Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er stressa nå! Jeg og samboeren min leier leilighet og planla å kjøpe om 4-5 år. Han er i full jobb og jeg er student på første året. Jeg har ca 80 000 i sparepenger og har mulighet til å spare mer (som er planen ufør bokigkjøp). Har 22 000 inn fra Lånekassa og deltidsjobb, og 11 000 i faste utgifter. 

Problemet er at gynekologen min sier at vi må ha IVF og hun rådet oss til å starte nå, og hvertfall ikke vente 4-5 år som var planen (er 30). 

Jeg blir superstressa av dette fordi «ingenting» er på plass. Jeg er student, leier bolig og har nesten ikke sparepenger.. 

Har noen råd? Krisemaksimerer jeg veldig nå? 

Anonymkode: 50ba5...a93

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hva var liksom årsaken til at dere må ha prøverør? 

Ellers har du en fin lørdag? 

Anonymkode: 81cf6...45c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og hva var liksom årsaken til at dere må ha prøverør? 

Ellers har du en fin lørdag? 

Vi har vært på utredning, har tette eggledere. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har vært på utredning, har tette eggledere. 

Det forverres ikke med alderen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det forverres ikke med alderen. 

Men eggkvaliteten forverres med alderen. Gynekologen har selvsagt helt rett i at TS har mye bedre odds for å lykkes med å få barn hvis hun begynner med IVF når hun er 30 vs når hun er 35. 

Anonymkode: 37ef2...24d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest supernova_87
Skrevet

Vanskelig å gi råd, for bare du vet hva du og dere er klar for. Man skal jo ikke bare være klar med å ha livet på stell, men også mental og emosjonelt være klar for barn. 

Skjønner at du er stressa nå. Når fikk du beskjeden. Jeg ville i alle fall tenkt at jeg kunne gitt meg selv noen måneder til å fordøye tanken. Du må ikke finne det ut NÅ. Bruk tiden frem til nyttår til å fordøye dette med samboer, kjenn etter hva du trenger og vil. Lytt innover. ❤️ 

Skrevet

jeg hadde ventet et par år. barn er dyrt. 

Anonymkode: b8d70...005

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men eggkvaliteten forverres med alderen. Gynekologen har selvsagt helt rett i at TS har mye bedre odds for å lykkes med å få barn hvis hun begynner med IVF når hun er 30 vs når hun er 35. 

Det er samme råd man kan gi til enhver 30 åring. Uavhengig av tette eggledere. 

Dette er bare noen som er ute etter å skape debatt rundt et tema som er sårt for mange....For historien henger ikke på greip. Det er fullstendig lavmål med tanke på hvilket tema vi diskuterer. 

Skrevet

Jeg hadde kjørt på, eventuelt fått en ny vurdering på hvorvidt det faktisk er kritisk at du starter nå og ikke om noen år.

Anonymkode: b0af3...3dd

Skrevet

Kjipt å være etterpåklok, er jo ingen garanti for at man klarer å få barn om man venter noen år. Må nesten kjenne på hvor viktig det er å få barn eller ei. 

Anonymkode: c35a2...601

• Nyttig 1
Skrevet

Hva slags budsjett har dere her og nå, da? Har dere per dags dato råd til økte utgifter med IVF + å fortsette å spare til EK uten å bruke av det dere allerede har lagt av? Har du et inntektsgrunnlag ved siden av studier som du evt. kan få foreldrepenger av?

Jeg ville satt hodene sammen og regnet ut et budsjett hvis dere blir gravide neste år. Hvis du ikke har rett på foreldrepenger kan for eksempel far ta mesteparten av permisjonen mens du fortsetter studiene. 

Hvis dere ser at dere har rom i økonomien til en slik ordning så ville jeg kjørt på med de offentlige forsøkene mens du ennå er relativt ung og har høyest sjans for å lykkes. Hvis det ikke går ville jeg heller gått for å fullføre studiene og spare opp så mye som mulig til EK + private forsøk om noen år. 

Kan jo også legge til at denne ordningen medfører en del risiko. Blir du sykemeldt som student under graviditet/IVF-behandling har man begrensede rettigheter sammenlignet med andre. 

Hvis dere på ingen måte har råd til graviditet, medisiner til IVF og sånn nå ville jeg heller kjørt hardt på sparing og fullføring av utdannelse og heller krysse fingrene for at dere får det til etter at du er i full jobb. 

Anonymkode: 36c54...21d

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke helt problemet, hvis du har penger på konto og mulighet for å spare mer? 

Anonymkode: 08cce...374

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er bare noen som er ute etter å skape debatt rundt et tema som er sårt for mange....For historien henger ikke på greip. Det er fullstendig lavmål med tanke på hvilket tema vi diskuterer. 

Ja, men det er ekstra aktuelt når man må ha IVF. Hvor dårlig eggkvalitet ikke bare betyr at man må prøve lengre selv for å få det til og kanskje gå over på IVF etterhvert hvis det ikke går av seg selv, men at man må ha flere dyre, belastende IVF-forsøk enn nødvendig (hvis man hadde startet tidligere). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Unnskyld meg? Historien min henger ikke på greip og er fullstendig lavmål? Hvem er du til å kommentere noe sånt? 😅 

Til deg som kommenterte budsjett: jeg vil komme til å få foreldrestipend fra Lånekassa og foreldrepengegrunnlag fra deltidsjobben jeg har, så tilnærmet lik inntekt som jeg har i dag. Nå lever vi veldig økonomisk for å spare mest mulig, så det er klart at det vil bli mindre til sparing. IVF medfører jo også kostnader som medisiner, innsett, egenandel osv. Vi hadde det klart det nå, men ble bare så stressa av at legen ga uttrykk for at vi ikke burde vente særlig lenge.. Jeg vil liksom ha «alt» på plass, men har hørt om folk som venter og venter til det er for sent. 

Er det noen som ble gravide før planlagt og det gikk helt fint selvom situasjonen ikke var optimal? 🙈

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Unnskyld meg? Historien min henger ikke på greip og er fullstendig lavmål? Hvem er du til å kommentere noe sånt? 😅 

Til deg som kommenterte budsjett: jeg vil komme til å få foreldrestipend fra Lånekassa og foreldrepengegrunnlag fra deltidsjobben jeg har, så tilnærmet lik inntekt som jeg har i dag. Nå lever vi veldig økonomisk for å spare mest mulig, så det er klart at det vil bli mindre til sparing. IVF medfører jo også kostnader som medisiner, innsett, egenandel osv. Vi hadde det klart det nå, men ble bare så stressa av at legen ga uttrykk for at vi ikke burde vente særlig lenge.. Jeg vil liksom ha «alt» på plass, men har hørt om folk som venter og venter til det er for sent. 

Er det noen som ble gravide før planlagt og det gikk helt fint selvom situasjonen ikke var optimal? 🙈

Ikke vent, jeg lover. Sitter her en jævla singel 43 åring uten barn, vi prøvde fra jeg var 35 til 42 han fant ei ny for et år siden og har allerede rukket å fått unge med ei I slutten av tyveårene... 

Anonymkode: 8ba8f...cf6

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...