en pengegave, og med disse pengene var det da "fritt frem" å gjøre som man ville. F.eks. ta en hotellhelg eller lignende. Jeg har aldri sett på penger slik at "Dette var gavepengene, dette var lønnen, og dette var etter salget" og tenke hvordan det blir riktig å disponere disse ulike inntenktene. Jeg tenker i de baner at man har en viss innstrøm av penger i form av lønn, gaver, salg osv, og en viss utstrøm av penger i form av regninger og handel. Man kan gjerne fordele det opp på ulike kontoer, men til syvende og sist så er det alltid summen av alt som avgjør om man enten går i pluss, i balanse, eller i minus. Å se det på andre måter er å lure seg selv. Jeg har alltid en grei buffer og trenger aldri å budsjettere noe. Jeg kjøper det jeg trenger når jeg trenger det eller vil ha det, men prøver ellers å leve nøkternt og tenker fornuftig med innkjøp. Og ikke sånn "fordi det er masse penger på konto akkurat NÅ så kan disse blåses av fort". Pengene jeg har på konto kan gjerne svinge 100.000kr opp og ned, fra at jeg nettopp har fått feriepenger utbetalt i tillegg til vanlig lønn, og det har vært lenge siden store utgifter, til ut mot høsten hvor det kommer flere store utgifter og det er lenge siden sist lønn. Hvordan er ditt "mentale bilde" av privatøkonomi? Anonymkode: 621ba...e95 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #2 Skrevet 5. november 2022 Jeg deler opp økonomien . Så jeg har en konto til jul, en til forsikring, en til felles gleder for meg og kjæresten, et par bufferkontoer i tillegg til sparekonto og brukskonto. Og penger jeg får i gave går aldri inn på forbruk, de skal brukes til noe spesielt. Alt jeg får utover lønn er bonus og kunne ikke f.eks latt arv gå i forbrukspotten. Anonymkode: 7b143...04b 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #3 Skrevet 5. november 2022 Vi har budsjett, nettopp for å kunne investere, spare, og betale ned raskt på huslånet. Det som er til overs enten sparer vi eller bruker på noe vi har lyst på. Målet vårt er økonomisk frihet og kunne jobbe redusert. Da må vi gjøre prioriteringer Og nei, vi lider ingen nød. Jeg er kronisk syk og bare hjemme uansett, så om jeg er bedre om 10 år og vi da har penger på bok er det flott. Anonymkode: a1a2a...0be 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #4 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan er ditt "mentale bilde" av privatøkonomi? Har alltid vært "fattig", levd på minus og fullstendig ufornuftig med pengene mine siden jeg klarte meg selv som 17 åring. Men det viste jeg at jeg hadde et anlegg for noe, og etter fylte 35, startet jeg opp et AS. Det forandret livet mitt økonomisk. Etter firmaet mitt begynte å omsette for millioner, kjente jeg at jeg faktisk hadde mistet litt begrep om penger og summene av pengene. Fakturaene som kom inn kunne til tider være på både en og to millioner noen ganger i året. Hundre tusen ble plutselig ingenting og sånn opplevde jeg det litt privat også. Nå har jeg fett hus, i fjor tok jeg ut 3 mill i utbytte og jeg klarer meg veldig bra på alle måter. Og nå som alt blir kjøpt og solgt på papiret og fullstendig uten svarte penger, føler jeg at penger bare er... ingenting. Er bare tall og siffer jeg kan kjøpe det jeg har lyst på stort sett. Jeg er virkelig ikke økonomisk, aner ikke hva ting koster i matbutikken, kjøper jeg meg noe dyrt, kaller jeg det bare julegave eller bursdagsgave, mest for å ikke virke eplekjekk. Snakker aldri om penger, gjør jeg det, så snakker jeg om lånet jeg har, ikke pengene på bok. Aksjer og fond er jeg fullstendig blåst på og kunne ikke tenke meg å sette pengene på dette. Taper sikkert flere hundre tusen på å ikke disponere pengene mine riktig, men føler uansett det funker for meg. Anonymkode: 839ff...846
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #5 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): viste jeg viste SEG Anonymkode: 839ff...846 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #6 Skrevet 5. november 2022 Jeg har hverken budsjett, flere kontoer, øremerkede midler, eller slike tanker. Jeg spør meg selv helt enkelt "er dette verdt det?". Og klarer da å se det kjøpet i sammenheng med hva jeg får inn, hva jeg har, og summen av alt jeg vil trenge og ha lyst på den måneden. Har da som regel overskudd hver måned, som settes på fond. Ser jeg fondet vokser for fort sett mot hva jeg trenger i buffer, forbruk og pensjon så justerer jeg bare litt på hva jeg bruker, bestiller litt dyrere hotell og slikt. Ser ikke at man må gjøre det så veldig mye mer kompleks enn det? Anonymkode: 23ae5...b73 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #7 Skrevet 5. november 2022 Jeg tenker sånn som dine foreldre, faktisk. Ikke fordi jeg har dårlig råd eller har vansker med å spare. Men når man får penger inn som for eksempel etter bilsalg, bursdagsgaver etc er det «ekstra penger», som ikke inngår i det vanlige (mentale) budsjettet. Dermed blir terskelen for å bruke dem annerledes (høyere eller lavere). Det handler ikke om at jeg «lurer meg selv», men at jeg er bevisst på hva som går ut og inn. Synes ikke din måte å tenke på er overlegen dine foreldres (eller min). Jeg har også mange ulike regningskontoer fordi det gir meg bedre oversikt, og det er aldri slik at kontoen er tom. Anonymkode: 2d679...f05 1
c_buk Skrevet 6. november 2022 #8 Skrevet 6. november 2022 Jeg tenker som deg ts. Det jeg bruker penger på, bruker jeg uavhengig av hvor pengene kommer fra. Synes jeg det er verdt det, så kjøper jeg det. Dersom noe ikke er verdt å kjøpe, så sparer jeg pengene. Da er det likegyldig om det er lønn, feriepenger, gave, arv osv.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #9 Skrevet 6. november 2022 Jeg syns det er veldig rart å øremerke penger sånn, men hver sin smak. Vi har verken budsjett eller separate kontoer for forskjellige formål (annet enn bufferkonto, ASK, BSU etc), men har god lønn og et relativt nøktern forbruk. Så lenge vi sparer penger hver måned tenker jeg det er greit. Anonymkode: f1428...d89
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #10 Skrevet 6. november 2022 Jeg er som dine foreldre, TS, og det er noe som henger igjen etter mange år med streng økonomisk prioritering. Av og til var det viktig å passe på at ikke alt gikk "i det store sluket", men at penger vi ikke regnet med, som penger fra gaver, salg, arv osv kunne gå til andre ting enn husholdning og faste utgifter. Da øremerket vi ekstrapengene til spesifikke formål selv om det var stramt på andre budsjettposter. For eksempel, vi manglet noen kroner til de kommunale avgiftene. Regningen måtte vente selv om vi strengt tatt hadde hatt råd til det, for de ekstra kronene vi fikk inn i bursdagsgave var øremerket nye vintersko siden de gamle hadde hull i seg. Nå trenger vi ikke lenger å gjøre det slik, men det har blitt en vane fra den trange tiden Anonymkode: 7a1bb...f69 2
PetterKanin Skrevet 6. november 2022 #11 Skrevet 6. november 2022 (endret) Jeg deler tildels dine foreldres tanker. Om jeg selger en bil for 50000 kr bør de pengene settes av til bil. Men så lenge man forbruker mindre enn det som kommer inn jevnlig så spiller det jo ingen rolle på detaljnivå hva pengene settes av til. Endret 6. november 2022 av PetterKanin
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #12 Skrevet 6. november 2022 Jeg føler jeg er litt imellom her. I utgangspunktet så skal hverdagen gå opp med de pengene jeg har til rådighet. Penger jeg har fått av besteforeldre/foreldre til bursdag eller jul blir gjerne brukt på noe jeg ikke ellers ville tatt meg råd til. Dvs at jeg sender de en varm tanke når jeg ser på eller bruker noe jeg har kjøpt for de pengene. Enten det er en opplevelse, et godt måltid eller det er noe mer fysisk og varig. Samtidig så er det å få totalbudsjettet til å gå opp det viktigste. Etter å ha lest denne tråden innser jeg at jeg over nyttår vil kjøpe meg noe som et ekstra minne etter mannen min. I februar er det 5 år siden han døde, og arven er på en måte min sikkerhet. Det er mye som minner meg om ham i hverdagen, men jeg tror jeg er klar for å kjøpe noe symbolsk til meg selv "fra ham". Anonymkode: 662d3...964 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #13 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (På 5.11.2022 den 19.34): Har alltid vært "fattig", levd på minus og fullstendig ufornuftig med pengene mine siden jeg klarte meg selv som 17 åring. Men det viste jeg at jeg hadde et anlegg for noe, og etter fylte 35, startet jeg opp et AS. Det forandret livet mitt økonomisk. Etter firmaet mitt begynte å omsette for millioner, kjente jeg at jeg faktisk hadde mistet litt begrep om penger og summene av pengene. Fakturaene som kom inn kunne til tider være på både en og to millioner noen ganger i året. Hundre tusen ble plutselig ingenting og sånn opplevde jeg det litt privat også. Nå har jeg fett hus, i fjor tok jeg ut 3 mill i utbytte og jeg klarer meg veldig bra på alle måter. Og nå som alt blir kjøpt og solgt på papiret og fullstendig uten svarte penger, føler jeg at penger bare er... ingenting. Er bare tall og siffer jeg kan kjøpe det jeg har lyst på stort sett. Jeg er virkelig ikke økonomisk, aner ikke hva ting koster i matbutikken, kjøper jeg meg noe dyrt, kaller jeg det bare julegave eller bursdagsgave, mest for å ikke virke eplekjekk. Snakker aldri om penger, gjør jeg det, så snakker jeg om lånet jeg har, ikke pengene på bok. Aksjer og fond er jeg fullstendig blåst på og kunne ikke tenke meg å sette pengene på dette. Taper sikkert flere hundre tusen på å ikke disponere pengene mine riktig, men føler uansett det funker for meg. Anonymkode: 839ff...846 må ærlig talt si jeg misunner deg. ikke av den jeg unner ingen andre å ha mye,... men av den jeg skulle ønske jeg hadde nok selv. har ikke råd til å fikse tenner som trenger det engang. er vel heldig likevel som har eget hus og slipper å leie- fikk meg husbanklån. men er så trangt om alt- jeg handler kun first price og tilbud- skjønner godt det md at penger er frihet, man er fri til å slippe å bekymre se.g Anonymkode: 4f105...5b5
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #14 Skrevet 14. november 2022 Jeg har en regningskonto, en matkonto, en lønnskonto og en brukskonto. Pengene fra lønnskontoen blir satt inn på de ulike kontoene. En spesifikk sum på matkonto, på regningskontoen så varierer summen som blir satt inn, og til brukskontoen går alt jeg har til overs etter at de andre postene er fylt opp. Anonymkode: 19677...852
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #15 Skrevet 16. november 2022 De eneste pengene som er direkte øremerket er arven etter min far, de skal investeres i bolig som hans barnebarn skal vokse opp i. Ellers har jeg egentlig bare spart i en stor "bøtte" både til bil, EK, buffer etc. Anonymkode: 71b7a...e28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå