Gå til innhold

Er det noen her som har hest på dugnadsstall?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I så fall, hvordan organiseres det og hva betaler dere?

Jeg er litt umotivert av opplegget der jeg har hesten min, lurer på å bytte stall, men greit å høre hvordan det er andre steder..

Hos oss har vi innslipp/utslipp/foring/ av og på med dekken en dag i uka hver og vi bytter på helgene. Da måker vi i tillegg alle boksene. Betaler 1900 i mnd inkl grovfor (også om sommeren).  Gjerder og flisstrøing i paddockene og alt går på dugnad. Vi er syv hesteeiere inkl stalleier fordelt på 13 hester. Stalleier har fem hester og en av de andre har tre. Alle disse er store hester som skal inn og ut nesten hele året, bruker dekken hver dag, spiser dobbelt så mye, har to-tre vannbøtter som skal vaskes, mens resten av oss har fjordinger og shettiser. For meg som har en liten shetlandsponni som er ute mesteparten av året uten dekken føles det som en sykt dårlig deal å skulle holde på med alle de andre sine hester. Jobben fordeles per menneske, ikke hest, og ingen variasjon om du har stor eller liten hest. Kan på en måte forstå at vi gjør mye jobb for stalleier som en del av stalleia, men er det her vanlig? 

Anonymkode: d0152...ec7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja helt normalt på dugnadstall. Du betaler jo omtrent ikke stalleie. Forstår godt at det føles unødvendig når du har en shettis, men alternativet er å betale full leie en annen plass.

Skrevet

Nei ikke normalt etter min erfaring. En hest gir en viss mengde dugnadsinnsats, 3 hester gir 3 ganger den mengden. Eks på løsdriften jeg sto på ble uker for møkking fordelt på antall hester, så de med to hester fikk to uker mens jeg fikk en. 

Skrevet

Gleder meg til ungen blir ferdig med hesteinteressen 🙈

Men ok, litt normalt og litt unormalt 🤷‍♀️

Skrevet

Nei, etter min erfaring er det IKKE vanlig. Arbeidsmengden fordeles selvsagt etter antall hester, ikke antall eiere, noe annet er da helt uhørt. Har man flere hester tar man flere dager, det har vært en selvfølge de stedene jeg har stått.

At noen hester krever mer jobb ifht dekkenskift osv forekommer ofte, men slik må man som regel regne med. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar!

Det med dekken (og mer jobb med måkking av boks ++) irriterer sikkert ekstra fordi det er de med flere hester som også har de slitsomme 🙈

Skrevet

Det er normalt :) 

Skrevet

Der jeg var tidligere, var dette normalt, på tross av at eier av stall hadde fire hester selv. Men denne eieren er en dritt som bare er opptatt av penger, dyrt var det og (3200 kr i mnd). Alle aldre staller har det vært fordelt på den måten at de som eide flere hester, måtte ta større mengde arbeid. 

Anonymkode: 41a90...6e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...