AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #61 Skrevet 5. november 2022 Barn er utrolig dyrt. Barnehagetiden var klart billigst! De blir bare dyrere med åra. Barna våre er også store for alderen og måtte tidlig inn i voksenstørrelser på klær og sko, og det er mange år med helt ny garderobe både vår og høst. I tillegg til det åpenbare (klær, sko, utstyr, fritidsaktiviteter, mat, bursdager) kommer en del skjulte kostnader (behov for større bolig med soverom til hvert barn, økte strømutgifter - her dusjes det hver dag og vaskemaskin/oppvaskmaskin/tørketrommel går hver dag, økte drivstoffutgifter pga kjøring til aktiviteter/besøk/arrangementer, behov for større bil, dyrere ferier osv). Den millionen det er sagt at det koster å oppfostre et barn fra 0 til 18 år er jeg sikker på at kan dobles. Anonymkode: cf902...55d 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #62 Skrevet 5. november 2022 Aner ikke hva de koster jeg, annet enn at de koster veldig mye penger 😅 På 12-åringen har vi brukt dette denne måneden: Vinterjakke: 800 kr Knebeskyttere: 300 kr Håndballshorts: 300 kr Håndballkamp: 350 kr inkl inngang, bom og diesel Lodd klassekasse: 300 kr (vi fikk solgt mange men måtte ta en del selv) Maske Halloween: 200 kr Bidrag Halloweenfest på trinnet: 300 kr (gresskar, kake, saft, pappkopper) 2 nye gensere: 650 kr Høstsko: 900 kr Som da er 4100 kr, og da har jeg ikke regnet med mat, kjøring til venner ect, mobiltelefon, at vi må ha bolig med plass til alle.. Vinterjakke og nye sko trenger han heldigvis ikke hver måned, men han vokser så fort at garderoben må oppdateres nesten kontinuerlig. Denne måneden ble det 2 gensre og neste måned må vi kjøpe bukser osv for å unngå å kjøpe alt på en gang. Han spiser også minst like mye som meg. Tviler ikke et sekund på at de koster 1 mill på 18 år 😊 Anonymkode: abaf2...a96 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #63 Skrevet 5. november 2022 Trøndere1 skrev (30 minutter siden): Mye mer enn det er verdt. Du har ikke egene barn skjønner jeg😅 Anonymkode: a7ca9...b43
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #64 Skrevet 5. november 2022 PetterKanin skrev (20 minutter siden): Dine prioriteringer koster. Dette med at barnefamilier ikke har råd til ferie, er jo nyhetsoppslag hver bidige sommer. Når TS spør om barn virkelig er så dyrt, er det nok nyttig for henne å vite at feriebudsjettet mangedobler seg hvis man liker å reise til varmen og har skolebarn. Anonymkode: 17b87...4f7 2
PetterKanin Skrevet 5. november 2022 #65 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette med at barnefamilier ikke har råd til ferie, er jo nyhetsoppslag hver bidige sommer. Når TS spør om barn virkelig er så dyrt, er det nok nyttig for henne å vite at feriebudsjettet mangedobler seg hvis man liker å reise til varmen og har skolebarn. Anonymkode: 17b87...4f7 Ja, merkelige prioriteringer blant de som egentlig har råd, og de som faktisk ikke har råd vil alltid finnes. Man kan fint ta en sydentur uten å måtte bruke så mye på det. Folk med vanlige lønninger gjør det stadig vekk. Fordi det ikke må koste 3-4 ganger det det trenger.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #66 Skrevet 5. november 2022 Men er det sånn at barn 2 og barn 3 blir rimeligere? Fordi man arver, og andre ting jeg ikke vet om? Eller er hvert barn like dyrt? Sånn lønna til meg og kjæresten ser ut så har vi nok råd til 2 eller 3 barn hvis hvert barn koster 10 000 kr i måneden. Men da blir det null sparing. Så sikkert lurt å flytte sammen først. Men når vi kjøper leilighet så vil nok den ha plass til det første barnet i alle fall. Jeg blir litt sånn, hva faen bruker vi egentlig pengene på? hvorfor sparer jeg ikke 25 000 i måneden 🙈 Anonymkode: 118f1...e48 1
PetterKanin Skrevet 5. november 2022 #67 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men er det sånn at barn 2 og barn 3 blir rimeligere? Fordi man arver, og andre ting jeg ikke vet om? Eller er hvert barn like dyrt? Sånn lønna til meg og kjæresten ser ut så har vi nok råd til 2 eller 3 barn hvis hvert barn koster 10 000 kr i måneden. Men da blir det null sparing. Så sikkert lurt å flytte sammen først. Men når vi kjøper leilighet så vil nok den ha plass til det første barnet i alle fall. Jeg blir litt sånn, hva faen bruker vi egentlig pengene på? hvorfor sparer jeg ikke 25 000 i måneden 🙈 Anonymkode: 118f1...e48 Ja. Blant folk som ikke har et sinnsykt forbruk der alt må være nytt til hvert barn vel å merke. Når det gjelder hva dere bruker pengene på i dag kan du jo lage deg en oversikt over det, for om dere ønsker det kan dere sikkert spare my.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #68 Skrevet 5. november 2022 PetterKanin skrev (2 minutter siden): Ja. Blant folk som ikke har et sinnsykt forbruk der alt må være nytt til hvert barn vel å merke. Når det gjelder hva dere bruker pengene på i dag kan du jo lage deg en oversikt over det, for om dere ønsker det kan dere sikkert spare my. Ja, hehe, jeg kan jo i alle fall gjøre det med min, og så si til typen at jeg tenker på fremtiden og barn og hvor dyrt det er og om han også kanskje har lyst å gjøre det sammen med meg. Å ha full lønn som barnløs, og jeg bor med en venninne, jaggu har jeg god råd da altså! Selvsagt sparer jeg mye til bolig, men likevel. 30 000 til en person er bra mye. Anonymkode: 118f1...e48
PetterKanin Skrevet 5. november 2022 #69 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 30 000 til en person er bra mye. Anonymkode: 118f1...e48 Ja, det er det.
Hmmmmmm Skrevet 5. november 2022 #70 Skrevet 5. november 2022 Jeg har en 16 åring. Spiser like mye som meg. Ca 3500 i mnd på mat. Mobil og telefonreg: 900 kr. Sminke og klær: 1000 i snitt ca. Lege og medisiner+legeerklæringer. 300 kr mnd i snitt ca. Lommepenger: 1000 kr mnd ca. Noen mnd er det behov for frisørtime, noen mnd mer klær en andre osv. Har ikke tatt med større strømforbruk, bo utgifter og slikt da
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #71 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så hvis man lar være å få barn da, så kan man ha 12 millioner til overs etter 20 år. Anonymkode: 118f1...e48 Vi hadde mest sannsynlig hatt mye mer enn det også. Jeg har brukt masse tid selvfølgelig på barna mine som jeg mest sannsynlig hadde brukt på firmaet mitt hvis jeg ikke hadde hatt de. Jeg har tjent noen mill hvert år når jeg har sjonglert livet med barn og jobb. Hadde blitt mye mer hvis livet ble dedikert til bare jobb. Anonymkode: 8b7b6...0a8
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #72 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi hadde mest sannsynlig hatt mye mer enn det også. Jeg har brukt masse tid selvfølgelig på barna mine som jeg mest sannsynlig hadde brukt på firmaet mitt hvis jeg ikke hadde hatt de. Jeg har tjent noen mill hvert år når jeg har sjonglert livet med barn og jobb. Hadde blitt mye mer hvis livet ble dedikert til bare jobb. Anonymkode: 8b7b6...0a8 Wow, heftig lønn du har. Jeg regner med å tjene mellom 500 000 og 600 000 livet ut, og det er helt OK. Men igjen, hva skal man med 12 mill + på enden av visa, da er det jo hyggeligere med barn! Anonymkode: 118f1...e48 2
Gjest dreamstar Skrevet 5. november 2022 #73 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så mange sier det er enormt dyrt å ha barn, og snakker om økonomi i forbindelse med familieforøkelse. Men hvor dyrt er det egentlig å ha barn. I følge SIFO sier de at de koster deg mellom 900 000 og 1 000 000 kroner fra barnet er født til det er 18 år. De opererer også med at det koster 4500 kr i måneden i spedbarnsalder, men at mange går over dette. Men hva sier dere her på KG, som har hatt tusenvis av barn mellom dere. Hvor mye koster et barn i måneden, i ulike alderstrinn? Anonymkode: 118f1...e48 Ehm - det kommer nok veldig an på. Blir nok mye mer enn 1 mill her hos oss hvertfall.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #74 Skrevet 5. november 2022 Barn 2 år. barnehage 3100,- medisiner 500,- mat 1500,- bleier/våtservietter 500,- leker og utstyr 200,- ny bilstol 7500,- (babystolen blir brukt det første året så blir denne brukt ut bakovervendt perioden, så er noen år til neste stol igjen da). klær 2000,- i gjennomsnitt (vintersko 1000,- + vinterdress 1200,- og ullundertøy 500 ,- pr sett (kjøpt 4 sett for vinteren), fleece og ull mellomlag, votter, ullsokker, vinterlue, vinterjakke…). Til våren trengs regntøy, overgangssko, støvler… i tillegg økte strømutgifter , vann og kloakk, avfall (bleiesøppel tar mye plass). Utlegg for reise til sykehus for behandling 4000,- pr tur. (Ca 4 -6 turer i året). Anonymkode: 4e74c...9ea
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #75 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Wow, heftig lønn du har. Jeg regner med å tjene mellom 500 000 og 600 000 livet ut, og det er helt OK. Men igjen, hva skal man med 12 mill + på enden av visa, da er det jo hyggeligere med barn! Anonymkode: 118f1...e48 Helt enig, de er alt for oss så mye heller det en de ekstra pengene. Vi lever veldig godt med både barn og godt med penger😊. Anonymkode: 8b7b6...0a8
Sam Jones Skrevet 5. november 2022 #76 Skrevet 5. november 2022 PetterKanin skrev (2 timer siden): Jo. Har du tenåringer?
PetterKanin Skrevet 5. november 2022 #77 Skrevet 5. november 2022 (endret) Sam Jones skrev (5 minutter siden): Har du tenåringer? Hvilken relevans har det? Hvis man føler at man må forsvare sitt forbruk, selv om ingen har bedt en om det, så kan det ofte tyde på at man føler på at det egentlig er litt voldsomt selv. Endret 5. november 2022 av PetterKanin
Sam Jones Skrevet 5. november 2022 #78 Skrevet 5. november 2022 PetterKanin skrev (2 minutter siden): Hvilken relevans har det? Det har en relevans om du har vært eller er i lignende situasjon siden du kommer med påstander om at mine prioriteringer er unødvendige.
PetterKanin Skrevet 5. november 2022 #79 Skrevet 5. november 2022 Sam Jones skrev (Akkurat nå): Det har en relevans om du har vært eller er i lignende situasjon siden du kommer med påstander om at mine prioriteringer er unødvendige. Nei, mine barn har ingenting med det å gjøre. Dine prioriteringer er unødvendige uansett. Ingen må ha klær for 2000 kr i mnd, verken barn eller voksne.
Sam Jones Skrevet 5. november 2022 #80 Skrevet 5. november 2022 PetterKanin skrev (Akkurat nå): Nei, mine barn har ingenting med det å gjøre. Dine prioriteringer er unødvendige uansett. Ingen må ha klær for 2000 kr i mnd, verken barn eller voksne. Neivel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå