Gjest Anonymus Notarius Skrevet 5. november 2022 #1 Del Skrevet 5. november 2022 Jeg skal male veggene i stua, men er usikker på farge. Har eikeparkett på gulvet, gammel og ganske gul. Mener å ha hørt at mange farger kan bli kræsj til denne typen gulv (se bildet). Har prøvd å google gode råd til hva som passer, men blir ikke klokere - finner ingen tips til konkrete farger, bare hvilke "toner" man bør bruke. Jeg skjønner ikke så mye av sånne farge-greier. Klarer heller ikke å se om en farge er "varm" eller "kald". Så ønsker meg konkrete tips til hvilken farge jeg bør velge. Er åpen for det meste unntatt rødt og svart Veggene har strietapet, taket er hvitt, panelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #2 Del Skrevet 5. november 2022 Hva med en av de varme rosatonene som er moderne nå? Anonymkode: 9d33c...15e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 5. november 2022 #3 Del Skrevet 5. november 2022 Bildet av gulvet ditt ligner på vårt parkettgulv. Det har ligget i 40 år og er bare slipt ned og behandlet èn gang. Parkett er naturlig tre som gulner over tid. Spor av levd liv vil vises. Våre parkettgulv har overlevd alle trender Tilgangen til naturlig lys er vel så viktig som farge på gulvet når du skal velge farge til veggene. Og selvfølgelig hva du liker og som passer til møblene og stilen din. Vi har hvitfargen Chi i hovedstuen. Den er vendt mot sør og har store vinduer. Siden møblene har farger i oransje og rust, og der er mange bilder på veggene + at der er mange grønnplanter, blir ikke stuen kald til tross for det hvite. I tv-delen har vi blåfargen "Kveldshimmel!. Fargen er noe gråblå, lun og behagelig. Hjemmekontoret mitt har jeg nylig malt i "Pale Linden". Også der er det gulnet parkett. Sjekk fargen, for den er veldig vakker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 6. november 2022 #4 Del Skrevet 6. november 2022 (endret) https://lady.inspirasjonsblogg.jotun.no/guide-veggfarge/ https://fargemagasinet.no/arsaken-til-at-veggfargen-blir-feil-ligger-som-regel-i-gulvet https://fargemagasinet.no/bruk-fargehjulet-og-bli-en-treffsikker-fargeveileder Mange liker konplimentærfarger, jeg hater det, så her må du finne noe du liker. Jeg synes ikke guloransje parkett passer til blå veggfarge, men det er min mening. Jeg synes den store guloransje flaten som gulvet er med gammeldags eikeparkett burde tones ned, ved å male en farge med gult i på veggen. Å daglig befinne meg i et miljø med store kontraster gjør meg svimmel og sliten. Mens et gammeldags gulv ikke gjør meg noe så lenge vaggfargen toner det ned og går mot det hvite nøytrale. Gul som farge er ikke helt in enda, men det vil nok komme. Folk har berøringsangst tror jeg, for vi har vel alle vært i gule hjem dersom vi er gamle nok til å huske 90/2000-tallet. Men det er ikke de samme nittitalls gultonene som ble prøvd som trendfarge i 2020, det var de lyse og duse gultonene. Det sagt, veldig mange har kjøpt møbler og interiør ut ifra at de skulle passe inn i kald-gråe hjem, så det er fort gjort å ikke like gulfargen man akkurat har malt veggen med når man møblerer rommet igjen etter at malingen har tørket og man ser at den kald-fargede sofaen ser helt jævelig ut inntil det varme gule. Som du er inne på så handler mye om varmt/kaldt, og når de kræsjer så kræsjer de virkelig. Noen synes derimot at dette er pent, det må du vurdere selv, det er du som skal bo der. 😊 Jeg ville gått for noe lyst og med gultoner i, men kanskje du liker kontraster bedre og burde gå for blå. 😊 Endret 6. november 2022 av Blåttvann 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Embla Othea Skrevet 6. november 2022 #5 Del Skrevet 6. november 2022 Hvit eller lyseblå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #6 Del Skrevet 6. november 2022 Hadde byttet parkettgulv først. Det gulvet så veldig utdatert ut. Anonymkode: f06ce...02e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 6. november 2022 #7 Del Skrevet 6. november 2022 Anonymus Notarius skrev (18 timer siden): Jeg skal male veggene i stua, men er usikker på farge. Har eikeparkett på gulvet, gammel og ganske gul. Mener å ha hørt at mange farger kan bli kræsj til denne typen gulv (se bildet). Har prøvd å google gode råd til hva som passer, men blir ikke klokere - finner ingen tips til konkrete farger, bare hvilke "toner" man bør bruke. Jeg skjønner ikke så mye av sånne farge-greier. Klarer heller ikke å se om en farge er "varm" eller "kald". Så ønsker meg konkrete tips til hvilken farge jeg bør velge. Er åpen for det meste unntatt rødt og svart Veggene har strietapet, taket er hvitt, panelt. Jeg liker faktisk sånn gulv når det er lysere grønntoner på vegg, eller hvitt. Pale linden er veldig fin farge til dette gulvet Hadde ikke gått for noe som helst med rødtoner i, blir for mye. Heller ikke veldig kalde farger eller mørke. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 6. november 2022 #8 Del Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hva med en av de varme rosatonene som er moderne nå? Anonymkode: 9d33c...15e Konkrete forslag til hvilken av dem? Amossa skrev (12 timer siden): Bildet av gulvet ditt ligner på vårt parkettgulv. Det har ligget i 40 år og er bare slipt ned og behandlet èn gang. Parkett er naturlig tre som gulner over tid. Spor av levd liv vil vises. Våre parkettgulv har overlevd alle trender Tilgangen til naturlig lys er vel så viktig som farge på gulvet når du skal velge farge til veggene. Og selvfølgelig hva du liker og som passer til møblene og stilen din. Vi har hvitfargen Chi i hovedstuen. Den er vendt mot sør og har store vinduer. Siden møblene har farger i oransje og rust, og der er mange bilder på veggene + at der er mange grønnplanter, blir ikke stuen kald til tross for det hvite. I tv-delen har vi blåfargen "Kveldshimmel!. Fargen er noe gråblå, lun og behagelig. Hjemmekontoret mitt har jeg nylig malt i "Pale Linden". Også der er det gulnet parkett. Sjekk fargen, for den er veldig vakker Takk for tips. Dette er snakk om en spisestue, men den henger sammen med TV-stua, bare en bred åpning uten dør i mellom. Gulvet er det samme i begge. TV-stua har sånn "panel" i fargen egghvit, tror jeg (ikke vi som har lagt det). Det er mye lys, spisestua har ett stort vindu og en dobbeltdør (til terrassen) der over halvparten er glass. TV-stua har ett stort og ett lite vindu. Embla Othea skrev (2 timer siden): Hvit eller lyseblå. Forslag til konkrete farger? Jeg synes lyseblå ofte blir litt sånn baby-aktig, sånn man ville malt et barnerom i. Blåttvann skrev (2 timer siden): https://lady.inspirasjonsblogg.jotun.no/guide-veggfarge/ https://fargemagasinet.no/arsaken-til-at-veggfargen-blir-feil-ligger-som-regel-i-gulvet https://fargemagasinet.no/bruk-fargehjulet-og-bli-en-treffsikker-fargeveileder Mange liker konplimentærfarger, jeg hater det, så her må du finne noe du liker. Jeg synes ikke guloransje parkett passer til blå veggfarge, men det er min mening. Jeg synes den store guloransje flaten som gulvet er med gammeldags eikeparkett burde tones ned, ved å male en farge med gult i på veggen. Å daglig befinne meg i et miljø med store kontraster gjør meg svimmel og sliten. Mens et gammeldags gulv ikke gjør meg noe så lenge vaggfargen toner det ned og går mot det hvite nøytrale. Gul som farge er ikke helt in enda, men det vil nok komme. Folk har berøringsangst tror jeg, for vi har vel alle vært i gule hjem dersom vi er gamle nok til å huske 90/2000-tallet. Men det er ikke de samme nittitalls gultonene som ble prøvd som trendfarge i 2020, det var de lyse og duse gultonene. Det sagt, veldig mange har kjøpt møbler og interiør ut ifra at de skulle passe inn i kald-gråe hjem, så det er fort gjort å ikke like gulfargen man akkurat har malt veggen med når man møblerer rommet igjen etter at malingen har tørket og man ser at den kald-fargede sofaen ser helt jævelig ut inntil det varme gule. Som du er inne på så handler mye om varmt/kaldt, og når de kræsjer så kræsjer de virkelig. Noen synes derimot at dette er pent, det må du vurdere selv, det er du som skal bo der. 😊 Jeg ville gått for noe lyst og med gultoner i, men kanskje du liker kontraster bedre og burde gå for blå. 😊 Takk for tips. Ja, jeg var barn på 90- og tidlig 2000-tall, ikke helt klar for gult ennå, kjenner jeg. Er lite opptatt av trender, men det er noe med at det som var in i ens egen ungdom, klarer man ikke å like igjen. Får samme følelse når jeg ser folk med boot cut bukser og platåsko Men skal aldri si aldri, det kan bli fint. Handler nok, som du sier, om hvilken tone man velger. AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hadde byttet parkettgulv først. Det gulvet så veldig utdatert ut. Anonymkode: f06ce...02e Vi bryr oss ikke om trender, så så lenge gulvet er helt og pent, beholder vi det. Det er et gammelt hus, og gulvet er sikkert mange tiår gammelt. Jeg liker det, huset har en historie, alt skal ikke være strømlinjeforma og "in". Men vil jo så klart ha en farge som passer til dette gulvet, da. DundreMilfin skrev (6 minutter siden): Jeg liker faktisk sånn gulv når det er lysere grønntoner på vegg, eller hvitt. Pale linden er veldig fin farge til dette gulvet Hadde ikke gått for noe som helst med rødtoner i, blir for mye. Heller ikke veldig kalde farger eller mørke. Kanskje? Jeg er litt redd for grønt også Redd for at det skal bli sånn "spygrønt". Men den så jo ganske pen ut på veggen på bildet. Vi har også mange grønne planter - vil det være fint til en sånn veggfarge, eller blir det også kræsj? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #9 Del Skrevet 6. november 2022 Thoughtful eller friendly pink, green tea er også fint. Du kan spørre fargeekspert om råd på Jotun.no gratis. Jeg gjorde det og fikk gode råd:) Anonymkode: a1d2b...902 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #10 Del Skrevet 6. november 2022 Green harmony er også fin og refined yellow Anonymkode: a1d2b...902 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafina. Skrevet 6. november 2022 #11 Del Skrevet 6. november 2022 Jeg har ikke noen konkrete fargeforslag, men vil anbefale å kjøpe noen små prøvebokser med maling når dere har landet på noen farger. Mal små felt med de ulike fargene og se hvordan de er gjennom døgnet. Hvilken himmelretning vinduene er har også noe å si for hvordan fargen blir på veggen og mot gulvet. Jeg har forøvrig en farge fra jotun som heter Blushing Peach mot et sånt gulnet gulv. Jeg liker det, men ville nok valgt en litt lysere tone hvis jeg skulle hatt den i et stuerom. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 6. november 2022 #12 Del Skrevet 6. november 2022 Anonymus Notarius skrev (7 minutter siden): Konkrete forslag til hvilken av dem? Takk for tips. Dette er snakk om en spisestue, men den henger sammen med TV-stua, bare en bred åpning uten dør i mellom. Gulvet er det samme i begge. TV-stua har sånn "panel" i fargen egghvit, tror jeg (ikke vi som har lagt det). Det er mye lys, spisestua har ett stort vindu og en dobbeltdør (til terrassen) der over halvparten er glass. TV-stua har ett stort og ett lite vindu. Forslag til konkrete farger? Jeg synes lyseblå ofte blir litt sånn baby-aktig, sånn man ville malt et barnerom i. Takk for tips. Ja, jeg var barn på 90- og tidlig 2000-tall, ikke helt klar for gult ennå, kjenner jeg. Er lite opptatt av trender, men det er noe med at det som var in i ens egen ungdom, klarer man ikke å like igjen. Får samme følelse når jeg ser folk med boot cut bukser og platåsko Men skal aldri si aldri, det kan bli fint. Handler nok, som du sier, om hvilken tone man velger. Vi bryr oss ikke om trender, så så lenge gulvet er helt og pent, beholder vi det. Det er et gammelt hus, og gulvet er sikkert mange tiår gammelt. Jeg liker det, huset har en historie, alt skal ikke være strømlinjeforma og "in". Men vil jo så klart ha en farge som passer til dette gulvet, da. Kanskje? Jeg er litt redd for grønt også Redd for at det skal bli sånn "spygrønt". Men den så jo ganske pen ut på veggen på bildet. Vi har også mange grønne planter - vil det være fint til en sånn veggfarge, eller blir det også kræsj? Grønne planter er veldig fint til sånt gulv. Enig med deg i «knallgrønn/spygrønn», verste jeg vet 😅 Men matt og dus sjøgrønn med en svak gråtone i, alt generelt i den retningen hvor den grønne er mer mot matt funker supert - særlig om du har planter. Jeg skal selv ha noe sånt i stue, men vil ha det veldig lyst og sannsynligvis ikke alle veggene fordi jeg har sjøgrønn sofa. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #13 Del Skrevet 6. november 2022 Konkret forslag: Warm Blush https://lady.inspirasjonsblogg.jotun.no/na-skal-det-vare-rosa/ Ellers enig i det med å kjøpe prøvebokser. Anonymkode: 9d33c...15e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 6. november 2022 #14 Del Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Konkret forslag: Warm Blush https://lady.inspirasjonsblogg.jotun.no/na-skal-det-vare-rosa/ Ellers enig i det med å kjøpe prøvebokser. Anonymkode: 9d33c...15e Warm blush er knallfin til planter synes jeg - men i et helt rom og til varm parkett? Ville i såfall holdt det til en vegg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 6. november 2022 #15 Del Skrevet 6. november 2022 (endret) Anonymus Notarius skrev (1 time siden): Takk for tips. Ja, jeg var barn på 90- og tidlig 2000-tall, ikke helt klar for gult ennå, kjenner jeg. Er lite opptatt av trender, men det er noe med at det som var in i ens egen ungdom, klarer man ikke å like igjen. Får samme følelse når jeg ser folk med boot cut bukser og platåsko Men skal aldri si aldri, det kan bli fint. Handler nok, som du sier, om hvilken tone man velger. Altså med gul mener jeg fargen bomull og rundt i det området. Typisk farge som er på dører og listverk, S0502-Y. 🤗 Her har du f.eks. contemporary white. https://lady.inspirasjonsblogg.jotun.no/gult-er-varens-farge/ Eller silhouette. https://www.jotun.com/no-no/decorative/interior/colours/12126-silhouette-interior Men farger med gul undertone er skremmende for alle oss som husker 90-tallet. 😅 Jeg hadde pusset gulvet og hvitpigmentert det lett istedenfor å male stua mi gul. Men jeg synes jo egentlig det er pent når folk har lys hvitgul farge hjemme. Andre farger med gult i er grønn. Her er valgene også mange. 🤗 Bare trykk på en gul farge inne hos Jotun sine sider og ser deg litt rundt hva du liker. For hver farge du liker får du 3 nye forslag og kan trykke deg inn i evigheten. De sier også hva som passer sammen av andre farger. Endret 6. november 2022 av Blåttvann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #16 Del Skrevet 6. november 2022 Til dette gulvet må du styre unna alle nøytrale og kalde farger. Dvs du bør velge en farge som har gyldne undertoner. Så kommer det også an på interiøret. Styr unna farger som soft skin, senses, og andre lilla og pudderrosa toner. Mellomtoner som f.eks modern beige, og nøytrale grå og blåtoner, blir også helt feil. Tips til farger som vil fungere godt: Raw canvas Sand Impression Laurbær Grå skifer Antikkgrå Hvit te Valmuefrø Local Green Anonymkode: 81a32...2ee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 6. november 2022 #17 Del Skrevet 6. november 2022 (endret) Takk for mange konkrete tips og forklaringer! Så varm farge ser ut til å være greia her. Jeg synes flere av de grønne ser fine ut. Liker også noen av de leire/terrakotta-aktige fargene, men er usikker på om det blir "for mye"? Noen av de gule ser beige ut for meg. Vi har en sånn mørk gråblå sofa, interiøret ellers er enten hvitmalt eller ubehandla tre. Dørene er i ubehandla tre (furu), vinduskarmene er hvitmalte (til vårt forsvar var det slik da vi flytta inn). Jeg skjønner at vi ikke har peiling på farger Kom gjerne med flere forslag! Endret 6. november 2022 av Anonymus Notarius Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #18 Del Skrevet 6. november 2022 Anonymus Notarius skrev (30 minutter siden): Takk for mange konkrete tips og forklaringer! Så varm farge ser ut til å være greia her. Jeg synes flere av de grønne ser fine ut. Liker også noen av de leire/terrakotta-aktige fargene, men er usikker på om det blir "for mye"? Noen av de gule ser beige ut for meg. Vi har en sånn mørk gråblå sofa, interiøret ellers er enten hvitmalt eller ubehandla tre. Dørene er i ubehandla tre (furu), vinduskarmene er hvitmalte (til vårt forsvar var det slik da vi flytta inn). Jeg skjønner at vi ikke har peiling på farger Kom gjerne med flere forslag! Varm med gule og ikke røde undertoner Det beste du kan gjøre er å ta med fargeprøver (lapper) hjem, og henge de opp med tape i forskjellig lys. Det er ikke så lett å gi råd utifra tekst og ikke bilder, tilstøtende rom spiller jo også en rolle (særlig hvis åpen løsning). Gråblå sofa, som denne? Eller kald grå med blå undertoner? https://www.beliani.no/3-seters-sovesofa-grabla-lucan.html Hvis det er noe ala den linken, så ville jeg kanskje droppet raw canvas, og heller holdt meg til en mer nøytral beige som sand eller hvit te. Det ville ihvertfall gitt en veldig rolig og behagelig fargepalett. Hvis du vil ha noe sprekere, så er jo farger som embrace veldig spennende. Denne fargen går også veldig godt sammen med hvit te, så det går an å male alle vegger i hvit te, og ha en fond vegg (f.eks bak sofa) i embrace. Du har også farger som peachy, som vil fungere godt til gulv og sofa, som gjør mer ut av seg enn beige. Devine, en gyllen ferskentone, kan også fungere fint her. Anonymkode: 81a32...2ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 6. november 2022 #19 Del Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Varm med gule og ikke røde undertoner Det beste du kan gjøre er å ta med fargeprøver (lapper) hjem, og henge de opp med tape i forskjellig lys. Det er ikke så lett å gi råd utifra tekst og ikke bilder, tilstøtende rom spiller jo også en rolle (særlig hvis åpen løsning). Gråblå sofa, som denne? Eller kald grå med blå undertoner? https://www.beliani.no/3-seters-sovesofa-grabla-lucan.html Hvis det er noe ala den linken, så ville jeg kanskje droppet raw canvas, og heller holdt meg til en mer nøytral beige som sand eller hvit te. Det ville ihvertfall gitt en veldig rolig og behagelig fargepalett. Hvis du vil ha noe sprekere, så er jo farger som embrace veldig spennende. Denne fargen går også veldig godt sammen med hvit te, så det går an å male alle vegger i hvit te, og ha en fond vegg (f.eks bak sofa) i embrace. Du har også farger som peachy, som vil fungere godt til gulv og sofa, som gjør mer ut av seg enn beige. Devine, en gyllen ferskentone, kan også fungere fint her. Anonymkode: 81a32...2ee 💡 Vi har sånn semi-åpen løsning mellom to stuer. Det er en bred åpning omtrent tilsvarende to dører, men uten dør, mellom rommene. Sofaen har veldig lik farge som den på bildet. Tusen takk for mange konkrete forslag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #20 Del Skrevet 6. november 2022 Anonymus Notarius skrev (30 minutter siden): 💡 Vi har sånn semi-åpen løsning mellom to stuer. Det er en bred åpning omtrent tilsvarende to dører, men uten dør, mellom rommene. Sofaen har veldig lik farge som den på bildet. Tusen takk for mange konkrete forslag. Jeg ville tatt bilde av rommet fra flere vinkler, tatt med til f.eks Fargerike eller Jernia, og bedt om innspill til hvilke farger du kan vurdere og evnt kombinere (blir det 20 farger så blir det fort kaos i hodet). Finn ut om du vil ha en farge i begge stuer, eller to nyanser som går mer i hverandre. Eller kontraster. Finn ut om vil utelukke noen fargetoner, som f.eks grått eller blått, osv, og om du tror at dempet og rolige jord/beigetoner eller mer farger er best. Det som er så fint, er at det er fort gjort å male på nytt hvis det blir helt feil (med mindre du har panel). JEG tror ihvertfall at farger som peachy, devine, og mer jordtoner som sand eller hvit te vil bli veldig fint, uten at det blir for mye mas. Raw canvas kan sikkert også fungere, samt curious mind som er i samme gate. Alle veldig fine farger som vil harmonere godt med gulv, alt avhenger av hva du liker, og hva som passer med resten. Selv har jeg hatt raw canvas lenge (gul parkett her også), men jeg har også mye gyllent i interiøret som gjør at den ble veldig riktig hos meg. Anonymkode: 81a32...2ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå